Revista Economică, mai-decembrie 1974 (nr. 1-28)

1974-05-17 / nr. 1

UVINT--------------Atre cititori IN ACEST AN, marcat prin evenimente cu profunde semnificații istorice: alegerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, ca întîiul președinte al României socialiste, cea de-a XXX-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al XI-lea al P.C.R. — întregul nostru popor își concentrează și își intensifică eforturile pentru înfăptuirea politicii partidului, pentru îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor planului cincinal. Revista economică este hotărîtă să își aducă o contribuție activă la efortul general al țării menit să accelereze dezvoltarea economică, ridicarea României în rîndul țărilor dezvoltate ale lumii. De aceea ea se definește în primul rînd ca o publicație care va urmări cu predilecție și preponderență tratarea vastei și complexei problematici pe care o ridică îndeplinirea în cele mai bune condițiuni a sarcinilor de plan. Analiza modului de îndeplinire a indicatorilor cantitativi și calitativi ai planului în profil de ramură, pe județe și pe unități economice — centrale și întreprinderi — va căuta să pătrundă cît mai adînc în esența, cauzele și semnificațiile proceselor și fenomenelor ce au loc în economie, prezentînd inițiativele și experiențele valoroase dobîndite de către colectivele de muncă în fructificarea rezervelor interne, în folosirea judicioasă, cu înalt spirit de economicitate, a resurselor materiale și umane, în vederea creșterii neîncetate a productivității muncii și a eficienței economice. Revista economică va stimula specialiștii din practică să sesizeze neajunsurile din activitatea economică și să sugereze, pe baza studierii nemijlocite a realității, măsuri cu aplicabilitate practică, în paginile revistei vor fi promovate ideile noi, valoroase, va fi stimulată găsirea de soluții pentru optimizarea deciziilor economice, studierea și rezolvarea problemelor noi impuse de viață. IN REVISTA ECONOMICĂ, editată de Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice, Sociale, Institutul Central de Cercetări Economice, în mod firesc, problemele fundamentale, de perspectivă, ale progresului economico-social al țării, relevarea contribuțiilor originale — teoretice și practice ale Partidului Comunist Român în interpretarea fenomenelor noi, în rezolvarea problemelor specifice ale dezvoltării României pe drumul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate vor ocupa un loc central, în coloanele revistei vor fi tratate cu consecvență problemele esențiale ale progresului economic al țării noastre, cum sunt direcțiile de dezvoltare și de perfecționare a bazei economice a socialismului, reproducția socialistă lărgită și ritmul de creștere, modalitățile de optimizare a proporțiilor economiei naționale, precum și numeroase alte aspecte teoretice de mare importanță pentru dezvoltarea rapidă și echilibrată a României. Totodată, vor fi publicate studii și ipoteze de prognoză economică, rezultate ale unor cercetări privind modalitățile de accelerare a dezvoltării economice, promovîndu-se astfel gîndirea creatoare, originală și avîndu-se în permanență în centrul atenției sensul politic al acestor probleme. Revista își propune prin toate acestea să devină o tribună de dezbatere a principalelor probleme teoretice și practice ale dezvoltării economice. SINTEM o societate în plin proces de perfecționare și una din sarcinile de cea mai mare răspundere o constituie urmărirea aplicării ferme a măsurilor și hotăririlor adoptate de partidul nostru cu privire la perfecționarea organizării și conducerii planificate a economiei. Revista economică va urmări cu perseverență modul cum sunt transpuse aceste măsuri în practică și se va strădui să reliefeze experiența pozitivă, să difuzeze metodele și tehnicile moderne de conducere și organizare științifică a muncii și a producției, experiența înaintată. Selecția riguroasă a conceptelor, metodelor și tehnicilor prezentate, în funcție de necesitățile concrete ale practicii, de condițiile specifice din întreprinderile noastre, trebuie să asigure transformarea lor în instrumente de o reală utilitate pentru perfecționarea conducerii și ridicarea eficienței activității economice. în același timp, în paginile revistei,se vor reflecta în permanență preocupările pentru ridicarea nivelului de cultură economică, problemele formării calităților necesare cadrelor din economie, personalități complexe în care temeinica pregătire profesională trebuie să se îmbine armonios cu un larg orizont politic, cu calitatea de militanți revoluționari pentru înfăptuirea neabătută a politicii economice a partidului. IN CONDIȚIILE în care țara noastră se afirmă din ce în ce mai puternic pe plan mondial, crescînd continuu , participarea ei la circuitul mondial al valorilor materiale și spirituale, este firesc ca problematica dezvoltării relațiilor economice internaționale ale României să fie oglindită în mod corespunzător în paginile revistei, relevîndu-se pozițiile principiale ale politicii partidului și țării noastre, contribuția prețioasă a președintelui său — tovarășul Nicolae Ceaușescu — la definirea și încetățenirea unor raporturi internaționale echitabile, corespunzător intereselor de progres ale tuturor popoarelor lumii. Atenția va fi îndreptată, de asemenea, către studierea posibilităților de încadrare cît mai eficientă a economiei românești în diviziunea internațională — socialistă și mondială — a muncii, a problemelor integrării economice, a formelor, metodelor și căilor de extindere a cooperării economice a țării noastre cu toate țările socialiste, cu alte state, indiferent de orînduirea lor socială. Prin examinarea atentă a fenomenelor noi, a tendințelor ce se manifestă în economia mondială, se va urmări sesizarea oportunităților și posibilităților, a căilor de creștere a participării României la circuitul mondial de valori, de sporire a eficienței comerțului nostru exterior. RELEVIND ceea ce este progresist în practica și gîndirea economică mondială, Revista economică va manifesta combativitate și intransigență revoluționară față de tezele și ideile retrograde, care contravin intereselor progresului și dezvoltării, spiritului de înțelegere și colaborare între popoare. Ea va purta un dialog combativ, viu, de pe pozițiile materialismului dialectic și istoric, cu aceste curente din gîndirea economică burgheză contemporană, pătruns de principialitatea revoluționară, caracteristică partidului nostru, în prezent nevoia de informație a crescut considerabil în toate domeniile de activitate. Revista economică își propune să răspundă acestei cerințe și să transmită, operativ și competent, cadrelor din economie informațiile de specialitate necesare unei bune desfășurări a activității și îmbogățirii continue a orizontului lor profesional. Atenția se va îndrepta cu prioritate asupra acțiunilor de perfecționare a organizării și conducerii planificate a economiei, măsurilor legislative și îmbunătățirii metodologiei economice, precum și asupra evenimentelor economice interne și externe, evoluției relațiilor economice internaționale a piețelor, prețurilor, cursurilor valutare. REVISTA ECONOMICĂ, rezultat al unificării publicațiilor Viața economică și Probleme economice, va continua tradițiile pozitive ale publicisticii economice românești din ultimele trei decenii de dezvoltare liberă a patriei și poporului nostru. Bazîndu-se pe conlucrarea rodnică între specialiștii din teoria și practica economică, se va strădui ca fiecare pagină, fiecare articol publicat, să aibă o finalitate concretă, să reprezinte o contribuție la realizarea marilor sarcini cu care poporul nostru este confruntat în actuala etapă de dezvoltare intensivă, în ritmuri înalte a economiei naționale. Revista va milita activ pentru încetățenirea spiritului gospodăresc, a unui mod de a gîndi economic, prin prisma intereselor generale ale societății, pentru formarea și dezvoltarea unei adevărate conștiințe economice socialiste la toți cetățenii patriei noastre. Coloanele Revistei economice sînt larg deschise specialiștilor din practică, din cercetare, din învățămînt, tuturor lucrătorilor din economie, care sînt invitați să se adreseze publicației, pentru ca, prin ideile, soluțiile pe care le preconizează, să-și aducă contribuția la afirmarea și generalizarea experienței înaintate. Totodată, va fi de un real sprijin pentru revistă ca cititorii să-și formuleze observațiile lor critice, să sugereze noi teme, care să fie abordate și dezbătute în paginile ei, să-i adreseze întrebări în legătură cu problemele cu care sunt confruntați în activitatea proprie, astfel încît revista să corespundă în cel mai înalt grad preocupărilor și așteptărilor cititorilor săi. REVISTA ECONOMICĂ