Revista Economică, mai-decembrie 1974 (nr. 1-28)

1974-05-17 / nr. 1

l NICOLAE CEAUȘESCU: „Eveniment de importanță in relațiile românro-latino-americane și „Vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu în S.U.A. CONTRIBUȚII ORIGINALE LA POLITICA MONDIALĂ ~XȚOLUMELE oglindind mărturiile vizitelor întreprinse de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele României socialiste, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu intr-o serie de state latino-americane și în S.U.A. cuprind documente de importanță majoră și contribuții deosebit de constructive la viața internațională, încărcate de bogate semnificații politice și economice. Cuvîntările și interviurile tovarășului Nicolae Ceaușescu incluse în aceste volume - la fel ca și in cele anterioare - aduc un aport deosebit de important la dezvoltarea creatoare a materialismului dialectic și istoric și a economiei politice ; ele sînt bazate pe o fină observație și pătrundere a complexității fenomenelor lumii în care trăim și alimentate de izvorul nesecat al încrederii in forța generatoare de progres a umanității, în aspirația sa spre pace și cooperare. Dar din multitudinea aspectelor politicii interne și internaționale, a problemelor de importanța capitală pentru evoluția contemporană, ne vom opri în rîndurile de față numai la unele contribuții teoretice ale președintelui României la analiza fenomenelor actuale ale vieții internaționale și la fundamentarea principiilor noi ale relațiilor interstatale. ANALIZA raportului dialectic dintre dezvoltarea obiectivă a tuturor statelor pe calea progresului economic și social și sistemul de relații internaționale existent care se cere așezat pe baza noilor principii, este prezentă în întreaga concepție teoretică reflectată în documentele din cele două volume. Evoluția vieții economice internaționale în ultima jumătate de secol prezintă imaginea unei ample și profunde antrenări în circuitul economic internațional a tuturor statelor, o activizare a proceselor economico-sociale. De asemenea, este evidentă tendința de afirmare de sine stătătoare a tuturor popoarelor, precum și eforturile lor de valorificare a întregului potențial economic și uman național. Dar progresul general al omenirii și în primul rând cel economic este condiționat de necesitatea unor prefaceri înnoitoare. „Actuala diviziune internațională a muncii — arata tovarășul Nicolae Ceaușescu - este rezultatul unei anumite evoluții pe care și-a pus puternic amprenta dezvoltarea societății capitaliste, atit cu laturile ei pozitive la timpul respectiv, cit și cu laturile ei negative. Este clar ca aceasta diviziune internațională a muncii are și aspecte pozitive, dar în multe privințe prezintă aspecte de inegalitate, de inechitate și, ca atare, nu corespunde intereselor tuturor popoarelor. Dar tocmai politica de așezare a relațiilor dintre state pe principii noi, tocmai dezvoltarea țărilor rămase in urmă, ajutorarea acestor țări de a obține o ridicare economico-sociala mai rapidă trebuie să ducă și la un mai bun echilibru, la o mai justă diviziune internațională a muncii, eliminindu-se Recenzie aspectele negative de inegalitate, de inechitate. Dar acesta este un proces lung și cere tuturor statelor — mai cu seamă celor care suferă direct, datorită acestei inegalități și inechități de a acționa pentru a contribui la o așezare mai dreaptă a relațiilor în cadrul diviziunii internaționale a muncii" Tocmai dezvăluirea faptului ca afirmarea tuturor statelor în circuitul economic mondial este frînată de practici anacronice care se mențin în relațiile economice istoricește constituite, a condus la conceperea principiilor noi care este necesar să stea la baza relațiilor interstatale, iar aceste principii noi, care pot favoriza afirmarea tuturor statelor constituie insași cheia progresului istoric al națiunilor. Principiile deplinei egalități în drepturi, respectului independenței și suveranității naționale, neamestecului in treburile interne și avantajului reciproc corespund pe deplin ctît cerințelor progresului general cit și interesului tuturor statelor, permit statuarea de reguli noi in practica relațiilor internaționale și abandonarea celor vechi de inegalitate. Formularea complexă a acestor principii, precizarea sensurilor lor și introducerea lor in practica relațiilor interstatale ale României, precum și lupta neobosită pentru acreditarea acestora în politica internațională, constituie o contribuție teoretică și practică excepțională adusă de președintele României socialiste la fundamentarea ideilor echității pe arena mondiala, la demonstrarea avantajelor pe care ea le conferă tuturor statelor lumii, menținerii unui climat de pace, înțelegere și colaborare. Aceste principii decurg din însăși caracteristica poziției țării noastre pe arena internațională (în schimbul de valori materiale și în politica mondială) ca stat socialist și, în același timp ca țară în curs de dezvoltare. De pe aceste poziții România întreține relații cu toate statele socialiste, și, pornind de la înțelegerea necesității colaborării și cooperării economice cu zone tot mai largi ale globului, promovează relații de colaborare cu țările în curs de dezvoltare, și cu statele capitaliste dezvoltate Vizitele în statele latino-americane au relevat solidaritatea ce leagă țara noastră de țările în curs de dezvoltare, colaborarea cu ele în spiritul întrajutorării reciproce în procesul făuririi unor economii evoluate, al realizării progresului rapid. Dezvoltarea economică internă a statelor este influențată și de respectarea principiilor echității în relațiile internaționale. Raporturile interstatale echitabile — factor de stimulare a progresului economic național DOCUMENTELE rezultate din vizitele tovarășului Nicolae Ceaușescu efectuate împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu în unele țări din America Latină confirmă din plin corelația dialectică dintre economic și politic în viața lumii contemporane, faptul ca progresul economico-social și evoluția politică se intercondiționează strict, că raporturile interstatale trebuie așezate pe baza unor principii politice echitabile. Vizitele au decurs în spiritul general al politicii externe a României, al directivelor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a P.C.R. Cu prilejul acestor vizite tovarășul Nicolae Ceaușescu a analizat fenomenele pozitive, progresiste, schimbările ce au loc, pe care le-a caracterizat cu forța de expresie ce-i este proprie „intr-adevăr, in America Latină asistăm la un proces revoluționar care schimbă în mod radical multe situații de pina acum. Acest proces revoluționar este îndreptat spre afirmarea dreptului popoarelor din aceste țări la independență, a voinței lor de a fi deplin stăpîne pe bogățiile naționale și a le folosi în concordanță cu propriile lor interese, de a așeza relațiile cu alte state pe principiile noi la care m-am referit. Este un proces care, fără îndoială, va fi victorios, pentru că este un proces logic și corespunde intereselor fundamentale ale tuturor popoarelor de pe acest continent1 3). Prin argumente realiste, tovarășul Nicolae Ceaușescu a subliniat în numeroase cuvîntări și interviuri faptul că desăvîrșirea proceselor revoluționare necesită anumite condiții politice și economice fără de care statele nu pot evolua în direcția progresului economic atit pe plan intern cit și pe plan extern, împărtășind din experiența revoluționari a țării noastre, președintele României a subliniat importanța unității forțelor progresiste, rolul comuniștilor, al armatei, in acest sens tovarășul Nicolae Ceaușescu a amintit rolul îndeplinit de armata română, puternic influențată de mișcarea revoluționară, în înfăptuirea actului de la 23 August 1944 și misiunea sa de azi de a apăra integritatea teritorială, suveranitatea țării, de a asigura munca pașnică, dezvoltarea economicosocială a patriei. O caracteristică importantă a vizitelor președintelui României în toate țările, inclusiv a celor reflectate în documentele din volumele recenzate, este că acestea au prilejuit contacte largi cu reprezentanți ai tuturor forțelor sociale și politice care îndeplinesc sau pot îndeplini un rol in orientarea dezvoltării economico-sociale din țările respective, ocazionînd adesea adevărate dr. Maria POPESCU Continuare in pag. 2) Interdependența dintre economia și politica mondiala in conceptul progresului istoric contemporan ...“,V // //