Primăvara, 1922 (Anul 2, nr. 2-52)

1922-06-11 / nr. 24

Urteil il. Nr. 24 SIMßOLATT^TTTcmes anili 1 MUZEUL P*^' ~ ' ' Nr. Prețul 1 leu. Ziar independent-Director : Teodor Bucurescu Abonamentul: Cenzurat Petru Sannicolaul-mare, Iunie 11 1922 Abonamente nou iși încassează în America: »Nicolae Toconița Nr 831 N. American Str Philadelphia Pa. iar George Staica Nr 5531 Russel si Detroit Mici Redacia și Administrația: Librăria 000 Primăvara Un an . . Pentru In vai.. Un an . . 6 luni . . 3 luni . . 44 Lei preoți, 32 Lei. .6 Lei. 8 Lei. Pentru America. 2 Dolari. Pentru streinătate 64 lei Str. Principele Carol Nr. 36. ceas cu bine pentru poporul sârbesc și românesc ! CUNUNIA REGALĂ. Două țări, România și Jugoslavia se încuscresc la 8 iunie a. c. Cum ambele au eșit mari prin dureri și cum dușmanul pândește, noi trebue să ne bucurăm de această legătură a dragostei regelui Alexandru al Iugoslaviei cu frumoasa noastră principesă A. S. Regală Marioara. Să sperăm că în sufletul gingaș al principesei române și Reginei Iugoslaviei va afla dreptate și românii rămași în Jugoslavia din Banat printr’o linie demarcațională trasă cont sucită la masa verde. Și o dreptate sfântă va răsării și pentru cei din valea Timocului. Astea sunt nădejdile noastre când sufletele celor două țări se cunună prin nunta regală. In vederea căsătoriei A. S. R Principesei Marioara cu Regele Alexandru al Iugoslaviei, A. S. R. va fi însoțită la belgrad de MM. IL. Regele și Regina României, AA. U. RR. Principele Carol și principesele Elena, Irina, Ileana și Prințul Nicolae. Din suită vor face parte d-nele: Mavrodi, Lahovary Pricopiu dame de onoare ale M. S. Regina d-șoara Cantemir dană de onoare a A. S. R. Principesa Marioara; d-na Plagino, damă de onoare a A. S. R. Principesa Elena; d. general Anghelescu mareșalul Curții; d. Mișu, mininstrul Curții d-nacol Tzenescu, comandor Coslinsky și maior Scheletti, aghioanți ai M. S. Regelui; d general Condescu, agiotantul A. S. R. Principelui Carol; d. col. Rădescu, aghiotant al M. S. Regina; d. general Balif, administratorul Domeniilor Coroanei; d. Denize, secretarul M. S. Regina; d. dr. Romalo, medicul Curții regale. Regimentul 9 vânători al cărui comandantant de onoare este M. S. Regele Alexandru va fi reprezentat prin comandantul regimentului, doi ofițeri și un subofițer. Guvernul va fi reprezentat prin dr-un prim ministru I. I. C. Brătianu și G. Duca ministrul afacerilor străine. O escadrilă română de aeroplane va zbura asupra Belgradului în ziua nunții. Programul ceremonialului căsătoriei a fost întocmit astfel: Luni 10 a. m.. Plecarea din Orșova, între carele 6-7 d. e. sosirea la Moldova. Marți 8 a. m.: Plecarea din Moldova;la oarele 5 d. a. sosirea la Belgrad Va urma imediat un Te- Deum, apoi un dineu de gală. Miercuri : înaintea prânzului recepția delegaților va fi un dejun și dineu intim Seara va avea loc o serenadă a 2000 membri din diferitele societăți corale precum și prezentarea floarei de rosmarin. Joi 11 a. m.: Celebrarea căsătoriei religioase. Dejun de gală. Urmează apoi revista militară. Va fi o nuntă frumoasă, ca din poeți și cum se și cuvine la un Rege cu o domniță lumină... ȘCOALA MEDIE DIN SÂNNICOLAUL-MARE în frunte cu directorul T Bucurescu și profesori V. Farca, I. Matei, L. Rusovan în sărbătorile Rusalelor, au plecat în propagandă culturală la sate cu cântări frumoase, cu piesă potrivită pentru popoi, și cu frumoasele jocuri naționale ducând și răspândind lumină. Sâmbătă, la 3 iunie după ameaz la orele 3 de la școala medie a plecat spre NEREA un convoiu de zece trăsuri ducând „florile frumoase“ pe elevii și elevele școalei cum i-a botezat un nereamț însuflețit. La orele 5, la marginea satului elevii în costumul de gimnastică în coloană de marș cândind „Pe-al nostru steag și La arme“ merg spre „Casa Națională.“ Poporul i-a primit cu multă dragoste, simpatie strigând să trăiască. Ajunși la primărie se face câteva jocuri suedeze, apoi fotografierea în grup din partea fotografului Sima Ulieriu din Comloș și pe urmă elevii sunt Împărțit câte 2—4 la casele atât de primitoare de oaspeți ai Nerăienților. După cină publicul a venit cu mic cu mare la casa națională să audă programul concertului. Multele aplauze, arăta că place mult poporului, atât cântările, cât și piesa teatrală: „In sat la Tânguești“ precum și mândrele jocuri naționale. La Cele 12 abia s’a sfârșit programul bogat cu un succes foarte frumos moral și material. Poporul din Nerea, însuflețit mai demult de lucruri bune și frumoase a arătat cu multă pricepere, că înțelege rostul acestei propagande de a răspândi lumina. S’a încassat: 3667 Lei. Au suprasolvit: 500 Ni Pavel Mezin George Fisanu 40 Lei, George Mezin bătrân 5 lei, George Isac oficiant 10 lei, Iosif Ardelean 5 lei, Filip Fisan 25 lei Erimie Mezin 10 lei, Ștefan Minișan 5 lei, George Marinca 10 lei, Ștefan Găletar 10 lei Iosif Isac 10 lei, Corolan Isacu 5 lei loan Ștefan 5 lei, loan Fisanu 5 lei George Lucaciu 5 lei George Păcurariu 5 lei, Livius Isacu 5 lei, George Marinca primar 20 lei, Nicolae Ștefan faur 20 lei, Eremie Mezin 50 lei, Romulus Fleșeru 20 lei, loan Iovan 5 lei, Pavel Isacu 2 lei, George Stefan 10 lei, Silvius Bichiceanu preot 100 lei, George Martin 5 lei, Filip Bucur 5 lei, Petru Popoviciu 5 lei, Ioan Tereanu 5 lei, Timotei Tâmpian 50 lei, Pavel Fumor 100 lei, Petru Băran înv. 20 lei, Eftmie Fumor 60 lei. La orele 2 ‘»Școlarii în frunte cu profesorii lor au plecat în marș cu cântări și lampioane până la marginea satului, unde s’au suit in trăsuri și au plecat spre casă. Cu drag trebue să mulț mim și Sânnicolaeniilor, cari au dat gratuit 10 trăsuri mergând până la Nerea și înapoi. La 4 iunie, după ameaz la orele 4 în trăsurile cari au sosit de la Valcani intre ele 3 căruțe școlarii în frunte cu directorul și profesoriilor și Dl învățător T. Sarafolean veseli și cu voi bună au plecat spre Valcani. La orele 6 30 apropiindu-ne de Valcani vedeam la marginea satului o mare mulțime de popor în frunte cu 5 drapele naționale. Când ne am apropiat de ei mai mare ne-a fost plăcerea și bucuria. Dl secretar PETRU HAN cu primarul FLOREA 1ENOVAN Corpul didactic: Titus Papp, Eremie Popovici, George Popovici și alți intelectuali cu societatea culurală în frunte, elevii școalelor întreg satul aștepta cu bucurie sosirea școalei midie. De la o distanță de 200 metrii școala medie să pune în coloană de marș și pornește cântând spre mulțimea Vălcaneniilor dornici de lumină. Intâlnindu-ne poporul aclamă cu multă dragoste și iubire școala. Dl Secretar P. Han, salută școala adresându-se directorului prin cuvinte spuse cu multă înțelepciune și dragoste românească. Ii răspunde directorul arătând scopul venirii școalei la Valcani. Din partea corpului didactic din Valcani, vorbește Dl T. Papp, aratând cu cuvinte pline de însuflețire dragostea lor pentru școală. Dându-și mâna de frăție oaspeții întreg convoiul acesta mare și frumos pornește mergând la Primărie școala medie cântând „Pe al nostru steag și La arme“. La primărie s’a făcut câteva jocuri suedeze și fotografierea din partea Dlui înv. T. Sarafolean. Elevii își iau cina și la orele 10 s’a început concertul și teatrul cu programul de la Nereu, care s’a ținut în curtea mare de la Primărie, unde a fost aranjat foarte drăguț. Iți părea că te afli într’un teatru de vară la Ducând