România Liberă, februarie 1968 (Anul 26, nr. 7242-7266)

1968-02-01 / nr. 7242

„România libera** „De trei ori Bucureşti" şi niciodată film... Dacă facem abstracţie de producţiile întîmplătoare filmul-scheci nu este o simplă alăturare de schiţe cinematografice aparţinînd fiecare altui regizor ci prilejul unei emulaţii creatoare oferind spectatorului mostre comparative ale personalităţilor ecranului. Să nu uităm că, înainte de a fi împrumutat de alte cinematografii, genul a început să fie cultivat de italieni în perioada imediat următoare neorealismului cînd, din mantia largă a acestui curent, ieşiseră la iveală şi s-au cristalizat mari individualităţi ale ecranului ca Antonioni, Fellini, Visconti, Monicelli, de Sica, Lizzani şi alţii. Ideea unui film-scheci n-a fost cîtuşi de puţin rea căci, la scara capacităţilor noastre în cinematografia artistică, tentativa unei confruntări de stiluri este instructivă şi putea deveni chiar stimulatorie. Un regizor care n-a mai semnat de mult pe generic dar, în schimb, a avut răgazul unei specializări peste hotare (Mihai Iacob), un altul care dă excelente spectacole de teatru şi nu osteneşte în a încerca un transfer de capacitate creatoare în film (Horea Popescul şi, în fine, al treilea hotărît s-o ia mereu de la început promiţîndu-ne de fiecare dată că filmul următor va fi ,,de actualitate“ (Ion Popescu-Gopo) aveau o şansă comună de a-şi uni forţele spirituale şi artistice într-o creaţie revelatoare dedicată Capitalei noastre dragi. Aşadar, un film artistic despre oameni şi oraşul în care muncesc, trăiesc o viaţă înnoitoare, se bucură nu numai de ziua de astăzi ci şi cea de mîine, sau mai încearcă încă mici necazuri diurne. Cîte nu ne-ar fi putut spune cineaştii despre caracterul bucureşteanului, ce se modelează neîntrerupt, sau despre împrejurările anume ale existenţei sale în mediul activ al unei capitale socialiste ! Dar să nu mergem prea departe cu propria noastră fantezie sau, mai bine zis, să nu ne facem iluzii pentru a ne cruţa de deziluzii. Cele trei schiţe ale căror scenarii le semnează tot regizorii (a treia dispunînd şi de colaborarea neanunţată a lui Caragiale) sînt, artisticeşte vorbind, nule. In „Întoarcerea“ asistăm la tribulaţiile unui cetăţean care pendulează între familie şi amantă, ajungînd să rămînă singur la volanul „Fiat“ului său în noaptea de revelion întrucît soţia a plecat de-acasă iar cauciucul de la spate i s-a desumflat (semn, probabil, că nici după amantă nu se mai poate duce în viteză). Perimetrul bucureştean al acţiunii este într-un triunghi ale cărui puncte se sprijină pe statuia aviatorilor, magazinul de delicatese colt cu Batiştei şi cel alimentar de la fostele garaje Leonida. S-ar putea ca acesta să fie efectul unui simbol căci eroul trăieşte într-adevăr în triunghi ca în dramoletele bulevardiere de odinioară... Cît priveşte calitatea cinematografică a naraţiunii ea se bizuie pe supraimpresiuni de becuri şi filme luminoase în nocturnă, cărora trebuie să le adăugăm şi anticiparea televiziunii în culori (sau poate e numai diferenţa dintre soţul culpabil care visează în alb-negru şi soţia inocentă care îşi permite vise în color !). Formula ca atare, a visului, este ea însăşi derizorie : el visează că ea visează... „Aterizare forţată“ răspunde finalului cu cauciucul desumflat printr-o blocare a trenului de aterizat : diferenţă de concepţie originală ! Construit în maniera tipică a filmelor publicitare care se fac la comanda organizaţiilor turistice, nici acest „mini-Bucureşti“ (cu eroine exclusiv în mini-tupe) nu e mai elocvent artisticeşte. Eroii discută aşa : ,,Ce s-a întîmplat ?“ „La ce te gîndeşti ?“ „Ştiu şi eu ? Ca noi !“ El îi smulge el, sub ameninţarea prăbuşirii avionului, promisiunea că la 1 august îi va deveni nevastă. Aşteptăm să se ţină de cuvînt. în „Bucureşti", ni se prezintă un vodevil al cărui comper este însuşi regizorul. Interesant este rolul său, prin aceea că mărturiseşte o autocritică : comperul — deşi locuitor al Capitalei — îşi propune să afle ceva despre oraşul său din ghiduri şi pliante cu fotografii. Totul e văzut deci cu ochiul superficial al acestui cetăţean neavizat. De aici încolo, orice e posibil, necesar sau inutil : se filmează cum... se filmează, este instalat aparatul într-o sală de sport, apare din nou avionul din schiţa nr. 2 dar şi cîteva elicoptere, Colea Răutu este urcat pe acoperişuri ca să-şi debiteze cupletul arhicunoscut de la televiziune în chip de coşar (care însă n-aduce noroc filmului, de unde se vede încă o dată că nu trebuie să credem în superstiţii !) şi aşa mai departe. Maniera filmului : teatru filmat. Coherenţa sa : întîmplătoare şi discontinuă. Spre sfîrşit, urmează o aglomerare care pare a marca conştiinţa tîrzie a cineastului că în Bucureşti se şi munceşte (blocuri în construcţie) şi că vitalitatea artistică se trage nu din barul .,Melody“ ci de lingă fîntîna „Mioriţa“ (se joacă „Căluşul“). Dar toate acestea — oameni pe stradă, construcţii, dansuri populare, peisaj — sînt redate documentaro-distractiv, cu poante de jurnal de actualităţi, iar nu interpretate artistic ! Unde-i personalitatea regizorului dincolo de apariţia lui şi a căţelului său în cadru ? Asupra distribuţiei nu este posibil să ne pronunţăm căci niciun interpret nu realizează, nu are prilejul să realizeze un adevărat rol. în această privinţă, Pompilia Stoian rostea un adevăr pe ecran atunci cînd, îmbrăcată în veşmintele unui soi de „belle epoque“ bucureşteană, întreba mirată : „De ce m-am îmbrăcat aşa ?“ . „Ca să ne cînţi ceva“, îi răspunde inspirat şi spiritual regizorul. Nu contestăm, fireşte, calităţile de discuri ale unor preţuiţi actori ca Fory Etterle, Colea Răutu, Ion Dichiseanu dar nu este în avantajul lor să apară în posturi care-i imită pe alţii, fie şi faptul că aceia nu suportă imitaţie (Fory Etterle reeditează în Cişmigiu, secvenţa iniţială din Montmartre a lui Maurice Chevalier din ,,Can-Can“ deşi cu altă melodie, cu alt text), în ceea ce priveşte imaginea, toate elogiile noastre operatorilor Tiberiu Olasz, Ovidiu Gologan, Vasile Oglindă — artişti ai camerei de luat vederi din generaţii diferite — care din aer sau de pe pămînt ne-au împrospătat retina cu panorama Bucureştiului văzut din unghiuri proaspete. Avea întrutotul dreptate regretatul critic francez Georges Sadoul cînd spunea că cei mai buni cineaști români sînt operatorii. EUGEN ATANASIU 0 „ÎNTÎLNIRE CU POEZIA“ Un prim volum intitulat „Intîlniri cu poezia“ din noua colecţie Preludii, editat recent de Editura Tineretului în colaborare cu Consiliul Naţional al Organizaţiei Pionierilor, adună între copertele sale un mănunchi de versuri aparţinînd unor poeţi români din toate timpurile, unii cunoscuţi de către tinerii cititori din manualele şcolare, alţii la prima întîlnire cu publicul şcolar. Colecţia îşi propune să contribuie astfel la iniţierea tinerilor cititori intr-un vast şi fructuos domeniu al culturii noastre, la educarea sensibilităţii şi datelor psihice ale generaţiilor de mîine. Poetul Ion Brad prefaţează acest volum, care însumează în paginile sale versuri selectate din operele lui Enărhiţă Văcărescu, Dimitrie Bolintineanu, Mihail Eminescu, Alexandru Macedonski, Panait Cernn, Octavian Goma, Elena Farago, Ion Pillat, Tudor Arghezi, Lucian Blaga, A. Margul-Sperker, Horvath Imre sau mai tinerii Ion Gheorghe, Nichita Stănescu, Ana Blandiana, Marin Sorescu şi alţii. Adresîndu-se în special tineretului prin mesajul lor, aceste lucrări din lirica noastră le dezvăluie cititorilor frumuseţea şi bogăţia de expresie a limbii româneşti, îi conduce spre lumea vibrantă a istoriei şi spre cumulul de simţăminte alese specifice poporului nostru, dovedindu-se astfel reunite în volum, un bun sfătuitor şi îndreptat pentru constituirea programelor de şezători şi seri de poezie organizate în cadrul şcolilor şi liceelor sau de scenele altor aşezăminte culturale. -* pa& pi-a■11 Patinoarul artificial de la Floreasca oferă clipe de destindere în tot cursul săptămînii. In clișeu , tineri bucurîndu-se de plăcerile patinajului Foto : O. CAHANE A WARTBURG Lux 312, stare perfectă, vind. Tel. 37 04 42, sau 77 04 42. ________________________________(2852) VIND birou, bibliotecă Lengyel, fotoliu mare, calor, butelie aragaz. Tel. 12 55 02. (2869) VOLGA zero km., neridicată, vînd. Tel. 58 52 32, orele 18—21 ■ (2896) CUMPĂR televizor ,,National 59“ sau ,,Grigorescu", perfectă stare. Tel. 55 36 91, orele 18—20. (2926) TELEVIZOARE „Temp 6" şi ,,Record", stare bună, vînd. Tel. 21 70 13. ______________________________ (2943) VlND convenabil palton, haine bărbăteşti, costum damă , toate bună stare, pantofi noi şi alte obiecte. Tel. 14 82 55._______ (2951) VIND ieftin, urgent, masă, scaune, aragaz 3 ochiuri, butelie, dulap bucătărie, sobe fier şi faianţă. Tel. 11 24 51. (2959) TELEVIZOR'' Record"*1 perfectă "stare," vind. Tel. 55 36 96, orele 18^22. (2971) MAGNETOFON Grundig T.K. 120 de Luxe nou, vînd. Tel. 31 20 36.____________(59875) BUTELIE aragaz, acordeon Ludwig 80 basi, perfect vind. Tel. 23 51 65. _______________________________(58264) SUFRAGERIE stejar masiv sculptat dormitor pat dublu, discuri moderne vind. Tel. 12 96 39._____________(59482) CEAS aur buzunar, colier perle cultură, balon, fetru, fular, palton, tailleur vînd. Tel. 1226 62._____(59269) WIND butelie și radiant, sobă teracotă Buffer, cîntar decimal 50 kg, motoretă Carpați-Super nouă, piese de schimb și motoraş motoretă, 2 arzătoare, gaze, cărucior sport copil ; str. Sfînta Treime Tei 20. (59885) CAUT femeie serioasă, internA, recomandații a menaj 3 persoane. Tel. 17 72 20._________________________(2829) ANGAJEZ femeie internă sau externă, îngrijire copil 2 ani. Tel. 22 25 11.___________________(2892) V în*«ri. OPEL Kapiten tip 1962, rulați 70 000 km vînd ieftin. Tel. 55 21 20. (59800) BUTELIE aragaz vind. Tel. 22 07 32. _________________________(59787) BUTELIE vînd. Tel. 14 82 65, între 17—20. _______(59784) VîND Ford Cortina model 1967. 15 000 km. Tel. 33 55 17, orele 10—20. (59847) VÎND teren 520 mp pomi fructiferi str. Marinarilor , Podul Băneasa. (59848) VÎND două apartamente cu doua și trei camere, grădină pomi, posibilități de narat. Tel. 18 92 15. (59845) APARTAMENT liber în vilă, lemne, brățară aur, vind. Tel. 77 13 00. (59852) PIAN scurt Bösendorfer, maron, placă bronz, vînd. Tel. 14 99 12. (59857) VIND convenabil palton bărbătesc ca nou, haină blană (damă) diferite îmbrăcăminte ; str. Austrului 7 A (școala Iancului). (59843) CUMPĂR fotolii confortabile tapisate. Tel. 33 50 76. (59859) IMPORT — vînd eventual închiriez splendidă rochie mireasă, smoking şi cruciuliţă aur cu 12 diamante (piesă rară). Tel. 23 32 63.___________ (59823) VÎND casă, parchet, baie, liberă, Cîmpulung Muscel, str. Istrate Rizeanu 7. (59760) BIROU convenabil, note clasice (pian şi vioară) vînd. Tel. 12 94 31. (59757) VÎND imobil 3 camere, anexe, grădină 400 mp, cartier Regie, tel. 15 59 13. (59893) VÎND convenabil 2 camere libere, radio Darclée 4. Tel. 11 63 95, orele 16—20.__________ (59879) CEAS, căciulă astrahan, butoni, valize, perle, cercei import, îmbrăcăminte 44—46 vînd. Tel. 13 74 99. _________ (59876) în relaţiile Ministerului Sănătăţii cu cetăţenii MALADII CARE SE CER GRABNIC TRATATE Prin însăşi natura atribuţiilor sale, Ministerul Sănătăţii are relaţii cotidiene cu numeroşi cetăţeni ; după unele situaţii statistice, este ministerul cu cel mai mare număr de solicitanţi. Iată de altfel şi exemplificarea acestei afirmaţii : făcînd un calcul aritmetic reiese că anul trecut aproximativ 420 de cetăţeni s-au adresat zilnic acestui minister, fie direct — în audienţe, fie în scris — cu cereri şi sesizări. In spatele cifrelor statistice Un sondaj făcut la Ministerul Sănătăţii ne-a dat prilejul să constatăm că nu chiar totul se desfăşoară conform cerinţelor şi obligaţiilor stabilite prin texte de lege. Nu ne vom referi şi la lucrurile bune constatate aici fiindcă ni se pare firească prezenţa lor într-o asemenea instituţie centrală. Aşadar, să parcurgem filiera unor scrisori. Iată de pildă, cererea cetăţenei Maria Iacobescu din Reşiţa prin care solicita un loc la o staţiune balneară pentru copilul său. Serviciului balneologie care a primit-o i-a trebuit mai bine de o lună ca s-o examineze. Şi în sfîrşit cînd, sezonul balnear se apropia de închidere cetăţeana respectivă a primit o scrisoare prin care era „sfătuită să se adreseze policlinicii de care aparţine (deşi reieşea limpede din cerere că parcursese o dată acest drum fără nici un rezultat). Pornind pe urmele cererii lui Alexandru Caia din Timişul de Sus, care solicită lămuriri în legătură cu procurarea unui aparat auditiv pentru copil, am constatat că au fost necesare trei luni ca să se dea petiţionarului un răspuns. într-un fel, Alexandru Caia se poate socoti „favorizat“ dacă se gîndeşte că lui Ion Rădulescu din Ploieşti, răspunsul la cerere i-a venit după aproape şase luni ! Ce s-a întîmplat intre timp ? Cererea sa a stat prin diferite servicii ale ministerului (nu se ştie din vina cui, fiindcă in această privinţă nu există din păcate răspunderi precise) după care petiţionarul a primit un răspuns care de fapt nu-l lămurea cu nimic. Cînd te gîndeşti că pentru asta au fost necesare aproape şase luni ! Nimic nu răsare din senin Asemenea situaţii, (am citat aici doar cîteva exemple) se datoresc faptului că la Ministerul Sănătăţii nu s-a organizat încă o evidenţă a cererilor în cadrul serviciilor şi direcţiilor sale. Practic, niciodată nu se poate şti care-i situaţia unor cereri ale cetăţenilor, dacă au fost rezolvate la termen sau sunt în curs de rezolvare. Conducerea ministerului a elaborat cu întârziere instrucţiunile de aplicare a prevederilor legale referitoare la rezolvarea cererilor şi reclamaţilor. Nici legea cu privire la judecarea de către tribunale a cererilor celor vătămaţi în drepturile lor prin acte administrative ilegale nu este cunoscută în mod temeinic de către cei direct interesaţi care, în activitatea lor, ar trebui să ştie ce anume trebuie făcut pentru a nu leza interesele cetăţenilor. Sondajul nostru a scos la iveală faptul că mulţi dintre salariaţii şi şefii de servicii nu cunosc termenul şi modul de rezolvare a cererilor ; asemenea lucruri, strict stabilite în lege, rămân la aprecierea şi posibilităţile lor personale. Nu-i deci de mirare că numeroase cereri ale cetăţenilor nu sunt examinate nici la 30—40 de zile de la primirea lor. Există apoi tendinţa ca cererile şi sesizările chiar şi acelea care intră în competenţa ministerului, să fie trimise spre rezolvare organelor in subordine, de regulă secţiilor regionale de sănătate. Bunăoară, din cele 6 750 de sesizări şi reclamaţii primite la minister în ultimul an, numai 153 au fost reţinute pentru a fi cercetate de către organele ministerului , restul sesizărilor şi reclamaţiilor au fost trimise spre cercetare organelor în subordine, multe din acestea — lucru grav — ajungînd chiar în mîna celor ce au fost criticaţi sau reclamaţi. La acest capitol, mai merită să subliniem şi un alt lucru : nici o sesizare sau reclamaţie nu a fost cercetată sau măcar examinată de cadrele de conducere ale direcţiilor generale din minister. Nu vom începe să înşiruim din nou exemple, dar trebuie să spunem că, în scrisorile găsite, la minister sau pe filiera instituţiilor sale, se află nenumărate propuneri şi sesizări în legătură cu activitatea întregii reţele sanitare, în a cărei funcţiune — precum ştie oricine — există încă destule neajunsuri. Conducerea ministerului are datoria să gândească şi la modul în care se desfăşoară primirea în audienţă a cetăţenilor. Din cei 32 321 de cetăţeni care au venit în audienţă, în opt luni ale anului trecut, 1 143 au fost primiţi de conducerea ministerului, numai 658 de directorii generali, 5 804 de directori şi 24 718 de şefii de servicii. Surprinzătoare este cifra de 656 în dreptul funcţiei de director general. Ministrul sănătăţii însuşi a stat de vorbă cu mai mulţi cetăţeni decit au stat toţi directorii generali la un loc ! De altfel, în această privinţă există sistemul ca toţi cetăţenii înscrişi la audienţă la directorii generali să fie „pasaţi“ şefilor de servicii şi în cazul cel mai bun, directorilor. Este de datoria conducerii ministerului să reglementeze — în conformitate cu normele legale — modul de organizare a relaţiilor sale cu cetăţenii, începînd cu evidenţa cererilor şi a criteriilor de primire în audienţă şi terminind cu rezolvarea efectivă a problemelor ridicate de cetăţeni, deci cu conţinutul real al muncii. Să nu uităm că scrisorile cetăţenilor sunt şi un semnal de alarmă, care ne poate conduce la luarea unor măsuri menite să îmbunătăţească efectiv activitatea din anumite sectoare. Iar cînd vorbim de reţeaua sanitară în toată complexitatea ei, mai sunt încă suficiente probleme de rezolvat. STAN VLAD 1 VIND total sau parţial câsă 4 camere, dependinţe, parte libere şi eliberabile, vitrină nuc, bibliotecă sculptată , str. Mitropolit Varlaam 103, Bucureștii Noi, tramvai 6.______(59884) VIND rate 5 apartamente, curte, lemne, ocupate, centru. Tel. 22 12 90. ________________________________(59882) VIND pardesiu stofă neagră bună stare, talie mijlocie pentru damă. Tel. 17 17 50. _______ (59872) VIND pian Blüthner, acordeon Hohner 48 bași, televizor Tema 2. Tel. 51 82 63.___________________(59870) BUTELIE aragaz vind. Tel. 14 84 42, dimineața 8—10. (59865) RADIANT cu butelie vind. Tel. 17 24 67. (59864) VIND urgent casă liberă 4 camere libere str. Virful înalt 63, tramvaiele 6, 20 cap linie Bucureştii Noi. Relaţii tel. 17 14 42._________ (59903) MAGNETOFON excepţional, televizor Temp 6, aparat foto Zenit C, aparat mărit foto, frigider Fram, aspirator Rakéta, vind. Tel. 52 31 44. (59910) VIND aragaz cu butelie, aspirator rusesc, televizor franţuzesc Clarville radio Strassfurt, frigider Alka, landou copil. Tel. 22 14 24, orele 16—21. (59922) CUMPĂR piese sau motor complet marca Arcie Werk 500 cmc, patru timpi, cutie de viteză Hurt pentru motocicletă Arcie RBK 505. Adresaţi Dirţu Virgil, Ţiglina ÎI, bloc C 15, apartament 58, Galaţi. (59919) VÎND 2 scaune, 1 taburetric, sculptate, stil florentin, importate Italia. Tel. 1520 42. (59927) RADIANT infraroşii, mobilă, diverse vînd convenabil. Tel. 17 31 29. (59929) GALAŢI — str. Portului 31 etaj — vînd convenabil 4 camere, hol, liber prin schimb, parter local 16/5 liber, curte. Portasi, str. Democrației 52. (59938) SOBE teracotă cazan baie aramă, vînd. Tel. 31 64 19._____________(59937) VlND stabilizator ; aspirator Ceaika, două verighete aur ; tacimuri , cuţite, furculiţe ; cuvertură pat dublu lucrată de mină ; căciulită blană scons binoclu teatru. Tel. 51 34 82, ora 16—19. (59941) BUTELIE vînd cu şi fără reşou. Tel. 14 50 54. (59940) CUMPĂR garsonieră liberă, încălzire centrală. Tel. 51 38 25. (59943) CUVERTURĂ pat mătase, ski, bocanci, diferite îmbrăcăminte, import, vînd. Tel. 51 62 36.___________ (59948) VlND studiou nou , str. Dinicu Golescu 7 A, etaj 3, apartamentul 4 după amiază.__________________(59956) Rentabilizarea de maşini şi tractoare (Urmare din pag 1) fiecărei staţiuni, pe calea îmbunătăţirii şi perfecţionării activităţii de producţie, prin organizarea ştiinţifică a producţiei şi a muncii. Esenţial este ca pretutindeni să se asigure o continuă diversificare a mecanizării, folosirea cît mai completă a tractoarelor şi maşinilor agricole din dotarea S.M.T., precum şi a forţei de muncă existente. Diversificarea parcului de utilaje din S.M.T. a început încă din anul 1967 cînd s-au importat 435 tractoare de 40 C.P. şi 500 şasiuri autopropulsate (cu maşinile aferente) creîndu-se astfel condiţiile necesare pentru mecanizarea unor lucrări în viticultură, pomicultură şi legumicultura. Din acest an, cînd începe fabricarea in ţară a tractoarelor fie 40 C.P. pe roţi şi pe şenile (cu maşinile aferente), mecanizarea lucrărilor se va extinde treptat și în alte sectoare, precum și pe terenurile situate pe pante mai mari de 13—14°. Parcul actual va fi completat cu noi tractoare de 100—130 C.P., cu maşini corespunzătoare de mare randament, cu combine autopropulsate, cu un număr suficient de batoze de deal, prese de balotat paie, remorci pentru tractor, maşini pentru împrăştiat îngrăşăminte chimice, încărcătoare pivotante etc. Diversificarea mecanizării va conduce la creşterea duratei anuale de funcţionare a tractoarelor, deoarece ele vor putea fi folosite, în diferite condiţii de lucru, nu numai la lucrări agricole, ci şi la transporturi şi la alte munci neagricole, la orice beneficiar. Aşezarea activităţii staţiunilor de maşini şi tractoare pe principiul gestiunii proprii obligă ca întreaga activitate a acestor unităţi să fie deplasată de la centru la brigada de tractoare, care reprezintă unitatea de bază a producţiei. în noile condiţii, obiectivul principal al activităţii brigăzii de tractoare il constituie executarea la un nivel calitativ corespunzător a lucrărilor în toate sectoarele cooperativei agricole pe care o deserveşte, precum şi la întreprinderile agricole de stat, la membrii cooperatori şi persoanele particulare, la cererea acestora, în afară de lucrări agricole, brigada trebuie să caute şi să execute cît mai multe transporturi, lucrări de mică mecanizare şi orice alte lucrări ce se pot efectua cu utilajele şi muncitorii brigăzii. Totodată, brigada — care are planul său de venituri şi cheltuieli — va efectua toate intervenţiile tehnice necesare, astfel ca să asigure menţinerea în stare de funcţiune a agregatelor din dotarea sa şi a evita deplasarea neeconomică a tractoarelor şi maşinilor la atelieri staţiunii. Lucrătorii brigăzii va efectua însă reparaţii nu numiau utilajele proprii, dar şi cele ale cooperativelor, al membrilor cooperatori sau al oricărui alt beneficiar. Pentru se putea însă realiza cu succe aceste sarcini, staţiunile şi cooperativele servite trebuie s continue acţiunea de creare unor condiţii minime de lucr pentru brigada de tractoare. Conducerea brigăzii va fi încredinţată unei persoane cu pregătire medie sau altor cadre , experienţă şi pregătire corespunzătoare. Şeful de brigadă v dispune de întreaga independenţă, el răspunzînd de realizare integrală a indicatorilor de pla primiţi. Activitatea staţiunilor de maşini şi tractoare va fi îmbunatăţită şi datorită măsurilor ce s vor lua pentru simplificare metodologiei de planificare şi evidenţei. Metodologia de planificare va cuprinde numai indicatorii economici de sintez necesari unei conduceri operative şi eficiente ca : volumul d lucrări exprimat valoric, cheltuieli la 1 000 lei venituri, fondul total de salarii, volumul investiţiilor, din care construcţii montaj şi termenele de dare în funcţiune a acestora, dotarea cu maşini şi utilaje etc. Gospodărirea după principiu gestiunii economice proprii v fi sprijinită şi de un nou sistem de finanţare şi creditare S.M.T. Paralel cu aceste măsur urmează a se procedă la rectificarea încadrării pe zone d producţie a cooperativelor agricole, în raport cu creşterea producţiei în ultimii ani, îndeplinirea ansamblului d măsuri arătat mai sus şi a altora ce urmează a se aplica, va determina, în scurt timp, o ma bună gospodărire a mijloacele materiale şi băneşti de care dispun staţiunile de maşini şi tractoare, creîndu-se condiţiile necesare încheierii activităţii anuale a acestora cu benefici substanţiale, cu o participare sporită la creşterea venitulu naţional. Juristul loniţă Andron din Nagreştii Oaşului este un pasionat etnograf amator, colecţionar al unor cusături unice din regiunea Maramureşului, în clişeu . O mică parte a colecţiei adunată de loniţa Andron în 35 de ani de căutări şi cercetări ctm ARHITECT prepar desen tehnic şi ornamental admitere facultate. Asigur însuşirea cunoştinţelor. Răspundeţi căsuţa agenţiei 59920. ASISTENT universitar dau lecţii matematici pentru admiteri, primele ore gratuite. Tel. 18 13 74. (58885) PROFESOR matematici pregătesc temeinic elevii pentru admitere liceu. Tel. 13 43 14._______ (58912) MEDIC primar,meditez anatomia admitere medicină. Tel. 61 41 65, seara. (59848) MEDITEZ convenabil" si în toate materiile elevi clasa I-a-VIII-a la domiciliul solicitantului. Uleia, str. Saidac 9, raionul 16 Februarie. (59851) MEDITEZ engleza, franceza, elevi, preşcolari, fără frecvenţă. Tel. 71 39 60. (59889) PROFESOR' meditez'' la matematică numai pentru admiteri liceu. Tel. 61 08 66. (59890) ITALIANĂ, predă ' perfect' licenţiat, metodă pedagogică. Tel. 15 79 76 (orele 17—21). (59897) PROFESOR matematici încep pregătirile pentru admitere în A.S.E. şi clasa IX. Tel. 53 30 15. (59931) CEDEZ urgent apartament central* bloc vechi, camere spaţioase bucătărie, 3 debarale, cămară, balcon, terasă, baie, mezanin şi apartament semicentral lemne, 2 camere, magazie, curte, contra apartament 4 camere, central sau semicentral, încălzire centrală preferabil bloc vechi. Tel. 6237 44, orele 18—20. (2796) CALIT apartament 4 camere, gaze, central , contra apartament sau garsoniere , Berceni, Balta Albă. Tel. 7327 86._________________________(2805) CEDEZ 2 apartamente a 2 camere încălzire centrală, tot confortul , con-, tra apartament 2 camere central și garsonieră. Tel. 71 47 53, după ora 17. _________________________________(2909)TIMIȘOARA — cedez apartament ultracentral 3 camere pentru apartament 2—*3 camere, încălzire centrală — București. Tel. 35 19 26. (2891) BAIA Mare — cedez apartament 2 camere, dependințe, etaj 1, încălzire centrală, contra similar București, Grosfeld, str. Delavrancea 25/4, Baia Mare.______________ (59087) OFER apartament elegant 2 camere, intrare separată, garaj, doresc similar camere una în alta, garaj. Tel. 1201 34._______________ (59630) Efri&ecfSMEn * CU adîncă durere soţia — Solomon Marta — copilul, fraţii şi părinţii anunţă încetarea din viaţă a scumpului lor inginer TAPENCO ALEXANDRU (Deluş). Corpul neînsufleţit se află depus la capela cimitirului Izvorul nou (Dudeşti), înhumarea joi 1 februarie 1968, ora 15. (3160) LUCIA şi Gigi Ionescu, Silvana şi Cristian, familia Rădulescu, familia Tătârescu, familia înrudită şi prietenii, anunţă cu adâncă durere, încetarea din viaţă a scumpei lor VICTORIA CURTEANU GANEA mamă, bunică, soră şi verişoară. Inmormîntarea vineri 2 februarie orele 15, la cimitirul Belu civil, unde, se va depune în aceeaşi zi (dimineaţa). (3257) MARIANA soţie, Radu, Şerban şi Dinu fii şi familiile înrudite, adine îndureraţi anunţă încetarea din viaţă, după o scurtă şi grea suferinţă a scumpului lor CONSTANTIN H. FUNDAŢEANU, înhumarea vineri 2 februarie, ora 16, la cimitirul Belu. (3186) FAMILIA inginer Vasiliu mulţumeşte celor ce au luat parte la marea durere, prilejuită de pierderea neaşteptată a scumpului nostru soţ şi tată NICOLAE VASILIU. (2913) ZDROBIŢI de durere inginer Damian Bran soţ, inginer Mirella Băra fiică, inginer Ion Băra ginere şi întreaga familie anunţă încetarea din viaţă la 30 ianuarie 1968 a iubitei lor profesoare AGLAIA BRAN, soţie şi mamă, înhumarea azi 1 februarie ora 15 la cimitirul Sf. Vineri. (3229) CU adîncă durere, soţia, copiii, soţii şi rudele anunţă încetarea viaţă a scumpului lor ION OPRI învăţător pensionar, înhumarea la februarie orele 13 la Topoloveni. ÎNDURERAŢI, aducem la cunoştinţă prietenilor, foştilor colegi şi elevi, încetarea din viaţă la 31 ianuarie 1968 a profesorului NICOLAE A. BORCIA. înmormîntarea are loc în comuna Sălişte-Sibiu. (3279) AURICA soţie, Violeta fiică, surori şi întreaga familie, mulţumeşte celor care au luat parte la marea durere, suferită prin pierderea iubitului lor Lt. col. pensionar SILVIU ANTONEANU decedat la Rîmnicu Sărat. _____________________________(59923) FLORICA,soţie"Sanda"şi Ţucu copii, mulţumesc pe această cale, colegilor şi tuturor celor care au participat la marea durere ce au suferit, prin pierderea scumpului lor soţ şi tată VASILE MUŞATESCU. (59911) In zilele de 9—11 februarie 1968, Institutul de construcţii din Bucureşti organizează o sesiune ştiinţifică dedicată sărbătoririi a 100 de ani de la înfiinţarea Şcolii Naţionale de Poduri şi Şosele. Absolvenţii fostei Şcoli Naţionale de Poduri şi Şosele sunt rugaţi călduros sa transmită adresele lor actuale secretariatului Institutului de construcţii, bulevardul Republicii nr. 176, tel. 21 53 70—21 28 09. (9370) teatre  Romeo şi Julieta : Teatrul Naţional ,,I. L. Caragiale“ sala Comedia (14 71 71) ora 13,30; Jocul adevărului: Teatrul Naţional ,,I. L. Caragiale" sala Studio (15 15 33) ora 19,30 ; Spectacol Gershwin — premieră : Opera Română (16 40 20) ora 19,30 ; Contesa Maritza : Teatrul de operetă (14 80 11) ora 19,30; Opinia publică : Teatrul de Comedie 116 64 60) ora 20 ; Inale carnivalului : Teatrul Lucia Sturdza Bulandra" sala din Bd. Schitu Măgureanu (14 6, 60) ora 20 ; Kean : Teatrul ,,Lucia Sturdza Bulandra" sala Studio (12 44 16) ora 20 ; Amintirea a două dimineţi de luni : Teatrul Mic (14 70 81), ora 20 ; Acest animal ciudat : Teatrul ,,C. I. Nottara" sala din Bd. Magheru (15 93 02) ora 19,30 ; Cînd luna e albastră : Teatrul ,,C. I. Nottara" sala Studio ora 20 ; Amintiri de revelion la Tes : Teatrul evreiesc (21 36 71) ora 20 ; Toate pînzele sus : Teatrul ,,Ion Creangă" (12 85 56) ora 9,30 ; Iarmarocul piticului Clip : Teatrul ,,Țăndărică" sala din calea Victoriei 50 (15 23 77) ora 17 ; Scandal la Boema : Teatru) ,,C. Tănase" sala Savoy (15 56 78) ora 19,30; Music-hall Teatru] ,,C. Tănase" sala din calea Victoriei 174 (15 04 18) ora 19,30 Magistrala tinereţii : Ansamblul artistic al Uniunii Generale a Sindicatelor (13 13 00) ora 20 ; Selecţiuni de iarnă: Circul de stat (110120) ora 19,30 ; Concert educativ pentru elevii liceului Mihai Viteazu : Capodopere ale literaturii oglindite în muzică : Sala mică a Palatului ora 20. 1 cinematografe SELECŢIA NOASTRĂ 1 A• — film»* foarte bune • • — filme bune • — filme mediocre Pâră nici o notaţie — film slab • 9 Capcanat Patria (1186 251, orele :9 — 1130 - 14 — 16.30 — 19 - 21.15 Festival (15 63 84), orele : 8 30 - 11 - 13 30 - 16 _ 18 30 — 21 ; Sala Palatului, orele : 17.15 20.15 ; De trei ori București : Republica (11 03 72), orele: 9,30 — 11.45 - 14 - 16,30 - 18,45 - 21 » O 9 Căutaţi idolul : București (15 61 54), orele : 9 - 11 - 13 - 15 - »7 — 1» — 21 : Luceafărul (15 87 67) orele : 9 - 11.15 - 13 30 - 16.15 — 18.30 - 20.45 ; • • O Un bărbat şi o femeie : Capitol (16 29 17), orele: 9.15 - 11.30 - 13.45 - 16 - 18.30 — 41 i O 9 O sută unu (Dalmaţieni : Union (13 49 04), orele 14.30 - 16 30 - 18.30 - 20.30; Aurora (35 04 Gâl, orele : 9 - 11 15 - 13.30 - 16 — 18.15 - 20 30, 9 9 încercuirea : Victoria (16 29 17) orele: 9 - 11,15 - 13 30 - 16 — 18.30 ~ 20 45 ; © Loana : Progresul (23 94 10) orele : 15.30 - 18 - 20.30 s 9 9 9 Dragostea unei blonde : Lumina (16 23 35) orele 9.15— 16.30 în continuare ; 18.45 — 20.45 ; Moșilor (12 52 93). orele: 15.30 - 18 — 20.30 1 • Cînd tu nu ești : Doina ( 16 35 38) orele: 11.30 - 13.45 — 16 - 18 - 20.30 ^ Escroc fără voie : Giulești (17 55 46). orele : 15.30 - 18 — 20.30 ; Miorița (14 27 14), orele: 9,30 - 11,45 _ 14 - 16 15 - 18,30 20.45 ; Volga (11 91 26) orele 10—12—14 I6, continuare 16 15 — 18,30 — 20.45 ; 1 999 Război și Pace (seriile I #l II) • Feroviar (16 22 73), orele: 9,.30 - 14 - 18 30 ; ErrrAldo, (18 10 08), orele : 9,30 — 14 — 18,30 ; 9 Martin soldat : Intramer, (17 31 64) orele : 10.30 — 16 — 18 15 - 20,30 ; 9 Contele Bobby, snaima vestului sălbatic: Dacia (16 26 10), orele : 8—21 în continuare ; Cosmos (35 19 15) orele : 14,30 — 10,30 — 18.30 — 20,30 ; 9 9 ? Buzeşti (15 62 79), orele : 15.30 - 18 - 20,30 ; 9 9 Regina zăpezii : Pacea (31 32 52) orele : 16 — 18 — 20 . 9 9 9 Spartacus; Grivița (17 08 58), orele : 9 — 12.30 — 16 - 20 . 9 9 Jocuri neschimbate : Bucepi (17 05 47), orele: 9 - 11.15 -13.30 — 16 - 18.15 - 20.30 ; 9 Un nabab maghiar : Gloria (22 44 01), frele: 9 - 11,15 — 13.30 — 16 — 18,15 — 20.30 9 Modern (23 71 01), orele: 9 — 11,15 — 13.30 — 16 — 18.30 - 20.45 . 9 Marele restaurant : Unirea (17 10 21), orele : 16 — 18,15 — 20.30 9 Servus, Vera ! » Tomis (21 49 46), orele: 9 — 11,15 -- 13.30 — 16 — în continuare — 18,15 — 20.30 , Flamura (23 07 40), orele: 9 — 11.15 — 13.30 - 16 - 18.15 - 20.30 . 9 9 Un taxi pentru Tobruk : Flacăra (21 35 40), orele: 15,30 — 18 — 20,30 ; 9 9 Zece negri mititele Vitán (21 39 82), orele : 15,30 — 18 — 20,30 ; 9 Lordul din Alexanderplatz : Popular (35 15 17), orele : 15,30 — 18 — 20,30 , Corigenta domnului profesor : Arta (21 31 86), orele : 9,30 — 11.30 - 13,30 - 15.30 - 18,15 — 20,30, Melodia (12 06 88), orele: 9 — 11.15 — 12,30 - 16 - 18.30 - 20.459 Fantomas contra Scotland Yard: Munca (21 50 97), orele: 14 — 16.15 — 18 15 — 20.30 ; 9 9 Cea mai lungă noapte : Viitorul (11 48 03) orele: 15,30 — 18 — 20,30 ; 999 Ocolul : Crîngași (17 38 81) orele : 15,30 — 18 — 20,15 ; 90 Cine va deschide ușa ? : Colentina (35 07 09). orele: 16 — 13 — 20 ;33 29 71 1 16 (13 62 56). 18.30 - 20.30 9 Dosarul XII : Rahova (23 91 00). orele : 15.30 — 18 — 20.30 » Lira (31 71 71). orele : 15.30 18 — 20.30 1 O fată fericită : Floreasca orele : 9 — 11,15 — 13,30 18,15 — 20,30 ; Cotroceni orele : 14,30 — 16.30 — 9 Reîntoarcerea lui Surcouf Drurnul Sării (31 28 13), orele : 15 — 17,30 — 20 : Romanță pentru trompetă : Ferentari (23 17 50), orele : 15,30 — 18 — 20,30 ; 9®9 Billy mincinosul ( Central 11( 12 24), orele : 9 - 11 — 13,15 — 15.45 - 10.15 20 45 : Filme documentare : Timpuri NoI (15 61 10), orele : 9—21 în continuare . Cinemateca (13 92 72) : Femeia zilei, orele : 10 — 12,30 — 16,30; televiziune 17,30 : Curs de limba germană. 18 : Competentă, promptitudine, exigentă ! 18,30 : ,,Cînd voi fi mare". 19: .,Mult e dulce și frumoasă". 19,30 : Telejurnal. 19,50 : Buletinul meteorologic. 20 : Film serial : Ivanhoe. 20,26 : Prometei contemporani. 20,50 : Teleglob. Emisiune de călătorii geografice. 21,15 : „Rita*r— operă comică într-un act. Transmisiune de la Sofia. 22 : De la Giotto la Brâncuşi. 22,20 : Seară de romanţe. 22,45 : Telejurnal ș lemn va fi vremei. Pentru zilele de 2, 3 şi 4 februarie se anunţă următorul timp probabil : Vreme relativ călduroasă, cu cerul schimbător. Vor cădea precipitaţii slabe, locale în nordul ţării. Vînt slab, pina la potrivit, din sectorul vestic. Temperatura în scădere uşoară la sfîrşitul intervaluluiMinimele vor fi cuprinse între minus 10 si 0 grade, iar maximele intre minus 3 şi plus 7 grade. Local ceaţă. La munte . Vreme schimbătoare, cu cerul temporar noros. Precipitaţii locale. Vînt potrivit. Temperatura în scădere uşoară spre sfîrşitul intervalului. Ceaţă locală. v f