Pentru Socialism, aprilie 1971 (Anul 21, nr. 5341-5366)

1971-04-22 / nr. 5359

o Cofetăria de duminică Zî de repaos și recreere. Duminică de primăvară însorită. Inima te îndeamnă sa ieși din casă, să-ți iei la braț soția, copilul, într-o plimbare, a cărei țintă poate fi dealul sau parcul, strada sau cofetăria. O prăjitură sau o înghețată la cofetărie ! De acasă, ideea îți apare întotdeauna surîzătoare. Dar. . . luminoasa bună dispoziție curînd — și e mereu — trebuie să-ți fie umbrită de atmosferă neplăcută, de vacarm, întîlnită de cum te apropii de unele cofetării, și în mod special, de cofetăria „Violeta“ din centrul vechi. încă de la intrare, această atmosferă te afectează neplăcut, prin anumiți adolescenți care și-au făcut prost obicei ca duminică după-amiază și pe-nserare, să se posteze, grupuri, în preajma ușii și vitrinei, gesticulînd de-a latul trotuarului, adresînd supărătoare „bancuri“ spre tinere care trec, ori care intră în local. . . Făcînd abstracție de aceste aspecte (uneori cu vădite caracteristici huliganice) intri totuși. Ce găsești ? In general, mesele sînt reținute de categorie de tineret care. . . și-a pus în gînd să „ocupe“ mult și bine „pozițiile“ localului. Drept pentru care unii și-au luat aparate portative de radio, alții cîte-o revistă, alții. . . numai cafeluța sau păhărelul, sînt ca „ulcica fermecată“ din care.. . poveste. Nu se mai epuizează, ore la rînd. Și-atunci ? Atunci, te plimbi disperat spre mesele din sală, încerci să „faci post“ la cite una de la care, speri, se vor ridica totuși „ocupanții“ de vreme sunga. Sau, nerăbdător poate, îți consumi prăjitura (înghețata, cafeaua), stînd în picioare în timp ce de la 4—5 mese aparatele portative te asurzesc cu fel de fel de „erupții“ muzicale — cite radiouri, autea cintece și toate de-o dată, știți ce mai lipsește ? Cîte-un „bobocel“ care să-ți vie, să te tragă de pulpana hainei : „Dă-mi nene, un ban !“ . . . E oare indispensabilă o asemenea atmosferă la cofetăriile băimărene ? Oare personalul unităților nu poate cere tinerilor „supermelomani“ să-și țină tăcute aparatele cu timp stau in local ? Iar cu privește ocuparea timp de ore întregi a locurilor, să ne fie cu iertare Insă... mai sîntem „și pe-afară“! Așa că... exagerărilor și de ce n-am spune-o — chiar unor cazuri de impertinență, trebuie să li se afle o rezolvare oarecare : fină, politicoasă, potrivită la caz, dar. . . rezolvare să fie. Cu atît mai dorită, cu cit intrînd în „casa dulce“ dorești relaxare, plăcere și o ambianță caldă, frumoasă, decentă. M. FRUNZARU ■HTOmwaa Joi 22 aprilie 1971 18.00 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară. 18.30 La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 18.50 Mult e dulce și frumoasă. 19.15 Publicitate. 19.20 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. 20,00 50 de ani, în 50 de evocări. 20.20 România în lume. In circuitul economic și tehnico-științific mondial. 20.50 Jocul salbelor. Cîntece și stiri populare din zona de danses a Banatului în interpretarea artiștilor amatori din comuna Drăgoiești. 21.05 Planeta se grăbește. Film documentar de montaj. 21.45 Emssiune literară. 22.05 Teledivertisment. Selecțiuni din muzicalurile Romeo și Julieta de A. Giroveanu, Alcor și Mona de C. Dăscălescu și Poveste din Cartierul de Vest de L. Bernstein. 22.50 Telejurnalul de noapte. i m PENTRU SOCT/ T TSM Spre deosebire de infecții, denumire sub care categorisim ta în organism a existenținor microbi sau viruși, producători de boală, prin infestații înțelegem existența în organism a anumitor alte vietăți cauzatoare de boală și în special ne referim la viermi. Cîteodată stabilirea unei infestații este foarte ușoară și stă la îndemîna oricui, atunci cînd bolnavul elimină viermi prin scaune sau prin vărsături. Altă dată stabilirea existenței în corp a unor viermi interpretarea îmbolnăvișirilor pe care le produc, poate fi dificilă chiar și pentru medic. Contrar părerii că viermii sunt găzduiți numai de copii găsim adesea adulți infestați, deci atenția trebuie îndreptată și spre aceștia. Prin ce se manifestă existența lor în organism ? Prin nenumărate semne mai puțin alarmante sau, dimpotrivă, foarte grave. Uneori se manifestă prin lipsă de poftă de mîncare, slăbire în greutate, anemie, diaree, mîncărime la șezut, dureri de cap, alteori apar dureri abdominale (chiar foarte accentuate, imitînd o apendicită acută) vozitate, furnicături netîn membre sau anumite erupții pe piele. Manifestările descrise mai sus, se datoresc prezenței în organism, mai ales a trei feluri de viermi: Oxiurul, un vierme mic de 1—2 cm, subțire cu mare putere de înșimulțire; Ascaridul sau limbricul, lung de 10—25 cm și asemănător unui creion mai subțire. Tenia sau panglica este cea mai lungă și poate să ajungă pînă la o lungime de 20 metri, dar în scaun nu se elimină in totalitate, ci vom găsi doar bucăți de diverse lungimi, rupte corpul teniei, capul din rămînînd, prins în intestin și reproducînd bucățile eliminate. Ouăle sau larvele acestor viermi ajung corpul omului, după feîndul lor, pe căi diferite, prin alimente nespălate sau nefierte (ascarid), prin cărnuri de la animale infestate (tenia) sau prin mîinile nespălate (oxiurul). Una dintre îmbolnăvirile cele mai grave cauzate de către viermi este producerea chistului hidatic care se poate forma în în ficat, în rinichi plămîn, sau în alte organe, ajungînd de la mărimea unei bășici, chiar cît un pepene și cauzînd mari și grave nereguli în organism și necesitînd neapărat intervenție chirurgicală. Desigur că există încă multe feluri de alte infestații, dar frecvența lor este mai rară gravitatea mai mică sau și de aceea nu le vom prezenta. Pentru a preîntîmpina îmbolnăvirea prin viermi intestinali trebuie să respectăm anumite reguli — să ne prezentăm la medic ori de cîte ori am elimina viermi sau suspectăm faptul că suntem purtători, pentru ca tratîndu-ne, să nu ajungem la complicații și să nu îmbolnăvim pe cei din jurul nostru. In cazul cînd un membru al familiei copil sau adult este infestat, tratamentul este obligatoriu pentru toți membrii familiei, căci altfel infestarea va reapare curînd la unul sau la altul, sau mai sigur la toată familia. Se impune ca toată populația să consume zarzavaturi, legume și fructe bine spălate cărnuri numai de la anișimale sănătoase sau cu avizul medicilor veterinari. Multe îmbolnăviri s-au produs prin consum de carne măzărată. Spălatul mîinilor înainte de mese, după folosirea closetelor, dar și altădată, cînd există posibilitatea de a culege ouă de paraziți, este un apanagiu al omului civilizat. Păstrarea curată a closetelor, spălarea călcarea frecventă a lenșijeriei de corp și de pat este o metodă necesară pentru evitarea acestor îmbolnăviri. — Crinii și pisicile sunt animale de curte și nu de cameră. Putem fi prieteni cu animalele, dar ele nu întotdeauna ne acordă prietenie, ci adesea și viermi intestinali. Îngrijitorii de animale vor respecta îndoit spălatul mîinilor după munca CU animalele. — Personalul unităților de alimentație publică (restaurante, cantine) se va controla periodic. Desigur că sfaturile pentru prevenirea infestațiilor nu se termină aici. Le veți primi cu mai multe amănunte de la medicul dv. de circumscripție. Și încă . Medicamentele indicație. pentru tratarea acestor boli se acordă gratuit. Dr. FLORIAN VELICIU Sfatul medicului INFESTAȚIILE DECADA CARTII ROMÂNEȘTI (Urmare din pag. 1) 1.759 lucrări românești în peste 60 de limbi din 50 de țări. Totodată fondul de cărți al bibliotecilor a depășit in anul 1970, 115 milioane volume. In anul 1970 s-au vîndut cititorilor de la orașe și sate de 11 ori mai multe cărți decit in anul 1962. Numai în 1966—1970 cincinalulrea cărților valoacumpărate de cititori pentru bibliotecile personale a depășit cu mult 1 miliard lei. „Decada cărții românești" ocazionează organizarea unor acțiuni specifice și în nostru. Astfel, județul vor avea loc întilniri ale unor scriitori și redactori de edituri cu cititorii. Membrii cenaclului literar „NORD" Baia Mare vor fi prezenți la două întilniri organizate cu cititorii in orașele Tg. Lapuș și Baia Sprie. Librăriile mai mari din județ (L.N.1 Baia Mare, L.N. 1 Sighetu Marmației, L.N. Vișeu de Sus) găzduiesc expoziții care reunesc tipărituri din toate domeniile, dar în mod deosebit lucrările apărute în cinstea gloriosului semicentenar al Comunist Partidului Român. In cadrul „Decadei cărții românești" se vor organiza pe profil, zile ale cărții, cu care ocazie în diferite întreprinderi vor avea loc acțiuni de difuzare a cărții, cu sprijinul activ al difuzorilor de la standurile permanente. Astfel, „Decada cărții românești" poate fi considerată ca o manifestare cu un larg ecou cultural, trezind un interes crescînd în rîndul cititorilor. ★ Marți după-amiaza, cadre didactice și studenți de la Institutul pedagogic de 3 ani din Baia Mare, s-au întîlnit, în cadrul „Decadei cărții românești", cu scriitorii Pop Simion, Valentin Hossu-Longin și cu Aristide lector la Popescu, Editura „Mihai Eminescu", convorbind pe teme ale vieții literare și editoriale din țara noastră. j MUZEULUI MĂRII ! * Intr-o clădire aflată în apropierea „Farului genovez“ din Constanța a început amenajarea unui „Muzeu al mării". Acesta va cuprinde cele mai interesante specii de viețuitoare din mările și oceanele lumii: peștelespadă, pești zburători, pești de corali viu colorați, caracatițe, homari, țestoase, languste, broaște diferite specii de rechini. Nu vor lipsi nici cașalotul și balena, pentru care se vor amenaja spații speciale pe faleză. Cea mai mare parte a exponatelor va fi capturată de echipajele navelor noastre de pescuit oceanic, iar altele prin schimb cu instituții similare din lume. I (Agerpres) Cetatea dintre (Urmare din pag. 1) apare, iar Acum transportul secundar e mecanizat sută la sută! Avem în dotare 24 de locomotive. In ultimii 6 ani s-au introdus pe traseele principale locomotivele electrice cu troleu! Partea de perforare: se lucra atunci cu perforatoare cu coloană, avînd randament slab, iar azi viteza de perforare este mult sporită de sfrederele cu plăcuță vidia. Stația veche de compresoare, aflată in subteran, a fost scoasă din funcțiune și s-au construit două stații noi la suprafață, avind în dotare 8 compresoare tip Reșița. Partea de exploatare: se aplicau metodele în fîșii orizontale și rambleu în proporție de 80 la sută, în timp ce acum exploatarea cu înmagazinare atinge aproape 100 la sută. A dispărut astfel operația de transport în abataj. Numărul minerilor calificați s-a dublat. Suntem 29 de ingineri. Avem oameni de nădejde, pricepuți, inimoși ca: minerii Constantin Teșu, loan Dîngă, loan Nechita și loan Negrescu, maiștri tehnicieni Elemér Trettli, Simion Panciu, Constantin Ștefănescu, Dumitru Ungur, Vasile Verdeș și Ludovic Melega, om cu multă experiență, care nu stă locului o clipă, ci. .. mănîncă din mers. Asta-i „metoda” lui! Control, muncă, indicații precise și... Să vă mai descriu un episod. Cînd am venit la mină, Ungă puț se aflau trei ligheane, în care oamenii se spălau, iar alții așteptau la rînd. Am construit în anii din urmă două grupuri sociale care deservesc rapid 1.800 de oameni: baie, dușuri, vestiare curate. Acum 12 ani, cum locuiam în partea de jos, iarna ne țineam de mină câte 8—10 oameni, ca să nu alunecăm pe ghețuș și așa urcam la mină. Azi, deși deseori „încasează“ critici, mașinile rezolvă transportul local în condiții mulțumitoare. Nefamiliștii dispun aici, sus, de 2 cămine cu 360 de locuri, de cantină, de unități comerciale, în general bine aprovizionate. Nu spun... mai sunt și lipsuri, dar să judecăm drept, unde am fost și unde am ajuns! Dispunem și de un dispensar medical tip policlinică! . . .La Cavnic se construiește mult: blocuri noi, străzi noi străbat peste coamele dealurilor, șoseaua principală se modernizează. Liceul de cultură generală, clădire nouă, a dat șase promoții de absolvenți. Profesorul Ștefan Naghi, directorul liceului, ne povestește fapte interesante: — In ultimii trei ani toți elevii ultimei clase și-au luat bacalaureatul. De asemenea, toți elevii sunt integrați social, unii fiind studenți sau la școli munți postliceale, iar restul s-au încadrat în muncă. — Ce noutăți aveți? — Unicat pe județ: cabinetele pentru catedrele de specialitate, dispunînd de biblioteci proprii destinate profesorilor și elevilor, care organizează dezbateri și consultații: 1) pentru elevii mai slabi la învățătură, 2) pentru elevii dotați care reușesc să-și însușească cunoștințe peste prevederile programei școlare și.. . 3) discuții privind integrarea socială a absolvenților. Cabinetele coordonează și actvitatea cercurilor de elevi. A fost alcătuită o schiță sugestivă privind toate profesiile practicate în orașul Cavnic, care pot interesa elevii. De asemenea, pe coridor se află două hărți ale țării unde sunt marcate: a) Centrele universitare București, Cluj, Iași, Timișoara, Petroșani, Craiova, Baia Mare și Suceava unde învață studenții, foști elevi ai liceului și b) toate centrele din țară unde se află școli post-liceale de calificare. Se organizează dezbateri interesante pe tema: Ce să fiu? Ce meserie să-mi aleg? Unde să obțin o anumită calificare? Iată secretele unei activități rodnice pe linia integrării profesionale a tuturor absolvenților. Ar fi multe de spus despre laboratoarele de fizică și chimie, cabinetul audio-vizual pentru studierea limbilor moderne, cercurile de artă plastică, de artizanat și de literatură. A început munca de amenajare a unui muzeu școlar, care dispune de o colecție de roci și minerale, o colecție de numismatică etc. Totul denotă că întregul corp didactic desfășoară o fructuoasă muncă de instruire și pregătire a elevilor pentru viață. Seriozitate, muncă științifică tenace, dăruire — iată atribute de necontestat ce caracterizează școlile acestui orășel al minerilor. Augustin Bill, secretarul Comitetului orășenesc de partid, ne-a înfățișat planul de sistematizare a Cavnicului, perspectivele dezvoltării sale, noi blocuri de locuințe, noi artere stradale, rețele de aprovizionare cu apă potabilă, edificii social-culturale și cîte altele. Întruniți în sesiuni, în ședințele de comitet executiv, pe șantierele muncii patriotice, toți cei 31 deputați dezbat probleme majore ale urbanizării Cavnicului, participă la o amplă activitate de înflorire a orășelului dintre munți. Privim blocurile semețe, pe coamele dealurilor, străzile ridicate magazinele moderne, furnicarului, de oameni mereu preocupați și înțelegem că la Cavnic s-au petrecut transformări care separă două epoci. * AZI • Azi are loc cu începere de la ora 19, în sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor, un concert vocal cu arii celebre din opere, operete, canțonete și lieduri, in interpretarea soliștilor vocali: Maria Popa, Clara Săcăleanu, Ion Săcăleanu, Valer Roșca, Gheorghe Bondrea și Mihai Șeptilici. Prezintă prof. Mircea Osianu. • Sala de expoziție a Casei de cultură a sindicatelor găzduiește expoziția de grafică, pictură și sculptură a elevilor Liceului de muzică și artă plastică din Baia Mare. • Galeriile fondului plastic, de pe str. G. Coșbuc găzduiesc expoziția de grafică a graficienilor Ioan Donca, Adrian Dumitrache, Dan Erceanu, Harry Guttman, Valentin Ionescu, George Ledea, Ion Panaitescu. Expoziția este deschisă între orele 8,30—13,30 si 16,45—20. Vremea rămîne în general frumoasă și continuă să se încălzească. Cerul va fi variabil, temperaturile minime vor fi cuprinse între 0 și 8 grade, iar maximele între 16 și 22 grade. Vîntul va suflă slab. Azi soarele răsare la 5,23 și apune la 19,05. Luna răsare la ora 2,55 și apune la 13,17. • CINEMATOGRAFE: BAIA MARE — Dacia: Băieți buni, băieți răi; Minerul: 100 de carabine (compl. Acoperișul); Săsar: In ghearele invizibile ale dr. Mabusse (compl. Viața în pustă); 1 Mai: Zboară cocorii (compl. Ion Țuculescu). BAIA SPRIE: De șapte ori șapte (compl. Elemente de ergonomie). SIGHETU MARMAȚIEI — Muncitoresc: Pe luciul gheții (compl. Poveste neterminată). Studio: Tata (compl. Emil Racoviță). VIȘEU DE SUS: Cîntecele mării (compl. De 214 ori). BORȘA: Patricia și muzica (compl. Cînd bărbații devin tați). BAIA BORȘA: Dintele de aur (compl. Tigrul și măgarul). CAVNIC — Minerul: Sentința (compl. Regenerarea). TG. LAPUȘ: Familia Toth (compl. Oamenii cresc). ȘOMCUTA MARE: Pipele (compl. Cultura pe verticală a plantelor). SEMI: Frunza de viță (compl. Gustav șahistul). CÂMPULUNG LA TISA: Primul troleibuz (compl. Exploatarea intensivă a livezilor). BĂIUȚ: In arșița nopții (compl. De la străbuni la strănepoți). BĂIȚA: Medicamentul care ucide, seriile I și II. Joi 22 aprilie 197Î mmmmmmmmmmmmm VINZARI - CUMPĂRĂRI VIND autoturism „Skoda 1.000 M.B.", stare perfectă. BaLuna aprilie - luna curățeniei «sia Mare, telefon 74056. (428). VÎND autoturism „Moskvici 403" stare perfectă. Tg. Lăpuș, Țibleșului 1, telefon 169 dupăamiază. (427) CETĂȚENI, GOSPODINE I Unitățile comerțului de stat și cooperatist vă oferă o gamă largă de produse pentru menținerea curățeniei: mașini de spălat „Albalux", aspiratoare de praf „Practic" și „Ideal“; pompe de pulverizat, substanțe insecticide și contra rozătoarelor; perii de frecat și de praf; sodă calcinată; Tix, Alba menaj; detergenți: Deval, Dero, Perlan; var, humă măcinată, oxizi de zugrăvit, vopsele în ulei, lacuri și nitrolacuri; Mobilux, Novolin, Carpetin; ceară de parchet și Palux; aracetină de lipit; Autosclip pentru lustruirea autoturismelor; cloramină pentru dezinfectat etc. De asemenea, unitățile cooperației de consum mat execută diverse prestații: zugrăveli, parchetări, reparații la locuințe și dependințe, pavări, amenajări de spații verzi etc. O.C.L. produse industriale Baia Mare strada Dacia nr. 3 angajează urgent REVIZOR DE GESTIUNE. Condiții: studii medii și 2 ani vechime în funcții economice. Relații la serviciul personal. Informații la telefon 12962. V* ofu+iooe - Uuu* c<4*H*oe*vw<s / » * CETĂȚENI, PIONIERI, ȘCOLARI I Strîngeți și predați la D.C.A. maculatura, deșeurile de hîrtie și textile. Obțineți venituri suplimentare și contribuții la sprijinirea industriei ușoare. întreprinderea de industrie locală „Precizia“ București execută și livrează pe bază de comenzi ferme: VENTILATOARE AXIALE DE JOASA PRESIUNE * VENTILATOARE CENTRIFUGALE MONOASPIRANTE S AEROTERME * BATERII DE ÎNCĂLZIRE * FILTRE DE AER. Produsele sunt executate în condițiile tehnice cele mai avansate și sunt garantate pentru o funcționare ireproșabilă și de lungă durată. Livrarea se face în termen de 30—45 zile de la primirea comenzilor. Comenzi pe adresa: I.I.L. Precizia, București, str. Teodosie Rudeanu 12—14, sect. 8, telefon 184092, 183400. i* * V H