Orizont, 1980 (Anul 31, nr. 1-52)

1980-01-04 / nr. 1

Proletari din toate tarile, uniți-vât Săptămînal politic-social și literar-artistic editat de Uniunea Scriitorilor din R.S.R. și Comitetul județean pentru cultură și educație socialistă Timiș Mesajul adresat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU întregului nostru popor, la posturile de radio și televiziune, cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Anul 1979, pe care îl încheiem peste cîteva minute, a marcat un nou pas înainte în dezvoltarea și modernizarea bazei tehnico-materiale a societății noastre, în sporirea avuției naționale și ridicarea nivelului de trai al poporului, în înfăptuirea obiectivelor edificării socialismului și comunismului pe pămîntul României. La 23 August am sărbătorit împlinirea a 3 decenii și jumătate de la victoria revoluției de eliberare națională și socială trecînd în revistă victoriile epocale obținute de clasa noastră muncitoare, de întregul popor, sub conducerea Partidului Comunist, în înfăptuirea revoluției și construcției socialiste, in lichidarea înapoierii țării și făurirea unei civilizații materiale și spirituale noi, în afirmarea României ca țară liberă, prosperă și independentă. In acest an a avut loc, de asemenea, Congresul al Xll-lea al partidului, care a făcut bilanțul realizărilor dobîndite în actualul cincinal, a analizat stadiul actual al dezvoltării societății românești și a stabilit obiectivele și sarcinile pentru următoarea etapă istorică. Toate marile înfăptuiri în transformarea revoluționară a societății, în creșterea potențialului ei material și spiritual, sînt rezultatul politicii partidului nostru, care aplică neabătut ideile socialismului științific, adevărurile universal valabile, la condițiile concrete ale României, al elanului întregului popor care înfăptuiește programul partidului ce exprimă interesele și aspirațiile supreme ale întregii națiuni. Aceste realizări pun în evidență superioritatea orînduirii noastre socialiste care asigura manifestarea plenară a energiei și capacității creatoare a poporului nostru. Pentru succesele de seamă realizate pe toate planurile în anul 1979, adresez, în aceste momente solemne, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, întregului popor care, sub conducerea gloriosului nostru partid, își făurește liber și demn, propriul destin — destinul socialist și comunist. Noul an în care intrăm este hotărîtor pentru îndeplinirea cu succes a întregului cincinal. Să ne mobilizăm toate forțele pentru transpunerea cu succes în viață a prevederilor planului pe 1980, ridicînd la o calitate nouă, superioară, activitatea din industrie, agricultură, transporturi, construcții, din știință și învățămînt, din toate domeniile construcției socialiste. Să aplicăm ferm noul mecanism economico-financiar, întărind continuu autoconducerea și autogestiunea economică și ridicînd eficiența întregii producții materiale. Să menținem mereu viu spiritul revoluționar muncă și creație, să milităm neobosit penîntru ridicarea nivelului de conștiință al maselor și promovarea in toate sferele de activitate a principiilor eticii și echității socialiste. Pregătirea și desfășurarea alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională și în consiliile populare, ca și crearea organizațiilor proprii ale Frontului Unității Socialiste, vor trebui să determine dezvoltarea și mai puternică a democrației noastre socialiste, participarea tot mai activă a poporului la conducerea societății, la făurirea propriei sale istorii. Realizînd obiectivele de plan in anul care începe peste cîteva clipe, să asigurăm pregătirea temeinică a trecerii la noul cincinal, la înfăptuirea concretă în viață a Directivelor Congresului al Xll-lea și a celorlalte programe-directivă adoptate în înaltul forum al partidului. Strîns uniți în jurul Partidului Comunist Român — nucleul vital al întregii noastre națiuni — să nu precupețim nimic pentru a zidi în România, cea mai dreaptă și mai umană orînduire cunoscută în istorie — orînduirea socialistă și comunistă. Dragi tovarăși și prieteni, Congresul al Xll-lea, analizind in spiritul concepției materialismului dialectic și istoric marile schimbări și mutații care au loc pe arena mondială, a pus în evidență atît intensificarea tot mai puternică a luptei maselor populare, a forțelor progresiste, a popoarelor pentru o viață liberă, independentă și prosperă, cît și amplificarea crizei economice, petroliere și financiare, adîncirea unor contradicții, agravarea conflictelor existente și apariția altora noi, ivirea unor momente de încordare și accentuarea instabilității in viața internațională. Pornind de la aceste realități, partidul nostru a apreciat și apreciază că singura alternativă la agravarea continuă a situației mondiale este renunțarea la politica de forță și dictat, la amestecul in treburile interne ale altor state, la politica sferelor de influență și hegemonie, și promovarea unei politici noi de colaborare egală în drepturi și reciproc avantajoasă între toate statele. In acest spirit, Congresul a definit cu claritate pozițiile internaționale ale României, liniile directoare ale politicii sale externe în perioada următoare. In anul pe care-l încheiem, patria noastră a continuat să se afirme pe plan internațional ca un puternic detașament revoluționar in lupta pentru progres social, destindere și pace. Vom promova și in viitor, cu toată hotărirea, o politică de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste — de care ne leagă idealurile și țelurile comune ale noii orinduiri — de relații multilaterale cu popoarele ce pășesc pe calea propășirii economico-sociale independente, lărgind, totodată, în spiritul coexistenței pașnice, raporturile cu țările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Și in viitor vom situa consecvent, la baza întregii noastre politici externe, principiile egalității în drepturi, respectului independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc, ale nerecurgerii la forță și la amenințarea cu forță, — militând neabătut pentru generalizarea lor in întreaga viață internațională. Ca și pînă acum, ne vom aduce întreaga contribuție la cauza înfăptuirii securității pe continentul nostru. împreună cu celelalte popoare europene vom participa activ la buna pregătire a reuniunii de la Madrid, astfel incît aceasta să dea un puternic impuls înfăpturii unitare a documentelor de la Helsinki, colaborării între toate statele continentului și, în mod deosebit trecerii la măsuri concrete și eficiente de dezangajare militară și dezarmare, fără de care nu se pot concepe pacea și securitatea in Europa și în întreaga lume. Considerăm că este în interesul vital al tuturor popoarelor Europei să împiedice amplasarea de noi rachete și arme nucleare pe continent, făcîndu-se totul pentru diminuarea înarmărilor, pentru reducerea uriașelor arsenale militare concentrate în această regiune a lumii. O importanță hotăritoare pentru cauza păcii are renunțarea la forță și la amenințarea cu forța in relațiile dintre toate statele, soluționarea problemelor litigioase dintre ele numai pe cale politică, pașnică, prin tratative între părțile interesate. In acest context, apreciem că trebuie intensificate eforturile pentru realizarea în Orientul Mijlociu a unei păci globale, trainice și juste care să ducă la retragerea Israelului din teritoriile ocupate și la asigurarea dreptului la autodeterminare pentru poporul palestinian, inclusiv constituirea unui stat propriu independent. Imperativul cel mai arzător al timpurilor noastre, dezideratul vital al tuturor popoarelor, este realizarea dezarmării, și în primul rînd a dezarmării nucleare. Asigurîndu-se un echilibru care să nu pună in pericol securitatea nici unei părți, trebuie făcut totul pentru reducerea sistematică a cheltuielilor militare, a efectivelor militare și armamentelor, retragerea trupelor străine în granițele naționale, lichidarea bazelor și a blocurilor militare și făurirea unei lumi fără arme și fără războaie. Uriașele fonduri ce se cheltuiesc astăzi pentru înarmare să fie îndreptate numai spre asigurarea progresului economico-social al popoarelor, spre îmbunătățirea continuă a vieții pe planeta noastră. Se impune, totodată, să se acționeze mai ferm pentru lichidarea subdezvoltării în care se mai află o mare parte a omenirii, precum și a oricăror forme de inegalitate și asuprire a altor popoare, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaționale bazată pe relații echitabile, de deplină egalitate, care să asigure progresul tuturor țărilor și, îndeosebi, al celor rămase în urmă, să înlesnească accesul neîngrădit al tuturor națiunilor la cuceririle civilizației moderne. Soluționarea constructivă a marilor probleme ce confruntă omenirea impune, mai mult ca oricînd, participarea activă a tuturor statelor — fără deosebire de mărime sau orînduire socială — la viața internațională, democratizarea largă a relațiilor interstatale, întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite in promovarea colaborării, păcii și securității mondiale. Realitatea demonstrează că stă în puterea popoarelor ca, acționînd unite, cu fermitate și consecvență, să împiedice agravarea climatului internațional, izbucnirea unui nou război și să impună un curs nou în politica mondială, de destindere și colaborare, să asigure triumful cauzei libertății și independenței, pacea și securitatea pe planeta noastră. Dragi tovarăși și prieteni. Să facem totul pentru a realiza cu deplin succes planul pe anul 1980 și pe întregul cincinal, pregătind, totodată temeinic trecerea la cincinalul viitor, asigurînd traducerea în viață a istoricelor hotărîri ale Congresului al Xll-lea al partidului, a mărețului Program de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism ! Fie ca noul an să aducă tuturor popoarelor izbînzi tot mai însemnate în realizarea aspirațiilor lor de progres și bunăstare, de dezvoltare liberă, de colaborare și pace ! Cu prilejul Anului Nou, vă urez tuturor, dragi tovarăși și prieteni, succese, satisfacții și bucurii cît mai mari în muncă și viață, realizarea dorințelor și aspirațiilor de mai bine, multă sănătate și fericire ! In aceste clipe sărbătorești, vă adresez, dragi concetățeni, urarea tradițională „La mulți ani" I $oo53. тте1 [UNK]’мди [UNK]ятит [UNK]тп«ит1т I SERIE NOUA • anul XXXI (615) • 4 ianuarie 1980 • 8 pagini — 1 leu