Opinia, septembrie 1921 (Anul 17, nr. 4287-4312)

1921-09-19 / nr. 4304

OPINIA Cinema ELISABETA Astăzi la ambele matineuri şi seara celebra XiA-Z apare in filmul -i Societatea Mărăşti O VA pasionantă şi originală dramă în 8 acte. — Una din cele mai puternice creaţiuni a . • neîntrecutei artiste.O Grădina şi Sala Cinema Sidoli • ■*.*■. Societatea Mărăşti Film de morală socială — Astăzi şi în zilele următoare — PREMIERA SPRE FERICIRE Dramă socială extraordinară în 6 colosale acte jucată cu mare talent da cea mai frumoasă artistă din lume * * LUCY SAN GERMANO dramaturg FERO MARY III curând hire artă şi iubire. Ci la fi'icire şi ultimii Mici şi LA DOCAR Magazin de Galanterie şi Manufactură I. ABTIJG, str. I. C. Brătianu III aduce la cunoştinţă că pentru sezonul de toamnă a primit un frumos asortiment de Galanterie şi Manufactură ca: Stofe de mantile, Stofe p. Haine Bărbăteşti şi laeruri dame, Crep de şinuri diferite colori, Meltoane, Epongiuri flanelate, Barheturi, Zefiruri, Sifoane, Indianuri, Tricotage, Ciorapi de dame şi bărbăteşti de muselin şi mătase in toate colorile, Batiste, Gulere, Cravate, mănuşi, articole pentru nunţi şi boteze, furnituri de croitorie, caşmiruri pentru uniforme şcolare etc. Desfidem orice concurenţă. Vizitaţi magazinul spre convingere. 53 Banditul Chifor în Iaşi — Urmărirea. — Razzia de astă noapte. — Pe urmele banditului. — Neconsolaţii : Oscar, Maier, Fanny, Gică, Bonni şi Willy, copii, Rafael Langmantel, frate, Oscar Alpern, ginere, Ginea, Irina, Ionel, Duţi, Victor, Eugen, Sady, nepoţi şi nepoate, familia Langmantel, Finkelstein (Galaţi), Alpern şi Polinger (Bucureşti) au nemângâiata durere a anunţa rudelor şi cunoscuţilor că prea iubita lor mamă, soră, bunică şi mătuşă Sara Finkelstein s’a stins din viaţă Vineri 16 Septembrie în vârstă de 68 ani după o grea şi lungă suferinţă. înhumarea rămăşiţelor pământeşti va avea loc Duminică 18 Sept. ora 3 jum. p. m. CAUT două vagoane porumb, recolta 1920, cu vagon brînză la rutină. Le ridic chiar de la producător. T. CONSTANDAGHI str. Palat 2 (în curte) orele 8 ~1. Caut şofer bun mecanic pentru camion de 5 tone. Strada Palat 2. Orele 8—1. Dr. L BALLIF Şef de lucrări la Facultatea de M Medicină .FIIND DESCONCENTRAT şi-a reluat consultaţiunile pentru Boli Interne« genico-urinare şi siffilis orele 1—3 şi 6—7 — STRADA BANU No. 4 — Toate bănuelile arată, că vajnicul bandit Chifor se află în localitate.* Se ştie că Chifor era tovarăşul lui Copolovanu, şeful bandei care a comis numeroase jafuri în judeţ, şi a organizat celebrul atac asupra conacului prefectului de Vaslui. 17.Urmărit de putere, Copolăeanu a plătit cu viaţa crimele sale. Chifor a isbutit să se facă nevăzut. Toate cercetările făcute în judeţele Iaşi şi Vaslui, şi prin păduri au rămas zadarnice DOCTORUL Saraoil Ackerman thirurg, genito-urlnare SIFILIS Specializat la clinica Necker şi la spitalele Cochin şi St. Louis din Paris, vindecă radical sifilisul prin injecţii intranvenoase cu „ Siltiers’Ivarsan“. Consult, de la 111 şi 68 seara. Str. I. C. Brătianu 12 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiMDr. Iosif Smilovicil 1 MEDIC SPECIALIȘT | I pentru afecțiunile : I PIELEI, VENERICE, SIFILIS. | I Specialisat mai mulţi ani in Chmica Prof. Neluci, a a stabilit in| I IASI,STR. STROESCU 6 | I (Peste drum de Inst. Sacre-Coeur)| I Orele de Consult.: 3-6 p. m| Duminică : 10-12 = 1 iiimmmmmimiiiimiiiiimiiiiimiiimmmmiiitiimm Floarea Soarelui de vânzare 10 vagoane, predare gară, apropiere Iași. A se adresa str. Ferbinte No. 2 prin str. Bucsinescu alături de cazarma jandarmi pedeştri. DE ÎNCHIRIAT de la Sf. Dumitru a. c. sau DE VÂNZARE o casă liberă cu patru odăi și loc mare în strada Moara de Vânt No. 24. A se adresa prin corespondenţă Locot. Lebidov Alex. Bucureşti, str. dr. Felix 73 sau d-lui avocat Serafimi Iaşi, str. Sf. Sava No. 11. CE PREŢURI EFTINE găsiţi demi-paltoane, toate culorile, costume pentru bărbaţi băeţi şi copii, gata şi de comanda la magazinul FILIP KORN Str. Costache Negri 24 S-A REDESCHIS deocamdată la Fabrica Fortuna IAŞI, lângă Str. Uzinei Atelierul mecanic cu strunguri, maşini de geluit şi găurit în Fier. Primeşte reparaţiuni de maşini agricole şi orice comenzi în industria ferului. Balterul, debitare de buşteni Depozit de cherestea, scânduri de fag, stejar, teiu şi ulm orice dimensiuni, cu preţuri avantajoase. Tâmpilice mecanici, se primeşte lucru cu ora la orice maslui de tâmplăriş. Preţuri de concurenţă. AGENŢI CAPABILI pentru achiziţii de asigurări de viaţă şi incendiu, găsesc angajament durabil în bune condiţiuni. A se adresa d-lui Jacques Frühling, str. Lozonsky No. 8, Iaşi. BLĂNĂRII Vulpi, Scongs, Lutru, Biber, Astrahan, Petits-Gris, Pitois, Steinmarder, Şacal, au sosit şi s-au pus in vânzare cu preţuri modeste la magazinul de manufactură şi galanterie. Samy Brück str. Ştefan cel Mare 13, vis-a-vis de str. Lozonsky Asemenea primeşte reparaţiuni, transformări şi orice lucrări in blănuri- Execuţie ireproşabilă de specialişti rutinaţi. _______ bărbăteşti formele cu cele mai moderne Pălării Din ce în ce mai mult însă, se accentuiază zvonul că Chifor se află în Iaşi, unde ar fi găsit un adăpost. Faţă cu acest zvon, astă noapte poliţia a organizat o razie prin cartierele mărginaşe ale oraşului. Razia a fost făcută, de 200 soldaţi şi agenţi, în frunte cu d. Cilibidache, prefect de poliţie şi toţi funcţionarii superiori ai poliţiei. Razia a ţinut timp de mai multe ore S'au arestat numeroşi indvizi, cari se găsesc în cercetare. Chifor Insă nu a fost găsit. Dar poliţia e pe urmele lui. Deschiderea cursurilor la Liceul „M. Kogălniceanu“. „ Ieri la ora 10 a. m. s’au deschis cursurile la liceul de fete „M. Kogălniceanu“ din str. Căpitan Păun No. 8, în prezenţa părinţilor, corpului didactic, ai profesorilor asociaţi şi a elevelor. Serviciul religios a fost oficiat de către Preotul Tincoca, care, la sfîrşit, într-o cuvântare foarte apreciată a îndemnat elevele la muncă serioasă. După amiază la ora 3, s-au deschis cursurile şi la liceul de băeţi .M. Kogălniceanu“ din str. Carol 23. Serviciul religios a fost oficiat tot de către preotul Ţincoca, la cuvântarea căruia a răspuns d. Petrovanu, directorul şcoalei, lăudând manca depusă în timp de 2 ani de către fostul director, d. profesor Titus Patriciu. Cursurile au început regulat şi dat fiind marele număr de elevi înscrişi, s’ahotărât ca la clasele 1 a să se facă clase paralele. De asemenea s’a hotărât ca la liceul de fete, pentru elevele de religia mozaică, religia să fie predată de un rabin. Înscrierile vor continua pînă la 1 Octombrie. O telegramă din Petrograd pretinde a şti că aventuriera Khatman .Mahno ar fi fost ucis de proprii săi soldaţi într’o localitate din guvernământul Ekaterinoslav. Se ştie însă pertinamente că Mahno a trecut în Basarabia unde a fost internat de autorităţile române. Totodată însă ar fi posibil ca persoana internată la noi să fi fost un alt aventurier care s’a dat drept hatmanul Mahno. In orice caz, afirmăm cu toată preciziunea că un şef de bandă, refugiat din Ukraina, a fost internat la noi sub numele de hatmanul Mahno. Mercuri în 21 a lunei, are loc sfinţirea drapelului societatei Frăţia chelnerilor din localitate. Toţi membrii societăţei se va întruni dimineaţa, la ora 8.30, în sala otelului Binder, de unde vor merge laTemplul Neuschotz, unde se va oficia un serviciu religios. De aci, în aceiaşi ordine vor pleca la Mitropolie unde va avea loc sfinţirea drapelului de la Mitropolie, în frunte cu muzica, se vor înapoia în sala Binder, unde va avea loc o recepţie şi o gustare, oferită de societate invitaţilor. „ Razzia făcută astă noapte sub conducerea d-lui Celibidache,prefect de poliţie, şi despre care vorbim în altă parte a avut un succes deosebit. •» Pe lângă Chifor, se urmărea o bandă periculoasă, ce se credea refugiată în Iaşi. Şi în adevăr a fost arestată întreaga bandă în fruntea căreia se află Gh. Cârlig, bun vestit şef de bandă din Bucovina. Răzbunarea d-lui Gherasim — D. Gherasim, care a ajuns cu răbdarea „o bună şvai*, s’a supărat foc pe d. Pogonatu și a jurat să se răsbune. Motivul supărărei, pare a rezulta din chestia serviciului barometric. D. Gherasim, în credinţa că antrepriza nu e săturată, a cerut stăruitor a se urca taxa de la 25 la 4o lei de saca. Dar dorinţa d-lui Gherasim n’a fost îndeplinită, căci s'a opus d. Pogonatu. Şi de aci supărarea d-lui Gherasim. Insă d. Gherasim, care nu Înţelege de cât scripta Manea, vrea să-l înfunde pe d. Pogonatu cu documente. Şi In acest scop a pătruns ori, în biroul'serviciilor de arhitectură şi electricitate, şi a provocat să-i sa prezinte registrele permiselor pentru tramvai, — şi a declarat, că va trage o vajnică interpelare d-lui Pogonatu, care şi-a permis să lese câte un permis pentru ziare şi ziarişti — şi aceasta chiar în viitoarea şedinţă a Comisiei interimare. .—Ori eu, ori Pogonatu“,... a terminat distinsul avocat. T. D. profesor dr. Demetriade s’a înapoiat azi în localitate. „ Admiterele provizorii ale noilor elevi înscrişi pe anul şcolar 1921—1922, precum şi examinarea elevilor amînaţi din Iunie, de la Conservatorul de Afazică şi Artă dramatică din laşi, s’au fixat, după cum urmează: Sîmbătă 17 Septembrie ora 9—12 a. m. pian , examinarea elevilor amânaţi din Iunie ; 3 —7 pian, examenul de admitere provizorie a noilor elevi. Luni 19 Septembrie 9—12 Flaut, oboi, corn, trompetă, violoncel şi contrabas, examen de admitere, iar la Trombon examinarea unui elev amânat din Iunie, de la 5-7 canto. Examenul de admitere şi a celor amânaţi. Marţi 20 Septembrie 8 juni. —12 violina, admitere provizorie. ■ « -V A I Miercuri 21 Sept. 9—12 şi 3 —7 dicţie şi declamaţie. Joi 22 Sept. 9—12 teorie şi solfegiu examen de admitere ; de la 3—7 armonie şi contrapucnt. Sâmbătă 24 Sept. de la 9— 12 violina, examinarea elevilor amânaţi. — In grădina Copou vor avea loc Sâmbătă 17 şi Duminică 18 Septembrie două mari serbări câmpeneşti date de, funcţionarii Ministerului Mun-cel Regiunea 8-a Iaşi sub patronajul d-lui director general A. V. Gâdei, reprezentat prin d. Eug. Vârgolici, inspector central. Din beneficiul net al acestei serbări se va da 30 la sută Şcoalelor Industriale de ucenici, iar restul se va da funcţionarilor acestei instituţiuni. In program figurează tunuri rachete, dans, tombolă, teatru şi ruletă. ’»t ■* , i, t\\l, r,\Y.'VAW x Azi dimineaţă au sosit in localitate doi ingineri specialişti (din Germania în scop de a vizita uzinele de electricitate şi tramvai din localitate şi a face un report asupra condiţiilor în care uzinele ar putea fi reduse în bună stare de fecţionare. Regimentul 14 de infanterie părăseşte imîine la ora 7 şi jumătate, localitatea. Vor fi de faţă la plecarea din cazarmă toţi ofiţerii din garnizoană şi unităţi din fiecare armă, pentru a-şi lua rămas bun de la camarazi. Vor fi de asemenea de faţă reprezentanţii autorităţelor civile pentru a mulţumi regimentului de tot concursul dat, în timpul şederei .In Iaşi, D-rul S. Ackerman înapoindu-se din Paris, unde s’a specializat la clinica Neckar şi la spitalele cochin şi St. Louis pentru bolile genito-urinare şi sifilis s’a stabilit în Iăşi Str. I. C. Brătianu No. 125. „ La gimnaziul „Wachtel“, cursurile încep Marţi, 20 Sept. ora 9 dimineaţa, înscrieri pentru clasa l-a şi II-a mixte se mai primesc până la 23 Septembrie, în orele 4—6 după prânz.__________ /_____ Serviciul telegrafic AL ZIARULUI „OPINIA * Publicarea Jurnalului — pentru prelungirea termenului declaraţiilor fiscale — Bucureşti.— Monitorul Oficial de astăzi publică jurnalul Consiliului de miniştri prin care, termenul pentru declaraţiile fiscale, se prelungeşte pănâ la 1 Decembrie pentru populaţia din ţară şi 15 Dec. pentru români aflători în străinătate. Politica în Europa Centrală Chestia Galiţiei orientale.— O alianţă antigermană.- Bucureşti.— Se anunţă că d. Beneş, ministrul de externe al Ceho-Slovaciei, a avut o întrevedere cu împuternicitul polon, pentru a trata chestiunea Galiţiei orientale. * Ziarele vorbesc de proectul unei înţelegeri franco-polono cehoslovace, pentru ca, în comun cu Mica Antantă, să se opue un bloc de 82 milioane oameni, contra a 60 milioane de germani. Unele ziare pretând insă că o alianţă între Cehoslovacia şi Polonia este o utopie. Din" Rusia sovietică — Legăturile cu Romînia—Demisia lui Trotzki. — Bucureşti— Presa italiană vesteşte câ guvernul din Moscova a cerut din nou Romîniei reluarea reuţiunelor. Se speră că in curind se va încheia un acord între cele două ţâri. O telegramă dinSan Paolo confirmă ştirea demisiei lui Trotzki din demnitatea de comisar al poporului. * * Din Stockholm se afirmă că Sovietele au reluat opera de propagandă revoluţionară din străinătate. , V.. jvÂdk Ah'hh?-‘f. 'P . f \ . ’: ’ ‘ ■ / Guvernul şi valuta Bucureşti— Guvernul a început să se ocupe de valută... Astfel, ieri după amiază, negustorii care operează în tîrgul liber, la cafeneaua Schreiber din str. Lipscani, au fost arestaţi şi cercetaţi pentru cine fac operaţiuni valutare. Unii comercianţi au fost reţinuţi până la miezul nopţii. Se afirmă că guvernul are intenţia să expulzeze pe câţiva comercianţi traficanţi de valută.Magazinul Cristian a deschis o filială in aceiaşi stradă (Lăpuşneanu). Magazinul nou este asortat cu articole de modă lingerie, cravate pentru domn etc. De asemenea va fi asortat cu postăvărie, vânzând stofe pentru haine bărbăteşti şi tablouri pentru, dame cu preţ maeftin ca oriunde. SPECTACOLE : Cinema ELISABETA. Soc- Mărăşti— Astăzi la ambele matineuri şi seara celebra Nazimova apare în filmul „LANTERNA ROŞIE“, puternică şi originală dramă în 8 acte.—Desfăşurare pasionantă în care se escelează celebra tragediană. — Grădina şi Sala Cinema MODERN.— Astăzi în matineuri şi seara seria a 3-n penultima din marele succes MATHIAS SANDORF, zguduitorul cinema-roman de aventuri şi senzaţii de Jules Verne cu maistrul Comediei franceze Dr. Joube în rolul prim. Grădina şi Sala Cinema SIDOLI. — Soo. (Mărăşeşti) Astăzi şi în zilele următoare Premiera, film de înaltă morală, SPRE FERICIRE dramă socială extraordinară in 6 colosale acte. Sosirea d-lui Bertrand Bucureşti.—Aseară a sosit în Capitală deputatul francez Charles Bertrand, preşedintele asociaţiei foştilor luptători din Paris, fiind primit la o gară de un numeros public. „ O recepţiune aavut loc la şcoala militară şi după amiază se va întreprinde vizitarea oraşului. Congres internaţional al presei Bucureşti—La 8 octombrie , va avea loc în Cehoslovacia ,o conferinţă a presei din toate statele, în vederea alcâtuirii unei Uniuni Internationale a Presei Conferinţa se va ocupa in special de situatiunea sociala a gazetarilor