Oastea Domnului, 1947 (Anul 18, nr. 3-37)

1947-01-19 / nr. 3-4

Pag. 4 la regia Trib. Sibiu Nr І60 din 12 Maia 1958. Redacţia şi administraţia Sibiu, strada Mitropoliei 45. Abonamentul pe un an 40 mii Lei. Pe jumâtate an 20000 Lei. Abonamente de sprijin 100.000 mii Lei pe an. Un număr 1000 Lei. Ştiri din lume şi ţară Primul tractor românesc a ieşit zilele acestea din uzinele „I. A. R. Braşov. El poartă numele „IAR. Nr. 22“. Se zice că poate sta alăturea de cele mai bune tractoare din străinătate. De acum înainte vor ieşi în serie şi se vor împărţi prin toate părţile ţării. Ne bucurăm cu toţii de bunul început mai ales că împlineşte şi o profeţie Biblică prin care zicea proorocul de demult că în vremile din urmă oamenii se vor întoarce de la războiu şi vor face din săbiile şi armele lor pluguri seceri şi coase. Un doctor american a anunţat că a descoperit un produs chimic care permite să oprească creşterea unui copil sau din contră să uşureze creşterea lui până la mărimi negândite. Cu alte cuvinte s’ar putea naşte oameni pitici sau uriaşi. S’au făcut experienţe cu acest preparat asupra şoarecilor mici cari în timp de 90 ore dela injecţie au atins mărimi neobişnuite. Vreau cu orice preţ oamenii să schimbe rânduiala firii. Aflăm cu bucurie că iubitul părinte Dtru Bălăşcuţă din Buneşti, jud. Tr. Mare este în viaţă şi deplin sănătos între prizonierii români din U. R. S. S. Ştirea ne-a adus-o un fost prizonier care s’a reîntors. Ger şi săpadă mare s’a abătut peste toată Europa la începutul anului acestuia. Şi la noi în România s’a resimţit puterea frigului pretutindenea. Trenurile circulă cu întârziere, iar anumite linii, cum au fost între Mărăşeşti-Panciu şi Constanţa- Mangalia au fost înzepezite cu totul. După toamna lungă a venit rândul iernei să-şi facă datoria şi ea nu se lasă înşelată. LUMINA SATELOR wvwwwwwvwWWVfWWWVvWV/VTWW wvw Aviz foarte important Ioiţi-vă abonamentul la gazetă Odată cu intrarea în noul an, abonamentul gazetelor noastre am fost nevoiţi să-l urcăm la 40 mii pe un an, 20 mii pe jumătate de an şi 10 mii pe 3 luni. Preţul acesta ne-a fost poruncit de scumpirea peste măsură a mânii de lucru, a tiparului şi a hârtiei. Rugăm pe iubiţii noştri abonaţi să înţeleagă greutăţile cu cari luptăm şi astfel să ne sprijinească şi pe mai departe, înoindu-şi cu toţii abonamentul la gazetă. Fără acest sprijin gazeta noastră, n’ar mai putea ieşi, şi aceasta tocmai acum când împlineşte 25 de ani de viaţă. Cu încredere în Dumnezeu şi în lucrul ziditor pe care-l facem cu „Lumina Satelor“ păşim în anul al 26 de viaţă şi nădăjduim că Cel de sus, nu ne va lipsi nici de acum înainte de darul şi de binecuvântarea Sa. Să rostim cu toţii şi din toată inima, un creştinesc, „Doamne ajută“ . Ştiri sosite din Palestina arată că la sfârşitul lunii Decemvrie 1946, a căzut zăpadă la Irusalim şi nu împrejurimi. Cum în această regiune ninge foarte rar, ultima zăpadă a căzut acum 15 ani, întâmlarea aceasta este socotită ca un semn bun pentru anul care vine. Credincioşii văd în el prevestirea unui an de belşug şi de pace. Sa dea Domnul să fie aşa. Un profesor olandez Vockode a descoperit un praf de 4 mii ori mai dulce ca zahărul obişnuit. Acest praf nu lasă nici un gust neplăcut aşa cum îl lesă zaharina şi este de culoare portocalie. Fabricat In Olanda acest produs nou a fost brevetat în America la Chicago. Industriile de dulciuri şi de băuturi vor face mari economii, datorită nouii descoperiri. Acest praf dulce poate fi folosit şi în gospodărie, dar numai adăugându-se lactoză, care să-i reducă dulceaţa cu de 8 ori. Ne-am bucura totuşi să avem măcar 1 kgr. de zahăr de persoană pe lună decât praful acela foarte dulce. Tarifele pe C. F. R. au fost sporite, cu data de 1 ian 1947, cu 300 procente. Dl Chivu Stoica noul director al căilor ferate, a declarat că aceasta urcare de preţ a biletelor de tren s'a făcut din cauza marilor greutăţi cu care se luptă cefereul, cu un număr foarte mic de locomotive şi vagoane, şi acelea uzate, şi cu lipsa de combustibil. Pentru a se îndrepta măcar ceva din aceste mari necazuri s-a luat hotărârea scumpirii preţului la bilete. Cu banii rezultaţi din această scumpire se va restabili o circulaţie civilizată, cu trenuri puse la punct şi în care să nu mai intre mai multe persoane decât câte locuri are vagonul. In plus se vor reface toate stricăciunile lăsate de război (în special podurile distruse) şi se vor termina liniile nouii cari până în primăvară vor fi date circulaţiei. Astfel se vor complecta linia: Bucureşti-Urziceni-Făurei, spre Tecuci Iaşi, apoi importanta linie: Bucureşti-Roşiori de Vede-Caracal-Craiova. Se vor deschide liniile nouă Cluj Sighetul Marmaţiei şi va fi electrificată linia Bucureşti-Braşov. Cu începere dela 15 Ianuarie a. c. s’au reintrodus autorizaţiile de călătorie. Aceasta pentru a se îndepărta marea îmbulzeală din trenuri. La New-York a apărut o boală nouă şi ciudată numită telefonita ! Aceoastă boală a apărut acum după războiu şi s’a întins ca o adevărată Catalogul Bibliotecii „Credinţa ortodoxă“ Cărţi dăruite de Păr. Prof. Dr. Toma Gherasimescu pentru fondul „Oastei Domnului" din Bucureşti Cereţi cărţile de mai jos la Biserica sf. Ecaterina, Bucureşti, strada sf. Ecaterina. 1. Folosul mergerii la sf. Biserică. 2. Ţineţi sf. Duminecă. 3. înţelesul sf. Liturghii. 4. înţelesul lăcaşului sfânt. 5. înţelesul Rugăciunii. 6. Sfinţenia cununiei. 7. Impăcaţi-vă cu Dumnezeu. 8. Lucrătorii lui Dumnezeu. 9. Dumnezeu lucrează prin preoţi. 10. Sfântul Botez. 11. Sfântul Maslu. 12. Sfânta Cruce. 13. Sfintele icoane. 14. Rugăciunile pentru morţi. 15. Mântuirea e în Biserică. 16. Cinstirea Sfinţilor şi a Sfintei fecioare. 17. Sfintele Posturi. 18. Sfânta Aghiazmă şi folosul ei. 19. Folosul tămâei. 20-21. Întâmplări despre sf. Spovedanie. 22. Comorile cele mari. 23. Viaţa sf. Nicolae. 24. Viaţa sf. Grigorie. 25. Viaţa sf. Emilian. 26. Suferinţele unui copil. 27. O mare luptătoare. 28. Moşierul necredincios. 29. Omul care a înviat din morţi. 30. Tânărul ce a găsit înţelepciunea. 31. Pedepsit de Dumnezeu. 32. Cuvânt de bună sfătuire. 33. Domnul te chiamă. 34. Crâşmele şi diavolul. 35. Raiul şi iadul. 36. Rătăciţii merg in focul veşnic. 37. Rătăcirile de astăzi. 38. Creşterea copiilor. 40. Primejdia balurilor şi jocurilor. 41. înfricoşata judecată. 42. Sf. Antonie şi diavolul. 43. Sf. Tradiţie (Predanie). 44. Trebuinţa mergerii la sf. Biserică. 45. Cinstirea sfintelor icoane. 46. Carte de rugăciuni. 47.48. Cercetarea cugetului înainte de sf. spovedanie. 49. Păcatul înjurăturilor. 50. Cum sunt pedepsiţi cei ce lucrează Dumineca. 51. Feriţi-vă de cărţile rele. 52. Păcatul lenei. 53. Taina sf. Spovedanii. 54. Taina sf. Împărtăşanii. 55. Să iubim Biserica. 56. Minunile din sf. Liturghie. 57. Sfârşitul Lumii. 58. Să nu fii desfrânat. 59. Să nu furi. 60. îndemnuri folositoare. Orice frate colportor le poate primi cu preţul de 400 — 600 Lei bucata. Deasemenea se mai găsesc şi cărţi mici de rugăciuni la acelaş preţ. Tiparul Tipografiei Arhidiecezane, Sibiu . Copiii Moldovei în Ardeal O bună parte a copiilor din Moldove a fost adusă în Ardeal unde ei au fost primită cu toată dragostea. Bunii creştini şi- au făcut datoria cu toată înţelegerea mai ales ce, de la sate unde copilaşii în suferinţă din Moldova, au primit cea mai călduroasa îmbrăţişare. Am aflat cu bucurie din mai multe părţi ale Ardealului, cum copilaşii moldoveni, la o săptămână două, de la venirea lor în familiile din Ardeal, se simt foarte bine, sunt plini de sănătate şi-şî văd de şcoală. In jud. Sibiu au fost aduşi 190 de copii. Inainite de a fi daţi spre ocrotire în familii, copilaşii au fost supuşi unui examen medical amănunţit. Cu bucurie vestim ca loji copiii moldoveni au fost aflafi pe deplin sănătoşi. Din cei 190 veniţi la Sibiu abia 2, şi aceia erau fraji au fost aflați cu moşteniri bolnave în sânge. Cu toate că copiii veniţi fac parte din familiile cele mai sărace, sănătatea lor este de laudă. Pe lângă aceasta ei sunt deştepţi, silitori la învăţătură, săritori la lucru. Ne bucurăm din toată inima că putem da aceste informaţiuni bune despre copilaşii sosiţi la noi din Moldova. Facă bunul Dumnezeu,ca rămânerea lor în ardeal acum în lunile acestea de mare criză, să lucreze în inimile lor şi alte virtuţi, ca astfel întăriţi cu trupul şi cu sufletul să poată fi mâne bărbaţi de nădejde ai neamului nostru, ducând la fericire şi buna stare ţara lor, România. Familiile vrednice de plugari, muncitori manuali şi intelectuali cari i-au primit şi-i ocrotesc cu dragoste îşi fac cea mai sfântă datorie către neam şi sunt vrednice de recunoştinţa întregei suflări româneşti. G. Benesiu Anul 26 Nr. І—2 _ S’ » У-v M > » , і „і pleacă zilnic in direcţia: BitAȘOV—BUCUREŞTI î la ora 6,a* dimineaţa. ALBA — TURDA — СЩК la ora 12 a. m. cu oprire in comunele principale şi oraşele de pe SinM. infomnaţiuni si bilete: C I-Z^L SIBIU etr. Tribun i 2 $ШШ Telefon 470 A.k A ^ ^ frnliriMt n), ix і Л __ ■ ÍІ І Іі Fratele Dr. Mircea Suciu Sibianu încunoştiinţează pe fraţi că scăpat de concentrări şi-a redeschis Sanatoriul său de ochi, nas, gât şi urechi şi dă consultaţiuni gratuite la toţi fraţii ostaşi lipsiţi de mijloace, la Braşov, Str. Căpitanului 22. Pentru Casa Oastei Publicăm cu mulţămire darurile de mai jos ale fraţilor Maria Frăţilă, Bungard-Sibiu Lei 50.000. Elena Manafu 50 000. Antes ■ Adămachi 5000 Nicolae Roşea 3000. Domn ca Bâlcu 1000. Cazaca Teodori 2000. Dora Prodănescu 1500. Costachi Petrache 3000. Maria Siraliştat 1000. Mantica Şerban 500. Ioana Druţa 500. Maria Bostan 2000. Marie Chirică 1000. Florica Velciu 1000 toţi din Galaţi-Covurlui, Const Gogoaşă, Broscar -Mehedinţi 2000. Nae Bolboş, Rucăr-Muscel 10.000. Preot Romul B. Doctor, Vânători-Tr.-Mare 4000. Balea Gh. Petriş-Arad 1000. Ion C. Iftmoiu 1000. Costică Gh. Polog 1500, Gh. Borze 2000 şi Ştefan Brânzoi 1000 Lei /oft din Oneşti- Bacău. Vasile Cipu, 2000 Lei şi Die Parmac 2000, atrbii din MiloşeşiIalomiţa. Grozav Solomon, Pricaz-Hunedoara 2000. Preot. A. Filip, Porceşti Sibiu 5000. Nichita Tome, Breaza- Făg. 1000, Neagu Ioan, cântăreț Acina-Sibiu 2000, Nicolae Voinesee- Rusu, Bran Poartă-Braşov 2000 Elena Hosu, Hălchiu Braşov 1000. Paraschiv Radu, Voineşti-Muscel 2000 Preot. I. Radomirescu, Domneşti Muscel 9000. Const. D. Cepoiu, Sion-Prahova 1000. Nicolae Iliuţa, Domneşti-Măcel 1000. Ilea T Vasne, Horea Sălaj 2000. Iamm. Vişan, Valea Boerească. Mehedinţi 2000. Sora M. Ionescu 10.000 şi Radu Lumitrescu 2000, ambii din Piteşti-Argeş. Nicolae Stanciu, Buneşti- Tr. Mare 6000. Elena Stoica, Şoala- Tr. mare 10 000. Preot Ioan Cărpinişan 10.000. Pâeleşan Nicolae 3000. Bota Simion 10.000, fofi din Petreşti- Alba. loan Boholt, Seleuşul Mare-Ti. mare 5000. Maria Gh. Florescu, Titeşti-Argeş 10 000. Ionel Sănduleac, Oraviţa I. Caraş 5000. Paraschiva Sp. Paştină, Porumbarul de jos 3000. Maria Paştiu, Şura Mică-Sibiu 5006. Feat. Ioan T. Ghiţă 2000. Gh. Ghitere 5000. Sora Ghita 2000, toţi din Oraviţa-Caraş. Gheorghe Mâşu, Tohanul Nou-Braşov 2000. _ epidemie. Se telefonează pentru orice şi fiecare r mâne la telefon timp îndelungat. E o boală de nervi şi medicii au constatat că acesta se datoreşte faptului că nervii oamenilor sunt zdruncinaţi din războiu şi această sdruncinare se manifestează în convorbirile telefonice. La aceasta nat contribue şi zgomotul de pe străzile New Yorkului şi reclamele luminoase făcute’ noaptea cu avioanele pe cer pentru cutare blănar sau cutare film Redactor resp. Prot. Gheorghe Secaș