Pentru Socialism, decembrie 1971 (Anul 21, nr. 5550-5576)

1971-12-04 / nr. 5553

I) X V Una din importantele întreprinderi constructoare de mașini, nu numai ale Brașovului, dar și ale țării, Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăți de secol de prodigioasă existență. Cu prilejul festivității miile de muncitori, ingineri și tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou in mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-și exprima sentimentele de dragoste și prețuire față de conducătorul partidului și statului, de a raporta succesele dobîndite în înfăptuirea fiilor cincinalului denumit sarcipe bună dreptate cincinalul construcțiilor de mașini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanț al etapei parcurse de la înființare și pînă astăzi al marilor înfăptuiri obținute sub conducerea partidului în anii socialismului. In vizita la Brașov, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii: Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu și Dumitru Popescu. La sărbătoarea constructorilor de autocamioane iau parte numeroși foști muncitori, ingineri și tehnicieni ai uzinei, pensionari, sau cărora în astăzi decursul anilor le-au fost încredințate munci de răspundere în activul de partid și de stat, muncitori și tehnicieni de la uzinele de tractoare, de la Metrom, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Brașov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor brașovenilor, a întregii ramuri a construcțiilor de mașini, încă de la intrarea în județ unde tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sînt salutați de tovarășul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Brașov al P.C.R., de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, au venit în întîmpinare un mare număr de oameni ai muncii. Toți cei prezenți fac oaspeților o primire deosebit de călduroasă. Se ovaționează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, pentru prosperitatea patriei noastre scumpe — Republica Socialistă România. Până la porțile uzinei sărbătorite — la Predeal, la Timiș, la Dîrste —, mulțimea salută cu bucurie trecerea coloanei oficiale. La intrarea în întreprindere, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sînt întîmpinați de Ioan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Constantin Cîrțînă, prim-secretar al Comitetului municipal Brașov al P.C.R., ing. Gheorghe Trică, directorul general al centralei industriale de autocamioane și tractoare, director general al uzinei, Pavel Ștefan, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R., de reprezentanți ai conducerii întreprinderii și un mare număr de muncitori, tehnicieni și ingineri. Populația muncitoare a uzinei, ovaționează îndelung, aplaudă, scandează „Ceaușescu- P.C.R.". Tineri în salopete albastre înconjoară cu dragoste pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți; un grup de fete înmînează buchete de flori. Buchete de flori oferă și pionierii, viitorii muncitori, tehnicieni, ingineri ai industriei brașovene. Creată în 1921 sub denumirea de Fabrica românească de locomotive și vagoane, actuala (Continuare în pag. a 3-a) i Anul XXI nr. 5553 ♦ Sîmbata 4 decembrie 1971 * 4 pagini — 30 bani IN PREZEMA TOVARASULUI HIM CEAUSESCU S-A SĂRBĂTORIT IERI JUBILEUL DE 50 DE ANI DE EXISTENTĂ A UZINEI DE AUTOCAMIOANE DIN BRAȘOV CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarășul Maurer și pentru ceilalți tovarăși de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii voastră, a minunatului ei dumneacolectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, un salut călduros, din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniștri, la care adaug Salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite). In cei 50 de ani de existență, uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung, devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de mașini din România, cu un colectiv de peste 15.000 de salariați. După cum cunoașteți, in această perioadă în uzină s-au produs multe mașini și utilaje. Mica expoziție pe care am văzut-o astăzi reamintește tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată, se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în țară, cit și în străinătate. (Aplauze prelungite). Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producție, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producției, la îmbunătățirea ții camionului continuă ocalizăromânesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu trei-patru ani în urmă și arată astăzi, am [intea spune cum că ea a suferit transformări radicale în această direcție. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut — dar rezultatele obținute în ultimii doi-trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aș dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi-trei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcții de mașini din România. Vă urez din toată inima să atingeți acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice, urale). Ați obținut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut s-au realizat în bune condițiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea se realizează și chiar se depășește cu un anumit procent, înțeleg că uzina este în transformare, că are loc, o dată cu asigurarea producției, și dezvoltarea și dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că, ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veți obține asemenea rezultate încît, la sfîrșitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38.000 de camioane, să o depășiți cu cel puțin cîteva mii de camioane. Există toate posibilitățile pentru aceasta, iar construcțiile pe care le realizați acum vor permite să se producă mult mai mult decit este prevăzut în plan. De aceea, felicitîndu-vă pentru rezultatele bune obținute pînă acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să încheiați cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toți ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfășoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producției, productivității muncii, al calității — obține an de an realizări tot mai însemnate. Dar, — deși sintem la o sărbătoare și de obicei cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea afirma că nu mai există, totuși, o serie de deficiențe care trebuie înlăturate. Este necesar să se aibă în vedere ca în următorii ani să se aducă astfel de îmbunătățiri producției uzinei incit autocamionul românesc să poată concura cu oricare camion modern similar la internațională, existent pe piața cred că sarcina nu este prea grea, tinind seama de dotarea uzinei și mai cu seamă de valoarea colectivului ei de muncitori, tehnicieni și ingineri în stare să răspundă în mod corespunzător progresului continuu al cerințelor uzinei și, prin aceasta, și al economiei noastre naționale. De aceea, este necesar ca intreg colectivul de cercetători, tehnologi, muncitori să acționeze în strinsă colaborare pentru a lichida rapid deficiențele care mai există și pentru a ridica în continuare nivelul tehnic producției din uzina dumneavoasastră. In al doilea rînd, doresc să arăt că s-au obținut rezultate bune — mai cu seamă în ultimii doi ani — pe linia autodotării. Aveți, în această privință, un program bun pînă în 1975. Dar și în legătură cu aceasta ar trebui să spunem că sînteți, de fapt abia la început, cu atît mai mult cu cit uzina dumneavoastră a produs la un moment dat și mașiniunelte, deci are o experiență în această direcție; producerea utilajelor necesare uzinei nu se poate realiza decit de colectivul uzinei. Iată de ce este necesar să se acorde mai multă atenție dezvoltării sectorului de autodotare, creării de mașini-unelte, de mașini-agregat nu numai pentru nevoile uzinei, ci și pentru necesitățile altor întreprinderi din România. Cu timpul — și aș dori ca acest timp să nu fie prea îndepărtat — va trebui să participăm și la export cu această producție de înaltă tehnicitate, care este mai căutată, mai competitivă cea mai rentabilă pe piața internațioinală. Consider că și în această direcție colectivul dumneavoastră este capabil să realizeze în scurt timp programul ce îi revine, chiar să-l depășească. Aș dori din toată inima să obțineți pe acest drum realizări mult mai mari decât prevederile stabilite în plan. (Aplauze prelungite). Nu aș dori să vorbesc pe larg de productivitatea muncii, de economii, de reducerea consumurilor de metal și de materiale, aceste probleme trebuie să ne preocupe zilnic. De aceasta depinde creșterea producției cu un preț de cost cit mai redus, cu cheltuieli cit mai mici, beneficiilor întreprinderii, sporirea sporirea contribuției la creșterea venitului național, la crearea resurselor necesare pentru dezvoltarea in continuare a economiei și pentru ridicarea nivelului de viață al întregului nostru popor. In această privință, în uzina dumneavoastră sunt încă rezerve însemnate și trebuie acționat pentru punerea lor cit mai deplină în valoare. Cunoașteți că actualul plan cincinal cuprinde sarcini mari de dezvoltare a economiei naționale; producția industrială urmează să crească într-un ritm anual de 11—12 la sută, iar cea a construcțiilor de mașini într-un ritm mai inart. Noi am numit actualul cincinal „cincinalul construcțiilor de mașini", pentru că intr-adevăr dorim ca in 1975 construcția de mașini din România să se ridice la un asemenea nivel, atît din punct de vedere cantitativ, cil mai cu seamă calitativ, incit să poată fi competitivă, cu orice producție similară din orice țară lumii. Numai pe această cale industria noastră constructoare de mașini își va putea îndeplini marele său rol în înzestrarea și dotarea economiei naționale, în asigurarea dezvoltării ei în ritm susținut, corespunzător cerințelor revoluției tehnico-științifice mondiale. In cadrul acestui program se înscriu și sarcinile uzinei dumneavoastră. In întreaga economie avem rezultate bune. Anul acesta, sarcinile de plan pe economie sunt depășite cu aproape două procente, realizările uzinei dumneavoastră sunt însă sub această cifră de depășire. Așa cum am spus sper că în următorii patru ani veți reuși să vă ridicați cel puțin la nivelul depășirii pe țară, deși posibilitățile uzinei dumneavoastră sunt mai mari Rezultatele economice generale dovedesc că am început noul plan în condițiuni bune, ceea ce exprimă atît realismul planului cincinal, cit și posibilitățile industriei noastre, ale muncitorilor și tuturor oamenilor muncii din România, iteala de a asigura în făptusucces a programului elaborat de Congresul al X-lea — program care prevede făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, ridicarea bunăstării și fericirii întregului popor. (Aplauze prelungite , orale). Cunoașteți prevederile din acest cincinal, precum și măsurile ce se au în vedere pentru ridicarea bunăstării clasei muncitoare, a întregului nostru popor. După cum știți, încă din toamna acestui an, s-a trecut la realizarea măsurilor privind creșterea alocațiilor pentru copii. Urmează ca, în anul viitor, să trecem la majorarea salariilor , a celor mici, în primul rînd zile în conformitate cu prevedecincinalului, la sporirea pensiilor și, în continuare, să asigurăm ca, pînă la sfârșitul cincinalului, salariul real să crească cu circa 20 la sută. Sunt prevăzute, de asemenea, măsuri privind îmbunătățirea producției bunurilor de consum în vederea satisfacerii în condițiuni tot mai bune a nevoilor întregului popor. Se are în vedere realizarea unui volum sporit de locuințe pentru a asigura satisfacerea cerințelor și îmbunătățirea condițiilor de locuit; numai în orașe vom construi peste 500 000 de apartamente. Totodată, se vor lua o serie de măsuri de reducere a unor prețuri — pe baza scăderii prețurilor de cost. După cum știti, acum câteva zile Comitetul Executiv a luat hotărîrea da a se reduce cu 18-20 la sută prețurile aparatelor de radio și televizioanelor, ceea ce înseamnă, la nivelul anului viitor, o economie pentru populație de circa 360— 370 milioane de lei; aceasta va influența pozitiv asupra bugetului familiilor. Toate aceste măsuri de îmbunătățire continuă a condițiilor de muncă și de viață, de ridicarea nivelului de trai material și spiritual al poporului constituie obiectivul principal al politicii partidului nostru, esența făuririi socialismului, a societății socialiste multilateral dezvoltate, care pune în centrul atenției omul, bunăstarea și fericirea lui. (Aplauze prelungite , orale). Știm că mai avem mult de făcut, că mai sunt o serie de lipsuri, că se mai comit un șir de greșeli. Ne străduim să lichidăm greșelile, să înlăturăm neajunsurile, să facem ca activitatea noastră de construcție socialistă să se desfășoare în toate domeniile în condițiuni cît mai bune. Aceasta presupune participarea tot mai largă a maselor populare — și în primul rînd a clasei muncitoare — la conducerea întregii activități economico-sociale. De altfel acesta este sensul măsurilor adoptate încă de Conferința Națională a partidului din 1967, cu privire la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale Am luat un șir de măsuri în această direcție, am format organele de conducere colectivă, la care participă nemijlocit reprezentanții muncitorilor, am ridicat rolul adunărilor generale ca organe de dezbatere a problemelor conducerii economice. Dorim ca în următorii ani să intensificăm participarea clasei noastre muncitoare, a tuturor oamenilor muncii la conducerea întregii activități economice, sociale și politice. Numai în măsura în care fiecare om al muncii participă cu deplină răspundere și conștiință la soluționarea tuturor problemelor, putem asigura mersul nostru înainte, făurirea societății socialiste. Participarea conștientă întregului popor la această opeară, la conducerea destinelor țării, la făurirea propriei sale istorii, este pînă la urmă esența înseși a democrației socialiste reale. (Aplauze prelungite). Fără îndoială că făurirea unei opere atît de vaste — care presupune dezvoltarea rapidă a economiei, științei, culturii, învățămîntului — cere în timp o activitate intensă același de lichidare a unor mentalități înapoiate, a unor stări de lucruri vechi. Uzinele, după cum vedeți, am reușit să le construim ușor : ridicăm acum, în doi-trei ani de zile, uzine dotate cu tehnica cea mai avansată. Dar se impune ca în același ritm să transformăm și omul, care să fie în stare să stăpînească tehnica nouă, să o și producă și, în același timp, să gîndească într-un spirit nou. Este de înțeles, deci, că trebuie să fim mai exigenți, mai intransigenți față de cei care comit abateri, în primul rînd față de cei care au atitudini de neglijare a avutului obștesc. In fond, aceste uzine sînt proprietatea clasei muncitoare. In mod concret dumneavoastră sînteți proprietarii uzinei , ca parte a clasei muncitoare, aveți în stăpînire o parte a avuției naționale și este în interesul atît al dumneavoastră. (Continuare in pag. a 3-a) DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România” clasa I Uzinei de autocamioane Brașov Pentru contribuția adusă la industrializarea țării și participarea activă a colectivului Uzinei de autocamioane Brașov la opera de construire a socialismului și meritele sale în promovarea progresului tehnic al economiei naționale, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Uzinei de autocamioane Brașov. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al muncii Socialiste” Cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înființarea Uzinei de autocamioane Brașov, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfășurată in anii construcției socialiste a țării și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei de autocamioane Brașov, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și medalia de aur „Secera și Ciocanul” tovarășilor; Comanici Nicolae, șef de atelier; Sultanu I. Vasile, prim-lopitor; Man G. Dionisie, sculer. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU Siluete ale industriei băimărene. Cercetarea științifică studențească trebuie să dobindească un caracter aplicativ predominant” declară conf. dr. IOAN MOLDOVAN, rectorul Institutului pedagogic din Baia Mare Cu puține zile in urmă au luat sfîrșit la Baia Mare lucrările celei de-a XI-a Conferințe naționale a cercurilor științifice studențești, secția științe naturale. Abordînd cîteva din problemele ridicate de această prestigioasă manifestare științifică, în compania președintelui secției, conf. dr. Ioan Moldovan, rectorul Institutului pedagogic de 3 ani, am început, prin a-1 ruga să ne spună ce anume a determinat alegerea centrului universitar Baia Mare ca loc de desfășurare a recentei sesiuni. — Sunt convins că la baza alegerii au stat rezultatele obținute și condițiile în care au avut loc precedentele sesiuni științifice din domeniul biologiei găzduite aici, pentru că există o tradiție. Aș aminti numai Consfătuirea de geobotanică ce s-a ținut la noi. Un alt criteriu ar putea fi faptul că institutul băimărean este cotat ca avînd o bună activitate de cercetare științifică. — Există la această consfătuire noutăți, să zicem, organizatorice? — Da. Deși este în ordine a XI-a Conferință națională a cercurilor științifice studențești ne aflăm totuși după prima conferință ce se desfășoară pe secții aparținînd exclusiv studenților din Institutele pedagogice de 3 ani. Această delimitare se datorează specificului acestor institute, în legătură cu durata de 3 ani a perioadei de școlarizare. — Care sînt noile direcții de cercetare științifică studențească în general și în domeniul biologiei în special, direcții relevate de actuala sesiune? — In noua formă de organizare a cercurilor științifice studențești se caută diversificarea domeniului de cercetare. Scopul ei este, în primul rînd, lărgirea orizontului științific-profesional al studentului, formarea unor deprinderi de muncă independentă în investigația științifică și cercetare, care V. MIHALCA (Continuare in pag. a 2-a) A ^ In ziarul de mîine „Hotărîrea mea este irevocabilă. Nu voi mai antrena echipa națională” — Interviu cu Angeto Niculescu —