Progresul, iulie-decembrie 1864 (Anul 2, nr. 90-169)

1864-08-05 / nr. 107

fi PROGRESUL mijlocul vetre! părinteşti, iubiţi de criveţe, de foame, şi ameninţaţi cu desevârşire a peri, şi dupfi informaţiunele luate, starea înspăimântătoare în care sunt reduş! nu le permite a’şî procura nici într’unu chipa vre-unu mijlocu de organisare şi susţinere cu cele necesare, timpii de unu an întreg. Pe când înaltul Guvern în preocupaţiunea aa de a face tot posibilul spre a da ajutorul şi mângâerea meritabilâ suferinzilor, pe de o parte deschidea liste de subscripţiune şi înfiinţa comitete de asistenţă prin toate judeţile. Noi, pe de alta parte, dupâ cum cunoaşteţi, într’acelaşi timp face am apel la tot clerul şi la toţi fiii Noştri sufleteşti, ca fie care sâ se grâbeascâ a’şî depune părticica nenorocitelor victime a inundaţiuneî. Deşi avem nestrămutată credinţă, că acel apel va fi aflat căldurosul efect în ori ce omu de inimă, şi astfel resuititul va fi mulţemitori ; totuşi avându în vedere enorma perdere, n’am încetat a cugeta la o mai bună reuşită. Astfel dar după înţielegerile avute şi eu înaltul Guvern, măsura cea mai nimerită şi prudentă prin care s’ar putea aduce o mângâere şi unu folos mai considerabil nenorocitelor familii, este cea următoare: „Toţi locuitorii muncitori de pământ, sâ lucreze ,,în doue zile de serbâtoare, şi plata cuvenită lor, ,,pe acele zile, de la persoana câria vor lucra, sâ „se depună la autoritatea locală, spre a se întruni „apoi cu cele alte sume adunate, şi aşa a se distribui inundaţiloru.“ Câtrâ voi dară iubiţii şi scumpii voştril fii spirituali, se întoarce astăzi biserica.— Voi singuri numai sunteţi înclinjuraţi totde una de sărăcie şi puteţi cumpăni durerea şi necazurile. Voi, carii n’aveţî de câtu simple braţile, jertfa voastră este primită ; cea din urmă para a văduvei sărace, Mântuitorul Nostru Isus Hristos, au primit’o ca şi pe jertfele cele mari a bogaţilor, ba încă mai mult— însuşi Mântuitorul Nostru Isus Hristos sau făcuţii jertfa durerilor şi a chinuriloru, numai ca sâ rescumpere neamul omenesCi din pacat.— Jertfiţivâ şî voi dragii la el prin munca a doue zile, pentru rescumpârarea a mii de nenorociţi din durere şi chinuri, carii nu sunt decât concetăţenii, fraţii şi aproapii voştril.— însuşi Mântuitorul Nostru Isus Hristos au învăţat fapta bună în orice zi. Dumnezeu dar voeşte ca cei căzuţi în nenorocire sâ fie rădicaţi şi mângâeţi de câtvâ aproapil lor, în ori ce timpii. Prin urmare la asemenea nenorocire, biserica este cea întâi care are datorie a îndemna şi a da voe fiilora se! pentru a seri în ajutorii ori cândii. Grăbiţi-vă dară a desevârşi munca cerută cu curagiu, şi nu vă înfricoşaţi nici de cumn pentru lucrul ce veţi face în acele doue zile de serbâtoare, căci Noi, ca Arhiereu şi ca Părintele şi Păstorul vostru spiritual, carele avem ş cel întâiu respunderea înaintea Iui D-zeu, vă învoim şi vă îndemnăm întru aceasta, fără sâ aveţi cea mai mică teamă de pacatîi , din contra munca şi sudoarea voastră de doue zile, nu num. că voru uşura durerile şi vor şterge lacramile a mii de familii suferinde, dară ele vor fi ţinute încă în seamă şi bine cuvântate de D-zeu, ca cea întâi faptâ morală, arătându-vâ tot de-o-datâ iubiţilor. Noştrii fii spirituali, câ No pe de o parte înâlţem rugăciuni câtrâ milostivul D-zeu pentru senâtatea şi mântuirea voastră, earâ pe de alta câ vă trimiterau Arhierestele şi Pârinteştele Noetre bine cuvântări. Calinic Miclesco Dicasteria Sfintei Mitropolii. No. 2196. Spre a se putea da legiuitul curau, declaraaţie primită de la D. Theodor Dimitriu, asupra soţiei sale Elena născută Popovici din acest oraş, Iaşii, care a cursi de 12 anii au părăsit împreuna vieţuire, fără a se şti unde anume ar fi, de aceea se publică deşteptarea, aflarea şi trimiterea numitei la acest Dicasteriu, în curs de 6 luni, aşa precum în acest căzu au urmat şi locala cercetare, şi totuşi nu s’a fi putut afla unde anume ar fi. Al 2-lea Comandament Militar. No- 3075. Se publică aflarea dezertorilor soldaţi din compania 16 de jandarmi, anume: Eni loan din satul Băcănii, plasa Simila district Tutova, vrâsta 20 ani, talia 1 metru 70 rolkim, faţa smadă, fruntea potrivită, ochii negri nasul gura potrivite, barba înfirează, pârul, sprincenile mari, osebite semne nu are, luând cu sine 1 bonetă, manta nouă de infanterie, 1 tunică și 1 peireche pantaloni vecini, 20 patroane de resbel, 24 capse, şi Balan Toader din satul Pomârla plasa Prutul de sus, districtul Dorohoi, vrâsta 33 ani, talia 1 metru 70 milemetre, faţa blondă, fruntea mică, ochii caprii, nasul, gura potrivite, barba radie, pârul, sprincenile blonde, pre puţin stricat de varsat- luând cu sine 1 bonetă, 1 mama nouă de infanterie, 1 pârtchî pantaloni şi 1 vestă veche. Prefectura Poliţiei Iaşii. No. 11907. D-l Comandant campaniei pompierilor din Iaşi, prin adresa No. 292 arata, ca soldaţii Gheorghie Fâinariu, vrâsta 20 ani, faţa smolită, pârul capului negru, ochii negrii, sprincenile negre nasul, gura potrivit, muateţiie înfireazâ, semne nare, fiiul lui Vasilie Fâinariu, din satul Mogoşeşti, ocolul Codrului ţinutul Iaşi, luând cu sine, 1 manta, 1 pâreche pantaloni negre, 1 spenţer, 1 pâreche ciubote, 1 pârechi pantaloni de parasiuâ, 1 bonetă, 1 cămeşă, 1 galstic, 1 pâreche ogliele. I. Bârsan, vrâsta 20 ani, faţa smolită, părul capului negru, ochii negrii, sprincenile negre, nasul cârii, gura mică, musteţile înfireazâ, un semn la partea stângă, din satul Obrijani, districtul Iaşii, luând cu sine, 1 manta, 1 ramdira 1 pâreche raltuji, 1 pâreche ciubote, 1 pâreche pantaloni de parosinâ, 1 cârneşâ, 1 galstic, 1 boneta; G. Creţu, vrâsta de 32 ani, pârul castaniu, ochii câpriî, sprincenile castanii din satul Tansa districtul Vasluiului, luând cu sine, I mundiru, 1 pâreche pantaloni negre; la 1iua trecutei luni a’au făcut nevăzuţi, se publică aflarea lor ca ori unde s’ar afla, sâ'î trimatâ la această Prefectură. No. 12034. Fiind câ la 1 a curentei, când aă fost publicat terminul pentru vânzarea morei şi a obiectelor din ea aflată în ograda Monastirei Golia, nu s’au înfăţoşat de agiuns concurenţi, regulându-se termin pentru vânzarea ei la 10 ale curentei, se publicâ acest termin spre obşteasca ştiinţâ, ca doritorii sâ se înfăţoşeze în Camera Prefecturei la terminul ficsat, când urmează a se face adjiudecaţia. No- 12202. Considerând că dupa respirarea terminului de 40 zile înserat în Foaea No. 82 din 17 Iunie, pentru înposesuirea sau vânzarea de veci a spiţeriei D. Leon Pap, spre îndestularea D. Scar- i lat Pastia cu banii 350 galb. nu s’au putut efectua lucrarea dupâ diferite împregiurârî, se publicâ din nou terminul de a 3-ea Vinere socotit de la data Foael , spre ştiinţa concurenţilor ce vor voi a lua în posesie pe timp pânâ la 5 ani, acordat de legi, cu banii plătiţi înainte, dar la neajuns când nu s’ar acoperi datoria, se va vinde de vecin spițeriea cu dritul eî, concurenţii sâ se prezenteze în pretoriul Prefecture! în zioa de a 3 a Vinere, când urmează a se adjiudeca, deşteptându-se si pe debitoriu, câ dacă în lâuntrul terminului nu va achita pretenţia, hotărât ’i se vinde averea-No. 12004. Pentru o capâ în pâr albâ chistine, coama şi coada scurtă, la trup mică, picată de pripas, dupâ cum Comisia a VI prin raportul No. 2816 informează, se publică aflarea păgubaşului, de a se prezenta la Prefectură cu dovezi spre a o privai. Prefectura district. Taşiu. No. 8797. Circulara No. dată şefilor distanţelor poştale, în privinţa oarelor de lucrări, destinate pentru public, se publica în toată a ei cuprindere. Domnule ! Spre evitarea în viitoriu de orice plângere din partea publicului, asupra nepriimirei conrespondenţei sale de câtrâ biuroile postale, vi se pune îndatorire, câ de la 8 oare dimineaţa şi pânâ la 2 oare după ameazâ, sâ fie permis publicului a’şî depune la posta corespondinţa sa, râraâind ca celelalte oare sâ fe întrebuinţaţi pentru priimirea şi pornirea espediţiilor. Această dispoziţie, pe de o parte veţi face cunoscut publicului, iar pe de alta veţi păzi-o cu cea mai mare regularitate, fiind respunzetorî pentru orice cas îi contrariu. Priimiţi Domnule, încredinţarea consideraţiei mele. Directorul Poştelor Sevescu-No. 8836, încuviinţându-se de Ministeriul Agriculture! Comerţului, cu oficialo- 6290, a se vinde 1 Caprioleta (d’acar) 2590 lei, 2 droşcuţe de unul şi cal 2362 V, lei una 4725 lei, 10 broaşte (încuitorî) , a lo’a lei una, 105 lei, cu preţurile cursul tesaurului, suma totală 7410 lei, confecţionate de elevii Şcoalei de Arte, ce mai sânt la acea şcoală, se publicâ vânzarea obiectelor menţionate, cu deşteptare, ca concurenţii ce ar fi, sâ se înfăţoşeze la direcţia acei şcoli ori în ce zi, spre tterdisire, îi tocmai cupă cum s’au publicat prin Fo,jea No. pentru cele alte obiecte. No. 9621. Spre îndestularea creditorilor Domnului Dionisie Tepaldo, cu banii ce au a lua de D-lui, urmând a se vinde licitativ 8 boi mari giugari, 6 gonitori, 1 una vacă stirpâ, 2 cai, 1 caprioletâ, 6 pe de bou, ce cânt râmase de la D lui pe moșiea Râșcanul, se publica terminul legiuit de 40 zile, cu deşteptare, ca concurenţiî ce ar fi sa se înfăţoşeze în Camera acestei Prefecturi indică împlinire! terminului, spre aterdieire, dar vroind a se informa despre calitatea lor, în timpul publicaţiei se pot adresa la D. sub-Prefect a plasei Turia, de câtrâ care s’au fâcut acea asgurare. No- 9070- Licitaţia avansatâ prin Foaea No. 102, pentru arendarea viilor foaste în sama ecs-egumenilor de la Monastirile acum secularizate, din cauză câ nu s’au putut aduna ştiinţele necesarii, nu s’au putut efectua în 30 Iunie, pe când era destinat, şi s’au hotărât a se ţine această licitaţie în ziua de 10 August, pe când D-nii concurenţi sânt poftiti a veni în Camera acestei Prefecturi spre a asista la această licitaţie. No. 8828. D. Ministru de Lucrări Publice, prin telegrama sa No. 6727, nu aproba licitaţiunea ţinutâ în Camera acestei Prefecturi în zioa de 10, 13 şi 15 Iulie, pentru darea în antrepriză a 46 str. lemne, necesare Scoalei de Arte din acest oraşu, pe carn a anului 1864—65, pe cuvânt câ preţul cu care s’au adjiudecase au fost pre mare, se publicâ zioa de 9, 10 şi 11 August, pentru darea în antrepriza a acelor lemne, cu deşteptare, ca concurenţii ce ar fi sâ se înfăţoşeze în Camera acestei Prefecturi, unde are a se ţine licitaţia cu oferte sigilate-No. 8483. D. sub-Prefect plasa Codru, prin raportul No. 2443 încunoştiinţazâ, ca evreul Strul Galga din comuna Socola, statul de mijloc, faţa smadă, pârul castaniu, nasul, gura potrivite, portul evreesc, ce la tragerea sorţilor în anul curent pentru contigentul anului 1863, au luat No. 38, fâcându-se nevăzut din acea comună, se publică aflarea unui asemenea. No 1431. Spre îndestularea D. Stamatachi Hâncu, cu banii ce are a lua de la Ioan Samoila, împlinindu-se de la numitul un bau, care urmând a se vinde licitativ, se publicâ terminul legiuit de 40 zile, cu deşteptare, ca concurenţii ce ar fi sâ se înfăţoşeze în Camera acestei Prefecturi în ziua împlinirei terminului spre aterdisire,d dar vroind a se informa despre calitatea lor, în timpul publicaţiei se pot adresa la D- sub-Prefect a plasei Copnu, de câtrâ care s’au făcut acea asigurare-No- 8452, în consideraţie câ nici la împlinirea terminului publicat prin Foaea No. 74, pentru vânzarea productelor împlinite de la D. Costachi Tumurugui, posesorul moşiei Trifeştil Iu Păun, spre îndestularea D. Ioan Ivaşcu, proprietariul acei moşii, cu câştiurile neachitate, şi alţi creditori a D. Tumurug, neputându-se efectua mezatul, se publica din nou alt termen de 40 zile pentru vânzarea acelor producte-No. 8696. D. sub Prefect plasei Cârligâtura, prin raportul No- 1201 încredinţazâ, câ tinerii Froim a lui Zisu Moisa, Bogdan Grigoriu, Bereu a lui Hers Leib şi ban alui Nicolai Chelariu din Târgul Frumos, precum şi Bereu A. sin Mendel din Hârpâşeştî, ce au fost absenţi la tragerea sorţilor de recrutaţie în anul present, urmată la acea plasă, şi pentru care tineri trăgând comunele, au luat numere dupâ care se ceru a fi sub steag, apoi în consideraţiune câ ei sânt absenţi, şi astăzi recunoscându se unde anume ar fi cu domiciliul, se publica aflarea lor, cu deşteptare de a se înfăţoşa la Consiliul de revizie cu dovezile ce vor avea în drit de scutire, s’au în lipsă de asemenea a merge sub steag. No. 8654- Pe moşia Sorogarii au picat de pripas un armasariu la par murg închis, mic de trup, ceiraa, coada neagra, cam ciepărtatic de coadă, precum D. sub Prefect a plasei Copou prin raportul No. 1355 încredinţazâ, se publicâ aflarea păgubaşului, care cu dovezi sâ se înfăţoşeze la această Prefectură spre a’l priimi. No. 8652- In comuna Cioara au picat de pripas o capră la pâr balţatâ, coarnele ţspose în sus, precum I), sub-Prefect a plasei Codru prin raportul No. 2394 încredințazâ, se publică aflarea păgubașii-