Revista Minelor, 1955 (Anul 6, nr. 1-12)

1955-01-01 / nr. 1

/О^ Ust% Könyvtár O metodă practică de urmărire a dinamicii productivității muncii în minerit Ing. F. Rudolf In articolul de față se propune o metodă practică, simplă și eficace de urmărire a dinamicii productivității muncii în minerit, metodă care poate fi de un real folos conducerilor întreprinderilor noastre miniere, ajutindu-le in lupta pentru buna organizare și creșterea productivității muncii în întreprinderi. Socotim că față de importanța problemei productivității muncii, metoda propusă trebuie să capete o largă răspindire și invităm pe cititorii revistei să ne comunice observațiile și propunerile lor în legătură cu această metodă, pentru a le publica în revistă, sub titlu de discuții. De asemenea, rugăm pe directorii, inginerii și tehnicienii care vor aplica această metodă in întreprinderile lor și vor ajunge la constatări interesante, să ne trimită materialele respective pentru publicare, în vederea schimbului de experiență. (N. R.). Sarcina de bază a conducerii fiecărei întrenuri de miniere este realizarea cantitativă și calitativa a pianului uc . .................... reducerea prețului de cost. Pentru a putea reduce prețul de cost al producției, conducerea întreprinderii trebuie să cunoască în mod detaliat fiecare sector al exploatării și fiecare fază a producției, să dispună de date statistice reale, să le studieze în mod sistematic și să intervină acolo unde, pe baza acestor date, se constată deficiențe. Prețul de cost este determinat, în mare parte, de doi factori importanți și anume : salarii și consumul de materiale și energie. In cele ce urmează ne vom ocupa numai de problema salariilor. Ponderea salariilor în prețul de cost al producției miniere variază între 40 și 50% din prețul de cost total. Reducerea cheltuielilor la salarii, fără a prejudicia posibilitățile de ridicare a câștigului muncitorilor, se poate obține numai prin creșterea continuă a productivității muncii. Productivitatea muncii în industria minieră se exprimă prin cantitatea de substanță utilă extrasă pe un post prestat; ea poate fi calculată, atît global, pe întreaga întreprindere, cît și pe procesele tehnologice (în abataj, în substanță utilă) și pe sectoarele principale ale întreprinderii (în subteran pe mină). Pentru urmărirea dinamicii productivității muncii la întreprinderile miniere, este necesar de a urmări productivitatea muncii în cinci faze în abataj, în substanță utilă, în subteran, la mină și pe exploatare. Pentru o analiză mai adîncă în cazul cînd productivitatea „în abataj“ este rezultatul mediu al mai multor metode de exploatare, aceasta se defalcă pe fiecare metodă. Rentabilitatea întreprinderii este în strînsă legătură cu productivitatea „pe exploatare“. Acest indice final al productivității muncii depinde la rîndul său de nivelul productivității „în suusumb utili“ :................ • с [UNK]"«"Ья [UNK]е fii proceselor tehnologice auxiliare. Nivelul productivității în substanță utilă depinde de metoda de exploatare, de gradul de mecanizare și de organizarea lucrărilor productive (pregătire și abataj) în fronturile de lucru. Un nivel înalt al productivității muncii este condiționat de alegerea unei metode de exploatare optime, potrivit condiților zăcămîntului, metodă care să nu necesite decît un minimum de lucrări de înaintare, reducîndu-se lucrările de întreținere la minimum și permițînd totodată o mecanizare maximă a transportului și a celorlalte lucrări auxiliare în subteran și la suprafață. Prin urmare, pentru mărirea productivității muncii și prin aceasta pentru reducerea cotei de salarii în prețul de cost, sarcinile importante ale conducerii întreprinderii sînt: 1. Mărirea randamentului în substanța utilă prin : — adaptarea unei metode optime de abataj, potrivit condițiilor zăcămîntului; — mărirea volumului lucrărilor de abataj și a productivității în abataj, la maximum prin mecanizarea și prin organizarea lucrărilor la fronturile de lucru; — micșorarea volumului lucrărilor de pregătire la minimum posibil și ridicarea productivității în aceste lucrări prin mecanizare. 2. O bună organizare a lucrărilor auxiliare, obținîndu-se astfel o productivitate maximă posibilă „pe exploatare“. Pentru realizarea acestor sarcini, conducerea întreprinderii trebuie să cunoască în fiecare moment situația reală a exploatării, ținînd la zi