Pajtás, 1960 (14. [15.] évfolyam, 1-52. szám)

1960-01-13 / 1-2. szám

az év végi ünnepek első estélyét egy AL régi, gyerekkori barátom családjá­nál töltöttem. Álltunk a csillagszórós karácsonyfa előtt, s örültünk. Barátom két fa, a 12 éves Pista és a 9 éves Feri, pirosra gyúrt arccal köszönték meg az ajándékokat. A karácsonyfa ágait le­húzták a fölaggatott cukorkák, díszek , narancs és banán sárgállott az ün­nepi asztalon. A fenyőfa alatt villany­­vasút robogott. Feri a körbeforgó repü­lőgéppel játszott. Amikor túl voltunk a vacsorán, be­szélgetni kezdtünk. Húsz-huszonöt év­vel ezelőtti karácsonyok emléke telepe­dett az idei karácsonyfa alá. Pista és Feri, ki-ki a maga játékával elfoglalva, nemigen figyelt múltat elevenítő sza­vainkra. De egyszer csak abbamaradt a vonat robogása, a játékrepülő sem ke­ringett körbe-körbe­­, a két fiú odaült közénk. n­égi, felszabadulás előtti karácso­­nyok! Feri és Pista édesapjával együtt vágtunk neki a havas hegyolda­laknak, hogy fenyőfával térjünk haza. Az öreg Hoffman bácsitól, a falusi fű­szerestől aranyport és sztaniolpapírt vet­tünk. Micsoda izgalommal festegettük a diókat arany színűre és csomagoltunk a fehér, rózsaszín kék sztaniolpapírba kockacukrot, hogy legyen dísze a fá­nak. S ha eljött az ünnepi este, mekko­ra volt örömünk, ha amna piroslott a karácsonyfa alatt, s ha lyukas kis­csizmánkra új talpat tett az ünnep. Ilyesmiről esett szó az idei kará­csony estén. Aztán még arról, hogy ké­szítettünk kerítéslécből fakorcsolyát, szélesebb deszkapallóból sílécet, amit igazi ezermesterek módjára, ki tudja már, milyen furfanggal erősítettünk a csizmára. Nem tudom, meddig elevenítettük gyerekkori ünnepeinket, egyszer csak Pista megszólalt: — Mondd, édesapám, ez csakugyan így volt? s csakugyan így volt, Pista, Feri, meg ti, többiek, akiknek az élet olyan válogatást enged, hogy a karácsonyfá­ról csak a csokoládés szaloncukor ke­rült le, a többi, a „közönséges” szalon­cukor ott maradt becsomagoltan a fán, érintetlenül. Ez a pár sor, higgyétek el, nem akar ünneprontás lenni, örüljetek csak a ro­bogó vonatnak, a keringő repülőgép­nek, a mesekönyvnek, hajasbabáknak és óriásmackóknak. Csak azért mond­tam el mindezt, hogy emlékeztessetek benneteket arra a világra, amit ti már nem ismertek, de amit mi, mai felnőttek éltünk és átszenvedtünk. A tizenöt évvel ezelőtt megváltozott ország, a szo­cializmuson munkálkodó népünk, bol­dog gyerekkort ad nektek. S ezért nem kérünk mást tőletek, mint azt, hogy tu­dással felfegyverkezett, becsületes em­berekké váljatok. Ez a mi ünnepi kí­vánságunk. Tóth János JANUÁR MÁJUS SZEPTEMBER Fut a szánkó, szól a csengő, kopasz fákra hull a hó. Elindul az újesztendő, piros arcú utazó. FEBRUAR Enged a fagy, földről, égről tűnik a tél borúja, hóvirág nyit, a hólétól megárad a nagy Duna. Ekék járnak, vetőgépek, ficánkol a kis csikó. Rüggyel bókol már a szélnek gyenge barka, mogyoró. Napsütésben kint a járdán gomboznak a gyerekek, város végén száll a sárkány, csodálják a fellegek. Piros zászló, piros arcok, ünnepel a föld, a gyár, utcahosszat ének harsog, az egész föld muzsikál. JÚNIUS Pihenjetek kisfyvek, táskák! Nyárba fordult az idő, pajtásokat erdők várják, sátrat üt az úttörő. Arany már a búzatábla, ringatja a déli szél, kombájn Indul aratásra, megérett az új kenyér. Zöld a táj és a vitorlák fehér lepkék a tavon. Dolgozóknak pihenést ad négy tető és Balaton. Gyertek elő. Irka, táska, vár rátok a friss erős Indulót zeng megnyitásra trombita és dobverő. OKTÓBER Megérett az alma, körte, vidám zajos a szüret, levél hull a hűvös földre, tőkék nyújtják kincsüket. Vadlúd száll az alkonyatban, borongós az őszi ég. Kopasz lesz az erdő lassan, fáztak már az őzikék. Megérkezett a nagy vándor, haja fehér mint a hó. Elfáradt már — indulj bátor új év, frissebb utazó! ÁPRILIS AUGUSZTUS DECEMBER MÁRCIUS JÚLIUS NOVEMBER TESTVÉRLAPJAINK ÚJÉVI ÜDVÖZLETEIBŐL POZDRAV ► 1960 noporue npy3bfi! flpiAMiATe Ham cepMevHb/e­n03APdB/]PMiAH c ilOBblM -1960-m roAOM. flycrb 3T0T roA­py/ieT eme co/iee ycnen­/Hb/M. cnacT/niBbiM. pdAocTHbtM, a nauia Apymoa eme Tenyiee h npenne. „ npioHepcha% npaBAd"