România Liberă, mai 1951 (Anul 9, nr. 2051-2076)

1951-05-02 / nr. 2051

PAGINA 2-a rum—ROMANIA LIBERA Trăiască Partidul Muncitoresc Român, forţa conducătoare în Republica Populară Română, organizatorul construirii socialismului în Patria noastră! CINSTE FRUNTAŞILOR PRODUCŢIEI DIN FABRICI, UZINE ŞI SATE! Succesele muncitorilor Combinatului „Sovrommetal11 - Reşiţa REŞIŢA (de la corespondentul nostru). — Ziua de 27 Aprilie — ziua schimbului de onoare — a însemnat pentru muncitorii Combinatului „Sovrommetal’.Reşiţa am prilej de a da mai multe tone d® fontă, oţel şi laminate. , Folosind din plin cele 8 ore de muncă şi având sprijinul efectiv al echipelor de încărcători conduse de Ion Mechet şi Herman Kestner, care în această zi au făcut furnalului cât© 20 de încărcări, cele două echipe de furnalişti conduse de prim, topitorii Vasile Benea şi Petru Tehim au dat peste programul lor de producţie cu 28,5 la sută mai multă f©nită. Pe întreaga secţie furnale muncitorii au dat cu 12,6 la sută mai multă fontă. La oţelărie, echipele de topitori, oţelari au făcut din schimbul de onoare o zi în care au obţinut cele mai frumoase realizări. In felul acesta, echipa prim topitorului Ion Ianu Pavel de la cuptorul nr. 3 a reuşit să dea peste program în cele opt ore de muncă, 20 tone oţel de bună calitate, iar cele trei echipe de la cuptorul nr. 1 conduse de primtopitorii Gheorghe Negru, Nicolae Iacob şi Ion Gara] au trecut în contul lor de economii 657.863 lei, sumă realizată prin consumul raţional de adause de materii prime la decarburarea oţelului. Oţelarii au dat peste prejmm cu 9 la sută mai mult oţel, iar colectivul de muncitori de la secţia oţelarie specială şi-a depăşit angajamentul cu 18,3 la sută. Echipa primtopitorului Petru Chircovici a reuşit să elaboreze în cele 8 ore de lucru două şarje rapide in loc de una cât era norma, depăşindu-şi cu 115 la sută programul, La cuptorul cu păcură, echipa lui Dănilă Bârsan a elaboratt o şarjă de oţel în 3 ore şi 55 minute faţă de 6 ore cât era programată. Această şarjă a fost cea mai scurtă din şarjele care s’au elaborat vreodată la acest cuptor. La secția laminoare echipele de laminoriști au dat 57,3 tone de laminate peste program într’un singur schimb. Ain ta „Vasile Roaită* In ziua schimbului de onoare succese importante au fost obţinute şi de muncitorii uzinelor „Vasile Roaită” din Bucureşti. Rezultate deosebite a obţinut echipa de fierari condusă de tov. Vasile Niculescu, care a lucrat din deşeuri, 2000 ciocane de mână având o depăşire de 550 la sută şi forjatul Petre Alexandru, care, pregătindu-şi din timp materialul, a reuşit să realizeze o depăşire de normă de 480 la sută, lucrând la diferite piese. Deasemeni, Tudor Mihai, responsabilul brigăzii de calitate U.T.M., lucrând la rotoare pentru pompe de 4 ţoli, a obţinut în schimbul de onoare, o depăşire de 350 la sută. La fabrica ,,Gh. Gheorghiu-Dej" Fiecare etaj, fiecare loc de muncă, e bogat pavoazat la fabrica de confecţii „Gheorghe Gheorghiu-Dej!‘. Portretele tovarăşului Stalin şi ale conducătorilor Partidului nostru, drapele şi lozinci, cunune de verdeaţă, dau un cadru sărbătoresc uzinei. Muncitorii de aci întâmpină 1 Mai la fel ca şi cei din toate fabricii© şi uzinele Patriei noastre, luptând pentru a obţine rezultate cât mai bune în producţie. In cadrul schimbului de onoare, au fost obţinute astfel o serie de realizări deosebite, încă de la ora 10 dimineaţa muncitorii de la banda rulantă 231, care lucrează în contul zilei de 7 Mai, şi au îndeplinit planul de lucru pe toată ziua. In acelaş ritm au lucrat şi cele trei brigăzide tineret de la benzile 123, 124 şi 322, care şi-au terminat la ora 11 planul pe ziua respectivă, iar tinerii brigadieri dela banda 323, care de la 18 Aprilie lucrează în contul lunii Mai, şi-au terminat planul zilnic la ora 12. Au muncit în mod deosebit, constituind un exemplu pentru tovarăşii lor, Traian Munteanu de la banda 323 şi Sandu Mocofan de la banda 123, ambii lucrând la câte 2 operaţii, butonierista Bido Mărculescu şi verificatorul Ion Dobre. IOANA SELIM, corespondent La „Electroaparataj" Intensificând eforturile pentru a întâmpina ziua de 1 Mai cu noi succese în producţie, muncitorii fabricii „Electroaparataj“ din Capitală au obţinut in ziua schimbului de onoare o depăşire de 125 la sută a planului zilnic. Echipa tov. Aurel Preduţ de la secţia mecanică fină a depăşit planul cu 285 la sută, echipa tov. Dumitru Dimitru de la secţia mecanică a obţinut o depăşire de 237 la sută, iar secţia montaj electric a depăşit planul cu 195 la sută. La această secţie un aport serios a fost adus de tov. Maria Dumitrescu şi Eliza Popenco, care şi-au depăşit planurile lor cu 225 la sută La ..Talpa'* Muncitorii şi muncitoarele de la fabrica „Talpa” au realizat în cadrul schimbului de onoare în cinstea zilei de 1 Mai Important© depăşiri de norme. Pe întregul schimb, planul a fost depăşit cu peste 35%. Pe sectoare, planul a fost depăşit la vegetal cu 55%, la mineral cu 45%, iar la încălţăminte ■ cu 12%. Un serios aport la obţinerea acestor rezultate au adus muncitorii echipei lui Gheorghe Croitoru de la vegetal, care a depăşit norma cu 130%, echipa lui Petre Popescu de la mineral care a depăşit norma cu 185%, brigada de calitate şi economii de la încălţăminte, secţia croit, care în această zi, pe lângă faptul că a depăşit norma cu 90%, a realizat şi o economie de 42 tuse şi brigada de calitate de la încălţăminte, secţia tras, care a realizat o depăşire a normei cu 112%. In întreprinderile din Cluj CLUJ (de la subredacţia noastră). Sărbătoarea zilei de 1 Mai constitue şi pentru muncitorii clujeni prilej de realizări însemnate în lupta pentru îndeplinirea şi chiar depăşirea angajamentelor luate. Deunăzi, când sunetul sirenei a anunţat Începerea unei zile deosebite de muncă, ziua schimbului de onoare, maşinile au şi început să lucreze. După puţine ore angajamentele luate pentru această zi au început să devină realităţi. Rozalia Nicu şi Margareta Fodor au găsit in jurul maşinei lor tot materialul pe care aveau să-l prelucreze în această zi. Ele depăşesc regulat norma cu 60 la sută. In această zi însă sunt hotărite să obţină succese şi mai mari. De aceea nu au părăsit o clipă maşina pe care o pregătiseră în ajun. Grămada de piei creşte. Şi norma odată cu ea. La urmă, graficul arată 155 la sută depăşire. Maria Galdy lucrează la secţia finisaj I. Ea s-a hotărît ca în cadrul schimbului de onoare să depăşească şi mai mult norma. La sfârşitul schimbului, ea a obţinut 181 la sută peste normă. In ziua schimbului de onoare producţia pe întreaga fabrică de piei fine a atins 200,31 la sută faţă de program, productivitatea a ajuns 20 tuse pe oră, iar suma economisită a fost de 33.128 lei. In aceeaşi zi, fabrica de încălţăminte a dat peste plan 1136 perechi pantofi. Şi la uzinele metalurgice ,,Unirea“ ziua schimbului de onoare a prilejuit succese frumoase. Brigada 8 Mai condusă de tovarăşii Ion Platon şi Ion Ratz, a depăşit norma in prima, el zd de, siîţi uitate, ziua schimbului de onoare, cu 220 la sută. Depăşiri importante au fost obţinute de strungarul Ion Platon cu 350 la sută peste normă şi frezorul Ernest Nagy care a depăşit norma cu 250 la suită. La „Steaua Roşie" In ziua schimbului de onoare muncitorii de la uzinele „Steaua Roşie“ Bucureşti au depăşit planul zilnic de tonaj al uzinei cu 27,7 la sută, realizând în acelaşi timp şi planul pe sortimente. Tovarăşii Marin Zamfirescu şi Vasile Tomescu de la secţia strungări a I-a, lucrând după metoda sovietică de tăiere rapidă a metalelor, şi-au depăşit planurile lor, primul cu 850 la sută iar al doilea cu 800 la sută. La secţia lăcătuşerie echipa tov. Alexandru Radu lucrând la ansamblarea vinciurilor a obţinut o depăşire de 400 la sută faţă de plan. Brigada de calitate de la secţia turnătorie al cărei responsabil este tov. Ioan Stoica a sărbătorit ziua schimbului de onoare printr’o depăşire a planului de producţie de 400 la sută. La „Octombrie Roşu" Muncind cu un avânt de nestăvilit, în cadrul schimbului de onoare, muncitorii fabricii d© confecţiuni „Octombrie Roşu”, au obţinut rezultate superioare celor obişnuite. In mod deosebit s’au remarcat muncitorii şi muncitoarele de la banda rulantă, 7, condusă de maistra Ecaterina Gheorghiu, care in ziua schimbului de onoare au realizat o depăşire de 10,9 la sută. Aceiaşi depăşire au obţinut-o şi muncitorii de la banda 1, condusă de maistrul Niculae Toma. La fabrica textilă „Firul Roşu“-Sibiu SIBIU. (deja corespondentul nostru) La fabrica textilă ,,Firul Roşu“ din Tâlmaciu, raionul Sibiu, întrecerea socialistă pornită in cinstea zilei de 1 Mai şi a aniversării Partidului se desfăşoară în toate secţiile cu un avânt crescând. Folosind din plin capacitatea maşinilor şi eliminând sută la sută timpii morţi, muncitorii acestei fabrici au 'realizat,'“peste'‘ angajamentele' luate o producţie globală în valoare de 7.000.000 lei, iar la firul mediu de bumbac au obţinut o depăşire a angajamentului cu 11.550 kg. Muncitori ca: Maria Mondoc, distinsă cu „Medalia Muncii”, Ana Dorobanţ, Sofia Ardeleanu, Paraschiva Neagu şi altele care şi-au depăşit angajamentele, realizând zilnic depăşiri de norme între 40 şi 70 la sută, duc o luptă intensă pentru realizarea de economii cât mai mari. Textiliştii de la „Firul Roşu“ din Tâlmaciu au economisit astfel materii prime în valoare de 5.800.000 lei, depăşind angajamentul cu 4.700.000 lei. La „Dinamo" Muncitorii fabricii de maşini electrice „Dinamo“ au depăşit, în cadrul schimbului de onoare, planul pe întreaga fabrică cu 101 la sută. La obţinerea acestui rezultat, un aport deosebit a fost cel adus de secţiile bobinaj-transformatori, care a depăşit planul cu 254 la sută, ajustaj mecanic, care a depăşit planul cu 241 la sută, sudură, care a depăşit planul cu 164 la sută şi strungărie, care a depăşit planul cu 64 la sută. Un frumos rezultat a obţinut şi brigada de calitate UTM de la secţia bobinaj-motoare, condusă de Vasile Scarlat, care a depăşit norma cu 134 la sută. Importante depăşiri de norme cadrul schimburilor de onoare pentru 1Mai I I Produse agricole de 7.000.000 lei, valorificate prin cooperativa din sat Pentru a întâmpina cu cât mai multe succese în muncă ziua de 1 Mai şi a 30-a aniversare a Partidului nostru, conducerea cooperativei din comuna Almăj, regiunea Dolj, şi-a luat angajamentul să valorifice până la 1 Mai produse agricole în valoare de 5.000.000 lei. Datorită muncii temeinice de lămurire dusă în rândul ţăranilor muncitori din comună, cooperativa a reuşit să valorifice până la data de 15 Aprilie o cantitate de produse în valoare de 7.000.000 lei, depăşind astfel cu 40 la sută angajamentul pe care şi l-a luat. In această acţiune s’au evidenţiat ţăranii muncitori: Petre Iancu, Vasile Tincă, Maria Ghindeanu şi Ion Dolofan care au dus o susţinută muncă înainte de termen planul însămânţarilor de primăvară, situându-se astfel în fruntea campaniei pe regiune. Culturile însămânţate de timpuriu au şi răsărit, desvoltându-se repede. In de lămurire printre ceilalţi ţărani muncitori arătându-le însemnătatea pe care o are pentru ridicarea nivelului lor de trai valorificarea prin cooperativă a produselor care le prisosesc. (Agerpres). prezent, membrii gospodăriei colective, îndrumaţi de tehnicienii agricoli de la sfatul popular raional au trecut la executarea lucrărilor de întreţinere a culturilor Au terminat însămânţărîie Organizaţi temeinic pe brigăzi şi de primăvară un ritm din ceea ce mai , . . . viu. Datotă acestei munci bune orgoechipe, membru gospodărie, colective nizate şi mai ales elanajul cu care cf. „Donea Simo“ din regiunea Putna au lectiviştii au muncit în perioada însăreuşite să menţină în campania agricolă mântărilor, ei au realizat cu 20 zile Colectivul uzinei «Timpuri Noi» a cerut majorarea sarcinilor de plan In urma unei serioase analize a sarcinei de plan pe 1951 pe care şi-au luat angajamentul de a o executa până la 30 Noembrie 1951 şi a posibilităţilor uzinei, muncitorii, tehnicienii, inginerii şi conducerea uzinei „Timpuri Noi’’ din Capitală au cerut Direcţiei Generale a Construcţiilor de Maşini şi Utilaj Greu un supliment de sarcini, luându-şi angajamentul să le termine până la aceeaşi dată. Sarcinile cerute sunt: executarea în plus a 20 motoare de 25 C.P., a 20 motoare de 6-8 C.P., a 40 pompe de 6-8 m. cu 15 atm., şi a unei tone piese de schimb pentru motoare. Deasemeni, colectivul a cerut şi aprobarea pentru omologarea şi punerea în fabricaţie a prototipului de compresor de 8 atm., realizat de muncitorii şi tehnicienii uzinei. Şi-au încheiat planul lucrărilor de primăvară Staţiunile de maşini şi tractoare din regiunea Galaţi au reuşit să se situeze până în prezent printre cele dintâi pe ţară, în ce priveşte indeplinirea planului de lucru în această campanie. Folosind din plin timpul favorabil, străduindu-se să îndeplinească regulat media zilnică de lucru pe tractor şi utilizând întreaga capacitate a maşinilor şi tractoarelor, cele mai multe dintre staţiunile de maşini şi tractoare din regiunea Galaţi şi-au respectat angajamentele contractuale cu gospodăriile colective şi ţăranii întovărăşiţi, executând lucrări de bună calitate şi la timpul stabilit. Aşa bunăoară, S M.T. Niculeşti-Jianu, staţiune fruntaşă pe ţară, şi-a îndeplinit încă de la 16 Aprilie planul pe campanie, realizând până la această dată 6936 hantri. La succesele acestei staţiuni a contribuit în mare măsură munca brigăzilor 8 şi 10 care şi-au depăşit planul — brigada a 10-a lucrând chiar 56 hantri peste planul arăturilor de primăvară şi vară. La fel, între 20—22 Aprilie şi-au îndeplinit sarcinile de plan şi staţiunile din Viziru, Dăeni, Şendreni, Mihail Kogâlniceanu şi 1 Mai. De la aceste date, staţiunile respective lucrează peste plan, pe ogoarele ţăranilor întovărăşiţi. Dar pe lângă faptul că aceste staţiuni şi-au îndeplinit înainte de termen sarcinile de plan, ele au dat bătălia şi pentru reducerea consumului de carburanţi pe hantru. Astfel, la S.M T. Şendreni, 1 Mai şi Viziru s-au consumat la hantru câte 18,5, 18,8 şi 19,3 litri de carburant principal, în loc de 22,4 şi 22,6 litri cât prevede planul. PARCUL DE CULTURĂ ŞI AL CAPITALEI S-a terminat prima etapă a lucrărilor pentru amenajarea Parcului de Cultură şi Odihnă. începând de astăzi, cetăţenii Capitalei au la dispoziţie un nou şi minunat loc de recreaţie, de odihnă. Parcul de Cultură şi Odihnă este o realizare la car® au participat din plin cetăţenii Capitalei noastre. Antrenaţi de comitetul executiv, tineri şi bătrâni, bărbaţi şi femei, muncitori şi funcţionari, au lucrat cu râvnă prestând cu dragoste şi plăcere muncă voluntară la amenajarea Parcului lor de Cultură şi Odihnă. „ Astăzi, la 1 Mai, sărbătoarea oamenilor muncii din întreaga lume, Parcul de Cultură şi Odihnă îşi va deschide larg porţile. I CULTURA FIZICA ŞI SPORT întâlnirea internaţională de foot-ball organizată din iniţiativa Comitetelor de luptă pentru pace ale oraşelor Sofia şi Bucureşti, a obţinut un deosebit succes. Peste 35.000 spectatori au umplut Duminică după amiază tribunele stadionului Republicii. Programul a început cu un dinamic joc de handbal între reprezentativele feminine ale Bucureştiului şi Mediaşului, terminată cu victoria la limită a bucureştencelor: 6—5. Cursele de ştafetă 10x100 m, fete şi băieţi disputate în pauză, s-au soldat cu doborârea recordului naţional la băieţi de către atleţii C.C.A , care au reuşit performanţa excelentă de a realiza în medie sub 11 secunde pe 100 m. După cursa ciclistă de eliminare câştigată de Martie Ştefănescu, echipele Casa Centrală a Armatei Populare— Sofia şi Casa Centrală a Armatei Bucureşti au intrat pe teren In aplauzele mulţimii. Luni s’a desfăşurat în sala C.C.F.S.Floreasca, la prezenţa a peste 1500 spectatori, Întâlnirea internaţională de CONSTANŢA. In prezenţa a mii de oameni ai muncii din Constanţa şi de pe şantierul Canalul Dunăre-Marea Neagră, Duminică s’a desfăşurat la Mamaia finala campionatului individual de cross al R.P.R. „Să întâmpinăm 1 Mai”. Finala acestei măreţe competiţii de masse s’a desfăşurat pe un traseu variat, reunind la start 207 concurenţi. In primele minute de joc, Drăgan ratează o ocazie excelentă, la câţiva metri de poartă. Apoi jocul se desfăşoară între zonele de apărare, cu perioade succesiv© de superioritate ale celor două echipe. Oaspeţii fac dovada unei condiţii fizice excelente şi a unei bune tehnici individuale. Apărarea română face însă faţă situaţei suplinind deficienţele propriei înaintări, care nu e m zi bună. Spre sfârşitul reprizei, oaspeţii beneficiază de o lovitură de la 11 m, pe care Voinescu o apără excepţional. In repriza a doua bucureştenii sunt mai decişi. Joacă legat şi domină un timp cu autoritate fără însă să poată concretiza. La un moment dat Roman scapă pe tuşă Şi se apropie de poartă. Gerenski, portarul bulgar, plonjează dar nu poate intercepta balonul care ajunge la Bădeanţu. Singur la 3 m. de poarta rămasă goală, jucătorul român trage peste bară lupte dintre echipele Gomik, campioana R. Polone şi Dinamo București, campioana RPR pe 1951. Cele 4 probe ale finalei au furnizat întreceri spectaculoase și dârze, care s’au încheiat cu următoarele rezultate tehnice: JUNIOARE (800 m.): 1) Maria Miclea (Constructorul) 4’21”8/10; 2) Florentina Petrescu (Constructorul) 4’22”8/10. SENIOARE (1500 m.): 1) Edith Treybal (Progresul-Tim.) 5’31”8/10; 2) pierzând o ocazie excelentă de marcare. Jocul câştigă în viteză dar nu este ameninţător pentru nici una dintre porţi, cu excepţia unui shoot tras în bară de centrul atacant Iankov. . Scorul se păstrează alb: 0:0, până la fluerul final. S’au remarcat, într’o partidă care a excelat în sportivitate, Manolov, Milanov I, Enişcinov, Iankov şi Gerenski, dela oaspeţi, Balint, Zavoda II, Voinescu şi Moldoveanu dela gazde, întâlnirea internaţională dela Sofia, în care „Dinamo” (Sofia) a primit replica formaţiei bucureştene ,,Dinamo” s’a bucurat fie o asistenţă record. Du-pă un joc spectaculos, şi această întâlnire s’a încheiat cu un rezultat da egalitate: 0-0. Fuleiter, C. Marinescu şi Farmsti, au fost cei mai buni jucători ai formaţiei noastre, pe cei polonezi Bine pregătiţi şi la excelentă condiţie fizică, luptătorii bucureşteni au terminat victorioşi cu 8-0. întâmpinări 1 Mai" Cleopatra Jurcă (Bucureşti) 5’52”7/3.); 3) Teodora Manea (Ialomiţa) 5’59”. JUNIORI (3500 m.): 1) Grigore Cojocaru (Progresul Timişoara) 11’8”2/10; 2) Ferdinand Haglauer (Arad) 11’27”. SENIORI (8000 m.): 1) Dinu Cristea (Metalul Bucureşti): 29’9”2/10; 2) Constantin Mureşan (Oraşul Stalin) 29’26”; 3) Dumitru Vasile (Bucureşti) 29’31”, au învins cu 8-0 Luptătorii bucureşteni Finala campionatului de cross al R. P. R. „Să Botvinik conduce în campionatul mondial de şah Cea de a 19-a partidă a matchului pentru campionatul mondial de şah, dintre marii maeştri sovietici Botvinik şi Bronştein, s’a disputat în zilele de 27 şi 28 Aprilie 1951 în sala «Ceaikovski» din Moscova. La mutarea 41, partida s’a întrerupt într’o poziţie în care Botvinik avea un mic avantaj poziţional, pe care însă comentatorii nu-l socoteau suficient pentru a determina rezultatul. La reluare Botvinik a folosit în mod excepţional avantajul şi l-a consolidat, fapt care l-a adus victoria la mutarea 60. După 19 partide rezultatul este de 10—9 în favoarea lui Mihail Botvinik. MOSCOVA 30 (Agerpres). — TASS transmite: A 20-a partidă a matchului pentru campionatul mondial de şah între Botvinik şi Bronştein a fost jucată la 29 Aprilie la sala Ceaicovski. Bronştein, a jucat cu albele. După o luptă interesantă de poziție jocul a fost întrerupt la mutarea 42, latr-o poziție la care Bronstein are un mic avantaj.  A doua aniversare a înfiinţării organizaţiei de pionieri Luni după amiază, cu prilejul celei de a doua aniversări a înfiinţării organizaţiei de pionieri din ţara noastră, a avut loc în sala teatrului Palatului Pionierilor, un festival artistic prezentat de corul şi orchestra Palatului Pionierilor şi de alevii cercului de artă dramatică şi ai şcolii de coregrafie şi ansamblul de gimnastică al Palatului Pionierilor. Au fost de faţă tovarăşii: Gheorghe Florescu, membru al CC al PMR, primsecretar al CC a UTM, Gheorghe Stoica, membru supleant al CC al PMR, prim-secretar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti PMR, Eduard Mearicescu, preşedintele Comitetului pentru Artă, Paul Cornea şi I. Fazecaş, secretari ai CC al UTM, şi alţii. La deschiderea festivalului, pioniera Ioana Dogaru, conducătoarea unităţii de pionieri de la şcoala de fete nr. 51, a prezentat tovarăşului Ion Gheorghe, prim-secretar a Organizaţiei de Bucureşti UTM, un raport asupra folului şi care pionierii din Capitală s-au pregătit pentru a întâmpina cu cinste ziua de 1 Mai şi aniversarea Partidului. Numeroasa asistenţă a urmărit cu viu interes bogatul festival artistic, conpus din poezii, cântece şi jocuri româneşti şi sovietice. (Agerpres)