Naţiunea, aprilie 1948 (Anul 3, nr. 603-627)

1948-04-01 / nr. 603

I írül hi Nr. 6S3 ' redacția ■ Șl ADMINISTRAT!Al Str. Brezoianu Nr. K3 „Blocul Princiar“ București Contr. E. C. 26.135 TELEr^ANEI Redacția 5.43.14 Administrația 3.36,71 T'pografia 3.26.60 ABONAMENTE Trei luni !ei 380 Șase luni iei 750 Abonamente lunare numai pentru studenți, funcționari ți pensionari publici lei 130 lunar. instituții, întreprinderri și autorizați cei 5000 anual. Abonamentele incep numai la 1—15 ale fiecărei luni. Taxa poștală plătită în numerar conform aprobării Dir. Gen. P. T. T. Nr. 45.800/94'. *** ' ' -Si inform. onor. palatul prefect ^ ZIAR DE INFORMAT Director al*' *■ Lei 5 Joi 1 Aprilie 1948 ST U D I N E S I REPORTAI L I N IE S C U Ț ARA A VOTAT întreaga țară a imbrăcat Dum»mea aceasta, straie de sărbătoare. Soarele a împrăștiat stratul de nori cari acoperiseră până mai deunăzi, cerul. Nici nu se putea ca la mare:« sărbătoarea Soarelui, cetățenii să nu se Seucure de binefacerile razelor Lui. » Și s'au prins rasele de solare îiî părdT "cetățenilor care, plini de voioșie, au întins horă mare pe întinsul țării. Fiindcă, astfel s'au desfășurat alegerile în ziua însorită de 23 Martie 1948. Nu ca pe vremuri, cu ură și cu ciomege pe spinările nenorociților cari nu votau cu „roata“ țărăniștilor sau cu „bățul" liberalilor. j . Nu cu vedre de țuică pentru mințile înfierbântate ale agenților electorali de pe vremuri, ei cu voe bună în toată țara; cu hore în care se prindeau muncitori, țărani, ostași și intelectuali, cu toții laolaltă La sate, ca și la orașe, oamenii au îmbrăcat haine de sărbătoare și s'au prezentat în fața urnelor, conștienți că ștampila pe care au pus-o pe soare, le va aduce bună stare și un traiu mai bun pentru viitor. Veștile ce ie primim din întreaga țară nu fac decât să confirme entuziasmul care-a domnit peste tot. " Oamenii s'au prezentat la vot în număr masiv, consfințind prin cântece și lozinci entuziaste, încrederea pe care au avut-o în candidații poporului... Cetățenii și-au spus cuvântul: La început de primăvară, sărbătoarea soarelui, țara, de la un capăt la altul, într'un elan de entuziasm și voe bună, A VOTAT SOARELE! REZULTAÎIIL ALE DOILOR Curele sosiri In cursul lilei de cics București înscriși Votanți Anulate Lista Nr. 1 F. D. P. Lista Nr. 2 Independenți Lista Nr. 3 Part. Liber. Lista Nr. 4 (Lupu) Județul Alba Alegători înscriși .Votanți Anulate "Lista Nr. 1 F.D.P. Lista Nr. 2 Ind. Județul Argeș "Alegători înscriși Votanți S Anulate Lista Nr. 1 F.D.P. Lista Nr. 2 Ind. lista Nr. 3 P.N.L. Județul Baia Alegători înscriși 658.211 606.968 17.418 537.698 2.489 27.380 21.975 115.489 lo.vog 1 2.388 97-323 156.688 142.344 4-142 118.215 1.469 18.518 Votanți Anulate Lista Nr. 1 Lista Nr. 2 Alegători Votanți Anulate Lista Nr. Lista Nr. F.D.P. Ind. Județul Bihor Inscriși 1 F.D.P. 2 Ind. 74.784 1.813 69.467 .3504 310.098 267.1188 334 243.184 1.600 Județul Botoșani Alegători înscriși 118.490 Votanți 108.830 Anulate 1 .480 Lista Nr. 1 F.D.P. 97-77 Lista Nr. 2 Ind. 320 Lista Nr. 4 P.N.L. 4.oig Lista Nr. 3 P.T.D. 2.347 Județul Brașov Alegători înscriși 119.549 (Urmare în pagina 30) 3384mna IDUIUE NITIONIU s[ u rnuMM nAmi« apunic Potrivit legii prin care fosta Adunare a Deputaților s'a dizolvat, Marea Adunare Națională aleasă în alegerile de Duminică se va întruni Marți 6 Aprilie. Marea Adunare Națională va elabora Constituția Republicii 80.874 Populare Române, după care va exercita pe tot timpul duratei atribuțiile Adunării Legislative Ordinare. lO Tinzmi Ei) uomoi PE întreaga tara Participanțî la vot din cei înscriși 91 la suta. Frontul Democrației Populare a întrunit din voturile exprimate 91,80 la suta. DUPĂ. REIEGERI LA.UZINELE„23 AUGUST“VOTEAZA Chemată să se pronunțe asupra formei noastre de viață in noua Republică Populară, asupra proectului de Constituție, adică asupra stării de fapt bazată pe marile reforme realizate de regim de 3 ani încoace (i cele de viitor cuprinse în Manifestul Program al Frontului Democrației Populare, țara, prin cele peste opt milioane de alegători, s’a pronunțat. Poporul român, dând forțelor ‘reixiocrat’ce un vot de o masivitate granitică, — așa cum reese din rezultatele cunoscute până acum, — a găsit că cei ce s’au prezentat pentru a constitui la 6 Aprilie Marea Adunare Națională, merită cu prisosință să-l reprezinte. Victoria în alegeri a Frontului Democrației Populare este așteptată, pentru că toată lumea muncitoare, toată lumea care gândește cinstit , dorea și lupta pentru ea. Entuziasmul care a întâmpinat Manifestul Program și ardoarea pusă de masse în studierea proectului de Constituție, nu lasă nici o îndoială. Ceia ce a caracterizat evenimentul din memorabila Duminică de 28 Martie 1948, a fost avântul, peste orice putință de descriere a milioanelor de alegători. Un ziar lansase înainte de alegeri, următoarea parolă: „Votând la 28 Martie, votați pentru voi, pentru viitorul copiilor voștri!“ Contemplând șirurile nesfârșite de votanți, aerul lor sărbătoresc, mân de SIMION negel aria întipărită pe figuri, pasul hotărit cu care se îndreptau spre urne, ne-am dat seama că din toate câte s-au scris, fraza de mai sus traducea cel mai bine realitatea. Pe chipurile transfigurate ale cetățenilor, se putea ceti conștiința limpede că fiecare votează pentru sine și pentru moarta mai bună, a apropiaților lui — iar suma acestor gânduri era siguranța că acest vot VA snrU țarii .întrprin Republica Populară Română are in momentul acesta primul ei Parlament, Marea Adunare Națională. Deputații aleși ne vor da în curând Constituția și o vor complecta cu legile importante de care țara are nevoie, ușurând pășirea mai departe pe calea progresului început. Datoria noastră de cetățeni ne-au făcut-o. < Inseamnă însă că odată cu terminarea legii și cu trimiterea celor mai buni dintre noi în Marea Adunare, rolul nostru s-a sfârșit Cetățenii Republicei Populare pot fi asimilați celor ce trăiau sub monarhie, în plină dominație „istorică“ și care odată parlamentul ales — se știe în ce spirit și cu ce mijloace — erau trimiși la „vatră“ pe timp de patru ani? Mai poate fi considerată masa cetățenească „Maurul care și-a făcut datoria și care deci poate să plece?“ Fără îndoială, nu. Falsificatorii democrației și impostorii în slujba marelui capital încercau să separe poporul de conducere, să i demobilizeze și să-1 adoarmă, cu scopul de a-și asigura mai ușor dominația, de a-și aranja interesele havitabile, fără prezența „marelui plătitor“ la opera de legiferare și de guvernare. Spiritul regimului de democrație populară, bazat integral pe interesul și viința maselor productive, rup cu acest trecut și cu asemenea metode. La marile opere de care depinde viitorul intregei țări, poporul e chemat să participe, prin interesul său, prin sugestiile sale, prin controlul său. Schimbul dedel intre masă și aleșii ei trebue să fie în acest scop continuu și sincer. Increarea pe care au arătat-o deputațior noștri la 28 Martie, trebue reînnoită și la 29 și la 30 Martie și oricât timp această Mare Adunare Națională va avea să se ocupe de pregătirea cadrului legislativ al Republicei noastre Populare. Deputații vor trebui, așa cum s’au angajat, să vină în mijlocul maselor pentru a verifica pe teren justețea vederilor lor — iar noi, milioanele care am votat, să urmărim cu atenție, interes și spirit colectiv activitatea nouilor noștri aleși. Numai astfel vom putea fi la înălțimea vremurilor pe cari le trăim; numai astfel vom fi siguri că reformele mari preconizate vor deveni o realitate binefăcătoare. La Uzinele „23 August” au funcționat trei secții de votare: secțiile nr. 230, 231 și 232. Ajungem la secția de vot nr. 231 odata cu mașina din care coboară d. Vasîle Luca, ministrul Finanțelor, însoțit de d. Ioii Chișinevschi și de d. Petru Borilă. Muncitorii din curtea uzinei, care iși așteptau rândul la vot, le unesc imediat pe conducătorii lor iubiți și isbucnește în urale nesfârșite. D. Vasie Luca pătrunde în sala secției de vot ,în urale entuziaste care nu mai contenesc, ale muncitorilor. Apoi d. Vasile Luca părăsește secția de vot in uralele entuziaste care nu mai contensec ale muncitorilor. Votarea decurge aici cu repeziciune și îș deplină ordine. Afară, în curtea uzinelor, unul din delegați dă explicațiuni cetățenilor, cum trebue să voteze, pentru ca să nu li se anuleze votul In sala de vot sunt introduși câte 15 cetățeni. Fiecare prezintă certificatul de alegător, în schimbul căruia primește buletinul de vot și ștampila. După exercitarea votului în cele 15 cabine, cetățenii înmânează buletinele împăturite președintelui care le introduce în urna, își primesc certificatele de alegător, ștampilate. Pe fețele muncitorilor se citește o mare bucurie. Toți sunt îmbrăcați în haine de sărbătoare, unii în costume naționale. Fiecare își dă seama că îndeplinește un act important, — votul — care îi va asigura o viață mai bună. Aici votează și soțiile muncitorilor. O femeie tânără a venit la vot un copil de șase săptămâni în brațe. Este Ioana Ilie Cojocaru, lucrătoare la secția electrică de bobinaj. Soțul ei Nicolae Cojocaru este strungar la secția de mecanică ușoară. Imi spune că sunt căsătoriți de 4 ani. Acum e în concediu de naștere, însă în curând va reîncepe lucrul. Atunci va ține copilul la creșa uzinei. — Ai așteptat mult până ți-a venit rândul? — Nu, tovarășii de lucru, mi-au dat drumul peste rând! De afară se aud din nou urale puternice și strigăte: Groza și Gheorghiu Dej! La aceiaș secție a venit să voteze Și Primul Ministru al țării, însoțit de d. Gh. Gheorghiu-Dej. Comandantul militar al secției de vot raportează: Totul decurge în perfectă ordine! Votează Primul Ministru! D. dr. Petru Groza și d. Gh. Gheorghiu Dej, stau apoi de vorba cu muncitorii. Entuziasmul alegătorilor de la uzinei le Malaxa pentru membrii guvernului și conducătorii muncitorimei, te face să întrezărești cu ușurință lista pe care au pus cu hotărâre ștampila: Votat I J. P. CUM A VOTAT I. P. S. PATRIARH - LOCOTENENT AL ROMÂNIEI Este ora 13,30. In lista secției de votare din localul Ministerului informațiilor așteaptă o mare mulțime de preoți, întregul cler din Capitală, în frunte cu părintele vască, secretarul general al Ministerului Cultelor, este prezent înaintea urnelor, pentru a-și împlini cea mai importantă îndatorire cetățenească. La ora 14 sosește, însoțit de vicarii Sfintei patriarhii și de înaltul cler — I. p. s. Justinian, Patriarhullocotenent al României. Toți slujitorii altarului intonează „PreStăpânul“, făcând o călduroasă primire cârmuitorului Bisericii Ortodoxe Române, care binecuvântează pe cei prezenți. Fruntașii preoțimii îl însoțesc până la localul de vot, unde I. P. S. Patriarh-locotenent predă președintelui secțiunii certificatul de alegător și primește, schimb, buletinw, și ștampila de voîntare. Se îndreaptă spre una din cabine. Ușa cabinei se închide în urma înaltului conducător al Bisericii, peste un minut, I. P. S. Patriarh-locotenent iese surâzător, se îndreaptă spre biroul secțiunii, predă buletinul de vot împăturit cu grijă, președintelui, care îi introduce în urnă. La ieșire, în fața localului de vot, I. P. S. patriarh-locotenent Justinian se adresează sutelor de slujitori ai altarului, care-i ascultă cu bucurie cuvântul .— „Mi-am făcut datoria de cetățean devotat al Republicii Populare Române. Cum îmi impuneau înaltele îndatoriri de întâistător al Bisericii Ortodoxe Române. Prin votul nostru, al tuturor, am contribuit cu o piatră de granit la temelia tinerei noastre Republici. „Soarele, semnul candidaților pe Bucuria și voia bună luminează Duminica dimineața fetele tuturor trecatorilor, cari, în grupuri mari arareori singuri, își îndreptau pașii spre urne pentru a vota. Ne oprim mai întâi la Ministerul Informațiilor, unde votează personalul departamentului, Ministerul de Externe. Culte, Adunarea Deputaților și Agenția Rador. In timp ce primele serii de cetățeni intră în local, unde președintele secției le dă ultimele îndrumări asupra modului cum se votează, sosește echipa artistică a Ministerului Agriculturii, care desfășoară un program variat de cântece, recitări și jocuri. Din rândurile celoi ce, așteaptă din spre Piața Republicii să le vină rândul la vot, se aude deodat: „Pentru Democrațe Popularâ’’., iar sutele de cetățeni răspund într’un glas: „Soarele”, „Pentru Paci'’ „Soarele se aude din sute de piepturi. ..Pentru fericire si buna stare a poporului”, Soarele, răspund iar masele. Trecem mai departe la localul de vot de la Ministerul Educației Naționale, undei votează profesorii universitari, personalul administrativ de la universitate, facultatea de Medicină, Științe, Politehnică, Drept, etc. și Funcționarii , ministerului. Aceiași ordine pe care am găsit-o de altfel, la toate localurile de vot, ne întâmpină.m aici. La ora g dim, se prezintă in fața urnelor d. prof. univ. Emanoil Teodorescu, candidat pe lista Capitalei a Frontului Democrației Populare. Către orele ii,votează d. . prof. Al. Rosetti, rectorul Universității. Seriile alcătuite deopotrivă din personal administrativ, profesori și asistenți universitari, se perindă continu prin fața urnelor. La secția de votare din localul Casei Corpului Didactic din Bd-ul 6 Martie, primul buletin de vot depus în urnă a fost al d-lui prof. Mihail Cruceanu, directorul general al C. C. D. Aici votază toți învățătorii din Capitală .‘i personalul din administrația tuturor școilor din București. Profesorii tuturor liceelor din Capitală, care trebue să voteze la Casa Școalelor, se opresc mai întâi, așteptându-și rândul în fața urnelor, alături, la Școala Profesională ,,Robescu” din str. Berthelot. Un bogat program artistic se desfășoară în sălile acestei școli, program la care profesorii nu rămân numai spectatori, ci contribue efectiv. Mai târziu, în mijlocul curții se înfiripă o horă. Apoi, pe licee, se îndreaptă spre vol. V. Cons. PRIMUL MINISTRU AL TARII ȘI D. VASILE LUCA porului, nu este numai un simbol al idpiilor democrației populare, pentru a luminii și al drepMi sociale, ci și aricăror biruință Biserica Ortodoxă simbol al vieții și al desvoltării prin luptat și se leagă a lupta întotdeauna“.a Votează funcționarii publici profesorii universitari și secundari ■ Ö. vasile Luca ministrul Finanțelor la secția de vo| Aspecte dela lacaiirie ..de m)fujare Duminică dimineața, orele 7.30. Por. Him Spre localul din 13 Septembrie, Grupuri compacte de cetățeni în drum spre secțiile respective ne taie calea. Ne întâmpină la intrarea în local un cald: „BINE-AȚI VENIT! Soldați, subofițeri, în grupuri privesc înveseliți la camarazii din Ansamblul artistic al armatei, care așteptând să le fie rândul la vot se distrează. Orchestra cântă. Tinere în costume naționale se prind în dans. Ostași din ansamblu, cu frumoasele diagonale albe, nu se lasă mult așteptați. Atmosfera de bucurie impresionează. Un locotenent de informează că până la ora 10 vor termina devotat artiștii Teatrului Armatei precum și cei din ansamblu, apoi vor începe formațiunile militare. La Comandamentul Diviziei T. V. Părăsim veselia contagioasă a artiștilor, î ndreptându-ne spre un cartier cu un caracter mai ostășesc. Ajungem în localul Comandamentului Diviziei T. V. Aici votează formațiunile Nr. 60, 61, 62, 63 și 64. Fără dificultăți, conduși de un tânăr locotenent ne aflăm în fața localului de vot. O unitate de infanterie aero, așteaptă rândul. Ostașii au fețele sănătoase, sunt bine dispuși, întreb pe un ostaș. — Cu cine ai să votezi? — Noi ostașii votăm soarele, spune el. Nici nu am putea face altfel. Suntem bine tratați în ar’mată.. Nimeni nu ne mai bate, nimeni nu ne înjură. Suntem bine îmbrăcați și mâncare ni se dă de ajuns. I — Eu sunt fecior de plugar’, ne spune fruntașul Constanti Perșinaru, din județul Buzău. Părinții mei erau pălmași. Astăzi avem pământul nostru îi lucrăm și suntem mulțumiți. La fel soldații Ion Dimoiu din jud. Dolj și Gheorghe Letea își manifestă sistamentul pentru regimul democratc. — De-acum vom avea o Constituție, care o si ne apere, spunea Gheorge ostea cu fața aprinsă. Un ofițer superior ni se adresează, afirmând că ostașii dau dovada unui rar patriotism, unei dragoste pentru regimul democrat, care impresionează. Am privit fețele ostașilor ce ieșeau din cabinele de vot, aveau ceva tainic în luminile ochilor, ca și cum și-ar fi hotărit singuri destinul. La Reg. Artilerie A. C. Suntem conduși în localul Reg. 1 Artilerie A. C. O sală spațioasă. Nimenai întâlnit la alegeri. Curând aveam Suntem conduși în localul Reg. Arședintele Comisiei ne informează că în general domnește un entuziasm nemai întâlnit la alegeri. Curând aveam să verificăm noi înșine adevărul. O companie a sosit cântând. — Votează și în câteva zile se vor elibera, îmi spune căpitanul Turculescu Tiberiu. Ostașii se aliniază să intre în sala da (Urmare în pag. 3-0) Ostașii după vot, au încins o horă... I. CEEA DIFERITI: CEMTNII: O VOT DIN CAPITALA m I. După vot alegătorii au încins hora in fața Ministerului Finanțelor; 7. Bac. S» D. Prof. Dr. Parhon, la urnă; 3. D.nii Dr. Petru Groza și Gh. Gheorghiu-Dej, printr alegătorii de la Malaxa; 4. D. Ministru Gh. Gheorghiuj D eL primind de vot; S. Ozon Alexandra Sidorovici "la mijlocul alegătorilor. ................