Opinia, iunie 1916 (Anul 13, nr. 2774-2797)

1916-06-11 / nr. 2783

SS Un ordin telegrafic al Ministerului de instrucţiune publică,dispune a se con- sidera promovaţi elevi cari avind media 5,pe toate simestrele la toate obiectele iar la limba română media filtre 5 şi 6. Prin regulament se cerea media 6 la limba română. IS Ieri d. D. Helban şi-a susţinut cu deplin succes teza de doctorat înaintea juriului facultăţii de medicină. li urăm tot succesul In noua carieră de medic. SS D. Fintînaru prefectului judeţ SA şi d. căpitan Agape comandantul companiei de jandarmi ruralii au plecat la Bucureşti, fiind chemaţi de ministerul de interne, unde va avea loc o consfătuire în vederea unei bune aprovizionări a comunelor, din noua recoltă. 53 Primim la redac {ie o [broșură întitulată: „Dreptatea Firească* de Lp. Pa. piesă în trei acte. Intr’unul din numerele viitoare vom face 0 recenzie a acestei piese. 53 Ministrul de culte şi instrucţiune a adresat întrebare telegrafică şcolilor normale ca să i se arăte care este ultima zi de capacitate la aceste şcoli. E probabil că ministrul are intenţia să asiste la unele din aceste examene de capacitate ale şcoliior normale. ii La unele şcoli secundare direcţiunea învăţămîntului a cerut registrele de prezervă ale profesorilor pentru anul şcolar expirat. AS3 Cu ocazia unei cercetări făcute de agenţii brigăzei de siguranţă, s’a găsit la femeia Ruxanda Rusu din str. Ipsilante un însemnat stat de lenjuri fine. Femeia de meserie spălătoroasă, a furat aceste lenturi de pe la diferite case unde fusese angajată. S3 Consiliul de higienă.—QonsWM de higienă al oraşului s’a întrunit aseară, sub presidentia d-lui dr. Floru, medic şef al oraşului. Participă d-nii d-ni Imervoll, Missir, Tudor, Georgescu, Petrovici, Răteanu, Buzenschi, Brenner şi d-nii ingineri Welt, Savul şi Mihailescu. In urma cercercetărei analiselor de apă, direcjia generală a serviciului sanitar a constatat că la o conductă s’au găsit coli şi cere lămuriri în privinţa aceasta. In urma explicatiunilor date de d. ing. Welt, se constată că aceasta se datoreşte unui accident, în urma căruia cantitatea de mii s’a introdus în conductă In ori ce caz consiliul, adoptă oarecari măsuri pentru a evita aceaasta. Se autoriză: funcţionarea fabrice! de licheruri din strada şoseaua Păcurari. S3 Examenele elevilor de curs primar pregătiti în particular, vor începe Luni 14 iunie c. Copii înscrişi au fost repartizaţi la toate şcolile, comisiunile instituindu-se din institutorii respectivi sub presidentia directorului şcoalei. SS In ziua de 16 Iunie c. se va finelicitata publică în localul Comenduirei Pieţei Iaşi, pentru aprovizionarea cantităţei de 1.184.000 kgr.fân necesare pentru caii armatei din garnizoana locală. S3 Tot In chestia măcelarilor angrosişti, în ședința comisiunei de aprovizionare de la 9 a. c. d. Primar O. Mirzescu a arătat că intre alte cauze care l’au făcut să împiedice pe măcelarii angrosişti de a mai furniza carne, e şi faptul că ei voiau să vindă carnea cuşer cu extraodinarul preţ de 180 kg. Ori ce s’a întlmplat. Cind Primăria a luat asupra sa sarcina de a furniza carne pentru populaţie, cînd a pus-o în vînzare, s’a văzut nevoită de a vinde carnea cuşer tot cu preţul ridicat pe 1.80 kg. De ce i s’a părut d-lui Primar, că dacă măcelarii ar fi vîndut carnea cuşer cu 180 kil. ar fi fost scump, şi azi cînd comuna furnizează carne aceleiaşi—nenorocită—şi saracă populaţie israelită nu i se pare scump? Ba ce e mai mult, e că, cu actualul sistem bieţii oameni îşi pierd o bună parte din timp umblând pe drumuri, mi- tuind cu bani carne, plătind altor oameni să le facă acest serviciu lor umblînd cu tramvaiul de la un capăt la altul al oraşului pentru a capata carne, îşi Închipuie oare d. Primar că aceste nu costă bani? In multe rînduri măcelarii au vindut carnea cuşer chiar sub preţ, deoarece oferta fiind prea mare şi cererile prea mici, — carnea neputăndu-se tine maî multe zile in raft—au fost nevoiţi a o vinde sub pre{. îi. Or cu actualul sistem sa întîmplă că oamenii ar fi bucuroşi să dea oricit de mult, numai să poată capata carne, carnea fiind alimentul cel mai necesar şi şi absolut trebuincios într’o gospodărie. S’a obiectat sau mai bine zis s’a pretextat de d. Primar că nu sunt vite bătrlne. Dar ele nu existau nici înainte de contrabande. E deajuns să s’a oprit tăerea vitelor care luase proporţi îngrijitoare, in ultimul timp, iar acum cînd s’a oprit şi tăerea vitelor de la.6 ani în sus, şi vom vedea lămurit că vor fi vite suficiente şi pentru tăere şi pentru muncă, şi pentru înmulţire. Deci încă odată, este absolut necesar ca să fia lăsat comerţul liber. Numai astfel populaţia Iaşului va scăpa de neajunsurile de astăzi. S3 Ministerul de interne a înştiinţat Prefectura de judeţ, că în scopul unei stricte aplicări a măsurilor pentru stărpirea contrabandelor, s’a decis să se oprească păşunatul vitelor în regiunile de frontieră pe o zonă de 10 Km. de frontieră chiar dacă s’a îndeplinit formalităţile admise până acum. 38 Podgorenii din acest judeţ n’au avut a suferi din cauza lipsei de sulfat de cupru, fabrica înfiinţată de sindicatul viticol din localitate satisfăcindu-i cu prisosinţă pe toţi. In urma dispoziţiunii ministerului această fabrică aprovizionează şi oraşele: Vaslui, Roman, şi Botoşani cu preţul de 2.50 kgf. S3 Recensământul populaţiei bărbăteşti întreprins de prefectura de poliţie în oraşul nostru, se face in scopul formărei unui ghid a capilor de familie. Tipográfus K. G*14a** Cu privire la evacuarea Cementului Viene.Relativ la evacuarea Cernăuţilor, „Neule Freie Presse“ află din cercurile, universitare din Cernăuţi, că atunci cind a început să se simtă nevoia redeschiderii universităţei, rectorul şi prorectorul acestei universităţi au conferit in privinţa aceasta cu comandantul armatei. Acesta s'a declarat dispus a nu face nici o obiecţiune contra deschiderii, dacă profesorii se obligă si nu facă dificultăţi in cazul cind evacuarea oraşului ar deveni necesară. Profesorii s'au declarat gata să vie fără familie la Cernăuţi şi preşedintele Bucovinei a consimţit la deschiderea semestrului de vară. Din această precauţiune se vede pină la evidenţă, cit de mult comandantul armatei a prevăzut probalitatea evacuării Cernăuţilor şi cit de puţin credea că această evacuare ar putea să influenţeze situaţia războiului. Berlin.—Locotenenţii francezi Dolcassé şi Hervé, luaţi prizonieri de Germani, au fost condamnaţi de consiliul de război la un an şi un an şi jumătate fortăreaţă din cauză de nesupenere. Ei au refuzat să se prezinte la apel pretextând boala. Ofiţerii superiori cari s’au prezentat la ei spre a-i duce la apel au fost maltrataţi. Hervé i-a şi Insultat. Recursul făcut la Consiliul superior de război a fod respins. Cu toate că aci e vorba de o judecată in toată regula, guvernul francez, ca represalii, a condus la fortăreaţă pe doi ofiţeri germani. Guvernul german, la rândul său, a pus în fortăreaţă pentru fiecare din aceşti ofiţeri germani, câte trei ofiţeri francezi, cari vor rămâne închişi atât timp cât vor sta închişi ofiţeri germani. In aceaş timp guvernul german din cauză că guvernul francez a închis fără nici o vină pe locotenentul Erler, a procedat la represalii şi pentru acest caz. Locotenentul Erler în mersul său spre Paris a incendiat o casă din care se împuşca asupra soldaţilor germani. Pentru acest fapt ce se pedpseşte pretutindenea, locotenentul Erler nu avea nici o vină deoarece a executat ordinul superiorilor săi. Erler find rănit s’a găsit în buzunarul său cardiu de note unda era notat incendiarea casei. Din cauza acesteinotari Erler a fost tradus înaintea consiliului de războiu și condamnat la 20 de ani de recluziune. Cu toate că guvernul german a furnizat destule dovezi de neculpabilitatea locut. Erler, guvernul francez a refuzat revizuirea procesului şi Erler a fost încarcerat in temniţa ordinară din Avignon unde stă împreună cu hoţii de rind şi pus la madiu zeceore pe zi la împletitul coşurilor. Ocupaţie intelectuală ii este refuzată. Administraţia militară, ca represalii, a arastat şi ea in Închisoarea militară zece ofiţeri francezi, supuşi la acelaş tratament ca şi locat. Erler şi care vor reminca atîta vreme in Închisoare cită vreme va sta şi Erler. Deoarece Germania are un număr Întreit de prizonieri ca Franța, orice nedreptate făptuită de guvernul francez va fi răsplătită cu de 3 ori ca atâta. Represalii reciproce OPINIA Casa de Scont şi împrumut -- DIN IAŞI - Adune I» «Bunoştiinţtt generiln cit, face orice împrumuturi j»e amanete ca obiecte de metale ţi pietre preţioase, în condiţiuni avantajoase ţi cu un procent con- Venabil. Carton asfaltat — pentru invelitori de case — inlocueste cu mare succes tabla de fer « sosit un mare transport la FRAȚII GOLDEAIRElUi, Ferărie Str. I. C. Brâtia nu 132, *■» f» gasiii» o CAMERĂ cu *2*®» pensiune bună de cătră o damă tinără. Adresa post-restant sub C. V. ie închiriat %£ %t?4 o dugheană compusă din trei odai şi plvnifi, la etajul de jos, la etajul al doilea 2 odăi şi, o bucătărie. A se adresa la dr. Negură str. Luţescu 4. Situaţia gravă în Grecia . Ultimatumul quadruplal.Schimbarea Sutfemului..Zaimis prim ministru- Bucureşti.—„Adevărul“, apărut astăzi la amiază in ediţie specială, emiată că criza ministerială a luat sîirşit şi că d. Zaimis a fost însărcinat cu formarea noului cabinet. * Karnavou. — Din Atena se comunică : Miniştrii Franţei şi Lord Britanii au înaintat ieri o notă guvernului elin, prin care decară următoarele : „Cele trei puteri protectoare cu puternice motive pentru a suspecta atitudinea guvernului grec, care în multe ocasiuni, a favorizat activitatea vrăjmaşilor în modul cel mai primejdios pentru siguranţa trupelor aliate. Ocuparea fortului Rupei s’a săvîrşit cu aprobarea tacită a guvernului, Constituţia grea, garantată de puteri a fost violată, iar Camera, intr’o scurtă durată a fost de două ori dizolvată, aşa că ultima nu reprezintă de cît voinţa a unei treimi a poporului grec. Puterile pretind clar următoarele: 1) Demobilizarea generală a forţelor greceşti, in cel mai scurt timp. 2) Imediata schimbare a actualului - guvern, printr'un guvern, care va da garanţii solide, a unei politici de neu- tralitate, bine-voitoare quadruplet şi urmind in mod sincer opiniile poporului grec. 3) Imediata dizolvare a camerei, înlocuirea agenţilor poliţiei care au făcut actele ostentative de la legaţiile a- Uoţlor. Puterile pretind îndeplinirea tuturor acestor cerinţi şi ţin guvernul grec responsabil pentru orice s’ar întîmplă dacă cererle ar fi refuzate. Nota a fost dată ca adresată poporului grec.* Karnovon.—Din Atena se mai comunică: D Zaimis a făcut o vizită la legaţia franceză în clipa cînd avea loc acolo conferinţa miniştrilor,quadruplei. D. Zaimis a declarat în numele regelui că Grecia acceptă toate cerinţele quadruplei că el ia conducerea noului minister, ca ministru de externe. * Berlin.—Ministrul Greci-A la Berna a adresat o notă de protestare în potriva ţinutei quadruplei şi o adresă către puterile neutrale spre a se uni într’o protestare în contra proceda lor înțelegerei față de patria sa. 33 Astăzi Vineri 10 iunie 1916, Marinei, la ora 5 şi un sfert şi reprezentaţie serală, in Grădina Traian program nou : „Vidul moştenit“, extraordinara dramă de moravuri in 4 acte. In rolul principal apare celebra tragedia la dra Ferii Ahdra, frumoasa şi drăgălaşa artistă, clasica apariţie csra. mişcă şi fascinează prin inteligenţa şi pasionata ei interpretare Mai sunt cuprins-; în noul program : Vederi interesante, comedii foarte hazlii etc. etc. Mine Simbătă 2 matincuri la 3 şi şi reprezentaţie serală. S teiarhi ales Societăţii „DEALUL PANCIULUI“, Hotel Bidder, caută agenţi pentru oraşul I şi judicial inşi panica presmro I de vinuri. Se oferăcondiţiai I avantajoase. — IAŞI, Strada Carol 20 — * ! Aduce cu plăcere la cunoştinţa publcului şi numeroasă sals clientele,că s’a mutat din strada Zmeu 3, in STRADA CAROL 20 regiunea cea mai ridicată, şi mai sănătoasă a Iaşilor. Clinică chirar|lislâ i$oderafi: Săli speciale pentru operaţiile aseptice şi septice ; instrumentar complect şi Ireproşabil. ORTOPEDIE. MECANOTERAPIE (Zander). MEDICINA INTERNA. FACERI. ELECTROTERAPIE. HIDROTERAITE Tratamentul Sifilisului cu mercur şi Neosalvarsan. Medici consultanţi distinşi in toate specialităţile. Consultaţii I 3 şi 3..9 p. m.  Telefon 79 — * îngrijire perfectă. Prețuri modelate. | Luptele pe frontul oriental Comunicatul rus nu anunţă înaintare. Austro.germanii anunţă succese şi vorbesc din nou de stăvilirea ofensivei ruseşti. Petrograd—In regiunea capului de punte lângă Ixult germanii au continuat ori un puternic fos de araterie. In noaptea de 21 Iunie si. n. germanii după o pregătire de artilerie au luat ofensiva pe frontul din regiunea Dvnik dealungul liniei ferate Poniievici dar au fost respinși. In regiunea Tubalowska germanii după o pregătire de artilerie au luat ofensiva, cucerind o parte din tranşeele noastre, dar sosind ajutoare am gonit pe germani. La sud de Hrevo Germanii au trecut gârla Irkrevenka, dar primiţi de focul nostru n’au putut înainta ci s’au retras pe malul vestic al apei. Pe canalul Kniessln are loc bombardare violentă de artileie şi atacuri de Infanterie. In cursul zilei artileria noastră a doborât 2 aeroplane germane care au căzut in liniile noastre. Aviatorii au murit. In regiunea Crislatin ino.miant a luat ofensiva In grupe masive, dar a fost respins şi a fugit lâsând grămezi de cadavre şi răniţi. Contingent Austrian Viena. — Eri au fost respinse, Ungă Gura-Humorlui, atacurile ruseşti. In jos de Nistru nici un eveniment deosebit. La apus de Wisnioneck vrăjmaşul a atacat din nou, cu forţe însemnate. Co-j Ioanele sale de navală s’au prăbuşit, parte sub focul no-j stru de baraj, parte în iu-j ptere cu infanteria germană şi austro-ungară. Duşmanul a suferit pierderi mari. Ungă Barcanoff trupele noastre au respins atacurile date de ruşi in timpul nopţei. Forţele aliate sare luptă in Volinia au făcut progresa mai departe în sus de Brocaw, la răsărit di linia Lokasz*Kasslelka şi lingă Sokai. Atît pe aceste cîmpuiri de luptă «At şi Kolki au eşuat toate contraatacurile ruse, repetate cu o mare încerşunere. Comunicat german In partea septentrională a frontului afară de înaintările patrulelor germane încumentate de suces nimic esenţial n’a survenit. S’au azvîrlit bombe de cătră noi pe podul caiei ferate deasupra nului Pripet şi spre sud de Lunick. Grupa armatei generalului Unssingen. Atacurile ruseşti contra pozifiatiilor noastre de a fiungn! canalului situat la sud-vest de Logischia au dat greş. Deasemenea şi repetatele atacuri spre vest de Kolkî. Intre Sokai şi Linief trupele noastre au luat numeroase poziţiuni ruseşti şi Ie în potriva puternicilor contra atacuri ale duşmanului. Necontenitele străduinţe ale duşmanului de a ne disputa succesul nostru la nord-est de Luck, au rămas fără rezultat . Pe ambele maluri ale râului Turia şi mai spre sud, dincolo de linia generală Svinovka-Gorohow, rușii au fost împinşi înapoi. La armata contelui Bothmer Numeroasele atacuri puternice ale duşmanului asupra liniei Hojowrus- Jei-Botkulinee—spre nord de Skulowka, au fost respinse cu pierderi mari ■pentru dişman. Aprecieri germane Nauen- - Corespondenţii de războiu de pe frimtul răsăritean constată : Armata generalului Linsîngen, ale cărui atacuri au silit pe ruşi să se retragă, mai cu semă in regiuneaMnussolmn, continuă ameninţarea sa plină de succes-Până la Kiesselmn armatele centrale au cucerit o întindere de 375 km. pătraţi. Pierderile ruseşti sunt indicate de tot corespondenții, ca find foarte mari._______ Banca Iaşilor rufe încăpătoare in localitate pentru depozitat vin. A se adresa la: bancă. Lămpi electrice călărie „Kosmos“ porcelanuri, serviciuri de masă, de ceai, de cafea şi de tavabo precum şi diferite obiecte de menaj au sosit la Magazinul Fraţii Hirschenscha Strada Ştefan cel Mare, no. 2 f bls Girant, .1 BreakUp