Pentru Socialism, mai 1972 (Anul 22, nr. 5679-5703)

1972-05-14 / nr. 5689

tiumffifts SUSS! WZ HOTARIRE privind sărbătorirea a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române (Urmare din pag. 1) Va fi organizată o sesiune științifică cu tema : „Republica Socialistă România la un sfert de veac de luptă pentru transformări revoluționare, pentru propășirea economică și social-culturală a țării". Muzeul de istorie al Republicii Socialiste România, în colaborare cu Muzeul de istorie al partidului comunist, a mișcării revoluționare și democratice din România. Muzeul de artă al Republicii Socialiste România vor deschide expoziții jubiliare consacrate celei de-a 25-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române , în municipiile București, Iași, Cluj, Timișoara, Constanța, Oradea, Tg. Mureș, Craiova, Brașov, Galați și Suceava se vor organiza expoziții temporare care vor oglindi cele mai importante succese muzeistice obținute în ultimii 25 de ani. Sindicatele, organizațiile de tineret și femei, celelalte organizații din componența Frontului Unității Socialiste vor organiza manifestări cultural-educative adecvate categoriilor respective, concursuri profesionale și alte acțiuni menite să contribuie la educarea maselor, la ridicarea nivelului lor de pregătire politico-ideologică, culturală și profesională. Consiliul național, consiliile locale pentru educație fizică și sport, cluburile și asociațiile, împreună cu organizațiile de masă și obștești vor organiza manifestații sportive consacrate evenimentului. Presa centrală și locală, revistele culturale și literar-artistice, radioul și televiziunea vor marca evenimentul prin consemnarea multilaterală a momentului istoric al instaurării republicii și a drumului nou pe care acest act l-a deschis în viața poporului și a țării, prin publicarea și transmiterea de materiale legate de semnificația proclamării Republicii, consacrate realizărilor din anii construcției socialismului. însemnate acțiuni sunt prevăzute în hotărâre pentru marcarea peste hotare, a celei de-a XXV-a aniversări a Republicii Populare Române. In acest scop se vor publica, în limbi de circulație internațională, lucrările tovarășului Nicolae Ceaușescu și se vor organiza, cu ocazia apariției edițiilor din străinătate, acțiuni de popularizare a politicii interne și externe a partidului și statului nostru. Se vor edita în limbi străine lucrări de prezentare a transformărilor revoluționare și a realizărilor obținute de România în viața economică, social-politică și culturală în anii socialismului. Publicațiile pentru străinătate, cît și materialele documentare destinate străinătății vor prezenta realizările obținute în industrie, agricultură, construcții și alte ramuri ale economiei naționale, perfecționarea conducerii și organizării vieții sociale și politice, lărgirea democrației socialiste, dezvoltarea științei și culturii, ridicarea nivelului de trai al maselor, unitatea dintre politica internă și externă a țării noastre, momente din istoria partidului și a patriei. Se vor organiza peste hotare expoziții documentare, economice, de artă, carte și fotomontaje care să ilustreze dezvoltarea țării noastre în cei 25 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii. Se vor organiza, de asemenea, conferințe de presă, gale de filme, seri culturale și alte acțiuni menite să contribuie la cunoașterea peste hotare a țării noastre, a politicii sale interne și externe, se va iniția și sprijini apariția, în presa din țara reședință, de articole și știri în legătură cu evenimentul marcat, se vor edita buletine speciale. Pentru a cinsti acest eveniment din istoria poporului și a patriei noastre, se vor organiza o sesiune jubiliară a Marii Adunări Naționale, iar în centrele județene, sesiuni festive ale consiliilor populare. De asemenea, se va institui medalia jubiliară „25 de ani de la proclamarea Republicii". Se va emite o serie de timbre consacrate aniversării. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Biroul Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste își exprimă convingerea că, comuniștii, toți oamenii muncii, vor depune toate eforturile pentru a întîmpina împlinirea unui sfert de veac de la proclamarea Republicii cu noi și însemnate realizări în toate domeniile de activitate, sporindu-și contribuția la înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de Congresul al X-lea al partidului în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. ooooo<x>ock>o<x><><><><x>ooooooo<><><>o<><x><x>oo<><x>oo<»c>o<>ooo<x>o<><><><>o oooooooooooooo • La Baia Mare s-a desfășurat ieri o consfătuire de lucru pe tema acordului global în construcții pe bază de contract — angajament, ne informează tovarășul Eugen Paripaș, director adjunct al Direcției de planificare și salarizare a Consiliului popular județean. Au participat șefi de șantiere și ai secțiilor de construcții, ingineri, tehnicieni, maiștri și muncitori din unitățile de construcții aparținînd Consiliului popular al județului Maramureș. • La inițiativa comisiei de propagandă de pe lîngă comitetul comunal de partid din comuna Sarasău, a avut loc joi după-amiază în fața intelectualilor comunei o expunere pe tema „Rolul intelectualului in viața satului", ne transmite tovarășul Mihai Costin. • In cadrul Complexului astronomic popular din Baia Mare, vineri a avut loc un simpozion pe tema: „Plasma și aplicațiile ei", prezentată de conf. Dr. Rudolf Deutsch de la Universitatea din Iași. Au participat studenți de la Institutul pedagogic, cadre didactice; •O • Vineri a avut loc în grădina Morii din Sighetu Marmației O faza pe C.E.I.L. a concursului fasonatorilor mecanici. Pe primele trei locuri, deci cu drept de participare la faza interna români în cele două războaie cu sprijinul corespondenților <udețeană de la Cluj, s-au situat Mihai Moiș și Vasile Pop de la U.E.I.L. Sighet și Gavrilă Șchiop, de la U.E.I.L. Baia Mare. 1. Zilele acestea a fost dat în folosință un nou sediu C.E.C. în cartierul Săsar (în noul complex comercial). De asemenea s-au înființat două noi agenții C.E.C. în comunele Bogdan Vodă și Dumbrăvița. Aceste unități deservesc populația din raza comunelor respective, efectuind operațiuni de economii, plăți pentru produse agricole, încasări de impozite, taxe, cotizații, conturi curente etc. • Secția maghiară a Teatrului popular din Subotița, R.S.F. Iugoslavă a prezentat vineri seara în sala Teatrului dramatic din Baia Mare comedia în 4 acte ,,Romulus cel Mare" de Friederich Dürrenmatt. Spectacolul s-a bucurat de un mare succes. • Sîmbătă după-amiază în sala Căminului cultural din Berința cetățenii comunei s-au întîlnit cu consăteanul lor colonel în rezervă Gavril Cozma, veteran a două războaie mondiale, care le-a vorbit despre „Faptele de vitejie ale ostașilor români în cele două războaie mondiale". Expunerea a fost urmată de un program artistic, ne informează prof. Dumitru Rusu. • Trenul accelerat 481 care sosește luni la ora 11.35 cu excursioniștii care au participat la meciul România—Ungaria se înapoiază la București în aceeași zi ca tren accelerat 426 partea a II-a la ora 19.50 și va fi pus la dispoziția publicului călător. • In cadrul complexului de deservire de pe Bd. București cooperativa „Progresul“ organizează un concurs de coafură-frizerie (faza județeană) la care participă 15 coafori și 11 frizeri din Baia Mare și Sighetu Marmației. Concursul începe la ora 9. • Sportivii maramureșeni în competițiile de azi: Fotbal: Minerul Anina — Minerul Baia Mare; Divizia C: Constructorul Baia Mare — Metalul Salonta, teren 1 Mai, ora 11 : Minerul Cavnic — Someșul Satu Mare; Victoria Cărei — Minerul Baia Sprie ; Măgura Șimleul Silvaniei— Gloria Baia Mare ; Topitorul Baia Mare — Voința Cărei. Juniori : Topitorul Baia Mare — Olimpia Baia Maare, teren Chimistul, ora 13. Hndbal: A.S. Minaur — Textila Cisnădie, teren 9 Mai, ora 11 . Textila Sebeș — Constructorul Baia Mare. Juniori : Olimpia Seini — Liceul Bolyai Tg. Mureș, ora 11. Rubrică realizată de A. ȘUTH va informam o 0000<X>0<X>00<X><X>0<XX>00<X>0<X>0<><>0<XXX><>0<XX>00<><>00<><><><><X><>C>0<>x o<xxxx>o<x>o<xx>o iwrrro sítcttttsm . După o îndelungată suferință, încetat din viață tovarășul MIHAI FEHER, vechi membru al Partidului Comunist Român. Născut la 4 iulie 1911, în orașul Baia Mare, a cunoscut de tînăr greutățile și rigorile regimului burghezo-moșieresc. S-a înrolat de timpuriu în mișcarea revoluționară din țara noastră, în cadrul căreia a desfășurat o intensă activitate. Pentru meritele sale a primit distincții ale Republicii Socialiste România. Amintirea lui va rămîne neștearsă în memoria celor care l-au cunoscut. UN GRUP DE TOVARĂȘI Salariații Oficiului de cadastru și organizarea teritoriului — Oficiului de îmbunătățiri funciare — Laboratorului de agrochimie și pedologie — Oficiului de proiectare pentru construcții în agricultură și Trustului stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii, Maramureș, anunță cu nemărginită durere încetarea prematură din viață a regretatului lor coleg, PAȘCA GHEORGHE. Colegii îi vor purta o vie amintire. Anunțuri de familie Familia îndurerată anunță cu nemărginită moartea fulgerătoare a durere dragului fiu, tată, soț și cumnat PAȘCA GHEORGHE în vîrstă de 38 de ani. Inmormîntarea la 15 mai, ora 14. Duminică 14 mai 1972 8.15 Gimnastica pentru toți. 8.30 Cravatele roșii. 10.00 Viața satului. 11.10 Să înțelegem muzica — ciclu de educație muzicală prezentat de dirijorul Leonard Bernstein: „Anatomia orchestrei". 12.00 De strajă patriei. 12.30 Emisiune în limba maghiară. 14.00 Postmeridian. 16.20 Telesport. Ciclism. Aspecte înregistrate din „Cursa Păcii". 16.50 Fotbal: România—Ungaria (meci retur în sferturile de finală ale Campionatului european). Transmisiune directă de la Stadionul „23 August". Comentator Cristian Țopescu. 18.50 Vetre folclorice: „Din Pietrari la Vaideeni". 19.10 Publicitate. 19.15 — 1001 de seri: Crăiasa zăpezii (I). 19.30 Telejurnal. 20.00 Reportajul săptămînii: „Unul dintre miile de constructori.20.20 Film artistic: Bătălia de pe Neretva. 23.00 Telejurnal. Sport. Luni 15 mai 1972 16.30—17.00 Curs de limba rusă. 17.40 La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 18.00 Căminul. 18.45 Scena. Emisiune de actualitate și critică teatrală. 19.10 Noutăți cultural-artistice. 19.20 — 1001 de seri: Crăiasa zăpezii (II). 19.30 Telejurnal. 20.10 Reflector. 20.25 „Salut Germain". Un nou serial produs de studiourile de televiziune din R.D.G. 21.15 Drumuri în istorie. Turnu- Severin — 1850. 21.30 Steaua fără nume — emisiune concurs pentru tinerii interpreți de muzică ușoară. După doi ani de la prima sa apariție în emisiunea „Steaua fără nume", Moroșanu — metodistă a Doina Casei de cultură din Vaslui, se prezintă în etapa a III-a cu un amplu recital. Și de data aceasta, blocul va fi invitat alături pede juriul de specialitate, să-și spună cuvântul pentru a aprecia în etapa decisivă, calitățile concurentei. Prezintă Dan Deșliu. Emisiune cu Simona Patraulea și Sorin Grigorescu. 22.30 „24 de ore". 22.45 Contraste în lumea capitalului. Secția de confecții a Cooperativei meșteșugărești „Unirea" din Baia Mare. Un sfat colegial prinde totdeauna bine. In fotografie, tinăra muncitoare Sanda Lauran urmărește atentă cuvintele Margaretei Sahnboli. Familiile îndoliate anunță cu profundă durere încetarea din viață, după o grea suferință, a scumpei lor mame, bunică și soacră, Văduva CIERECHEȘ ANASTASIA în vîrstă de 77 ani. Funerariile vor avea loc la 15 mai, ora 14,30, în Tăuții de Sus. (737) © Centrala minereurilor neferoase Baia Mare strada Bicaz nr. 1—3, angajează prin concurs pentru Exploatarea minieră Baia Borșa, următoarele posturi: — 2 INGINERI ȘEFI; — ȘEF SERVICIU TEHNIC-PRODUCȚIE: — ȘEF BIROU PERSONAL; — ȘEF SECTOR TRANSPORT; — ȘEF SERVICIU C.T.C.; — ȘEF SERVICIU APROVIZIONARE; — ȘEF SECTOR LUCRĂRI MINIERE; — TEHNICIAN PRINCIPAL (diriginte șantier); — TEHNICIAN NORMATOR IN SUBTERAN; — TEHNICIAN TOPOGRAF; — 2 MAIȘTRI PREPARATORI. Angajarea și salarizarea, conform Legii nr. 12/ 1971 și H.G.M. 914/1968. Solicitanții se pot adresa biroului personal al exploatării, telefon 4, sau serviciului personal din Centrală, telefon 16600, interior 165. ÎNTREPRINDEREA industriala „OȘANA NEGREȘTI-OAȘ str. Victoriei nr. 134, județul Satu Mare, caută spre angajare IMEDIAT: — UN TEHNICIAN MECANIC; — TREI TRACTOUȘTI RUTIERIȘTI; — DOI BULDOZERIȘTI; — DOI EXCAVATORIȘTI; — DOI ELECTRICIENI AUTORIZAȚI. Angajările se fac cu respectarea prevederilor H.C.M. 914/1968. Solicitanții se vor adresa serviciului personal al întreprinderii, unde se primesc și informații suplimentare. Magazinele „legume-fructe“ oferă în continuare gospodinelor o gamă variată de produse deshidratate: spanac, morcovi, țelină, pătrunjel, ceapă, fasole verde etc. de calități ireproșabile. Legumele deshidratate își păstrează vitaminele și substanțele nutritive, sunt economice, practice, rentabile, nu creează gunoi menajer. Gospodine, economisiți timp și spațiu folosind la mîncărurilor legume prepararea deshidratate! PIERDUT una scrofită neagră, cu pată albă. Cine cunoaște amănunte, să anunțe, contra recompensă, pe Pașca Vasile, Baia Mare, Zmeurei, 25. (738) Conceptul despre vigilență și combativitate a constituit dintotdeauna coordonate fundamentale ale gîndirii și acțiunii practice a Partidului Comunist Român. Pe fondul prefacerilor adînci de natură economică și socială, s-au grefat schimbări profunde în conștiința oamenilor, în etica socială, în concepția despre viață, despre îndatoririle civice ale fiecărui cetățean. Patriotismul socialist ca trăsătură a conștiinței sociale a fiecărui membru al societății noastre reprezintă o uriașă forță motrice în asigurarea progresului economic și social al României. Intr-adevăr nu poate exista o îndatorire mai nobilă și mai înălțătoare decit aceea de a iubi și apăra patria socialistă, tot ceea ce prin mîinile și inteligența poporului se adaugă la edificiul socialist din țara noastră, liberă, independentă și suverană. In ansamblul măsurilor luate de conducerea de partid și de stat menite să contribuie la ocrotirea valorilor fundamentale ale socialismului în patria noastră împotriva oricăror încercări de a li se aduce atingere, un loc de seamă îl ocupă grija pentru apărarea secretului de stat. Referindu-se la aceste aspecte tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, sublinia : „Trebuie să fie clar tovarăși că în condițiile în care ne desfășurăm activitatea, persistă și vor persista încercări ale unor cercuri străine de a intra în posesia unor acte secrete, de a cunoaște activitatea strict internă a organelor noastre de stat. De aceea organele de securitate trebuie să vegheze cu hotărîre ca toate unitățile aparatului de stat, toate organizațiile economice și sociale să respecte cu strictețe legile și dispozițiile privitoare la păstrarea secretului de stat". Adoptarea Legii nr. 23/1971 și a celorlalte acte normative privind apărarea secretului de stat în Republica Socialistă România au dus la crearea unui cadru juridic unitar, menit să orienteze mai bine activitatea de apărare a secretelor de stat și dovedește importanța deosebită a valorilor care trebuie apărate pe această cale. Cu ocazia recentelor prelucrări ale actelor normative elaborate pe linia apărării secretului de stat, conducătorii organizațiilor socialiste au elaborat planuri de măsuri pentru aplicarea și respectarea neabătută a prevederilor legale de către toți salariații. De la data intrării în vigoare a Legii nr. 23/1971 se constată la majoritatea organizațiilor socialiste de pe raza județului nostru, a conducătorilor lor o preocupare sporită de a cunoaște, aprofunda și interpreta just prevederile legale și de a transpune în fapte planurile propuse. In acest sens subliniem preocuparea tov. ing. Aurel Pantea, director la Centrala minelor, ing. loan Gherasim, director la Centrala industrială pentru metale neferoase și rare, ing. Mitică Vraciu, șeful Exploatării miniere Săsar, dr. ing. Paraschiv Ilie, directorul Institutului de proiectări și cercetări miniere, ing. Andrei Rusu, directorul Institutului județean de proiectări, ing. Alexa Frenchel, directorul Oficiului de cadastru și organizarea teritoriului, ing. Cornel Grama, directorul întreprinderii de prospecțiuni și explorări geologice. De asemenea, cu prilejul unor controale făcute de organele în drept, la care s-au adăugat unele teste de încercare a vigilenței într-o serie de organizații socialiste, subliniem răspunderea de care au dat dovadă unele elemente de pază și salariați cu atribuțțiuni pe linia evidenței, păstrării și manipulării documentelor secrete. Amintim doar cîteva exemple : Petrică Moldovan de la C.I.M.N.R., loan Petruț de la Consiliul popular județean, Ioan Cioflica de la U.M.M.U.M., care au descoperit persoanele care au intenționat să pătrundă în unitățile respective, aceștia au fost reținuți pentru că au prezentat acte contrafăcute, false. La fel a procedat paznicul Ioan Silaghi de la Centrala minelor, care la sfârșitul lui aprilie a.c. a sesizat că actul de identitate a unei persoane venite la unitatea respectivă este un „carnet de străin" de unde a tras concluzia că nu este cetățean român. Paznicul a sesizat imediat pe salariatul cu atribuțiuni pe linia evidenței păstrării și manipulării documentelor secrete care la rîndul său a atras atenția șefului de serviciu unde urma să meargă cel în cauză asupra interdicției de a i se pune la dispoziție probleme cu caracter secret de stat și date ce nu sunt destinate publicității. Nu același lucru se poate spune însă despre unii conducători de unități, salariați cu atribuțiuni pe linia apărării secretului de stat, elemente din formațiunea de pază și chiar unele colective ale unor întreprinderi și instituții care nu sesizează prezența în cadrul unităților proprii a unor persoane străine care nu au ecusoane sau alte însemne specifice fiecărui loc de muncă. Exploatînd unele neajunsuri de acest fel s-a reușit pătrunderea la Direcția județeană de statistică, la Depozitul central, la Uzina electrică și în alte locuri de către unele persoane străine de unitate, venite din alte localități din țară. Astfel, la Direcția județeană de statistică, directorul Mihai Ardeleanu a pus la dispoziția persoanei respective toate datele cerute de acesta, întocmind la încheierea activității de „control" un proces-verbal cu constatările făcute. Același lucru l-a făcut șeful depozitului central Adalbert Faran, care a divulgat față de persoana respectivă, neautorizată, datele solicitate cu privire la capacitatea depozitului și alte aspecte de funcționare, de pază, depozitare etc. Subliniem că persoanele care au avut sarcina să facă testările au folosit delegații de control pe care erau aplicate ștampile lipsite de cele mai elementare însemne care să ateste apartenența la organul care a emis delegația. In plus, de pe delegația folosită pentru Depozitul central a lipsit aprobarea ministrului sau a înlocuitorului acestuia potrivit art. 36 din Legea 23/1971. Față de aceste grave lipsuri de vigilență dovedite de cei de mai sus organele competente au fost nevoite să aplice amenzi contravenționale potrivit art. 60 lit. e din Legea 23/1971 pentru că au dat posibilitatea unor persoane neautorizate să cunoască date și documente secrete de stat, respectiv să divulge secretul de stat. Cei în cauză și-au recunoscut vinovăția în declarațiile inserate în cuprinsul proceselor verbale in sensul că au dat dovadă de îngăduiri, de neatenție, nu au fost vigilenți și nu s-au conformat normelor legale. In concluzie ambilor li s-a aplicat cite 500 lei amendă, adică jumătatea minimului deoarece au achitat în timp de 48 ore. Paznicul Leontin Ienciu de la Uzina electrică nu și-a făcut datoria potrivit normelor legale, astfel că in loc să ceară persoanei solicitante actul de identitate după care trebuia să completeze biletul de intrare, a crezut celor dictate de persoana însărcinată de ai verifica vigilența paznicului, care și-a prezentat alt nume și altă serie de buletin. Ca urmare acesta a intrat în uzină, a vizitat mai multe sectoare după care a plecat, lăsînd în urma sa diferite locuri marcate că au fost minate, ceea ce altfel spus însemna tot atîtea acte de diversiune. Conform legii, paznicul trebuia să cheme pentru a-l însoți pe solicitant pe șeful de compartiment care urma să desemneze o persoană pentru a-l însoți. Trebuie să arătăm că nici alți salariați ai uzinei nu s-au sesizat de prezența și plimbarea celui în cauză prin diferite locuri. Un caz similar s-a petrecut în zilele de 1 și 2 mai la unele secții din cadrul Uzinelor metalurgice de metale neferoase și la Uzina mecanică de mașini și utilaj minier, unde persoanele străine de unitate n-au fost sesizate de nici unul din cei întîlniți și cu care s-au purtat chiar discuții pe teme de producție și de utilaje. Paznicul Ioan Lupșa, de la U.M.M.U.M., în loc să fie la post și să-și facă datoria potrivit normelor de muncă, părăsise poarta și stătea de vorbă cu paznicul de la U.M.T.F. timp în care profitind de această neatenție, persoana respectivă a intrat și a cutreierat toată uzina. Fapta acestuia cît și a paznicului de la Uzina electrică au fost aspru criticate de organele competente. In concluzie considerăm că trebuie militat din partea tuturor factorilor cu atribuțiuni de organizare, control și aplicarea legii la încheierea întregului proces organizatoric și de cunoaștere a Legii 23/1971, întrucît cele 3 luni care au trecut de la intrarea în vigoare le considerăm suficiente pentru respectarea neabătută a prevederilor legale. Din cele de mai sus se desprinde concluzia că toți factorii competenți au datoria să privească cu un spirit de răspundere sporit modul cum se respectă prevederile Legii nr. 23/1971, dînd astfel dovadă de un înalt patriotism in păstrarea și apărarea secretului de stat. IOAN ALEDESCU APĂRAREA SECRETULUI DE STAT O iNALTĂ Îndatorire civici I I 1-