Ramuri, 1979 (Anul 16, nr. 1-12)

1979-09-15 / nr. 9

Redactor șef: MARIN SORESCU La început de drum Deşi deschiderea anului şcolar are loc în fiecare toamnă cu o perfectă regularitate, evenimentul aduce, de fiecare dată, un cuantum de noutate. Noi sânt gîndurile şi nouă este hotărîrea elevilor de a parcurge cu succes încă o etapă de cunoaştere, de creştere, de dezvoltare şi de apropiere a ţelurilor pe care, cu atita cutezanţă, le făureşte copilăria şi tinereţea, iar partidul şi statul nostru se ajută să poată deveni minunate împliniri ; noi sunt multe săli de clasă, laboratoare, ateliere, săli şi terenuri de sport ; noi sunt multe din băncile în care au ascultat chemarea primului clopoţel, noi sunt uniformele şcolare, noi , mulţi dintre profesori şi multe dintre manualele răsfoite cu înfrigurare încă din prima zi de şcoală. De fiecare dată, aceleaşi, dar totdeauna noi sunt, de asemenea, preocupările tuturor celor angrenaţi în mecanismul perfect reglat în societatea noastră pentru asigurarea condiţiilor din ce în ce mai bune, pentru învăţătură, pentru creştere şi formare a tuturor copiilor şi tineretului ţării, a cetăţenilor anilor 2000, a viitorului naţiunii noastre socialiste. Elev sau păinte, constructor care a predat „la cheie“ noul local de şcoală, lucrătoare care a finisat la masa ei de lucru o uniformă şcolară, tipograf care a aşezat in pagină literele manualelor, profesor a plecat asupra planificării activităţii sale pentru un întreg an de muncă — un întreg popor care îşi pregăteşte, prin copiii de azi, încă o treaptă a destinului său de mîine. Acest an şcolar capătă, spre deosebire de cei precedenţi, şi dimensiunile unui eveniment deosebit : elevii şi cadrele didactice îşi vor începe activitatea lor comună sub semnul pregătirilor în vederea întîmpinării celui de al Xll-lea Congres al Partidului Comunist Român — eveniment de importanţă capitală în viaţa partidului, în viaţa naţiunii noastre. Cu ce gânduri pornim, acum, la drum ? Ce ne propunem ? Mai inti, să asigurăm cuprinderea în cele 411 instituţii preşcolare a unui număr de peste 25 000 de copii de 3—5 ani — ceea ce reprezintă peste 85 la sută din întregul efectiv al acestei categorii de vîrstă, iar în învăţămîntul elementar, gimnazial şi liceal (treapa I) a tuturor celor aproape 20 000 copii de vîrstă şcolară. Ne propunem, de asemenea, să realizăm pregătirea temeinică — pentru muncă şi viaţă — a tuturor elevilor, cu accent pe cei din şcolile aflate în mediul rural, unde rezultatele din anul şcolar trecut nu ne-au mulţumit, să obţinem noi succese de prestigiu în cadrul tradiţionalelor concursuri pe obiecte şi meserii. Un obiectiv prioritar îl constituie educarea ideologic-politică, patriotică, revoluţionară, materialist-ştiinţifică, internaţionalistă a tuturor elevilor, şi în acest sens, alături de lecţie — instrumentul principal — cadrele didactice, diriginţii — sprijiniţi de organizaţiile de pionieri şi U.T.C. — vor trebui să folosească un ansamblu de mijloace şi acţiuni de activităţi atractive şi interesante. Activităţilor cultural-artistice, sportiv-turistice şi pregătirii pentru apărarea patriei, asigurării unei participări de masă la ediţia a I-a a concursului „Ciitarea României“ şi la întrecerile ce vor avea loc sub semnul „Daciadei" li se vor acorda, de asemenea, o importanţă deosebită. în toate şcolile — în licee, mai ales — va fi stimulată creaţia tehnică, cercetarea menită să se concretizeze in soluţii cu valoare practică pentru unele din marile probleme pe care le pune — în prezent ca şi în perspectivă — dezvoltarea, un ritm susţinut, a patriei noastre socialiste. Ne preocupă, de asemenea, dezvoltarea, în continuare, a bazei didactico-materiale a învăţământului din Dolj In acest scop, numai din investiţii, în noul an şcolar, se vor construi 20 noi săli de clasă, 5 laboratoare, 2 mari complexe de ateliere etc. iar pentru aprovizionarea cu mobilier şi material didactic va fi alocată o sumă de peste 4 milioane lei. Ce le pretindem acum, la început de an şcolar elevilor noştri ? Tuturor — începind cu „bobocii“ din clasa I şi încheind cu cei aflaţi în ultima clasă *de liceu, le pretindem să înveţe, să se pregătească — sub îndrumarea atentă, competentă, plină de grijă şi de răspundere a cadrelor noastre didactice, temeinic, pentru muncă, pentru viaţă. Să nu uite o clipă îndemnurile adresate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la marea adunare populară de la Timişoara, cu prilejul deschiderii noului an de învăţămînt : „In încheiere, aş dori, dragi tovarăşi, fiind la deschiderea anului de învăţămînt, să adresez tineretului patriei noastre, studenţilor şi elevilor urarea de a face totul ca, în noul an de învăţămînt, să obţină rezultate tot mai bune la învăţătură, în muncă, în cercetare, de a-şi însuşi ,la un nivel tot mai înalt, cele mai noi cunoştinţe ştiinţifice şi tehnice, realizările moderne ale cunoaşterii umane, pentru a deveni buni comunişti, buni constructori ai socialismului, cetăţeni buni, de nădejde ai patriei noastre socialiste — România“. Ce îi cerem cadrelor didactice ? Pregătire temeinică în domeniul politic şi profesional-metodie, muncă stârnitoare, pasiune şi dăruire, disciplină, o ţinoră şi o comportare fără reproş, la nivelul titlului şi al menirii de educstor al tinerei generaţii. prof. Nicolae Andrei inspector general al Inspectoratului şcolar judeţean Dolj DIN SUMAR: ■t Reportaje în cinstea celui de al Xll-lea Congres al P.C.R. ■ Poezia şi publicul - masa rotundă la Genova ■ Poeme de Mircea Ciobanu ■ Semnalizări de Şerban Cioculescu ■ Condiţia biologică de Ştefan Berceanu ■ Eveniment plastic : ElenaUrdăreanu-Herţa l Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! INEDIT ■ Paul Celan Azi noapte Din pomii sădiţi de amurg în odăile noastre incendiate vom desprinde încet porumbeii de sticlă, frunzişul de apururi foşnind, ne vor creşte pe umeri şi braţe şi nu va fi vînt, ci o baltă de umbre va fi, în care nu prinzi rădăcină, un lac îngheţat, în care-şi dispută coroana de solzi înecaţii, iar ceafa e barca la mal, părăsită de visle. Un glas va veni dinspre flăcări spre noi să-şi păteze cu singe argintul, s-anunţe, întors din incendiu : Nu eu, ci ei singuri ştiu ora ! Şi-atunci vor porni din pustiu să-şi deşerte nisipul in preajmă-ţi, să fie şi munţi împrejur, să răminem in Valea Tristeţii. Şi tu vei desprinde incet porumbeii de sticlă, arar, cite unul, iar cind vor plesni în văzduh, vei vorbi în neştire cu mine. »