Revista Minelor, 1954 (Anul 5, nr. 1-12)

1954-01-01 / nr. 1

Conferința pe țara asupra problemei nisipurilor acvifere (borchișuri) la exploatările miniere din R. P. R. In desvoltarea industriei carbonifere din R.P.R. și, in special, a minelor de lignit, problema nisipurilor acvifere curgătoare (borchișuri) ia un aspect tehnic din ce in ce mai evident. Desvoltarea minelor de lignit este condiționată in bună parte, de rezolvarea la timp a acestei probleme, atât in ceea ce privește trecerea lucrărilor miniere prin borchișuri, (puțuri, planuri, galerii, etc) cât și asecarea prealabilă a câmpurilor de exploatare, pentru a putea introduce metodele de abatare cu fronturi lungi și de mare productivitate. Rezervele foarte mari de lignit din R.P.R. și desvoltarea industriei termoelectrice pe bază de lignit, impun un ritm progresiv foarte accentuat in exploatarea minelor de lignit. Pentru a putea face față acestui ritm, rezolvarea problemei tehnice de combatere a borchișurilor in minele de lignit trebue să se facă eșalonat pe bazine, după urgența impusă de desvoltarea exploatărilor. Din inițiativa Ministerului Industriei Cărbunelui, s'a ținut la București in zilele de 30—31 Octombrie și 1 Noembrie 1953 conferința pe țară, pentru discutarea problemei nisipurilor acvifere (borchișuri) in exploatările de lignit din R.P.R. La această conferință, prezidată de tovarășul Ministru al Industriei Cărbunelui Ing. E. Mátyás, au luat parte, pe lângă delegații acestui Minister și ai întreprinderilor carbonifere din țară, delegații Uniunii Sindicatelor din Industria Cărbunelui și ai Institutelor de învățământ superior, ai Academiei R.P.R. ai A.S.I.T., ai Comitetului Geologic, ai C.S.P. etc. In cursul celor 5 ședințe ce au avut loc, s-au prezentat referate asupra aspectului geologic și asupra caracteristicelor fizico-mecanice ale borchișurilor din R.P.R., asupra încercărilor și a stadiului rezolvării acestei probleme in țara noastră, cum și asupra metodelor folosite de trecere prin borchișuri a lucrărilor miniere și de asecare a câmpurilor in conformitate cu ultimele rezultate din stadiul actual al tehnicei miniere și, in special, ale tehnicei miniere sovietice. Prezentarea celor 10 referate ca și întrebările și numeroasele discuții care au avut loc, au subliniat importanța deosebită pe care oamenii de știință, inginerii, tehnicienii și minierii stahanoviști din țara noastră o dau acestei probleme. La sfârșitul acestei conferințe s’au tras concluzii și s’au luat hotăriri in ce privește căile de urmat, pentru ca rezolvarea problemei nisipurilor acvifere să se facă dirijat și coordonat. Tot in cadrul acestei conferințe și al rapoartelor prezentate a ieșit in evidență modul desinteresat și spiritul de inițiativă de care au dat dovadă stahanoviștii, tehnicienii și inginerii din industria noastră minieră, in atacarea și rezolvarea practică a dificultăților ivite din cauza borchișurilor, in special la Șotânga, Mărgineanca, Ojasca, etc. Această rezolvare locală și disparată este, insă, numai o soluție de moment, și nu antrenează rezolvarea generală a problemei. De aceea ținerea conferinței pe țară a reușit să mobilizeze un mare număr de oameni de știință, ingineri, tehnicieni și mineri stahanoviști, care au desbătut această problemă științific și practic și, ca urmare, au propus un proiect de Hotărire care se aduce la cunoștință tuturor întreprinderilor din țară, pentru ca efortul depus de fiecare dintre acestea in vederea rezolvării acestei probleme să se integreze pe linia trasată de conferință și, astfel, să se poată rezolva in timp util problema nisipurilor acvifere (borchișuri) care prin specificul ei este o problemă tehnică de bază dintre cele mai dificile. Concluzii și măsuri privind problema nisipurilor acvifere (borchișuri) în exploatarea minelor de lignit din R.P.R. Inginerii, tehnicieni și minerii fruntași și stahanoviști din industria carboniferă, întruniți în Conferința pe țară, convocată de Ministerul Industriei Cărbunelui în zilele de 30 Octombrie — 1 Noembrie 1953, pentru a desbate problema nisipurilor acvifere (borchișuri) în exploatarea minelor de lignit din R.P.R., cu participarea delegaților Institutelor superioare de învățământ, ai Academiei R.P.R., ai Comitetului geologic, ai A.S.I.T., ai C.S.A.C., ai C.S.P. și ai C.C.S. pe baza referatelor prezentate și a discuțiilor purtate, au ajuns la următoarele concluzii: 1. Problema tehnică a exploatării lignitului și a desvoltării viitoarelor mine de lignit în prezența borchișurilor, constitue una dintre problemele de bază ale industriei carbonifere. De rezolvarea urgentă a acestor probleme, depinde în mare măsură realizarea unei producții de lig 1