Olteanul, 1909 (Anul 1, nr. 1-39)

1909-04-02 / nr. 1

Pag 2. OLTEANUL putând noi fi toţi laolaltă, tiparul ne uneşte şi în simţiri, gazeta şi cartea tipărită străbate la toţi fraţii, fie ei aruncaţi de soarte ori în ce unghiu ascuns. Iată ce ne a hotărât pe noi a jertfi totul pentru a vedea poporul nostru pus pe calea înaintărei sigure în toate trebuinţele sale. Poporul nostru în schimb e rugat mic şi mare a sprijini pornirea noastră în această direcţiune, cu inimi curate, aşa precum şi noi voim a-i servi. Vom da în aceasta foaie «Olteanul», tot ceea ce vom afla a fi de folos poporului nostru, aşa că cetindu-o oricine, să poată zice că în adevăr aceasta e «Gazeta mea». Singură politica va fi eschisă din foaia noastră, fiind ea deocamdată menită a înbrăţişa numai afacerile sociale, comerciale, industriale şi economice ale poporului nostru. Văzând că un număr aşa de însemnat de cetitori, cari s’au fost dedat cu o foaie, au remas fără nici o lectură serioasă. Considerând de altă parte, că glasul timpului de astăzi, ne strigă şi nouă «Oltenilor», «progres şi iarăşi progres" pe toate terenele vieţii noastre sociale încurajat de mai mulţi iubitori ai progresului poporului nostru oltean special şi al poporului nostru în generale ne-am decis a scoate această foaie săptămânală sub titlul „Olteanul*. Nu voim a face vorbă multă şi ispravă puţină, pentru aceea lăsăm, să dovedească faptele noastre, bunele intenţiuni ce nutrim, când espedăm această foaie în mii de exemplare inteligenţii, comersanţilor, industriaşilor şi întreg poporului nostru. După acestea, încredinţaţi de buna voinţa onoraţilor cetitori, le dăm şi asigurarea, că privind personalitatea, libertatea şi onoarea personală ca basa vieţii sociale, în comunicarea scripturistică a faptelor şi a ideilor nu se va comite neadevăruri şi ne vom feri a dataca caracterul şi morala, coloanele acestui ziar nu va fi deschise pasiunilor particulare, şi numai în mod obiectiv şi fără de a subposiţiona, fără de a insulta sau vătăma personalităţi, se va pertracta şi desbate şi cestiuni sociale cu intenţiunea de a îmbunătăţi, şi a elimina răul. Pentru aceea coloanele acestui ziar sunt deschise şi afacerilor sociale de interes public şi ne vom sili a representa adevărul, cinstea şi dreptatea, depărtând a priori de la noi acceptarea principiilor greşite. Lăsăm să urmeze şi următoarea Invitare la abonament: pe anul acesta va fi . 4 cor. — f. pe un jumătate an . . 2 c. 50 fii. Pentru România şi străinătate: pe acest an va fi 10 cor. — Un număr 8 filleri. — Cei ce colectează 10 prenumeranţi, al 11-lea îl primeşte gratuit. „Abonaţi mic şi mare foaia »O1teanul.« Cătră preoţimea şi învăţătorimea noastră română! Nădejdea în voi ne este pusă iubiţi colegi, de-a putea aduce în îndeplinire măreţul scop ce ne-am propus. Când ne-am hotărât a lupta pentru înaintarea poporului pe această cale, la voi ne-a fost îndreptat gândul nostru, de a fi cu toţii la un loc, uniţi în munca noastră de luminători ai poporului. Dacă n’am putut ţinea cu toţii o întrunire, priviţi-ne pe noi, ca unii cari în numele vostru voim a ajuta pe toate cărările înaintarea oropsitului nostru popor, în aceste vremuri de grea cercare pentru noi toţi. Vă rugăm din inimă a ne da tot sprijinul posibil, moral şi material în calea ce am apucat a merge. Trimeteţi tot ceea ce aflaţi de interes pentru binele poporului nostru, ca noi prin foaia noastră să împărtăşim poporului însetat de cultură şi a se da mână în mână, să muncim după cum ne e datorinţa de adevăraţi conducători ai lui. Am muncit noi şi pănă acum, răspândind cu graiul viu — dar azi timpurile’s altele — singura cale pe multe locuri ne e aceasta, întru a ne putea împlini sfânta chiemare de luminători ai poporului. Lăţiţi, dragii noştri colegi în popor această foae «Olteanul», nizuind ca să între şi în colibile celui mai sărac, căci de mare folos, va fi fiecăruia şi vă va binecuvânta pentru sfatul ce i-aţi dat de a prenumăra. înşiraţi-vă cu toţii de ajutători, colaboratori ai acestei foi menite spre binele şi fericirea tuturor, celor ce o vor îmbrăţişa cu căldură, ca dată fiindea de fraţii binevoitori al fiecărui român. Dumnezeu într’ajutor tuturor!! Nr. 1. cătră ţărani şi ţărancele române! Soartea Voastră am avut în vedere dragi ţărani şi ţărance, când am pus umărul să împingem carul înaintărei naţiunei noastre române pe căile cele bune şi ducătoare la liman. Binele şi fericirea Voastră o dorim noi pe toate terenele, aceasta ni’s steaua conducătoare în munca noastră, ce ne-am înrolat a o îndeplini ca conducători ai poporului. — Primiţi-ne dragi ţărani şi ţărance cu aceea bună voinţă, cu care şi noi vă servim. Frăţietate fie între noi toţi — iubirea să ne unească în cugete şi în simţiri, căci numai aşa ne putem mâne poimâne vedea ajuns, la fericirea ce dorim şi pentru care cu inimi curate muncim jertfind tot ce avem mai bun în ajungerea măreţului nostru scop: bunăstarea morală şi materială a fiecărui român. Bărbaţi cu inimi curate, cu mijloace curate, suntem toţi cei înrolaţi în jurul acestei foaie «Olteanul». A fi chemaţi a propaga binele moral şi material la fiecare suflare românească doritoare de înaintarea sa proprie. Nu întrelesaţi unul fieştecarele a nu prenumăra această foaie anume menită Vouă dragi ţărani şi ţărance române, căci numai preţuindu-o voi, poate ea trăi spre binele tuturor. Grăbiţi a-i da viaţă — iubiţi-o şi vă va iubi şi ea pe voi. Cetitul şi folosul lui. * 1. Precum trupul omului îi trebue hrană (iutremânt) şi curăţenie, ca să trăească şi să se întărească, întocmai îi trebue şi sufletului : hrană sufletească. Hrana trupului este mâncarea şi beutura, iar hrana sufletului este cetitul. Hrana întăreşte trupul (corpul) şi-l face destoinic (apt) pentru om şi ce lucru şi -i ţine şi viaţa. Iar curăţenia: „îi dă proaspete puteri, la lucrări şi cugetări.* Cetitul luminează şi agereşte mintea, înmulţeşte cunoştinţele, întăreşte judecata şi face din om , adevărat om, care apoi armat cu armele învăţăturei şi ale ştiinţei poate merge înainte şi fără teamă, pe spinoasa cărare a vieţei. Precum o rază de lumină străbate prin întunerecul nopţii şi luminează în calea sa, întocmai învăţătura, lumina ştiinţei, luminează şi alungă întunerecul neştiinţei, netezind prin aceasta şi calea vieţei. Şi învăţătura, lumina ştiinţei, această preţioasă comoară, să poate câştiga numai prin şcoală, care împrăştie cele dintâi raze de lumină, şi afară de şcoală, prin cetit şi încă prin cetitul neîntrerupt. immj .tflMicrograf i NOVÁK JÁNOS Au sosit Pentru 5£S0QUl de primăvară toate novităţile. MAT'AZIM nF MonĂ Cu (deosetire: Stofe de haine pentru Dame, MATTAzJM UE MUL)A PĂLĂRII elegante garnisite pentru Dame şi PARAPLEURI pentru Dame şi Domni.oi în mare asortiment.