Pentru Socialism, octombrie 1971 (Anul 21, nr. 5498-5524)

1971-10-14 / nr. 5509

y 4 * Á ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXI nr. 5509 † Joi 14 octombrie 1971 * 4 pagini — 30 bani In cursul zilei de ieri, la Casa de cultură a sindicatelor din municipiul Baia Mare, a avut loc plenara lărgită cu activul Comitetului județean de partid, în cadrul căreia s-a analizat activitatea desfășurată de către organele și organizațiile de partid, de stat și obștești din județ, în lumina sarcinilor ce izvorăsc din amplul program inițiat de tovarășul Nicolae Ceaușescu și aprobat în unanimitate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. privind perfecționarea continuă a muncii politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii din patria noastră. La lucrările plenarei au luat parte membrii și membrii supleanți ai Comitetului județean de partid, secretari ai comitetelor municipale, orășenești și comunale de partid, lectori, propagandiști, cadre cu munci de răspundere din organizațiile de masă și obștești, din întreprinderi, unitățile economice și instituțiile județului. Participanții au salutat cu vii aplauze prezenta în mijlocul lor a tovarășului Vasile Patilineț, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretar al Comitetului Central al partidului. Tovarășul Gheorghe Blaj, membru al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean de partid, a prezentat un cuprinzător raport cu privire la activitatea politico-ideologică și cultural-educativă desfășurată de organele și organizațiile de partid, de stat, de masă și obștești, de instituțiile culturalartistice din județ, în vederea educării comuniste a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii. Pe marginea raportului și a programului de măsuri prezentate în fața plenarei au participat la discuții tovarășii: Vasile Dancoș, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Baia Mare, Veronica Cărăușan, președinta Comitetului județean al femeilor, Gheorghe Iancu, locțiitor al secretarului Comitetului de partid de la platforma C.E.I.L. Sighetu Marmației, Gavril Indrea, secretarul Comitetului de partid de la C.A.P. Satulung, Zoltán Szász, președintele Consiliului oamenilor muncii de naționalitate maghiară, vicepreședinte al Consiliului popular județean, Zamfir Silaghi, activist al Comitetului județean de partid, Grigore Holdiș, membru de partid din ilegalitate, Ioan Retegan, redactor-șef al ziarului „Pentru socialism", Vasile Solomiaș, secretarul Comitetului comunal de partid Șomcuta, Alexandru Pop, locțiitorul secretarului Comitetului de partid de la U.M.M.N. Baia Mare, Andrei Bălan, inspectorul general al Inspectoratului școlar județean, Gheorghe Caminca, președintele Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate ucraineană, Mitrofan Boca, secretar al Comitetului județean de partid, general-maior Aurel Bărluțiu, inspectorul șef al Inspectoratului județean de miliție, Ion Cetățean III, Erou al Muncii Socialiste, prim-topitor la C.M.M.N., Gheorghe Sas, prim-secretar al Comitetului județean al U.T.C., Vaier Galerian, directorul general al Centralei minelor, Alexandru Ciurean, secretarul Comitetului comunal de partid Ulmeni, Alexandru Crișan, președintele Consiliului județean al U.G.S.R., Octavian Bandula, președintele Comitetului județean de cultură și educație socialistă. In încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul Vasile Patilineț. Plenara a adoptat un amplu program de măsuri menit să asigure aplicarea în viață sarcinilor ce izvorăsc din doaumentele elaborate de conducerea partidului care vizează ridicarea muncii politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a comuniștilor, a tuturor cetățenilor patriei noastre pe o treaptă superioară, corespunzătoare cerințelor actuale, etapei în care ne găsim, de făurire a societății multilateral dezvoltate, socialiste Intr-o atmosferă plină de entuziasm și însuflețire, de un profund atașament față de partid, participanții la plenară au adresat o telegramă Comitetului Central al Partidului Comunist Român, personal tovarășului Nicolae Ceaușescu. in spiritul înaltei responsabilități și combativități revoluționare PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID A DEZBĂTUT AMPLUL PROGRAM DE ÎMBUNĂTĂȚIRE A MUNCII POLITICO-IDEOLOGICE ȘI DE EDUCARE MARXIST-LENINISTĂ A COMUNIȘTILOR, A TUTUROR OAMENILOR MUNCII COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU BUCUREȘTI Sintetîzînd dezbaterile vii care au avut loc pe întreg cuprinsul județului în strînsă legătură cu preocupările majore ale organelor și organizațiilor de partid, plenara noastră a stabilit măsuri concrete menite să asigure îmbunătățirea calitativă a întregii activități de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, înfăptuirea neabătută a sarcinilor care ne revin din amplul program adoptat în acest scop de conducerea partidului. Militînd neîncetat pentru întărirea rolului organelor și organizațiilor de partid în conducerea întregii activități politico-ideologice, vom acționa prin toate formele și mijloacele educaționale de care dispunem pentru înarmarea comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii cu cunoașterea ideologiei și politicii marxist-leniniste a partidului nostru, pentru înțelegerea profundă a marilor răspunderi care le revin în înfăptuirea exemplară a acestei politici, pentru educarea maselor în spiritul principiilor morale proprii orînduirii noastre socialiste. Vom depune toate eforturile pentru a imprima muncii politico-ideologice și cultural-educative desfășurate de organele și organizațiile de partid, de stat, de masă și obștești, de instituțiile de învățămînt și cultură, un înalt spirit de responsabilitate comunistă, de combativitate revoluționară față de tot ceea ce este străin ideologiei partidului nostru, normelor socialiste de comportare. Dînd glas sentimentelor și gîndurilor de mulțumire și recunoștință fierbinte pe care comuniștii, toți oamenii muncii maramureșeni, le nutresc față de conducerea gloriosului nostru partid, vă asigurăm solemn, scumpe tovarășe Nicolae Ceaușescu, de hotărîrea fermă organizației noastre județene de partid de a a munci neobosit pentru îndeplinirea exemplara a tuturor sarcinilor care ne revin din mărețu program elaborat de partid în vederea dezvoltării și înfloririi multilaterale a României socialiste, spre binele și fericirea întregii noastre națiuni. PLENARA LĂRGITĂ CU ACTIVUL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P. C. R. Intr-o atmosferă, de puternică Însuflețire, plenara lărgită cu activul Comitetului județean de partid Maramureș, consacrată dezbaterii activității politico-ideologice și cultural-educative în lumina ansamblului de măsuri adoptat de conducerea partidului pe baza propunerilor dumneavoastră, mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, își exprimă aprobarea caldă și adeziunea unanimă față de programul luminos de educare comunistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, față de întreaga politică internă și externă profund științifică a partidului și statului nostru. Comuniștii, toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, din județul nostru dau o înaltă apreciere acestui măreț program de o dezvoltare a conștiinței socialiste, în care văd aprofundarea Directivelor Congresului al X-lea al partidului, un exemplu strălucit de aplicare creatoare a învățăturii marxist-leniniste la condițiile concrete ale țării noastre, un îndreptar de cea mai mare însemnătate pentru ridicarea întregii munci de partid la nivelul exigențelor etapei de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Documentele de excepțională valoare teoretică și practică aflate în prezent în dezbaterea partidului, a întregului nostru popor reflectă cu vigoare înalta principialitate și responsabilitate comunistă cu care dumneavoastră, iubite tovarășe secretar general, vă preocupați de perfecționarea neîncetată a tuturor laturilor vieții sociale, întruchipează nețărmurita dăruire cu care militau pentru bunăstarea și fericirea poporului român, pentru împlinirea idealurilor socialismului și comunismului. Insușindu-și conținutul profund partinic, revoluționar al programului de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, participanții la plenară au analizat cu exigență, în spirit critic și autocritic, activitatea desfășurată de organele și organizațiile de partid, de stat, de masă și obștești, de instituțiile de învățământ, cultură și artă din județ pe tărîmul formării și dezvoltării conștiinței socialiste a maselor, au dezvăluit cu curaj neajunsurile care mai persistă în acest important domeniu al muncii noastre, exprimîndu-și hotărîrea fermă de a acționa neobosit pentru înlăturarea lor grabnică, pentru întărirea spiritului partinic, combativ, al întregii activități politico-educative. Raportul prezentat de tovarășul GHEORGHE BLAJ în prima parte a raportului s-a subliniat însemnătatea deosebită a măsurilor adoptate de conducerea partidului, la propunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, măsuri care vizează perfecționarea continuă a muncii politicoideologice, de educare marxistleninistă a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii din patria noastră. Comuniștii, toți oamenii muncii din Maramureș, fără deosebire de naționalitate, au primit cu o profundă satisfacție și caldă aprobare conținutul acestor documente de o excepțională valoare teoretică și practică, exprimîndu-și hotărîrea de a acționa neabătut pentru înfăptuirea măsurilor menite să asigure îmbunătățirea activității politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii. In adoptarea acestui program, conducerea partidului a pornit de la hotărîrile Congresului al X-lea care subliniază necesitatea obiectivă a ridicării conștiinței liste a oamenilor muncii, sociaparte componentă, inseparabilă a programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. In continuare, vorbitorul a reliefat că în lumina indicațiilor date de conducerea partidului, Biroul Comitetului județean de partid a întreprins măsurile necesare pentru trecerea neîntîrziată la înfăptuirea sarcinilor cuprinse în programul de educație comunistă elaborat de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cu o deosebită atenție s-a urmărit ca adunările generale deschise ale organizațiilor de bază, plenarele lărgite ale comitetelor de partid consacrate dezbaterii politico-ideologice să se activității desfășoare în spiritul principialității comuniste, al combativității și fermității revoluționare, ca ele să ducă la creșterea răspunderii organelor și organizatiilor de partid in îndrumarea și conducerea întregii munci de educare a comuniștilor, a maselor de oameni ai muncii. Participarea membrilor birourilor comitetelor județean, municipale și orășenești de partid, precum și a altor cadre cu munci de răspundere la pregătirea desfășurarea adunărilor și plenașirelor a contribuit la orientarea dezbaterilor spre analiza concretă, în spirit critic și autocritic, a problemelor muncii politicoideologice și educative, la stabilirea măsurilor care să asigure lichidarea grabnică a neajunsurilor existente, promovarea largă în mase a ideologiei și politicii marxist-leniniste a partidului nostru. De asemenea, în plenare ale Comitetului județean de partid, în ședințe de birou și de secretariat au fost dezbătute cu regularitate laturi importante muncii de educare comunistă ale membrilor de partid, a celorlalți oameni ai muncii, adoptîndu-se măsuri care s-au răsfrînt pozitiv asupra sferei de cuprindere și a forței de înrîurire a acestei activități. Pot fi menționate în acest sens plenarele Comitetului județean care au analizat modul cum se desfășoară munca politico-educativă de masă în unitățile economice, preocuparea organelor și organizațiilor de partid pentru îmbunătățirea conținutului și întărirea combativității adunărilor generale, cum sunt cunoscute aplicate legile privind organizairea și disciplina muncii în unitățile socialiste de stat, organizarea producției și a muncii în agricultură, o plenară a activului Comitetului județean a luat în dezbatere munca organizațiilor de partid din școli. De altfel, o bună parte din ședințele Biroului Comitetului județean de partid au fost consacrate dezbaterii unor astfel de probleme cum sunt: conținutul de idei și eficiența propagandei de partid, cum se acționează pentru perfecționarea pregătirii politico-ideologice și profesionale cadrelor din instituțiile de stat, a unitățile economice, organizațiile de masă și obștești; preocuparea organelor și organizațiilor partid, de U.T.C. și pionieri, de conducerilor de școli pentru îmbunătățirea muncii educative în rîndul tineretului, cum se desfășoară educația patriotică, moralcetățenească și ateist-științifică a oamenilor muncii; stilul și metodele de muncă ale organelor organizațiilor de partid în îndrușimarea și conducerea organizațiilor de sindicat, U.T.C., pionieri, femei, cum se înfăptuiesc măsurile stabilite de conducerea partidului privind perfecționarea învățămîntului de toate gradele ș. a. La înfăptuirea hotărîrilor și măsurilor adoptate în acest domeniu a contribuit în bună măsură participarea nemijlocită a membrilor Biroului Comitetului județean de partid la activitatea de propagandă și de informare politică a maselor. Concomitent cu prezentarea sistematică — în adunări ale organizațiilor de partid, în fața colectivelor muncă din unități economice de instituții, în fața tinerilor muncișitori, țărani, elevi, studenți, militari , a unui număr important de expuneri, consultații, răspunsuri la întrebări pe teme actuale ale politicii interne și externe a partidului și statului nostru în activitatea Biroului Comitetului județean s-a încetățenit practica de a se întîlni tot mai des cu comuniștii, cu ceilalți oameni ai muncii, nu doar în adunări cu ordine de zi dinainte stabilită, ci în mod direct intr-un cadru mai larg, fiind un mijloc eficient de consultare a maselor și de soluționare a unor probleme. A existat, de asemenea, o preocupare valoroasă pentru antrenarea unui număr tot mai mare de cadre cu munci de răspundere, de activiști de partid, de stat, ai organizațiilor de masă, a numeroși intelectuali cu o temeinică pregătire politico-ideologică la desfășurarea propagandei de partid și a muncii politice și cultural-educative de masă. Problemele muncii politico-ideologice și cultural-educative au ocupat un loc important și în cadrul controlului de partid. Numai în cursul acestui an, colective de activiști de partid și ai organizațiilor de masă, conduse de membri ai Biroului Comitetului județean de partid, au controlat, îndrumat și ajutat la fața locului un număr de 26 comitete comunale de partid, două comitete orășenești, comitetul de partid pe I.A.S., precum și organizațiile de partid ce le sunt subordonate, acestea fiind ajutate efectiv înlăturarea neajunsurilor pe caare le aveau, în imprimarea unui caracter mai sistematic, concret și combativ activității de formare a conștiinței socialiste a maselor. Apoi raportul s-a referit pe larg la influența pozitivă pe care a avut-o munca de propagandă și cultural-educativă asupra rezultatelor bune obținute în depășirea sarcinilor economice și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă. Astfel, pe 9 luni, planul producției globale a fost depășit cu aproape 100 milioane lei, iar cel al producției marfă vîndută și încasată a fost îndeplinit în proporție de 102 la sută. Roadele muncii politico-educative își găsesc oglindirea și în evoluția pozitivă a procesului de urbanizare, de întărire a rîndurilor clasei muncitoare, de formare și educare a cadrelor. Este semnificativ în acest sens că, alături de colectivele de muncă cu experiență și tradiție în activitatea industrială, în ultimii ani s-au închegat și maturizat colective muncitorești nu demult constituite, cum sunt cele de la C.E.I.L.-platforma Sighetu Marmației, E.M. liba și altele, cadrul cărora s-a creat un cliîn mai propice integrării sale a noilor salariați, profesioridicării conștiinței socialiste a oamenilor muncii. Activitatea dedicată formării omului nou, înarmării celor ce muncesc cu cunoașterea ideologiei și politicii marxist-leniniste a partidului nostru este ilustrată și de faptul că an de an un număr tot mai mare de oameni ai muncii cer primirea în rîndurile membrilor de partid. Numai în 1970 și în primele opt luni ale anului curent, rîndurile organizației noastre județene au crescut cu peste 3.800 de noi membri, asigurîndu-se în continuare ponderea muncitorilor în partid, con(Continuare ln pag. a 3-a) — text prescurtat — Ședința Comitetului județean de partid Ieri, a avut loc ședința Comitetului județean de partid în cadrul căreia s-au adoptat unele măsuri organizatorice. Astfel tovarășul Mihai Marina a fost eliberat din funcția de secretar al Comitetului județean de partid, de membru al Biroului și al Comitetului județean de partid, în legătură cu promovarea sa în aparatul Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Tovarășul Dumitru Ciuclea a fost cooptat, din rîndul membrilor supleanți ai Biroului Comitetului județean de partid, ca membru al Biroului Comitetului județean de partid și ales ca secretar cu probleme organizatorice. De asemenea, tovarășul Victor Pordea, eliberat din colegiul de partid, a fost cooptat în Comitetul județean de partid și trecut în rîndurile membrilor supleanți ai Biroului Comitetului județean de partid, fiind numit șef al secției organizatorice a Comitetului județean de partid. In cadrul aceleiași ședințe tovarășul Octavian Bandula, președintele Comitetului de cultură și educație socialistă, a fost cooptat în Comitetul județean de partid și în Biroul Comitetului județean de partid. Tovarășul Ion Vijdeluc a fost eliberat din Biroul Comitetului județean de partid, iar tovarășul Băgăluț Florian a fost eliberat din Comitetul județean de partid. In colegiul de partid, Comitetul județean de partid a numit pe tovarășii Traian Darolui, secretar al Comitetului municipal de partid Baia Mare și Gheorghe Berintan, pensionar. Membrii Comitetului județean de partid au aprobat în unanimitate propunerile ce s-au făcut. \ /