Oglinda Lumii, 1923 (Anul 2, nr. 1-52)

1923-09-15 / nr. 37

00 LINDA LUMII O nouă secta religioasă 378 Acum câțiva ani muri la Devon (Anglia) o fostă ţapi feroasă cu numele de Joanna Southcott, care se bucurase de reputaţia de a poseda un rar dar de profeţie. Nu era o sarkitana, ci adânc pătrunsă de misiunea ei de a preveni pe semenii ei de toate nenorocirile ce-i păşteau. A murit săracă şi unica moştenire rămasă de pe urma ei e o lădită bătută în cuie şi legată cu sfori, ale căror noduri sunt pecetluite. In testamentul ei, Joanna declară că în această lădită isie află închise «sfaturile scrise sub inspiraţiunea divină, spre a aduce mântuirea Angliei, în vreme de mare primejdie naţională“. Iluminata adăuga că, spre a se obţine ocrotirea Celui Prea înalt, e nevoie ca lădiţă să fie deschisă în prezenţa unei adunări de 24 episcopi,nici unul mai mult, dar şi nici unul mai puţin. Profetesa a făcut şcoală şi astăzi există o adevărată sectă religioasă, care o consideră pe fosta tapițereasă ca mijlocitoare între divinitate şi omenirea păcătoasă. Numărul adep- La „boite â Joanna“ — caise de boisclouée et entourée de Cordes, laissée par une ancienne tapissiére anglaise, morte il y a quelques années, — caisse censée renfermer „des éerits inspirés qui apporteront le salut de l’Angleterre dans un temps de grave danger national“. Mais pour ouvrir cette boite, il faut — selon la recommandation expresse de la défunte prophetesse — la presence de 24 évéques de l’Eglise anglicane. ţiior nouei religiuni se urcă la peste 10.000 în Anglia şi la vreo 10.000 în America (emigraţii englezi). In vara anului 1918, după ultima ofensivă germană pe porţiunea din frontul francez, apărată de trupele britanice, s’a pornit în Anglia o mişcare cu lozinca: «Să se deschidă lădita Sfintei Joanna!“ Dar fu cu neputinţă să se întrunească la Devon consiliul celor 24 episcopi—şi astfel lădită a continuat să rămână ermetic închisă-Criza economică prin care trece azi Anglia—unde sunt aproape două milioane de muncitori fără lucru — a făcut lumea să se gâdească din nou la panaceul defunctei tapiterese. Adepţii acesteia se agită şi au organizat o foarte activă campanie pentru deschiderea tainicei lădiţe. Anglia toată e inundată de milioane de foi volante, prin care populaţiunea e invitată să ceară, pe cale de petiţionare colectivă, ca guvernul să ia măsurile necesare, pentru adunarea celor douăzeci şi patru de episcopi ai Bisericii Anglicane. „Taina mântuirii omenirii" Faimoasa lădiţă cu taina Joannei Southcott. In medalion, portretul acesteia. Continuarea în Pag. 588 Săptămâna O noţiune care e pe punctul de a se pierde : cumpătarea. E şi acesta unul din efectele psichosei postbelice: nimeni nu se socoate îndestulat cu ce poate câştiga în chip cinstit; foarte mulţi sunt mânaţi de duhul tău al îmbogăţirei repezi şi fără muncă. Şi ispita te face să consideri ca marfă de vânzare şi ceea ce nu-ţi aparţine, cum ar fi de exemplu depozitul de autoritate ce ţi s’a încredinţat odată cu numirea într’un post — cu mai mare ori mai mică răspundere, după împrejurare. Cazul cel mai recent e acela al paşapoartelor dela o poliţie din provincie. Anchea a stabilit că numărul acestor paşapoarte eliberate prin sfănţuială e de aproape 1500. Ţi se opreşte mintea în loc şi te întrebi, cum a fost cu putinţă ca un agent al puterii executive să opereze nesupărat timp de un an, transformând condica de ieşire a paşaporatelor într’un catastif de afaceri scandaloase ! Cum de n’a bătut la ochi traiul de risipă al vinovatului ?l Dar nu e vorba numai de partea materială a traficului, în joc e ceva mai gingaş şi mai grav: compromiterea prestigiului Statului. Paşapoartele cu toptanul eliberate constituie, pentru acei cari le-au cumpărat, adică pentru oameni fără căpătâiu ori chiar certaţi cu justiţia, un certificat de virginitate morală. Domnule ministru de interne, pune mâna pe fierul roşu şi arde partea gangrenată a administraţiei. Soluţiile jocurilor Piatra-Neamţ: Dinu G. Mătăsaru, Virgil V. Costea, Dinu Millyan, Turcu N. Const. Piteşti: Sagrad Iulius, Ursulescu D. Roman, Bercovici I. Ad., Leon Iacobsohn. — Roşiorii-de-Vede: Bratu I. Florea. Sibiu: I. Crişan, T. Maier, N. Motronea, N. Munteanu. Tărgovişte: Maria Voronescu, Al. Teodorescu, M. Rosennzvveig. — Tg.-Jiu: Ion V. Constantinescu, Constantinescu Angela. — T.Măgurele: Dumitru Pârjol, Carol Goldenberg, Ionel A. Stănuţescu, Jean Opintineanu, C. Golduţă. Vaslui: M. Goldstein. Au deslegat numai problema de aritmetică: Bucureşti: Gherson Jean, Tică Massu, Nestoreanu Lie, Virginia Isprăvlnicelu, I. Brotman, Spathy René, Ionel Mihăilescu, Sinie T. Zottu, Marin Gheorghe. — Bacău: Betty Kräucter. — Bârlad: D. T. Apostol. — Botoșani: Nicolae C. Tomescu. Câmpina: Aneta Th. Vrany. — Cernavodă: Rădulescu St. G., Elena Cristescu.— Chiriac-Vlașca: Const. Noica. — C.-de- Argeş: Speranţa Ograda. — Constanţa: P. G. Parussi. Focşani: Sandy şi G. St. Stoenescu, Nuţi Constantinescu, Tanţi Mircea, N. Bărbulescu, St. Teodor, Panait Policroniade, Gal. Deusericus, I. Cernăuţi, Vasile Tomescu, Erofilia Nic’escu, Coca şi Pica Teodoru, Carol şi Jean Cohn, Clara şi S. Feinstein. Galaţi: Aurelia N. Manissali, Any Cheorgescu. — Giurgiu: N. Voicu. — Grigore Ghica-Vodă (Bucovina): Eugen Negreanu, Constanţa Gornoviceanu, Daniel Negreş .. Huşi: Sapira P. Rubin. — Hulubeşti- Dămboviţa: Al. A. Dimescu. Iaşi: Lucia Manolescu, Haham I. M., Nina A. Manissali, Jean şi Emil Blum. Obileşti—Ilfov: Anghel R. Tudor. — Orşova: Jean D. Dragomirescu. Pietroaia-Dâmboviţa: Emil A. Dimescu.— Piatra N.: S. Braunstein.— Ploeşti: M. Grünberg, Eugeniu Alexandrescu. — Podul Iloaei: Toni Iosupoi, H. Iosupovici. R.Sărat: Jeny şi Sandy Iorganda, Mercedes şi Eduard Dantes, Anicuţa şi Vespasian Grigorescu, S. Alexandrescu. Tg.-Jiu: Constantin şi Zoe Danetz. — Tecuci: Al D. Varian. Zimnicea: Theodorescu G. 1 ! I 1 1 . Au deslegat numai cuvintele în patrat: Bucureşti: Sica Ionescu. Alexandria: Elena Florescu. Buzău: Mihalcea I. Emil. Isvorul Arneştilor (Mehedinţi): Nicolae Lascu. Leipgig-Basarabesca (Basarabila) : Marioara Maior Budu. Qdobeşti: Petroniu Munteanu. R.Sărat: Nicu Oprişenescu. T .Severin: Marius G. Bratoloveanu. Au deslegat numai combinaţia de silabe Bucureşti: Const. Nutzescu. Au mai deslegat jocurile din No. 34. Bucureşti: Georgescu Constanţa, Aurora Sfetculescu, Marian Moldoveanu, Şt. An-