Progresul, ianuarie-iunie 1870 (Anul 8, nr. 1-49)

1870-05-16 / nr. 37

No. 37. ANUL VIII FOAIA PUBLICAŢIUNELOR OFICIALE DIN RESORTUL CURŢEI DE APEL DIN IAŞI ÎN IASSI prenumeraţiunea se face la Tipografia H. Quinner, uliţa Primăriei, ţitanul se publică de la 1—2 coaie pe septâutânâ abonamentul pe au 3 galbeni, pe patru luni 1 galbenă. Iaşii, Sâmbătă 16 Mai 1870. In districtele României, prenumeraţiunea se face la biurourile poştale. Inserarea unui rănd de 35 litere, costă an lei carnal fiscala Iaşii, 16 Mai 1870. Depeşe Telegrafice. PARIS, 21 Mai. Cea mai mare parte din 4i are Şi mai ales„ Le journal des Débats“ aplaudă la înţelepciunea şi liberalismul iscuisului pronunţată de Imperatură. „Le Constitutionnel“ declară că numirile diplomatice nu vor avea locă de câtă după reînturnarea Ducelui de Grammont de la Jena. MADRID, 22 Mal.— Espartero persistă în a refusa tronulă. VIENA, 22 Mal.— Dietele provinciale s’aă disolvată şi noue leger! s’au ordinată. (Monitorul 2). Proclamaţiunea Măriei Sale Domnului cătră Poporu. Români, Aniversarea soîirii radio în mijloculă vostru este Idată sunpu inimei mele. Intusiasmulu cu care n'aţ! primite, suutu acum patru ani, a fostă pentru □ine uru îndemnă putarnicu ş’sm începută cu bărbăţi î şi iub’re frumoasa misiune ce’mî era încridinitâ. In toate actele mele, pănâ astăzi, n'a m svută bărată de câtă fericirea şi prosperitatea ţereî; şi, e şi resultetulu n’a respunsă tot-deuna la sinceriatea îispircţiuneloru şi dorinţelor mele, speră că vitoriulă va corona c’unu deplinii succesii n’şte Bilinţi tăruitoare şi ne interste. Dacii însă acele decepţiunî, care însoţesesti nealarata orice lucrare unimnS, n’vă lipsită raisiunel gi le comune, încrederea îa voi nu este struucinată, aceaeta cu atâta mai puţină cu câtă o nouă Ugaurâ este a se statornici între noi, prin îndeplinirea unei dorinţe resprante cu caldura la mal multe ocuiun: : întemeierea dynastie!. Me simtă ferice de a ve pate anunia astaeli că, în anulă acesta chiar, dorinţa natţiunei române va fi, ajutoriul lui Dumnezeu, în faptă îndeplinită. CAROL. (Urmează iscăliturile ministriloru). Duminică 10 Mai, a 4-a aniversarâ a suire! Inărimei Sale Carol pe tronul României, P. S. S. Miropolitum, încununnată de unii numeroeu clerai, oficiată unu Te-deum în biserica Mitropoliei. La aetsta ceremonie au asistată D-nii Miniştrii, corpul diplomatici, magistratura, autorităţile civile şi miliare, precum şi notabilităţile oraşului. In Curtea Mitropoliei se brfi detaşamente din diorite arme care după terminarea oficiului divină, au efilatura d’inaintea D-lor Miniştri. Această dată scumpă tuturoru Româniloru, căci le mintesce o eli solemnă, clipa cândă speranţa îa vii cru a prinsă rădăcini în inimile loră, a fostă, după um ne îoformă telegramele ce am primită, serbată a cea mai entusiastă veseliă prin toate districtele, pentru câtă privesce capitala, N. UI. Domnulă ! Doamna, făcândă eri sară o preumblare în grădina Cișmegiu, unde ună briliantă focă de artificie avută locă, aă putută citi pe figurile tuturor sentilentele de iubire ce poporul le conservă. Numeroase adrese de felicitare aă venită cu grăire din toate judeţele ţerei să salute această dată memorabilă Românilor. Priraindă aceste sincere şi espectoase manifestăr! de devomentu pentru tbron dyn istiă, Măria Sa Domnulă a însărcinată pe D. linistru preşedinte să esprime viuie sale mulţumiri îturoră acelora care au subscrisă adresele de feliitari în cestiune. (Monitorul) Marţi 12 a curentei, la instalaţia D. Dr. Istrati de Urft D. Prim-Preşedinte şi D. Procuroră Generală, ieri procuroră a pronunţat următoarea alocuţiune: D-le Preşedinte ! DD. Consilieri ! „Luând pentru întâia dată cuvântulă, în aceestâ instanţie, cea m.I înaltă din Iaşi, veţi permite, îmi place a crede, ca să ţlică în câteva cuvinte, impresia ce simtă în aceaiu momenta. Nvoiă se intru în istoria judiciară localâ, după preceptul antic: nune, non hic est locus. E de datorie Inst, a fiecâral omă impert al, când este pusă în faţă cu Dv, a mărturisi, că aţi er g’ată justiţia la înălţimea ei, făcându din ea o adevărată putere. Putere judeciară există îa adever aice: sunt în faţa und Curţi independente şi forte, care indeplinindu -i datoria sa, a silit şi pe cei finţi a şi’o împlini. Pe lângă puterea legislativă şi esecutivă, singuri aţi ştiută a ridica justiţia la rangul seă, a 3-a putere în stată. Acesta e caracterul cel mai remarcabil care face forţa Dv.; de aceia şi hesitaţiunea noastrâ a încetată asta, referindu me la aceste consideraţiuni.—Pentru mine nu am nici o dificultate a declara, că consider corpul in care am onoare a intra, ca celă mn*! bine preparată pentru a interpreta cu SGgacitde şi imparţialitate legisLţiunea noastră civilo-penală. Concursul cxra vi’lă aducă D ior, este concursul unul omă de bună-voinţă, ce se va supune cu diferinţă la esperiența Dv., rusultatul unui lucru consciinciosu şi a unor meditaţiuni severe. Ca ţipă voiă urma legislaţiunea romană, modelă eternelă, modelă ideală! In adever Roma a fostă pentru jurisprudenţă, ceia ce iu Grecia antică pentru bele-arte ! Nu’mî facă ilusie asupra greutăţilor sarcinei ce'mi incumbă. Spre a’mi împlini mal bine datoria, voiă lua dreptă normă jurisprudent» Dv., dreptă razimă, ah! dreptă razimă, daţi’mi voe a lua benevolenţ» Dv.—Aşa feliu indeplinindu’mi misiunea cu scrupulositate, ca recompensă a ingrijirei şi a laboarei mele, voi fi fericită a intării spiritulu de colegialitate ce vă caracteriseze şi, ceea ce face mai mult, a fi intimpinata cu amiciţia D voastră!“ Comisiunea Interimară a Comunei Inşii. No. 4508. Doamna Reîsa Bulutiu văduvă cu orfani, proprietară locului din strada Pădure, despărţirea a 4-a, urba Iaşii, precum şi oricare alte persoane din comuna acestei urbe sau celelalte comuni de pe teritoriul României, vor fi având o interesă asupra esproprierei a o parte din locul numitei proprietară, situat în strada menționata în mărime de 34 metri, 26 centimetri patrate, după cum este specificată prin tabloul şi planul parcelară dresat de Inginerul comunei D. Alfredă Boguşă, şi prezentat cu raportul No. 131, suntă invitate în conformitate cu art. 3 , 5 și 6 din legea de espropriare, ca să vie în persoană sau prin representanţi admişi de lege, la Primăria acestei comune spre a lua cunoştinţă în causa espusei esproprierî din planul şi tabloul numitului Ingineriu, acte ce sunt şi afipte pe uşa pretoriului ei, şi apoi a fi esenţa observaţiunele şi reclamaţiunele ce vor fi având a face contra acestei esproprierî, acâria utilitate publică localâ în comună, este declarată în puterea art. 1 din legea esproprierei, pentru considerentele cuprinse în prescriptul verbal încheiet de Conmiune la 29 a expiratei luni Aprile, publicată prin placarda cu No. 3889, acele reclamaţiuni şi observaţiuni le vor presenta în termin de 10 ole, adecă până la 24 a curentei luni, când procesul verbal de publicitã are urmezele a se închide. No. 4501. Urmând a se da în întreprindere repararea şi reconstruirea bisericei pronumiii Misuă, după planul şi devisul făcut de Arhitectul comunal, în mărginirea sumei de lei 9510, baul 20, şi cu respectarea condiţiunelor pregătite pentru contractare; se deschide din nou concurenţă Vineri în 29 a curentei, orele 12 meridiane; amatorii de a lua asemenea întreprindere se vor presenta în Camera acestui oficiu la ciipa şi ora indicată cu garanţia necesară, pentru a se face adjudecarea asupra persoanei care va lasa prejură mai avantjosă. No. 4545, în urmarea decliraţiunei înregistrată sub No. 8435, prin care istrailitul Marcu Cresleră a făcut cunoscută că Lsâ mal glosă preţă de cât acel cesâplâ*este iatrailitulul H*scal Fucsă mensual, pentru reparițiunele stricăciunelor ce se ocasioneaze la fanarele serviciului de eclerare, precum de asemenea că se obligă a procura și toate obiectele noua ce s’ar recLma pentru acel servietă cu preţuri mai modeste, Comisiunea răulând în şedinţa de la 14 a curentai luni, a se da îa antrepriză de la 1 a viitoarei luni Iunie, facerea unor asemenea reparaţiuni, după condiţiunele ce s’au luat disposiţiuni a se redirs, publică concurenţa în termin de 10 zile de la data Foael, la expirarea cârnea invită pe toţi maiştrii de specialitate Linpiştî, carii ar voi aşi lua angajament pentru reparaţiunele degradaţiunelor ce se vor ocasiona la fanare, pe timpul cât serviciul edlevărel lor se va mai căuta în regie, să se presinte în Camera Primăriei pe la orele 11 anti-meridane, acompaniaţi de garanţii în regula cerută de condiţiuni, pe care să vie a le observa mai înainte de ţapa fiesatâ pentru licitaţiune. Şedinţa a 13-a de la 6 Mai 1870. Preşedinta D-lui P. Idieriu. Membrii presanţi : D. A. Botez şi Anton Camban. Absenţi : D. N. C. Aslan şi Cost. Constandiniu. Şedinţa se deschide la ora 8% sala. Se ceteşce procesul- verbal al şedinţei precedente şi se aprobă. D. Preşedinte, pune în discuţiunea Comiunei următoarele chestiuni: 1 . Referatul D-lui Casieră, care arată că D. Chiruşă al 2-lea adjutore al D-lui Casieră, de o lună nu a venită la datoria sa, macar că pentru acesta a fostă avisată, și recomandă în local D-sale pe D. Constantinov scriitor de la statul civilă. Comisiunea având în vedere cele aratate în referatul D-lui Casier decide eliminarea D-lui Chiruşă și admite pe D. Constantinov pe respunderea D-lui referată. 2) . Prescriptulu verbal dresat de D. Al. Botez, din care se vede că în unire că maiştrii lampiştî Gayda, Cracovă şi altulă de pe Podulă Lungă, făcândă reviziune stărel şi calitatea obiectelor ce aparţină la gospodăria colaratului urbei, care sunt afară, din servietă, au constatată că din totalul număr de obiecte, ce s'au prezentată de fanaragii în Curtea Primăriei, sunt cu desevărşire rele. Comisiunea în interesul serviciului a decis să se facă de urgenţă fanarele, maşinele şi oalele cuprinse în lista ce se anecssză pe lângă prescriptură verbal, plata acestora se va face din fecleralului, rem&nând subjucaţivi ABmmmrbativb, Prefectura judeţ. No. 1781. Pe teritoriul comunal urb.ne Roman, s'au pripăşit un cal la pâr murgă, co,una din stânga, neagră, şi coadă neagră; se publică spre cunoştinţa păgubaşului, care în lăuntrul legiuitului termin să se presinte cu dovedi la comuna citată spre a-şi primi vita, căci la di contra se va vinde licitativa. Comisie a cvartalului întâi din Iaşi. No. 1924, în clipa de 28 a curentei, orele 12 antimaridiane, in peaţa Primăriei, urmând a se vinde iicitativa nişte obiecte împlinite de la D. N. Neculcea Mutu, spre îndestularea D. A. Donată cu o sumă leui, se publică aceasta spre deşteptarea concurenţilor.