România Liberă, ianuarie 1970 (Anul 28, nr. 7839-7863)

1970-01-03 / nr. 7839

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE TELEGRAME Excelenţe! Sale Domnului EL HADJ AHMADOU AHIDJO Preşedintele Republicii Federale Camerun YAOUNDE Am plăcerea de a vă transmite, Excelenţă, cu prilejul zilei naţionale a Republicii Federale Camerun, felicitări cordiale şi urări pentru fericirea dumneavoastră personală şi progresul poporului camerunez. Cu înaltă consideraţiune, NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnului HANS PETER TSCHUDI Preşedintele Confederaţiei Elveţiene BERNA Cu ocazia instalării în înalta funcţie de preşedinte al Confederaţiei Elveţiene, adresez Excelenţei Voastre, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, cordiale felicitări şi cele mai bune urări de fericire personală şi de succes în îndeplinirea importantei dumneavoastră misiuni. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnului NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România BUCUREŞTI Vă mulţumesc sincer pentru amabilul mesaj pe care Excelenţa Voastră a binevoit să mi-l trimită cu ocazia celei de-a V-a aniversări a alegerii mele la preşedinţia Republicii. Vă rog, la rîndul meu, să primiţi urările, mele cele mai bune pentru prosperitatea ţării Dumneavoastră, pentru o colaborare fructuoasă între Italia şi România, în interesul păcii şi pentru fericirea Dumneavoastră personală. GIUSEPPE SARAGAT . Pe marele cadran al timpului se aud bătăile solemne de gong vestind intrarea în marea casă a ţării a unui oaspete drag, anul 1970. Este ora 0. Cupele cu vin se ridică în cinstea tînărului an, dar şi în proaspăta amintire a celui care abia a trecut. Au fost 365 de zile rodnice, bogate în împliniri care şi-au găsit întruchiparea, datorită hărniciei şi minunatei capacităţi de creaţie a poporului nostru, în noi izbînzi pe drumul sporirii producţiei de bunuri materiale şi spirituale, al dezvoltării multilaterale a societăţii noastre socialiste. La miezul nopţii, pretutindeni, în familii, în jurul celor dragi, la revelioanele colective care au avut loc pe mari şantiere, în fabrici, în instituţii, cetăţenii ţării au ascultat cu adîncă emoţie, în jurul aparatelor de radio şi televizoarelor, cuvîntarea rostită cu acest prilej de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu, Poraim Hingnia de Nord secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat. Cu mîndrie în suflete pentru tot ce am înfăptuit sub conducerea încercată a partidului, cu încredere nestrămutată în viitor, fiecare dintre noi a făcut legămînt solemn în noaptea Anului Nou ca 1970 să fie un an al unor noi şi strălucite victorii pe drumul progresului şi civilizaţiei, deschis de istoricul Congres al X-lea al partidului, pentru a pune în valoare la un nivel şi mai înalt potenţialul material şi uman al României socialiste. In rîndurile ce urmează înfăţişăm cititorilor noştri secvenţe culese în noaptea Anului Nou, cînd pe tot întinsul patriei, oamenii muncii au urat pentru prosperitatea patriei, pentru sănătate, fericire şi viaţă lungă. — Păi nu vedeţi ? Este la ea un tren de călători. Aşa că comotivă electrică, şi e pri la ora 24 fac revelionul cu fumul an nou cînd transport cumilia la Braşov. Dintr-un început, ne-am dus, conform obiceiului în Gara de Nord să-i urăm „La mulţi ani“ mecanicului de locomotivă care întîmpină anul nou pe drumul de fier. Este ora 19 şi 53 de minute şi acceleratul 401 e gata de plecare. De la geamul cabinei, mecanicul Vasile Predescu ne zîmbeşte prietenos. îi spunem : — Drum bun şi un an fericit. în ce staţie vă prinde pe drum... anul nou ? — Acasă. — ! ? I Anul XXVIII nr. 7 839 m Sîmbătă 3 ianuarie 1970 4 pagini 30 bani CUflNTAREA TOVARĂŞULUI fflCOLAE CEAUŞESCU rostită la postările de radio şi televiziune ci prilejul Anului Moi Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Peste cîteva minute încheiem un nou an, bogat în evenimente, fapte şi împliniri ale poporului român în construirea socialismului. Evenimentul cel mai remarcabil al acestui an, cu profunde consecinţe asupra viitorului patriei noastre, a fost Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, care a elaborat programul de perspectivă al dezvoltării ţării, de întărire continuă a bazei tehnicomateriale a noii orînduiri, de perfecţionare a relaţiilor de producţie şi a întregii organizări sociale , în vederea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Anul 1969 a fost, totodată, anul împlinirii unui sfert de veac de la eliberarea ţării, care a prilejuit trecerea în revistă a transformărilor radicale petrecute în structura societăţii româneşti, în modul de viaţă al poporului, în existenţa naţiunii noastre socialiste ; el a marcat jubileul perioadei în care poporul român liber şi stăpîn pe destinele sale a înălţat luminosul edificiu al socialismului. In acest an munca entuziastă, minunata capacitate de creaţie a clasei noastre muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii şi-au găsit întruchiparea în noi realizări pe tărîmul producţiei de bunuri materiale şi spirituale, în îndeplinirea cu succes a prevederilor planului de stat, în creşterea avuţiei naţionale. Partidul şi guvernul au desfăşurat o intensă activitate pentru îmbunătăţirea organizării economiei şi sporirea eficienţei acesteia, pentru valorificarea tot mai largă a marilor resurse ale orînduirii noastre socialiste. S-au înălţat, pe întreg cuprinsul ţării, noi fabrici şi uzine, şcoli şi aşezăminte de sănătate, lăcaşuri de cultură şi locuinţe. Pe baza succeselor obţinute în dezvoltarea economiei, s-au putut asigura noi măsuri pentru creşterea nivelului de trai al poporului, între care un loc important l-a ocupat majorarea salariilor la principalele categorii de salariaţi. Pentru toate aceste succese de seamă, pentru munca eroică consacrată progresului patriei socialiste, vă adresez, dragi compatrioţi, cele mai calde felicitări. Ne îndreptăm acum cu toţii privirile spre anul 1970. în faţa noastră stă datoria de a pune în valoare la un nivel şi mai înalt potenţialul material şi uman al societăţii, de a munci şi mai intens pentru a duce mai departe opera de construcţie socialistă , în interesul creşterii bunăstării poporului, al înfloririi multilaterale a patriei. Mersul nostru înainte pe drumul progresului şi civilizaţiei cere eforturi mari din partea fiecărui cetăţean. Este însă mai presus de orice îndoială că eroica noastră clasă muncitoare, ţărănimea cooperatistă, intelectualitatea, toţi oamenii muncii fără deosebire de naţionalitate, animaţi de un profund patriotism, de devotament neţărmurit pentru cauza socialismului vor cuceri noi victorii în măreaţa operă pe care o întreprind sub conducerea partidului, vor îndeplini şi depăşi planul pe 1970 — ultimul an a! cincinalului — creînd astfel condiţiile pentru transpunerea în viaţă a programului trasat de Congresul al X-lea. în primele rînduri ale acestei clocotitoare activităţi, acolo unde este mai greu, unde se cere mai mult efort şi mai multă răspundere se vor afla, desigur, puternicul nostru activ de partid şi de stat, cei aproape două milioane de comunişti din patria noastră. Stimaţi tovarăşi, In acest an partidul şi statul nostru au desfăşurat o intensă activitate internaţională, aducîndu-şi contribuţia la efortul general pentru destindere şi pace. A sporit şi mai mult numărul prietenilor României socialiste pe toate meridianele globului, prestigiul ei pe arena mondială, în viaţa internaţională a continuat să se dezvolte cursul pozitiv, spre înţelegere şi colaborare ; realitatea a confirmat încă o dată justeţea politicii externe a ţării noastre îndreptată spre crearea unui climat de încredere şi cooperare între popoare. în pofida încercărilor cercurilor imperialiste de a opri procesul progresist al evoluţiei societăţii contemporane, popoarele îşi afirmă tot mai imperios voinţa de a se dezvolta libere şi stăpîne pe soarta lor, de a trăi în pace şi înţelegere, pe baza deplinei egalităţi în drepturi ; opinia publică înaintată se ridică tot mai hotărît împotriva politicii de forţă şi dominaţie, a dictatului şi agresiunii. Pe continentul nostru s-a accentuat curentul favorabil înfăptuirii securităţii europene ; masele populare, numeroşii oameni politici — inclusiv cercuri guvernante — se pronunţă pentru o consfătuire consacrată realizării acestui deziderat major al popoarelor europene, de o însemnătate deosebită pentru înfăptuirea păcii generale. Desigur, în lumea actuală mai există încă puncte de încordare ca, de pildă, războiul din Vietnam şi conflictul din Orientul Apropiat. Aceasta impune fiecărei ţări — mari sau mici — datoria de a milita neobosit pentru stingerea tuturor focarelor de război, pentru instaurarea păcii pe toate continentele. Ca ţară socialistă, România va continua să pună în centrul politicii sale externe raporturile multilaterale cu celelalte state socialiste, va acţiona consecvent pentru unitatea sistemului socialist, a mişcării comuniste şi muncitoreşti mondiale, a tuturor forţelor antiimperialiste. Ţara noastră va continua totodată, să-şi amplifice legăturile cu toate statele, fără deosebire de orînduire social-politică, sporindu-şi participarea la schimbul internaţional de valori, la dezvoltarea colaborării şi cooperării mondiale pe baza principiilor suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii depline în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, a respectului faţă de dreptul fiecăruipopor de a-şi hotărî singur soarta. , Avem v ț,n?t? ţimidurile să păşim cu încredere şi optimism în noul an. Poporului român iii sunt deschise măreţe perspective de mtuncă şi creaţie, de progres şi prosperitate. Ne exprimăm, de asemenea, convingerea că forţele progresului de pretutindeni, uriaşul front antiimperialist mondial vor dobîndi noi victorii în lupta grandioasă pentru realizarea aspiraţiilor înaintate ale omenirii, pentru împlinirea idealurilor de bunăstare şi pace ale popoarelor. Desfăşurarea evenimentelor creează premise ca anul 1970 să marcheze noi înfăptuiri pe calea destinderii, a securităţii în Europa şi în lume. în aceste clipe solemne ale tradiţionalei sărbători de Anul Nou, urez, din toată inima, în numele conducerii partidului şi statului, al meu personal, tuturor cetăţenilor patriei noastre, — muncitori, ţărani, oameni de ştiinţă şi cultură, femei şi bărbaţi, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — viaţă lungă, sănătate şi fericire, împlinirea dorinţelor, cît mai multe satisfacţii personale, mari succese în munca închinată înfloririi patriei, făuririi măreţului ei viitor comunist! La mulţi ani, tovarăşi şi prieteni ! INTERVIU acordat de preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, ziarului „The Jomiuri Shitoun“ din lukig*) ÎNTREBARE : După părerea noastră, una din caracteristicile vieţii internaţionale actuale este cursul spre destindere, spre coexistenţă paşnică. Omenirea este animată de dorinţa ca acest curs să consemneze noi progrese în deceniul în care intrăm. Apreciind eforturile României pentru promovarea unui climat de conlucrare paşnică între popoare şi asigurarea păcii în lume, am dori să cunoaştem, domnule preşedinte, opinia dumneavoastră in legătură cu evoluţia viitoare a vieţii internaţionale, cu politica ce ar răspunde cel mai bine cerinţelor destinderii, progresului şi păcii în deceniul următor. RĂSPUNS: Intr-adevăr, este evident că evoluţia vieţii internaţionale din ultima perioadă se caracterizează prin afirmarea tot ifiai hotărîtă a voinţei popoarelor de a trăi în pace, de a conlucra fructuos, într-un climat de destindere şi securitate. Desigur, cercurile imperialiste încearcă să promoveze în continuare o politică de dominaţie, să perpetueze plăgile colonialismului şi neocolonialismului ; toate acestea constituie factori care acţionează în sens negativ în viaţa internaţională, în direcţia înveninării atmosferei şi împiedicării destinderii şi colaborării. Desfăşurarea cursului pozitiv al situaţiei internaţionale cere tuturor statelor — mari sau mici — să-şi aducă contribuţia la eliminarea focarelor de tensiune şi încordări Interviul a fost publicat la 1 ianuarie 1970 în cotidianul japonez „The Yomiuri Shimbun“, care apare într-un tiraj de 5,5 milioane exemplare, precum şi in ziarul japonez de limbă engleză „The Daily Yomiuri“. re, de animozitate şi neîncredere, la instaurarea unei conlucrări şi cooperări paşnice între popoare. La baza relaţiilor dintre toate statele trebuie să stea, după părerea noastră, principiile larg recunoscute de popoare şi care dobîndesc tot mai mulţi aderenţi, inclusiv în cercurile guvernante din numeroase ţări — ale independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii in drepturi, neamestecului în treburile interne, colaborării reciproc avantajoase. Viaţa demonstrează că respectarea acestor principii este condiţia sine qua non a păcii, a destinderii ; orice ştirbire a acestui tot dialectic, inseparabil, de norme internaţiorale, poate determina convulsii grave în relaţiile interstatale, poate genera oricând conflicte, inclusiv înfruntări armate. Esenţa acestui conplex de principii este in ultimă instanţă respectarea dreptului sacru, inalienabil al fiecărui popor de a dispune liber şi nestingherit de propria-i soartă, de a urma calea dezvoltării social-politice care răspunde cel mai bine voinţei şi intereselor sale vitale, de a promova o politică externă în conformitate cu aspiraţiile de pace ale omenirii, de a participa cu drepturi egale la viaţa comunităţii popoarelor lumii, înfăptuirea neabătută a acestui deziderat deschide largi posibilităţi pentru soluţionarea litigiilor internaţionale, pentru dezvoltarea unor relaţii normale între state şi instaurarea unei păci durabile. în ce priveşte măsurile concrete ce ar trebui luate pentru a transforma cit mai repede în realitate asemenea posibilităţi, politica ce ar răspunde cel mai bine cerinţelor destinderii şi progresului — aceasta ar trebui să se concretizeze în intensificarea relaţiilor şi contactelor între state, a colaborării reciproc avantajoase, în renunţarea cu desăvîrşire la folosirea forţei în viaţa internaţională şi la amestecul in treburile interne ale altor state. O mare însemnătate ar avea, de asemenea, încetarea cursei înarmărilor — în special a înarmărilor atomice care comportă un uriaş pericol pentru securitatea şi civilizaţia umană — lichidarea împărţirii lumii în blocuri militare opuse, renunţarea la orice presiuni şi demonstraţii militare menite să intimideze popoarele. O măsură extrem de importantă în direcţia destinderii ar constitui-o realizarea securităţii pe continentul european, organizarea unei conferinţe general-europene consacrată acestui deziderat a cărui înfăptuire ar însemna orizontul politic internaţional nu numai in Europa, ar sluji nu numai popoarelor de pe acest continent, ci ar exercita o înrîurire salutară asupra relaţiilor între statele de pe toate continentele, asupra climatului politic mondial. Un rol sporit în înfăptuirea aspiraţiilor de pace ale popoarelor, în respectarea dreptului internaţional, revine, după părerea noastră, Organizaţia Naţiunilor Unite. O importanţă deosebită pentru îndeplinirea sarcinilor de mare răspundere ce îi revin, are realizarea universalităţii acestei organizaţii, restabilirea drepturilor legitime ale R. P. Chineze la O.N.U., reprezentarea în Organizaţia Naţiunilor Unite a noi state. Unul din obiectivele principale ale forţelor progresiste trebuie să fie lichidarea oricăror forme de dominaţie colonială sau neocolonială, sprijinirea statelor recent eliberate pentru (Continuare in pag. a 3-a) în acele locuri unde activitatea nu se întrerupe niciodată^ Primele ore, primele succese închimte mului un Anul 1970 a sosit ! Cu toţii l-am întîmpinat ca pe un oaspe drag, cu bucurie, cu încredere în zilele sale ce ne vor aduce cu siguranţă noi izbînzi, noi împliniri pe drumul luminos al înfloririi patriei noastre socialiste, al bunăstării poporului. înfăptuirile din 1969 — anul celei de-a 25-a aniversări a eliberării noastre, bogat în evenimente mărețe între care pe primul plan s-a aflat cel de al X-lea Congres al partidului, care a deschis căi noi, viguroase pentru dezvoltarea dinamică, ascendentă a ţării — constituie o puternică bază de pornire spre noi şi însemnate realizări. Anul 1970 — ultimul an al cincinalului — ne cere să sporim şi mai mult succesele de pînă acum. Aşa cum arată tovarăşul Nifmine Ceauşescu în cuvîntarea rostită cu prilejul Anului Nou. „In faţa noastră stă datoria de a pune în valoare la un nivel şi mai înalt potenţialul material şi uman al societăţii, de a munci şi mai intens pentru a duce mai departe opera de construcţie socialistă , în interesul creşterii bunăstării poporului, al înfloririi multilaterale a patriei. Mersul nostru înainte pe drumul progresului şi civilizaţiei cere eforturi mari din partea fiecărui cetăţean". ...între milioane de lumini A venit mai an, bădiţa Traian ! De aproape două milenii nimeni nu s-a încumetat să înfrunte Dunărea, aici la Por-ţile de Fier. Urmaşii lui Traian, care şi-a trecut legiunile pe podul de la Drobeta, o fac cu deplin succes în anii so(Continuare in pag . 7-a) Primele zile de lucru ale noului an în acele locuri unde munca nu se întrerupe niciodată, au însemnat și primele realizări închinate lui 1970. Alături de cuptoare continuu incandescente, la bordul locomotivelor, navelor și avioanelor, lingă rotoarele turbinelor centralelor electrice sau la alte locuri de muncă ce nu îngăduie răgazul, mii şi mii de oameni au vegheat ca saltul în noul an să fie firesc şi fără întreruperi, ca primele ore din 1970 să aducă şi primele victorii în muncă. Cu siguranță că în zilele ce urmează toţi oamenii muncii din orice loc de activitate, din orice coif al țării , animați de un profund patriotism, de devotament neformurit, fată de cauza socialismului, vor încrusta mereu (Continuare in pag. a 3-a) TELEGRAMA Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba Prim ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba HAVANA In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniştri, al poporului român şi al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră, Partidului Comunist din Cuba, Guvernului Revoluţionar şi poporului cubanez, cu prilejul celei de-a XI-a aniversări a „Zilei Eliberării“ — ziua naţională a Republicii Cuba —, calde felicitări şi cele mai bune urări de succes în activitatea pusă în slujba dezvoltării libere, independente şi prospere a ţării dv. Reafirmăm convingerea noastră că relaţiile de prietenie şi colaborare multilaterală dintre ţările, partidele şi popoarele noastre vor cunoaşte o continuă dezvoltare. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român, Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România