Olteanul, 1909 (Anul 1, nr. 1-39)

1909-06-11 / nr. 11

ANUL I. Nr. 11. Făgăraş, Joi 11(24) Iunie 1909. FOAIE SĂPTĂMÂNALĂ, SOCIALĂ ȘI ECONOMICĂ. REDACȚIUNEA: * Apare în fiecare joi seara, sub Făgăraş. Varter Nr. 46. (casele I. Peia). X direcţia unui comitet de redacţie. XXI,____________________________________ — Vis-a-vis de Magistrat. ADM1NISTRAŢIUNEA: 'Z» făgăraş. Várter J'hr. 46, (casele I. Peia — Vis-â-vis de Magistrat. — 'vWvVVnA/V/Vv ,VVVVVVVMWWVWAW. + Dr. AUREL MUREŞIANU. 1847— 1909, 7(20) Iunie. Nemiloasa moarte a smuls din braţele neamului românesc pe unul dintre cei mai mari şi încărunţiţi ziarişti, pe unul dintre cei mai puternici şi neînfrânţi, luptători, pe un apostol şi profet pe Dr. Aurel Mureşianu, proprietarul şi directorulGazetei Transilvaniei.* Cu lacrimi în ochi privim la locul, unde nu mai vedem decât lacuna ce rămâne după unul dintre cei mai însemnaţi fii ai noştri, care în o luptă continuă au reprezentat cu convingere şi cu o consecinţă de fier dorinţele, tendinţele noastre, scopul şi idealul nostru. Gazeta d-lui Dr. Aurel Mureşianu, cea mai bătrână, dar vecinie tineră, ne-a condus cu înţelepciune, ne-a fixat decursul acţiunilor noastre şi ne-a luminat presentul luptelor. Dr. Aurel Mureşianu mai mult de 30 de ani au stăruit şi continuat fără întrerupere, întruna şi aceeaşi luptă sfântă, întru urmărirea şi realizarea aceloraşi înalte idealuri ale întemeetorilor Gazetei pentru înaintarea întregului neam românesc şi pentru libertatea tuturor popoarelor. Nestorul ziariştilor români, sfătuitorul presei române a încetat dintre cei vii şi s’a stins ca un vrednic ziarist şi mare luptător pe toate terenele sociale şi economice. Slăbit trupeşte în urma morbului îndelungat şi ne mai putând duce peana, dieta iubitei sale soţii şi consoaţa de muncă, apărarea idealurilor sale, atăcate din or şi care parte cu sufletul totdeauna viguros strins la principiile adevărului dreptăţii, iubirei, moralei şi cinstei acest demn luptător a ştiut să-şi afirme până în cele mai de pe urme momente drepturile neamului seu. Dintre organele de luptă «Gazeta Transilvaniei» a cărui diriginte a fost Dr. Aurel Mureşianu e primul care în anul trecut au serbat aniversarea a 70-a de la înfiinţarea sa, deci adormitul în domnul a avut aceea mângâiere sufletească de a primit din toate părţile locuite de români recunoştinţa pentru jertfele aduse, şi în faptă a şi meritat recunoştinţa tuturora şi viitorul pe care noi cei muritori nu-l putem pătrunde, este ascuns înaintea privirilor noastre şi ne inlinişteşte aceea împrejurare, că oare putea vom afla următoriul magistrului în presă, înzestrat cu atâtea însuşiri bune, virtuţi puternice şi principii salutari, esecutarea programului lui Aurel Mureşianu? E o cestiune de cea mai mare ponderositate şi însemnătate şi pentru viaţa noastră socială, mai departe esistinţa a «Gazetei Transilvaniei» şi cu toţii trebue să lucrăm cu toate mijloacele legale, ca principiile profesate în programul desfăşurat de antecesorele urmaşului să fie cât să poate mai bine representtat şi în viitor, referitoriu la cestiunile sociale şi culturale. «Gazeta Transilvaniei, mama presei române, reprezentanţa celor mai sublime idealuri, apriga luptătoare şi pentru principiul liberei concurenţe în cele culturale şi pentru mântuirea culturei noastre româneşti nu e permis să piară. In decurs de 70 de ani sau întâmplat 3 schimbări de persoane în conducerea Gazetei, dar atitudinea culturală şi sociale a «Gazetei» a rămas neschimbată, şi sinceră tradiţiunilor bune, deci putem avea încrederea şi speranţa, că şi acum va succede a menţinea tradiţiunile vechi. Tot neamul românesc e în doliu, simţim cu toţii perderea cea mare, ce am îndurat şi deplângem înpreună moartea neînfricoşatului erou al presei române din Ungaria, dar familia defunctului primească sincerile noastre condolenţe. Meritele şi laurii câştigaţi de reposatul, să re vindece rana ce le-au cauzat nemiloasa moarte. Dr. Aurel Mureşianu după absolvarea gimnasiului în anul 1865, a plecat la universitatea din Viena, unde a obţinut gradul de doctor în drepturi şi a început prada advocaţială, la care acolo să recerca 7 ani. Fiind părintele seu bolnav l-a chemat acasă şi aşa a sistat continuarea praxei pentru a fi advocat şi au luat singur în mână conducerea «Gazetei Transilvaniei» care pe atunci apărea numai odată în săptămână. După grele lupte încurajat de succesele morale, dela anul 1881 începând a scos «Gazeta* de trei ori pe săptămână, cu cugetul de a o face ziar zilnic, ceea ce în scurt timp s’a şi întâmplat şi anume atunci când i se făcuse propunerea de a lua conducerea ziarului de nou întemeind în Sibiiul Tribunal. Nimic nu l’a putut abate pe Dr. Aurel Mureşianu din calea ce a fost proiectată de spiritul neamului seu, nici atacuri, nici prigoniri şi seduceri nu lau putut opăci în mersul spre ţinta cea mare. Stindarul pe care stă scris «fericirea patriei şi a popoarelor sale* la conservat până în ultima oară cu cea mai mare consciinţiositate. In 20 Iunie a. c. luna iubilară a «Gazetei Transilvaniei* distinsul ei director în urma unui atac de apoplexie au încetat din viață.