Pentru Socialism, mai 1972 (Anul 22, nr. 5679-5703)

1972-05-14 / nr. 5689

P'KffLfftARI DIN fÖÄfiTARILE, UNIJI-VAJ * ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXII nr. 5689 Duminica 14 mai 1972 4 pagini —• 30 bani HOTĂRέRE privind sărbătorirea a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Biroul Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste au adoptat recent Hotărirea cu privire la acțiunile ce se vor organiza în întimpinarea aniversării a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române — victorie de seamă a poporului nostru în lupta pentru libertate, democrație și progres social. Act de însemnătate istorică în viața țării, ideal pentru care au militat forțele cele mai înaintate ale societății, în frunte cu Partidul Comunist Român, abolirea monarhiei și trecerea întregii puteri de stat în mîinile clasei muncitoare, în alianță cu țărănimea și cu celelalte categorii de oameni ai muncii, au marcat o etapă superioară în dezvoltarea statului român, în desfășurarea revoluției populare, instaurarea celei mai democratice forme de guvernămînt din istoria națiunii noastre, trecerea la înfăptuirea revoluției socialiste. In cei 25 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii, socialismul a învins definitiv in România, deschizînd o epocă de progres rapid în viața poporului, situînd România în rindul națiunilor cu cea mai dinamică dezvoltare, pe un loc demn între popoarele lumii. In acești ani, au cunoscut un puternic avînt forțele de producție ale țării, știința, tehnica, învățămîntul și cultura, s-au schimbat fundamental condițiile de viață ale poporului, oamenii muncii au devenit cu adevărat stăpini in țara lor, participiind tot mai activ la conducerea acesteia, la adoptarea și înfăptuirea hotărîrilor și măsurilor care privesc viitorul ei. Realizările dobîndite demonstrează în chip elocvent înaltul rol constructiv al statului socialist care, sub conducerea clarvăzătoare a Partidului Comunist Român, a mobilizat talentul și energia oamenilor muncii, capacitățile lor creatoare în vederea ridicării economice, sociale și spirituale a patriei. Oamenii muncii din țara noastră — români, maghiari, germani și de alte naționalități — întîmpină sărbătoarea Republicii în condițiile avîntului creator și muncii însuflețite pentru înfăptuirea mărețelor obiective ale programului adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1971 privind dezvoltarea conștiinței socialiste și așezarea relațiilor sociale pe principiile eticii și echității socialiste. In întimpinarea celei de-a 25-a aniversări a proclamării Republicii, organele și organizațiile de partid, de masă și obștești, toate organismele și instituțiile reunite în cadrul Frontului Unității Socialiste, vor desfășura o susținută muncă politico-educativă în vederea mobilizării oamenilor muncii de la orașe și sate la înfăptuirea sarcinilor economice, social-culturale pe acest an și buna pregătire a condițiilor în vederea realizării planului pe 1973, punerii tot mai depline în valoare a energiilor a și marilor capacități creatoare de care dispune poporul nostru pentru continua dezvoltare modernizare a producției și a tehnicii de proiducție, pentru ridicarea parametrilor tehnicoeconomici și calitativi ai produselor, pentru sporirea eficienței întregii activități economice. Organizațiile de partid, sindicale și de U.T.C. — din unitățile industriale și de construcții — vor acorda o atenție deosebită folosirii raționale a capacităților de producție, a materiilor prime și materialelor, a timpului de lucru, reducerii cheltuielilor de producție și ridicării productivității muncii, punerii în funcțiune la termen și la parametrii proiectați a noilor obiective de investiții, iar în unitățile socialiste din agricultură, executării la timp și la un nivel calitativ corespunzător a lucrărilor agricole, înfăptuirii prevederilor programelor naționale de îmbunătățiri funciare și dezvoltare a zootehniei, întreaga activitate politico-educativă care va avea loc în această perioadă, se va desfășura sub semnul pregătirii Conferinței Naționale a P.C.R. și înfăptuirii hotărîrilor sale. La casele de cultură, cluburi, cămine culturale, în întreprinderi, instituții, școli și facultăți, organizațiile din componența Frontului Unității Socialiste, sub conducerea organelor de partid, vor organiza în lunile noiembrie și decembrie a.c. manifestări cultural-educative și artistice într-o mare diversitate de forme — expuneri simpozioane, întîlniri cu activiști de partid și de stat, expoziții de cărți, gale de filme, spectacole și concerte — prin care să se prezinte realizările dobîndite de poporul român, sub conducerea partidului, în dezvoltarea economiei, învățămîntului, științei și culturii, prestigiul de care se bucură România pe plan international, precum și perspectivele pe care le deschide tuturor oamenilor muncii înfăptuirea programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate in patria noastră. întreaga activitate educativă va urmări cultivarea în rîndul maselor de oameni ai muncii a dragostei față de patrie, de partid și popor, a internaționalismului socialist, a pieteniei frățești dintre oamenii muncii români și cei aparținînd naționalităților conlocuitoare, aplicarea consecventă a programului de educație comunistă, adoptat de plenara C.C. al P.C.R. din 3-5 noiembrie 1971. Uniunile de creație vor stimula creatorii — potrivit planurilor lor de activitate — la realizarea unor lucrări literare, de artă plastică, muzicale și cinematografice, care, prin conținutul și valoarea lor artistică, să reflecte semnificația istorică pentru destinele poporului român a actului revoluționar din decembrie 1947 și profundele transformări petrecute în viața economică și social-culturală a țării, în cei 25 de ani de la proclamarea Republicii. In luna decembrie 1972 se va organiza „Decada dramaturgiei originale românești", cu care prilej se vor pregăti și prezenta spectacole cu cele mai reprezentative piese și lucrări muzicale din creația originală contemporană românească. De asemenea, în luna decembrie, va avea loc vernisajul salonului de pictură și sculptură al municipiului București, organizat cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la proclamarea Republicii. Expoziții asemănătoare se vor deschide în cinstea mărețului eveniment și în orașele reședință din județ. Se vor edita în limba română și in limbile naționalităților conlocuitoare lucrări privind istoria patriei și a Partidului Comunist Român, trecutul de luptă al poporului român și cultura sa milenară, momente ale istoriei contemporane a României, semnificația evenimentului de la 30 Decembrie 1947. în perioada 1—10 decembrie 1972, se va organiza „Decada cărții românești", dedicată aniversării Republicii. Se vor organiza, sub genericul „Slăvim Republica", manifestări cultural-artistice ale artiștilor amatori, consacrate acestui eveniment: festivaluri, concursuri, treceri în revistă, microstagiuni, expoziții de artă populară și de fotografii etc. In luna decembrie va avea loc festivalul anual al filmului la sate, precum și „Retrospectiva filmului românesc", in cadrul cărora se vor prezenta cele mai valoroase filme documentare și artistice realizate în cei 25 de ani de la proclamarea Republicii. (Continuare în pag. a 2-a) Ședința de lucru a Biroului Comisiei Centrale de partid și de stat pentru elaborarea prognozelor de dezvoltare economico-socială a României Sîmbătă la amiază a avut loc, sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, ședința de lucru a Biroului Comisiei Centrale de partid și de stat pentru elaborarea prognozelor de dezvoltare economico-socială a României. Au luat parte secretari ai Comitetului Central al P.C.R., președinți ai comisiilor de prognoză pe ramură, cadre de conducere din economie și aparatul de stat. In cadrul ședinței s-a făcut o trecere în revistă a stadiului elaborării prognozelor economico-sociale și s-au stabilit direcțiile și orientările principale pentru adîncirea studiilor care să stea la baza acestei acțiuni de importanță națională deosebită. xploatarea minieră Săsar din Baia Mare mașinii de extracție. Aspect din sala în interiorul ziarului Apărarea secretului de stat o § înaltă îndatorire civică fiii Vă informam I MAGAZIN: — Există viață pe alte Planete? — Pintea Viteazul, constructor de planoare — Hobby-ul lor: columbofil iaY — Caleidoscopio — Cuvinte încrucișate: Dunarea £ — Colțul femeii 2 x<xxx>oo<>x><xx><x><xx><xx><í Tăîiase Coceanu — olarul din Săcel, una dintre cele mai interesante individualități artistice de creatori populari maramureșeni, înseamnă această metaforă, o petală plină de vis și nemărginire, așa cum a apucat din bătrîni — ,,îndemnul“. Ceramica sa nu este smălțuită, ci șlefuită cu piatra după un procedeu datină din epoca neolitică, decorată cu humă neagră. Ea se remarcă prin calitatea superioară a lutului, prin grosimea pereților vaselor, prin lipsa Arta și viața cotidiană Starostele bătrâne ceramici smalțului și a abundenței culorilor ornamentale. Toate acestea îi dau sobrietate, cu o ușoară nuanță de duritate și denotă vechimea ceramicii produsă de acest meșter, care nu-și are corespondent in nici un alt centru din țară. Gustul estetic original și-a găsit expresia artistică în oalele, străchinile și cănile iscusitului meșter din Săcel — mult apreciat astăzi, atit în pară cit și peste ales hotare — mai că ceramica sa poartă în ea spiritul înalt al artistului din popor. Toată viața îi este parcă desenată pe cerul ceramicii; bunicul său a fost 1 staroste de olari, tatăl la fel, iar el este acum și staroste de lut și de flori. Vîrsta lui înseamnă pentru noi — Garoafe! Părul lui a început să semene cu argintul ce se aude rîzînd în umbrele vaselor sale; numai mîinile i-au rămas veșnic tinere. „Din copilărie „bat“ și mîngîie pămîntul cu mîinile și nu se mai tocesc...“ Palmele îi sînt însă limpezi ca ochii, și-ți amintesc de celebrul vers arghezian: „Dă-mi fiecare deget din cinci să ți-l sărut..." Pretutindeni, poartă-n suflet un obicei, rămas din bătrîni ca o amintire: „Uite, iți dau gata și cănile astea, da’ mi le umpli cu vin de trei ori pe fiecare ca să fie „primite“ în meseria noastră". Dacă ai cănile, ulcelele așeza și străchinile sale în fața unei oglinzi, în văpaia lucitoare s-ar zări o nuntă, iar, în mijlocul ei, starostele bătrînei ceramici, meșterul Tănase Cocean, ar fi el însuși un ulcior enorm care-i învață pe meșteșugul nunta și de face să înflorească a pămîntul, părînd parcă a spune: „Eu mă duc, mă prăpădesc / Ca un cântec bătrânesc“. DUMITRU LAZ AR SARAIANU Printr-o bună organizare a producției Măsurile de organizare științifică a producției și muncii — pîrghii ale sporirii eficienței economice, cum sunt considerate, pe bună dreptate la U.M.T.F. Baia Mare, au permis acestei unități ca in decursul acestui an să depisteze noi căi de creștere a beneficiului la producția industrială realizată în atelierul central, să asigure o mai bună întreținere a drumurilor auto forestiere. Pe această bază a fost înregistrată o producție suplimentară în valoare de peste 750.000 lei, productivitatea muncii a crescut față de perioada corespunzătoare a anului trecut cu 21,6 la sută/salariat, iar pierderile admise au fost diminuate cu mai mult de 170.000 lei. Consemnînd aceste realizări, amintim totodată că U.M.T.F. Baia Mare, în mai luni, a reușit să puțin de cinci înfăptuiască toate obiectivele prevăzute în planul studiilor de organizare științifică a producției și muncii pe anul în curs. Președintele Consiliului de Stat Nicolae Ceaușescu a primit delegația parlamentarilor finlandezi Sâmbătă dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit delegația parlamentarilor finlandezi condusă de prof. Frans Olavi Lahteenmaki, vicepreședinte al Parlamentului, care se află într-o vizită în țara noastră, la invitația Marii Adunări Naționale. La întrevedere au luat parte tovarășii Ilie Verdeț, Popescu, Ștefan Voitec, Dumitru Comnel Burtică, precum și Constantin Slătescu, secretarul Consiliului de Stat, și Iuliu Fejes, secretar al Marii Adunări Naționale. Delegația finlandeză este alcătuită din deputații Tyyne Paasivuori — Partidul Social-Democrat, S. Elias Suorttanen — Partidul de Centru, Pauli Rasanen —Uniunea Democrată a Poporului Finlandez, Sinikka Karhuvaara — Partidul de Centru, Artturi Niemela — Partidul Rural. Oaspeții au fost însoțiți de Kaario Veikko Makeli, ambasadorul Finlandei la București. In timpul convorbirii s-a exprimat satisfacția pentru evoluția pozitivă a relațiilor de prietenie și colaborare româno-finlandeze, relevîndu-se perspectivele lor de dezvoltare continuă. Oaspeții au subliniat că vizita președintelui Nicolae Ceaușescu în Finlanda a constituit un moment deosebit de important în dezvoltarea colaborării și cooperării pe multiple planuri dintre România și Finlanda, pentru adîncirea prieteniei româno-finlandeze. Au fost abordate, de asemenea, probleme actuale sie vieții internaționale, îndeosebi cele legate de înfăptuirea securității europene. In acest context, s-a subliniat rolul activ pe care pot și trebuie să-l joace parlamentele la îmbunătățirea climatului pe continentul nostru, la cauza înțelegerii și păcii în lume, întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă de cordialitate și de caldă prietenie. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a acordat un interviu Companiei olandeze de televiziune V. A. R. A. Sâmbătă, 13 mai 1972, în cursul dimineții, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, primit pe Harry van den Bergh, comentatorul de politică externă al Companiei olandeze de televiziune V.A.R.A., căruia i-a acordat un interviu. La primire au participat tovarășii Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., și Constantin Mitea, membru supleant al C.C. al P.C.R., consilier la Comitetul Central al Partidului. 00000000000000c'>000000 A A & S» •> hmm uo-MPIRACTIONARU-IMPERATIVUL ÎNTRE CU NOASTRE ACTIVITATI SUCCESELE CONFIRMĂ HĂRNICIA OAMENILOR MUNCII Apropiata Conferință națională a partidului nostru dă un puternic imbold activității colectivelor întreprinderilor industriale maramureșene. Peste tot, în aceste zile se lucrează cu multă sirguință pentru a se asigura perfecționarea întregii activități economice, ridicarea eficienței ei la nivelul sarcinilor prevăzute în programul de dezvoltare a economiei naționale stabilit pentru actualul cincinal. Hărnicia cu care se lucrează a început să-și materializeze roadele în fapte. Din multitudinea acestora, în ziarul de azi, consemnăm doar cîteva: O nouă metodă de exploatare a minereului In cele 4 luni care au trecut din acest an, colectivul Exploatării miniere Herța a înregistrat cu același efectiv și fără investiții suplimentare un spor de producție egal cu cel pentru care, spre a fi realizat, era necesar să lucreze timp de 13,4 zile. Ca urmare, planul la metale, în echivalent metal de bază, a fost depășit cu aproape 12 la sută. Faptul se datorează aplicării unei metode de exploatare de mare randament — înmagazinarea minereurilor în panouri scurte. După această metodă, aflată în curs de generalizare, în prezent se extrage peste 30 la sută din volumul total de minereu. Se obțin astfel multiple avantaje: o productivitate dublă în comparație cu metoda după care minereul este exploatat în abataje cu fișii orizontale; evitarea oxidărilor și prevenirea pierderilor de metale în steril. Eficiența celui de-al doilea schimb Acționînd în direcția mai bunei utilizări a capacităților de producție, Întreprinderea „Băimăreana" a trecut la organizarea celui de-al doilea schimb productiv în secția turnătorie, folosind bineînțeles, aceeași capacitate de producție. Măsura luată a permis ca producția de produse din fontă pentru instalații de canalizare să se realizeze zilnic în cantități aproape duble față de perioada cînd munca era organizată intr-un singur schimb. In acest fel ea satisface mai bine necesitățile de asemenea piese pentru nevoile interne și produce mari disponibilități pentru onorarea comenzilor la export. Datorită faptului că în primele două schimburi se fac turnări, iar în al treilea schimb pregătirile pentru desfășurarea normală a lucrului, calitatea produselor s-a îmbunătățit simțitor.