Pentru Socialism, iulie 1964 (Anul 14, nr. 3249-3275)

1964-07-22 / nr. 3267

* PROLETARI DIN fOATU TARILE. UNIȚI IMM OTGAJ AL COMITETULUI REGIONAL al P M. R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Să recoltăm grabnic ultimele ■nmmiiuniiiimmummiimmiiîiiiittwwi Hiiimmimwiinii suprafețe Riiiiiimmii Mnmmiiiiiiiiiiniiiiiii N Mimfiifiiiiimii Miiiiiimiiimpmimmiiiiitiiiimifiiiim Miiiiimmiiiiiimn Mm Hnfi mmttri Treierișul să se desfășoare din plin! Situația recoltării griului și a secarei pînă la 21 Iulie 1. RAIONUL CĂREI 95,2»/« 2. RAIONUL SATU MARE 95,1 ®/« 3. ORAȘ BAIA MARE 92,5»/« 4. RAIONUL CEHU SILVA 91,7»/« 5. RAIONUL OAȘ 86,8»/« 6. RAIONUL ȘOMCUTA 83,3»/« 7. RAIONUL SIGHET 45,2»/« 8. RAIONUL LAPUL 19,9»/« 8. RAIONUL VIȘEU 0,6«/« In întrecerea socialistă ce se desfășoară în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei noastre și oamenii muncii de pe ogoare, îndrumați de organele și organizațiile de partid, își intensifică eforturile pentru terminarea în cel mai scurt timp a campaniei de recoltare. Pînă ieri peste 100 unități agricole din regiune au terminat secerișul. Printre gospodăriile colective care au mai terminat secerișul pînă în ziua de ieri se numără cele din Dobra, Horea, Hotoan, Tășnad, raionul Cărei, Halmeu, Iojib, Tătărăști, Sătmărel, Lazuri, Berindan, raionul Satu Mare, Urminiș, Benesat, Ariniș, Asuaju de Sus, Corni, Bogdand, Nadișu Hododului, Oarța de Jos, Sălățig, raionul Cehu Silvaniei, Remetea, Dumbrava, Turț, Livada, raionul Oaș. De asemenea, numeroase alte gospodării colective din regiune sunt pe terminate cu această lucrare. Paralel cu recoltarea ultimelor suprafețe de cereale se va intensifica transportul grineior la arii și desfășurarea treierișului într-un ritm tot mai viu, întrunit bătălia recoltării se consideră cîștigată in momentul cînd întreaga producție este treierată și depozitată în bune condiții. Peste 100 unități agricole au terminat secerișul Pe aria colectiviștilor din Ardud trecerișul se desfășoară in două schimburi. Au livrat cantitățile de grîu contractat Datorită aplicării metodelor agrotehnice înaintate, colectiviștii din Cămin au obținut o producție medie ce depășește 2.400 kg la hectar. La aceasta a contribuit și recoltarea la timpul optim și fără pierderi. Paralel cu recoltarea, colectiviștii din Cămin au livrat cantitățile contractate cu statul, cuvenite pentru muncile S.M.T., acum, în total peste 400 tone, situîndu-se printre gospodăriile colective fruntașe din raion. Acum, după întocmirea borderourilor, se fac pregătirile pentru împărțirea avansului de 40 la sută. 120 hectare cu culturi duble Printr-o muncă bine organizată imediat după seceriș la Moftinu Mic terenurile au fost în mare măsură eliberate de paie. La indicația consiliului de conducere mecanicii din brigada lui Eugen Vereș au pornit cu toate forțele și executarea arăturilor de vară. Comunistul Vasile Cîmpeanu, utemistul Iosif Verblc, Ioan Balogh au muncit ziua cu combina, iar noaptea la arat. Profitînd de ploile din ultimele zile, de apa înmagazinată în sol, prin care s-au creat condiții optime culturilor duble în miriște, cu ajutorul mecanizatorilor in cîteva zile s-au arat și însămînțat 120 ha cu porumb pentru siloz și masă verde. Combinele de la G.A.S. Seini string recolta de pe fețe, ultimele supra- 4 ALA UN EMIN ES ^AAAAAA «w-Tc*-» dMA A. AAy*KA**v ANUL XIV nr. 3267 4 PAGINI — 20 BANI MIERCURI 22 Iulie 1964 ÎN DOUĂ SCHIMBURI Colectiviștii din Păulești, cu sprijinul mecanizatorilor, au terminat secerișul printre primii. In prezent ei lucrează susținut la treierat. La ariile din Păulești și Feten două batoze treieră griul. La Inițiativa comitetului de partid al gospodăriei se lucrează in două schimburi. Pînă in prezent s-au treierat peste 22 vagoane de grîu. Pentru margea lor sîrguincioasă torii din se evidențiază mecanizabrigada de tractoare condusă de Ioan Bretan, precum și colectiviștii Ludovic Fodor, Alexandru Zidaru, Elena Vékony și Iosif Dragoș Se treieră... La gospodăria colectivă din Sînmiclăuș secerișul s-a terminat. Datorită slabei organizări a muncii însă trecerișul nu s-a desfășurat concomitent cu secerișul. In această gospodărie sînt trei batoze care întîrzie să pornească. Abia în ziua de 18 iulie s-a început trecerișul la două arii din cele trei, ca apoi în zilele de 19 și 20 iulie să se întrerupă și treierișul și transportul la arii. Colectiviștii in loc să utilizeze fiecare moment prielnic pentru terminarea treierișului stau două zile bune de muncă fără să lucreze ceva. Asemenea repausuri „sărbătorești“ aduc multe pierderi de recoltă. Ele n-ar fi existat dacă în rîndul colectiviștilor s-ar fi desfășurat o susținută muncă politică de masă și organizatorică pentru a înțelege importanța deosebită a recoltării la timp și fără pierderi. Tovarășul inginer Vasile Maier a calculat că în 10 zile se poate termina treierișul. Calculele făcute ar fi cu întreruperi ele bune, dacă munca ar fi mai judicios organizată. Se vorbește că s-au organizat totuși două echipe de batozari. Despre ce muncă tn două schimburi poate fi vorba cînd s-a stabilit că o echipă va lucra intr-o zi, iar cealaltă în ziua următoare? Așa au înțeles tovarășii de la Sînmiclăuș organizarea muncii la treieriș? Pentru răminerea in urmă a treierișului se face vinovat consiliul de conducere al gospodăriei, în frunte cu Cornel Pereni, președinte. Comitetul de partid (secretar Ioan Marcu) și consiliul de conducere trebuie să ia măsuri ca cele 76 atelaje să lucreze din plin la transportul snopilor la aici și toate cele 3 batoze să funcționeze permanent și la randamentul maxim. Trebuie combătută tendința de autoliniștire care mai există aici și printr-o muncă politică și organizatorică judicioasă toate forțele să fie antrenate spre grăbirea treierișului. Mecanizatori și colectiviști. Desfășurați larg întrecerea socialistă pentru recoltarea ultimelor suprafețe cu cereale pâioase ! Asigurați transportul snopilor la orii și folosiți din plin capacitatea batozelor ți combinelor ! Organizați munca în două schimburi pentru ca în următoarele zile sa obțineți rezultate tot mai frumoase la treieri; I loan Vătășescu (de la stingă, al doilea), șeful echipei de dulgherie la șantierul C.I.L. Sighet, împreună cu dulgherii Leopold Zavaschi, Gheorghe Acatrinei și loan Mariici lucrează la montarea cofrajelor. Angajamentul luat in cinstea zilei de 23 August — de a depăși planul de producție cu 10 la sută — se realizează in medie cu 35 la sută. (Fotografie trimisă pentru concurs de Victor Viciuc, corespon_______________________dent voluntar)._______________________ Muncă rodnică în abataje In sectorul III al Exploatării miniere Cavnic lucrează unele din cele mai bune echipe de mineri de la această exploatare. La ședințele pe grupe sindicale, ce au avut loc la începutul acestei luni, minerii de aici și-au luat angajamente mobilizatoare, majorate față de cele inițiale. Ei s-au angajat, printre altele, să dea cu 5 la sută mai mult minereu. Măsurile luate pentru crearea condițiilor bune de muncă, activitatea intensă desfășurată de grupele de partid pe revize au dat roade bune. In prima decadă a lunii iulie, sectorul III și-a depășit planul de extracție cu V la sută. Pe primele locuri în întrecerea pe sector s-au situat echipele de mineri conduse de Gheorghe Matei și Alexandru Szongot, precum și brigada de transport condusă de Maier Filip. VASILE ARDELEAN coresp. voluntar Acțiuni patriotice Multe din scrisorile sosite in ultimele zile pe adresa redacției aduc vești de la corespondenții voluntari despre acțiunile patriotice ale oamenilor muncii de la orașe și sate. Astfel, din scrisoarea corespondentului voluntar GHEORGHE SURDUC aflăm că în Baia Sprie se apropie de sfîrșit modernizarea străzii Libertății. După terminarea lucrărilor pe această stradă va începe modernizarea străzii Crișan. Tovarășul VICTOR BECHEANU ne informează că in satul Tămășești, raionul Cehu Silvaniei, în numai 6 zile au fost ridicate zidurile noii școli ce se construiește aici. Din Baia Borșa am primit vestea că la construcția noii școli cu 8 săli de clasă cetățenii au efectuat pînă acum peste 2.300 zile de muncă patriotică. Semnatarul scrisorii, tovarășul IOAN D. ILEA, ne face cunoscut că în curînd pe șantier se va trece la lucrările de finisaj. Tovarășul IOAN ROPAN, din comuna Suciu Lăpuș ne aduce de Sus raionul la cunoștință că prin munca patriotică a cetățenilor s-au construit 14 podețe, s-au desfundat și curățit 12 km șanțuri, iar tineretul a plantat cu puieți o suprafață de 4 hectare. De asemenea, la construcția școlii din satul Larga s-au efectuat aproape 10.000 ore de muncă patriotică, în valoare de peste 27.000 lei. Păduri tinere In raza ocolului silvic Tg. Lăpuș muncitorii forestieri depun străduințe ca, pe lingă exploatarea cit mai rațională a masei lemnoase, să refacă pădurile. In cursul acestui an au fost întreținute cele 200 ha pădure refăcută în anul trecut și s-au efectuat noi plantări pe mai bine de 80 hectare. GHEORGHE POP coresp. voluntar Cine a cunoscut mica croitorie la comandă, care a luat ființă în orașul Satu Mare la începutul anului 1945, cu numele de „Mondiala“, își dă limpede seama că, de mult a crescut aceasta, transformîndu-se într-o mare unitate a industriei noastre de confecții. Din acest mic atelier de croitorie cu circa 30 m.p., avînd 4 mașini de cusut și un efectiv de 7 oameni s-a dezvoltat fabrica de confecții „Mondiala“. An de an fabrica a cunoscut o dezvoltare ascendentă, datorită politicii consecvente a partidului și guvernului nostru de industrializare socialistă. La sfîrșitul anului 1948 efectivul de lucrători a crescut la 240. Un pas deosebit în dezvoltarea unității l-a constituit anul 1949 — primul an de conducere planificată a economiei naționale. In acest an producția fabricii „Mondiala“ a fost inclusă în planul de stat, locurile de muncă au fost dotate cu 166 de mașini de cusut, iar efectivul s-a ridicat la peste 700 de oameni. Condițiile de muncă în această perioadă au fost însă destul de necorespunzătoare. În clădirea unei foste fabrici de pălării munca s-a desfășurat în diferite încăperi mici, cu mașini de cusut casnice, călcătoare încălzite cu cărbuni etc. Anii care au urmat au adus treptat noi realizări in dezvoltarea fabricii, în perfecționarea sistemului de lucru. De la munca în echipe separate s-a trecut la organizarea producției în benzi, ceea ce a contribuit la creșterea productivității muncii. Din inițiativa organelor de partid și cu sprijinul forului tutelar s-a început construcția unei clădiri cu 3 etaje, avînd ateliere spațioase, moderne, dotate cu instalații electrice, sanitare, încălzire centrală și aer condiționat, însumînd în total 3.600 m.p. suprafață. O dată cu darea în folosință, în anul 1955, a acestei noi clădiri s-au procurat și un număr corespunzător de mașini și motoare electrice precum și utilaje cu acționare electrică individuală, care au contribuit la ridicarea pe o treaptă superioară a organizării muncii. Alături de creșterea poducției și a productivității muncii, în această perioadă s-a putut acorda o atenție mărită și reducerii prețului de cost și îndeosebi a îmbunătățirii calității confecțiilor fabricate. Marca fabricii „Mondiala“ a început să-și cucerească treptat aprecierea largă în rîndul cumpărătorilor. n perioada care a urmat, conducerea tehnico-administrativă, sub îndrumarea permanentă a organizației de partid, a acordat o atenție deosebită perfecționării continue a procesului de producție. Astfel, s-au mecanizat înseflatul pînzei la piept și a cantului, executarea manșetelor la pantaloni, a pichirului etc. De asemenea, o serie de raționalizări și metode perfecționate la croit, de exemplu sistemul croitului pe șpan multiplu, au făcut posibilă realizarea unor importante economii, prin reducerea consumului specific de materiale. Toate acestea au avut drept rezultat creșterea volumului producției în anul 1959 de 3,5 ori față de anul 1949 și ridicarea la aproape dublu a productivității muncii. In anul 1960 s-a trecut la organizarea muncii în două schimburi. Ca urmare, volumul de producție realizat în acest an a fost dublu celui obținut în anul anterior. Tot atunci s-a început, și în anul următor s-a terminat, construcția unei noi clădiri cu două etaje, cu o suprafață de 1.800 m.p., creîndu-se condiții de muncă îmbunătățite secției de croit și atelierului de creație, precum și în scopul înfiin ANUL XXIII Pe harta regiunii ■ Fabrica „Mondiala“ I Sesiune tehnico-științifică jubiliară Cu ocazia împlinirii a 10 ani de activitate a Sectorului de cercetări miniere Baia Mare, Consiliul regional al sindicatelor Maramureș și Trustul minier Baia Mare organizează în zilele de 23—25 iulie o sesiune tehnico-științifică. In cadrul sesiunii cercetători ai sectorului, specialiști ai Trustului minier vor prezenta în cele 17 referate științifice rodul muncii lor pentru perfecționarea și modernizarea proceselor tehnologice din minerit, din domeniul preparării minereurilor. Participanții la sesiune vor vizita laboratoarele sectorului de cercetări miniere, Flotația centrală, unele secții ale Flotației Săsar, precum și locurile de muncă din subteranul minier Baia Sprie și Săsar, unde sunt aplicate metode de muncă, procedee tehnologice și dispozitive concepute de cercetătorii sectorului. Fier vechi oțelăriilor Tinerii de la Exploatarea minieră din Baia Sprie acordă o mare atenție colectării fierului vechi. Numai în primul semestru al anului acesta ei au adunat și predat I.C.M.-ului 254 tone metale care au și fost expediate oțelăriilor. Tinerii au reușit să depășească cu 54 tone angajamentul. (De la FLORICA SURDUC). țării a încă 4 benzi de producție. In prezent pe poarta fabricii „Mondiala“ intră și ies zilnic aproape 3.000 de salariați. Ei lucrează la 22 de benzi de producție în 2 schimburi. Confecțiile executate aici într-o gamă variată de modele și culori, cu linii moderne, estetice, ca: sacouri pentru bărbați, taioare și impermeabile pentru femei și copii, rochițe pentru copii etc., sunt mult căutate și se bucură de buna apreciere a cumpărătorilor. Numai într-o singură lună a primului semestru al anului curent fabrica a produs mai mult decit în tot anul 1949, urmînd ca producția acestui an să fie de aproximativ 4 ori mai mare decit cea a anului 1959. Condițiile de muncă sunt în continuă îmbunătățire. Aceasta se manifestă și în asigurarea locurilor de muncă cu utilaje perfecționate, efortul fizic scăzind astfel la minim. Recent a început construirea unui nou corp industrial de 4.900 m. p. prin a cărui dare în folosință se prevede ridicarea productivității muncii cu aproape 10 la sută, reducerea prețului de cost cu 2 la sută și o producție anuală în plus, echivalentă cu cea fabricată în prezent în 3 luni. Azi, cel care vizitează fabrica va face cunoștință nu numai cu mărețele realizări de aici, dar și cu numeroasele semne de răsplată a acestui harnic colectiv. In anul 1956 fabrica a obținut titlul de unitate fruntașă pe ramură pe regiune, iar în anul 1957 pe țară. In anul 1961, tot această fabrică a fost acea care a cucerit Drapelul de întreprindere fruntașă pe țară in ramura confecțiilor. Veteranii fabricii, printre care Maria Apan, Ileana G. Pop, Ioan Csillag, Vasile Zelicskovics, Carol Vaida, Magdalena Kerékgyártó, Rozalia Orendi și alții, care au crescut împreună cu fabrica și pe pieptul cărora strălucește insigna de fruntaș în întrecerea socialistă sînt mîndri de realizările întregului colectiv, fruntaș pe regiune și în anul ce a trecut. Alături de ei luptă și tînăra generație din cei care și-au dobîndit, calificarea aici, ca Anton Pacu, Alexandru Barbu, Irina Konya, Ana Urda, Iosif Barna etc, pentru a executa confecții tot mai multe, mai bune și la un preț de cost redus, pentru a întîmpina cu succese de seamă în producție cea de-a XX-a aniversare a eliberării patriei. ................... A. ADAMEK Vedere parțială a fabricii „Mondiala“.