Romînia Liberă, iulie 1955 (Anul 13, nr. 3339-3365)

1955-07-22 / nr. 3357

f Pag. 2-0 iS JBBP »■■■,■■■ PENTRU ÎMBUNĂTĂŢIREA CONTINUĂ A MUNCII SFATURILOR POPULARE COMUNALE Planificarea muncii pentru asigurarea succesului lucrărilor agricole Sfaturile populare comunale, a căror sarcină centrală în perioada actuală o constituie executarea la timp şi în bune condiţiuni a tuturor muncilor agricole de vară, au datoria să ia măsuri tehnice şi organizatorice care să permită mobilizarea tuturor forţelor existente pentru asigurarea strîngerii la timp şi fără pierderi a recoltei. Pentru evitarea pierDin fragmentul de plan de muncă publicat reies principalele sarcini de care se ocupă sfatul popular comunal Bîrza și comitetul său executiv în această perioadă. Trecînd la alcătuirea planului de muncă, membrii comitetului executiv al sfatului popular comunal Bîrza au studiat temeinic toate problemele privitoare la dezvoltarea comunei, la ridicarea nivelului de trai al ţărănimii muncitoare. La baza acestui studiu a stat cunoaşterea în amănunţime a hotărîrilor partidului şi guvernului privind sarcinile principale din perioada actuală. In activitatea pe care o desfăşoară pentru traducerea în viaţă a prevederilor planului de muncă comitetul executiv al sfatului popular comunal Bîrza a obţinut o serie de succese. Ca urmare a strîngerii şi lărgirii legăturilor sale cu masele secerişul derilor de recoltă, sfaturile populare comunale, acum mai mult ca oricînd, trebuie să-şi organizeze şi să-şi planifice cît mai bine munca pentru ca cerealele să fie recoltate la timpul optim şi treierate cel tîrziu după cinci zile. La baza bunei organizări şi planificări a muncii sfaturilor populare comunale trebuie să stea planuri de muncă judicios întocmite. întregii suprafeţe de 2755 hectare a fost terminat în seara zilei de 6 iulie a.c. iar pînă în seara zilei de 9 iulie a.c. a fost dezmiriştită suprafaţa de 1550 hectare. In prezent in întreaga comună treierişul este în toi. Zilnic la baza de recepţie Segarcea sosesc convoaie ale ţăranilor muncitori din comuna Bîrza care îşi predau cotele datorate statului. Muncind pentru folosirea din plin a fiecărei zile bune de lucru ţăranii muncitori din comuna Bîrza au terminat praşila a 3-a la porumb, iar acum au trecut la executarea praşilei a 4-a. Fruntaşi ,în lupta pentru asigurarea succesului muncilor agricole de vară sunt ţăranii muncitori Maxim Bălăcescu, Ion I. Georgescu, Nicolae I. Milă, Achim D. Budecă şi mulţi alţii. Aceştia au obţinut rerii lupta pentru asigurarea pîinii poporului muncitor, o muncă bine organizată care are la bază un plan de muncă temeinic întocmit, desfășoară Sfatul popular comunal Bîrza, raionul Segarcea, regiunea Craiova. Iată un extras din planul său de muncă, pe trimestrul III înecare sunt prevăzute măsurile luate pentru asigurarea bunei desfășurări a muncilor agricole de vară: colte bogate, de griu variind între 1750—2237 kg. grîu la hectar. Recoltele sporite dobîndite de aceşti ţărani muncitori se datoresc faptului că ei şi-au efectuat muncile respectînd şi aplicînd regulile agrotehnice. Totodată ei şi-au achitat în întregime cotele de păioase cuvenite statului. Fragmentul din planul de muncă al comitetului executiv al sfatului popular comunal Bîrza, publicat mai sus, poate ajuta sfaturile populare acolo unde lucrările agricole se află într-un stadiu mai puţin avansat. Un asemenea plan de muncă, avîndu-se în vedere condiţiile specifice, poate ajuta comitetelor executive în conducerea lucrărilor agricole de vară şi în mobilizarea tuturor forţelor de muncă pentru grăbirea secerişului şi treierişului. Sarcini 1) întreţinerea culturilor: — executarea praşilei 3 şi 4 la porumb şi floarea-soarelui. — executarea praşilei 4 şi 5 la bumbac şi sfecla de zahăr. 1— ciupitul şi cîrnitul bumbacului. •— polenizarea suplimentară şi artificială la porumb şi floareasoarelui. , 2) Strîngerea recoltei. 3) Dezmiriştirea suprafeţelor recoltate. 4) Executarea lui treierişu-Organizarea şi desfăşurarea unei sesiuni extraordinare la care vor fi invitaţi să participe fruntaşi ai recoltelor bogate şi deputaţii raionali şi regionali domiciliaţi în comună. In cadrul sesiunii va fi prezentatun raport de către tov. Al. Duţă, tehnician agricol, şi un coraport de către tov. Atanasie Stoican, preşedintele comisiei permanente agricole şi de colectări, cu privire la stadiul pregătirilor pentru desfăşurarea muncilor agricole de vară. Comitetul executiv va sprijini pe cei 35 deputaţi comunali pentru organizarea de consfătuiri cu alegătorii cu care prilej deputaţii vor aduce la cunoştinţa ţăranilor muncitori hotărîrile sesiunii. Intîlnirile deputaţilor cu alegătorii se vor desfăşura în felul următor: deputaţii din satul Ţugureşti vor avea întâlniri cu alegătorii pe ziua de 5 iulie (din partea comitetului executiv răspunde tov. Stana Cioacă); cei din satul Bîrza, în ziua de 6 iulie, (din partea comitetului executiv răspunde tov. Emil Raicea); iar cei din satul Valea Stanciului în ziua de 7 iulie (din partea comitetului executiv răspunde tov. Constantin Toader). Pentru o evidenţă clară a lucrărilor de întreţinere a culturilor comitetul executiv va organiza primirea acestei situaţii de la paznicii cîmpeni în fiecare luni, miercuri şi vineri. În vederea strîngerii la timp a recoltei de pe suprafaţa de 2755 hectare, comitetul executiv va mobiliza toate forţele pentru realizarea, vitezei zilnice de 543 hectare. In baza situaţiei de pe teren deputaţii şi preşedinţii comitetelor de cetăţeni pe circumscripţii electorale, membrele comisiei de femei şi delegatele de femei vor fi antrenaţi pentru a merge la ţăranii muncitori rămaşi în urmă cu recoltatul ca să-i lămurească să-şi recolteze terenurile în vederea evitării pierderilor de recoltă. Un membru al comitetului executiv va sprijini în această perioadă activitatea a 45 deputaţi şi a comitetelor de cetăţeni din circumscripţiile electorale respective. Tehnicienii de la punctul agricol vor verifica de trei ori pe săptămînă situaţia de pe teren a recoltării şi o vor înainta comitetului executiv. Comitetul executiv va lua măsuri pentru a asigura transportarea snopilor la ariile de treier. Comitetul executiv prin tehnicienii de la punctul agricol va întocmi un grafic de folosire a atelajelor în proporţie de 80 la sută cu care să asigure executarea dezmiriştitului pe o suprafaţă de 1550 hectare, iar pe restul de 1205 hectare să se execute arături adinei de vară. Paralel cu dezmiriştitul, ţăranii muncitori vor fi mobilizaţi la efectuarea însămînţărilor de plante furajere (porumb, mei şi dughie) pe suprafeţele planificate,cît şi la însămînţatul porumbului furajer după păioase. Deputaţii, comitetele de cetăţeni pe circumscripţii electorale, membrele comisiei şi delegatele de femei vor fi antrenaţi să ducă muncă de lămurire în cadrul circumscripţiilor electorale pentru ca întermen de cel mult trei zile de la recoltare să se execute de imp Cristitul, pentru ca să se realizeze viteza zilnică de 250 hectare. Pentru buna desfăşurare a treierişului, comitetul executiv va întocmi planul de treier pînă la 5 iulie, plan care va fi defalcat şi predat delegaţilor de batoză şi va urmări executarea lui în aşa fel încît zilnic .Să se traiere,108 hectare. In cele 35 circumscripţii electorale comunale vor fi reorganizate şi reactivizate cele 90 grupe de întrajutorare. De asemenea vor fi organizate 5 feeţe cupririzînd, fiecare circa 30 locuitori cu o suprafaţă de 46 hectare. In vederea asigurării unei bune activităţi a cetelor, comitetul executiv va antrena în munca de responsabili ai cetelor,deputaţi comunali şi fruntaşi ai recoltelor bogate, care vor fi instruiţi temeinic în acest sens. . . . Pentru folosirea întregii capacităţi de lucru a batozelor se va întocmi un grafic de lucru pentru cele 9 batoze care vor funcţiona pe cele 6 arii ale comunei. Zilnic se va ţine evidenţa treierului de către referentul agricol Dumitru Căpitanu care o va prezenta în seara aceleiaşi zile comitetului executiv. Pentru succesul muţipilor agricole de vară,, comitetul executiv va sprijini organizarea întrecerii patriotice între ţăranii muncitori, circumscripţiile electorale comunale, satele Ţugureşti, Bîrza şi Valea Stanciului cît şi a întrecerii dintre comuna Bîrza şi comuna Horezu Poenari. Obiectivul principal al întrecerii patriotice îl va constitui executarea exemplară a tuturor muncilor agricole de vară. Pentru stimularea întrecerii patriotice, comitetul executiv va lua măsuri ca zilnic, rezultatele acesteia să fie popularizate prin gazetele de stradă şi panouri de onoare, iar fruntaşilor să li se înmîneze săptămînal steguleţe cu inscripţia: „Fruntaş în muncile agricole de vară“. Comitetul executiv va lua măsuri pentru îndeplinirea integrală a planului de colectări la păioase. Măsurile vor prevedea sarcini concrete pentru deputaţi şi comisiile permanente. In cadrul circumscripţiilor lor electorale, deputaţii vor fi sprijiniţi pentru ţinerea de consfătuiri cu alegătorii în care vor dezbate hotărîrile sesiunii. Membrii comitetelor de cetăţeni pe circumscripţii electorale şi membrele comisiei de femei vor fi antrenaţi pentru a desfăşura o temeinică muncă de lămurire în cadrul circumscripţiei, astfel ca fiecare cetăţean să-şi predea cotele imediat după treieriş. Pentru transportarea în bune condiţii a cotelor datorate statului, comitetul executiv va lua măsuri pentru desemnarea delegaţilor de convoaie din salariaţii sfatului popular comunal care vor însoţi convoaiele la bazele de recepţie Aceştia vor asista la cîntărirea şi predarea produselor, vor primi fişele de predare şi sumele de bani pe care le vor înmîna în aceeaşi zi secretarului comitetului executiv. Secretarul comitetului executiv în termen de 24 ore de la predarea cotelor va achita fără nici un fel de reţinere contravaloarea produselor fiecărui producător în parte. — Evidenţa colectărilor se va înregistra zilnic de către referentul Dumitru Căpitanu. — Ţăranii muncitori fruntaşi la predarea cotelor vor fi stimulaţi şi popularizaţi prin gazetele de stradă şi cele organizate la ariile de treier, cît şi prin panouri de onoare. 5) îndeplinirea planului de colectări la păioase. 1. VII. 955 — 6. VII. 955 2. VII. 955 - 9. VII. 955 6. VII 955 - 5. VIII. 955 Cu caracter permanent Odată cu terminarea treierişului Vicepreşedintele comitetului executiv, Ştefan Dăgăliţă. Vicepreşedintele comitetului executiv, Ştefan Dăgăliţă şi tehnicianul agricol Al. Duţă. Secretarul comitetului executiv, Torna Mahîrea. Secretarul comitetului executiv, Torna Mahîrea. Preşedintele comitetului executiv, Radu Ştefan şi Ion D. Voica, membru în comitetul executiv. Măsuri organizatorice Termen de executare 3. VII. 955 - 1. VIII. 955 Cine răspunde Vicepreşedintele comitetului executiv,Ştefan Dăgăliţă şi secretarul comitetului executiv, Toma Mahîrea. Rominia liberă Cu gîndul şi inima la Festival In var« a ceasta, drumurile tineretului lumii duc spre Varşovia. Pe «tră. zile .Oraşului neînfrînt i se vor întîlni mii de tineri şi tinere de pe întreg pămîntul la fel de al cincilea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilotr. « * * In ţara noastră marea sărbătoare a tineretului este întîmpinată cu frumoase succese în toate domeniile de activitate. ★ La mina Petrila era freamăt mare. Din toate părţile se adunau la miting sute şi sute de mineri pentru a alege delegatul care să meargă la Festival. In numele tineretului din întreprindere a vorbit Gicu Enache, secretul comitetului U.T.M. — Scopul acestei adunări îl ştiţi, spuse el. Mina noastră va trebui să trimită ca părticipant la Festival pe cel mai bun dintre tinerii care lucrează aici. Pe cine propuneţi, tovărăşi ? Cineva ridică o mînâ : — Eu ..propun pe tov. Mihai Ştefan. Aşa cum ştiţi, împreună cu brigada pe care o conduce, dă cărbuni în contul anului 1959. Propunerea fu aprobată în unanimitate. Fireşte, Mihai Ştefan trăia momente emoţionante. — Dragi prieteni, a glăsuit Ştefan, vă mulţumesc din inimă pentru această cinste, îmi iau angajamentul ca brigada mea să depăşească planul pe luna iulie cu cantitatea de cărbune necesară locomotivei care va transporta delegaţia noastră de la Bucureşti pînă la Varşovia. Pînă la 30 decembrie 1955 ne propunem să depăşim planul pe anul 1959. — Iar noi — adăugă tînărul miner Emil Neagu din aceeaşi brigadă — ne angajăm ca în lipsa tov. Mihai Ştefan să obţinem succese tot atît de frumoase. Acest angajament era de altfel angajamentul tuturor participanţilor la acest miting, care iubesc deopotrivă marea sărbătoare a tineretului şi luptă pentru apărarea păcii în lume. ★ Bogdăneşti, sat de munte, este aşezat în apropiere de neastîmpăratul rîu Oituz. Pe uliţele lui grupuri de tineri şi tinere se îndreaptă către locurile amenajate pentru concursuri e sportive. 72 atleţi ţărani se pregătesc pentru plecare în cursă. Iată-i că au pornit. După 30 de metri, din grup se desprind cîţiva. Ei conduc pînă aproape de sfîrşit. Dar la cîţiva paşi de linia de Sosire, un flăcău voinic trece primul linia. Abia mai puţin de respira el spune totuşi bucuros: — închin rezultatul obţinut Festivalului de la Varşovia. Cine-i acest cîştigător ? Este unul din miile de tirteni din ţara noastră care nînâ mai ieri nu ştiau ce-i terenul de Sport. Trezit la o nouă viaţă, flăcăul din vîrful muntelui ca şi cel din cîmpia Dunării ori din stepa dobrogeană se bucură din plin de toate bunurile pe care statul democratpopular i le-a pus la dispoziție. (Pe baza scrisorilor cititorilor Maria Moraru și Emil Chipăruş). Adunarea de la uzinele „Boleslaw Bierut“ Cu prilejul aniversării a 3 ani, de la eliberarea Poloniei muncitorii, tehnicienii şi funcţionarii uzinelor „Boleslaw Bierut” din Capitală s-au întrunit joi după amiază într-o adunare închinată sărbătorii naţionale a poporului frate polon. Participanţii la adunare au salutat cu căldură pe K. Janiszewski, secretar al ambasadei R.P. Polone la Bucureşti şi L. Modrzejewski, ataşat de presă al ambasadei, care au luat parte la adunare. In numele colectivului de muncă al uzinelor, directorul general I. Perianu a rugat pe oaspeţi să transmită un călduros salut poporului polon şi urări de noi succese în lupta pentru pace şi socialism. L. Modrzejewski a vorbit apoi despre sărbătoarea eliberării Poloniei şi despre realizările poporului polon în munca pentru construirea vieţii noi. Muncitorii, tehnicienii şi funcţionarii uzinelor „Boleslaw Bierut” au manifestat îndelung pentru prietenia de nezdruncinat dintre poporul român şi poporul frate polon. A fost prezentat apoi filmul artistic „Nu departe de Varşovia”. (Agerpres) -■» O"— Şcolarii francezi la odihnă în R.P.R. Zilele trecute, în gara de frontieră Curtici, frumos împodobită cu drapelele Romîniei şi Franţei, a sosit pentru a-şi petrece vacanţa în R.P.R. un grup de şcolari francezi. Grupul este alcătuit din copiii luptătorilor francezi antihitlerişti, de sub patronajul Asociaţiei internaţionale a luptătorilor din rezistenţă. Pioniera Voichiţa Ghişa a urat bun sosit şcolarilor francezi, în numele pionierilor şi şcolarilor din România. Micii oaspeţi vor fi găzduiţi în staţiunea climaterică Sinaia. (Agerpres) Adunarea interconfesională din Capitală Slujitorii din Capitală ai tuturor cultelor s-au întrunit joi dimineaţa într-o adunare interconfesională convocată de Comitetul de luptă pentru pace aloraşului Bucureşti. Adunarea a fost deschisă de episcopul Teoctist Botoşăneanul, care a relevat că Adunarea de la Helsinki a dat popoarelor noi speranţe în victoria cauzei păcii şi a vieţii, asupra războiului şi distrugerii. In cadrul Adunării au făcut expuneri preotul Al. Ionescu, vicarul Arhiepiscopiei Bucureştiului şi şef-rabinul cultului mozaic Mózes Rosen, membri ai Comitetului Naţional pentru Apărarea Păcii din R.P.R., care au participat la Adunarea de la Helsinki. Pe marginea celor două expuneri, au avut loc discuţii la care au luat cuvîntul numeroşi reprezentanţi ai cultelor din Capitală. Au luat cuvîntul preotul ortodox I. Vasilean, preotul romano-catolic P. Zudor, preotul ortodox S. Vlădescu, președintele cultului adventist St. Năileanu, decanul bisericii luterane A. Bruckner, preotul ortodox C. Necşoiu, Gh. Beligrădeanu, din partea cultului baptist, T. Sandru, din partea cultului penticostal, Marin Ionescu, din partea creştinilor după Evanghelie şi alţii. Vorbitorii au exprimat convingerea credincioşilor acestor culte că Adunarea Mondială de la Helsinki, ca şi actuala conferinţă a şefilor guvernelor U.R.S.S., S.U.A., Angliei şi Franţei, de la Geneva, vor contribui la instaurarea unei păci trainice în lume, aşa cum o doresc toate popoarele. (Agerpres)  y Primele realizări ORAŞUL STALIN (de la corespondentul nostru): Întreprinderile din Sibiu care s-au alăturat chemării celor 26 de colective din regiunea Stalin s-au angajat să dea pînă la sfîrşitul anului acumulări socialiste peste plan în valoare de 32.000.000 lei. A trecut puţin timp şi colectivele acestor întreprinderi au şi obţinut primele realizării. Colectivul fabricii,Elastic“ de pildă, a realizat pînă în prezent acumulări socialiste peste plan în valoare de 1.000.000 lei, iar cel de la întreprinderea „Drapelul roşu“, 390.000, lei. O contribuţie importantă la sporirea acumulărilor , dau inovatorii şi raţionalizatorii. Astfel în primele 15 zileale lunii iulie, muncitorii şi tehnicienii, uzinelor „Independenţa“ au făcut o serie de propuneri dintre care unele au şi fost acceptate şi introduse în producţie. Printre, inovaţiile propuse se numără şi maşina de rulat ştifturi care aduce economii de 3.921 lei. De asemenea comunistul Valeriu Giurgiu a propus confecţionarea unei filiere extensibile tubulare, inovaţie care rezolvă lipsa de filiere în această întreprindere. Inovaţiile acceptate şi aplicate în producţie vor aduce întreprinderii economii de 13.000 lei. In întreprinderea „Flamura Roşie“, în urma concursului de inovaţii care a avut loc recent, s-au făcut cabinetului tehnic 27 propuneri de inovaţii şi raţionalizări. Printre acestea se numără : mecanizarea tremarării caseinei pentru lipirea tuburilor textile, modificarea sistemului de transport şi acţionat al unei maşini pentru tipărit în lungime. etc Inovaţiile accept"'? au adus în numai cîteve zile întreprinderii economii în valoare de.ceste 1.400 lei. Piriért !!lufie W$ ** fa. ht / Marinari de pe crucişătorul „Potem” la Palatul Pionierilor Joi dimineaţa, sute de pionieri din Capitală au primit în mijlocul lor vizita unor oaspeţi dragi. La Palatul Pionierilor a sosit un grup de marinari de pe crucişătorul „Potemkin", care trăiesc în ţara noastră. După un cuvînt de bun venit rostit de pioniera A. Rachieru, oaspeţii au vizitat cercurile pionierilor şi s-au interesat de activitatea pe care o desfăşoară purtătorii cravatelor roşii. într una din sălile Palatului, poteminiştii au răspuns întrebărilor puse de pionieri, povestindu-ie despre faptele vitejeşti ale participanţilor la răscoala de pe vasul „Potemkin“. (Agerpres) Examenele de admitere la aspirantura cu frecvenţă Ministerul Invăţămîntului şi Academia R.P.R. aduc la cunoştinţa celor interesaţi, că la data de 15—20 septembrie 1955 vor avea loc examene de admitere la aspirantura cu frecvenţă cu durata pînă la 3 ani, pentru următoarele specialităţi, organizate în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior şi institutelor de cercetări ştiinţifice: — Universitatea „C. I. Parhon", la specialităţile: Zoologia vertebratelor, Anatomie comparată, Mineralogie, Istoria R.P.R., Bazele marxism-Temnismulii şi Drept civil. — Universitatea „Al. I. Cuza“-Iaşi, la specialităţile : Fiziologie animală şi Zoologia nevertebratelor. — Institutul Politehnic Bucureşti, la specialităţile: Chimie anorganică, Materiale de construcţii, Tehnologia construcţiilor de maşini, Procese şi aparate în industria chimică şi Maşini electrice. — Institutul Politehnic-Timişoara, la specialitatea Locomotive cu aburi. — Institutul de Mine-Bucureşti, la specialitatea Zăcăminte metalifere. — Institutul de Construcţii-Bucureşti, la specialitatea Construcţii hidrotehnice. — Institutul de Industrie Uşoară-Iaşi, la specialităţile: Studiul materialelor fibroase, Tehnologia chimică a materialelor fibroase. — Institutul Agronomic „N. Bălcescu"Bucureşti, la specialităţile: Anatomie comparată şi Amelioraţii agrosilvice. — Institutul de Medicină şi Farmacie Cluj, la specialităţile : Anatomie patologică şi Anatomie. — Institutul de Medicină Tg. Mureş, la specialitatea : Neurochirurgie. — Institutul de Cercetări Zootehnice (I.C.Z.), la specialităţile: Ovine, Reproducţie şi Alimentaţia animalelor domestice. — Institutul de Patologie şi Igienă animală (I.P.I.A.), la specialităţile: Epizootologie, Microbiologie şi Imunologie şi virusologie. — Institutul de Cercetări privind mecanizarea agriculturii (I.C.M.A.), la specialităţile: Tractoare şi motoare agricole, Reparaţii motoare tractoare şi maşini agricole. — Academia R.P.R., la specialităţile: Optică, Spectroscopie, Structura materiei, Biochimie, Biochimie medicală, Chimie farmaceutică, Drumuri moderne, Entomologie, Pedologie, Viticultură, Fitotehnie, Generică, Pomicultură, Agrotehnică, Păşuni şi fineţe. Pot candida la examenul de admitere persoanele care îndeplinesc următoarele condiţii : a) să aibă vîrsta de cel mult 40 de ani; b) să aibă terminate studiile superioare în specialitatea în care doresc să urmeze aspirantura; c) să îi dai dovadă de aptitudini în activitatea de cercetări ştiinţifice şi să aibă experienţă didactico-ştiinţifică sau în producţie de cel puţin 3 ani. Persoanele care au absolvit cu succes o instituţie de învăţămînt superior şi - au dovedit aptitudini pentru cercetare ştiinţifică, pot fi primite la examenul de admitere la aspirantură, imediat, după terminarea studiilor, pe baza recomandării consiliului ştiinţific al instituţiei (facultăţii). Pentru aspirantura organizată în instituţiile de învăţămînt superior, Institutul de cercetări zootehnice (I.C.Z.), Institutul de cercetări privind mecanizarea agriculturii (I.C.M.A.), Institutul de Patologie şi Igienă animală, înscrierile se vor face la fiecare din aceste instituţii. Pentru specialităţile organizate în cadrul Academiei R.P.R. înscrierile se vor face la Academia R.P.R.Bucureşti, Calea Victoriei 125. In conformitate cu regulamentul de organizare şi îndrumare a asipiranturii aprobat prin H.C.M. nr. 2471/1953, persoanele primite la examenul de admitere au dreptul la un concediu plătit de 30 zile pentru pregătirea şi susţinerea examenului. Contribuţia inovatorilor la sporirea acumulărilor socialiste în fruntea valorificării rezervelor interne In acţiunea de perfecţionare a procesului de producţie, pentru sporirea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost, un rol deosebit de important îl au inovatorii. Muncitori cu o înaltă pregătire profesională, inovatorii se preocupă permanent de descoperirea şi valorificarea rezervelor interne, se străduiesc să stăpînească mai bine tehnica nouă şi s-o ducă mereu înainte. , Preocupîndu-se de a crea posibilităţi largi de răspîndire a tehnicii avansate, colectivul cabinetului tehnic al fabricii de piese, de schimb C.F.R. „Gheorghe Apostol“-Galăţi a obţinut în cursul acestui an unele realizări de seamă. Cabinetul tehnic a primit şi a studiat 70 de propuneri de inovaţii venite din rîndul muncitorilor şi tehnicienilor. Din acestea au fost acceptate 43, care, cu ajutorul conducerii fabricii, au fost puse în aplicare. Prin introducerea în procesul de producţie a celor 43 inovaţii se economisesc anual 1.080.863 lei. Inovaţia în legătură cu forjarea economică a legăturilor de mare suspensie pentru vagoane, de pildă, a fost realizată de un colectiv format din tovarăşii Teodor Drăguşan, Ion Grapă şi Mihai Drosu. Prin introducerea noului sistem de forjare se economisesc la fiecare bucată de arc cîte 9 kg. materiale feroase. De curînd, în fabrica noastră au avut loc consfătuiri pe grupe sindicale şi apoi pe secţii, unde s-au analizat posibilităţile de sporire a acumulărilor socialiste. In urma discuţiunilor şi propunerilor făcute, colectivul fabricii piese de schimb C.F.R. „Gheorghe Apostol“ s-a angajat să realizeze peste plan pînă la sfîrșitul anului, acumulări socialiste în valoare de 620.000 lei, din care 320.000 pînă la 23 August. Pentru realizarea acestei sume colectivului cabinetului tehnic îi revin sarcini sporite. In legătură cu descoperirea și valorificarea rezervelor interne, noi ne-am propus ca la confecţionarea cozilor de tampoane pentru vagoane să folosim osii de vagoane scoase din uz. In felul acesta se va economisi cîte 1,50 Iei.de kg. produs finit. Ne-am propus de asemenea să folosim deşeurile de la ţevile pentru axe triunghiulare. Sudînd aceste ţevi scurte, cap la cap, vom realiza o economie de 40 lei la fiecare axă triunghiulară. Profilarea procesului de producţie în fabrica noastră necesită noi şi noi perfecţionări a tehnologiei. De aceea cabinetul tehnic a lansat un plan tematic suplimentar de patru inovaţii importante. Printre acestea se numără realizarea unei maşini de făcut găuri centrate la piesele ce se prelucrează la strunguri. Tot în legătură cu perfecţionarea procesului tehnologic, cabinetul tehnic a propus inovatorilor să realizeze un dispozitiv mecanic pentru şlefuirea oglindei interioare a sertarului de la capul pompei de aer locomotivă, care va înlocui actualul sistem de şlefuire manuală şi va reduce preţul de cost cu 50 la sută. Sîntem convinşi că şi de data aceasta inovatorii fabricii vor dovedi interes pentru temele propuse şi cu sprijinul cabinetului tehnic le vor realiza în scurtă vreme. SIGERON LAZARESCU • Responsabilul cabinetului tehnic de la fabrică piese de schimb C.F.R. „Gheorghe Apostol"-Galaţi