România Liberă, ianuarie 1972 (Anul 30, nr. 8458-8481)

1972-01-14 / nr. 8467

Pagina a 6-a — 74 ianuarie 1972 Lovitură de stat militară in Ghana ACCRA 13 (Agerpres). Locotenent-colonelul Mike Achampong a anunţat, la postul de radio Accra, că un grup de ofiţeri şi civili a preluat puterea în Ghana, în urma unei lovituri de stat care a avut loc în noaptea de miercuri spre joi. Fostul premier, Kofi Rusia, a fost înlăturat din funcţie. După cum relevă agenţiile de presă, Kofi Busia se află la Londra, pentru tratament medical, în momentul loviturii de stat. Mike Achampong a declarat că ţara va fi guvernată de acum înainte de un Consiliu al redeşteptării naţionale, compus din reprezentanţi ai armatei şi lideri civili. Totodată, el a menţionat că reprezentanţi ai sindicatelor, fermierilor şi ai unor organizaţii obşteşti vor face parte din noul organism, cu titlul de consilieri. Aceasta este cea de-a doua lovitură de stat care are loc in Ghana, după cucerirea independenţei în anul 1957. Intre 24 februarie 1966, data la care a fost răsturnat de la putere fostul preşedinte, Kwame N’Krumah, şi 30 august 1969, ţara a fost condusă de un grup de ofiţeri superiori, în frunte cu generalul Abrefa Afrifa. In urma alegerilor desfăşurate în august 1969 şi cîştigate de Partidul progresului, a avut loc trecerea la puterea civilă ; funcţia de prim-ministru al ţării, în septembrie 1969, a fost preluată de Kofi Rusia. ACCRA 13 (Agerpres). — Locotenent-colonelul Mike Achampong, comandantul brigăzii I de infanterie a armatei ghaneze, care a preluat puterea în Ghana, în urma loviturii de stat militare, a anunţat că preşedintele ţării, Edward Akufo-Addo, a fost demis din funcţiile sale, informează agenţia France Presse. Intr-o proclamaţie radiodifuzată, Mike Achampong a anunţat, de asemenea, dizolvarea Adunării Naţionale. Postul de radio Accra, reluat de agenţia France Presse, a comunicat, pe de altă parte, că toate funcţiile administrative în Ghana vor fi exercitate, provizoriu, de către comandanţii militari regionali. La Bruxelles s-a încheiat Reuniunea consultativă a reprezentanţilor opiniei publice din ţările europene consacrată securităţii şi cooperării BRUXELLES 13 (Agerpres). La Bruxelles au luat sfîrşit, joi la amiază, lucrările reuniunii consultative a reprezentanţilor opiniei publice din 27 ţări europene, consacrată examinării problemelor securităţii şi cooperării pe continent. Intr-o scrisoare adresată participanţilor, ministrul de externe belgian, Pierre Harmel, uvînd succes lucrărilor reuniunii, s-a pronunţat pentru „necesitatea îmbinării eforturilor desfăşurate de către guverne şi diverse personalităţi europene în scopul realizării unei atmosfere propice pentru începerea marii dezbateri privind securitatea europeană". In cadrul reuniunii, a fost hotărîtă constituirea unui Comitet internaţional de iniţiativă şi a unui secretariat tehnic, în componenţa cărora au fost aleşi reprezentanţi din toate ţările participante. Din partea României, în comitet au fost aleşi Traian Ionaşcu, preşedintele Comisiei juridice a Marii Adunări Naţionale, Constanţa Crăciun, Eugen Jebeleanu, vicepreşedinte al Biroului Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, György Kovács, membru al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, George Ivaşcu, directorul revistei „România literară“, Petre Dascălu, membru al Consiliului Central al U.G.S.R. Comitetul de iniţiativă a adoptat o declaraţie în care propune convocarea la Bruxelles, în zilele de 25 iunie a.c., a unei noi adunări a reprezentanţilor opiniei publice din ţările europene consacrată problemelor securităţii şi cooperării. Ţelul acestei iniţiative este de a contribui la familiarizarea opiniei publice cu problemele actuale ale organizării conferinţei europene pentru securitate şi cooperare, la mobilizarea tuturor acelora care doresc să-şi unească eforturile pentru făurirea unui viitor mai bun şi paşnic al continentului. Declaraţia conţine un apel adresat partidelor politice, organizaţiilor sindicale şi sociale, parlamentarilor, cercurilor economice, savanţilor, oamenilor de cultură, tuturor celor care militează pentru o „Europă a păcii, în condiţii de securitate şi cooperare“. ACTUALITATEA INTERNAȚIONALĂ BERLIN: CONVORBIRILE MINISTRULUI INDUSTRIEI CONSTRUCŢIILOR DE MAŞINI AL ROMÂNIEI BERLIN 13 — Corespondentul Agerpres, Ştefan Deju, transmite : Ministrul industriei construcţiilor de maşini al României, Ioan Avram, a avut convorbiri cu ministrul construcţiilor de mijloace de transport şi maşini de prelucrat al R.D.G., Rudi Georgi, cu ministrul industriei electrotehnice şi electronice, Otfried Steger, şi cu ministrul construcţiilor de maşini grele şi instalaţii, Gerhard Zimmermann. Convorbirile, la care a participat şi ambasadorul României în R.D.G., Nicolae Ghenea, precum şi specialişti care însoţesc pe ministrul român, au avut ca temă adîncirea şi lărgirea colaborării şi cooperării în domeniul construcţiilor de maşini între cele două ţări, lărgirea schimbului de produse ale industriei constructoare de maşini şi perspectiva colaborării și cooperării pînă în anul 1975. Scrisoare adresată de India Naţiunilor Unite NEW YORK 13 (Agerpres). — Reprezentantul permanent al Indiei la O.N.U., Samar Sen, a adresat secretarului general al Naţiunilor Unite, Kurt Waldheim, o scrisoare prin care India informează pe membrii Consiliului de Securitate că este gata să înceapă negocieri cu Pakistanul asupra retragerii tuturor forţelor armate din zona de vest a conflictului, inclusiv din Jammu şi Kasmir. Samar Sen a cerut secretarului general al O.N.U. să transmită scrisoarea tuturor membrilor Consiliului de Securitate. O declaraţie a unui purtător de cuvint pakistanez LAHORE 13 (Agerpres). — Purtătorul de cuvînt pentru presă al preşedintelui Pakistanului a declarat — după cum informează din Lahore agenţia Reuter — că Zulfikar An Bhutto este de părere că nu va putea avea convorbiri concrete cu şeicul Mujibur Rahman, decit după retragerea trupelor indiene din Pakistanul de est. El a adăugat că „există un acord între cei doi conducători ca să aibă discuţii amănunţite la momentul potrivit“. Avioane americane au bombardat din nou teritoriul R. D. Vietnam SAIGON 13 (Agerpres).Aviaţia Statelor Unite a violat din nou spaţiul aerian şi a atacat teritoriul R. D. Vietnam. După cum anunţă agenţia France Presse, care citează comandamentul american din Saigon, miercuri, două bombardiere americane de tipul „F-105“ au atacat cu rachete un punct de pe teritoriul R. D. Vietnam, situat la 70 kilometri nord-vest de zona demilitarizată. MALTA: Sensul unei Nu mai departe decit acum patru zile, trimisul special al Agenţiei France Presse în capitala Maltei, La Valetta, consemna într-o corespondenţă că opoziţia malteză tinde să-şi intensifice eforturile, pentru a contracara politica premierului Dom Mintoff privind prezenţa bazelor militare britanice pe insulă. Reproducînd unele declaraţii ce au mers pipă la a cere demisia primului ministru şi reluarea, fără condiţii prealabile, a negocierilor cu Anglia, ziaristul francez menţiona, totodată, intenţia acestor grupări — în special, a principalului partid de opoziţie, cel naţionalist — de a organiza o amplă manifestaţie de protest împotriva politicii oficiale. Şi, într-adevăr, demonstraţia a avut loc. Miercuri după-amiază, pe Kingsway, strada principală a capitalei, fremăta o „mare de oameni“ — după cum relatează agenţiile de presă. Dar speranţele iniţiatorilor au fost de la bun început, spulberate. Partizanii lor ? Inexistenţi — notează observatorii. Manifestaţia a constituit, în schimb, un prilej de ilustrare elocventă a sprijinului vast de care se bucură hotărîrile adoptate în decursul ultimelor luni. „Malta îşi strînge rindurile în jurul lui Mintoff“, iată ce scria pe pancartele participanţilor. Afirmaţie laconică, sintetizînd însă coordonatele stării de spirit caracteristică pentru majoritatea covîrşitoare a opiniei publice malteze şi confirmind, o dată mai mult, că tendinţele realiste ale politicii promovate, încă din momentul preluării puterii de către actualul guvern — care vizează, în esenţă, dobîndirea unei reale independenţe economice şi politice a statului, consolidarea neutralităţii sale se înscriu pe făgaşul aspiraţiilor fireşti ale poporului, întrunind larga sa adeziune. Politica externă a Maltei trebuie să corespundă intereselor ţării — au precizat autorităţile. Or, după proclamarea independenţei în 1964, în baza unui acord încheiat cu Londra, trupele au fost menţinute, Malta transformîndu-se, practic într-o puternică bază militară — nu numai britanică, ci şi a pactului atlantic. Sediu al statului major al comandamentului mediteranean N.A.T.O., bază de reparaţii pentru flota a 6-a a S.U.A., mica insulă şi-a câştigat — în pofida nemulţumirii locuitorilor săi — faima de „portavion nescufundabil“, de „zăvor al Mediteranei“. Pentru a pune capăt acestei situaţii cu implicaţii nefavorabile şi pentru economia ţării, premierul Mintoff — după ce iniţial, a cerut revizuirea termenilor inechitabili ai tratatului militar anglo-maltez — a decis, în faţa refuzului categoric al Marii Britanii, ca unităţile engleze să părăsească Malta pînă la 31 decembrie 1971, termenul fiind apoi prelungit pînă la 15 ianuarie. Totodată, a fost interzisă folosirea instalaţiilor de pe insulă de către flota a 6-a americană, ca şi a bazei şi a aeroportului de către alte puteri membre ale NATO. Evident, conflictul dintre Malta şi Londra a fost presărat cu numeroase tratative, menite să modifice optica autorităţilor malteze, determinîndu-le să adopte o atitudine mai maleabilă. Dar încercările de a se ajunge la un compromis — interpretate, de fapt, ca tentative de a exercita presiuni asupra guvernului condus de Dom Mintoff şi, deci, ca intervenţii în treburile interne ale statului - nu au avut ecoul scontat. Neacceptînd să discute decit în calitate de partener cu drepturi depline, mica insulă îşi menţine neschimbată poziţia — aşa cum a evidenţiat, în cursul unei conferinţe de presă, M. Gonzi, arhiepiscopul de Malta, în urma ultimelor sale întrevederi de la Londra, cu premierul Heath. La rîndul său, acesta a declarat că Anglia nu este dispusă să plătească suma cerută (18 milioane de lire), ci numai aproximativ jumătate, susţinînd totodată, în intenţia prelungirii cu încă două luni a termenului de staţionare a trupelor pe insulă, că Marea Britanie şi-a acoperit „datoriile“ faţă de Malta pînă la 31 martie 1972. Încercarea de a cîştiga timp în acest mod a suscitat, însă, chiar în cercurile politice engleze, precizarea unor noi puncte de vedere, exprimînd nelinişte şi dezaprobare. S-ar putea ca Partidul laburist să-şi retragă sprijinul acordat pînă acum guvernului, în această problemă — prevăd unii comentatori, pe marginea actualei vizite în La Valetta a unei delegaţii laburiste. Poziţia P.C. din Marea Britanie a fost exprimată într-o declaraţie dată publicităţii de Comitetul politic, care — relevînd dreptul poporului maltez de a-şi asigura singur viitorul, fără amestec străin , arată că „disputa dintre Anglia şi Malta poate fi rezolvată numai prin urgentarea retragerii forţelor militare engleze“. Pe de altă parte, interesul nedezminţit al alianţei atlantice faţă de menţinerea insulei ca punct-cheie al sistemului său de baze este oglindit şi de intensele consultării diplomatice care au avut loc între Anglia şi ceilalţi membri ai N.A.T.O., care nu au renunţat, totuşi, de a găsi o cale „convenabilă“ de aplanare a divergenţelor, ce nu exclude chiar... „contribuţii“ financiare suplimentare, în scopul rămînerii cu orice preţ a trupelor străine în Malta. Formula a stîrnit, în primul rînd, controverse în însuşi sinul aliaţilor atlantici — în special, între Anglia pe de o parte şi 73.U.A. şi Italia, pe de alta şi ea va fi pusă astăzi, din nou, în discuţia reuniunii speciale a Consiliului permanent al N.A.T.O., căreia comentatorii occidentali îi atribuie, însă, de pe acum, incerte şanse de succes. în al doilea rînd, această „rezolvare“ este departe de a corespunde dorinţei populaţiei malteze, care a arătat, fără echivoc, că nu mai este dispusă să tolereze pericolul pe care-l creează prezenţa trupelor militare şi a navelor de război străine pentru independenţa şi pacea statului. Starea de spirit îmbrăţişată, în ultimii ani, de mai multe ţări mediteraneene, în curentul general împotriva prezenţei militare străine înscriindu-se, în timp, lichidarea bazelor militare franceze din Tunisia şi Algeria, a celor engleze şi americane din Libia. Evenimentele din Malta, ce depăşesc ca semnificaţie graniţele micului stat, sunt o expresie a dezideratului popoarelor de a-şi afirma fiinţa naţională, sînt parte integrantă din lupta pentru dreptul de a-şi hotărî singure soarta, de a participa, pe picior de egalitate, la rezolvarea problemelor internaţionale, la slăbirea încordării şi instaurarea unui climat de pace şi securitate. Acţionînd în vederea desfiinţării bazelor străine de pe teritoriul ţării, poporul maltez militează pentru dobîndirea deplinei independenţe, a posibilităţii de înţelegere şi cooperare cu toate statele. CRINA SARBU - REDACŢIA - Piaţa Scinteil, Telefon 17.60.10, Administraţia int. 1.400, Interurban 30, Telex : 179 iHPs „Frente Amplio“ a pus capăt sistemului traditional de forte .. .. politice din Uruguay“ Un interviu al lui Rodney Arismendi acordat ziarului polonez „Trybuna Ludu“ MONTEVIDEO 13 (Agerpres). — Rodney Arismendi, primsecretar al C.C. al P.C. din Uruguay, a arătat într-un interviu acordat ziarului polonez „Trybuna Ludu“ că, la recentele alegeri prezidenţiale, Frente Amplio a pus capăt sistemului tradiţional de forţe politice, care consta din grupările burghezomoşiereşti „Colorado“ şi „Blanco“, a mobilizat masele sub deviza luptei împotriva imperialismului şi oligarhiei, pentru reforme şi solidaritate cu ţările care luptă pentru independenţă. Existenţa lui Frente Amplio constituie un fapt istoric şi ireversibil. Deşi acesta a fost înfiinţat doar de cîteva luni şi în ciuda unei intense propagande anticomuniste, el a cucerit aproximativ 300 000 de voturi (la o populaţie de 2,9 milioane locuitori). Pentru programul său au votat o treime din alegătorii din capitala ţării, Montevideo — unde el a reprezentat a doua forţă politică — şi fiecare al cincilea alegător din regiunile de provincie. In continuare, Rodney Arismendi a relevat că forţa conducătoare în Frente Amplio o constituie P.C. din Uruguay, căruia, din voturile acordate acestei coaliţii a forţelor de stînga, i-au revenit 32 la sută în capitală şi 31 la sută în provincie — unde a obţinut de două ori mai multe voturi decit în alegerile precedente. Referindu-se la creşterea numărului membrilor P.C. din Uruguay, Rodney Arismendi a arătat că, în ultimul deceniu, rindurile partidului au sporit de patru ori, iar 78 la sută din membrii săi sunt muncitori. Organizaţia din capitală a partidului numără 33 000 de membri. O caracteristică a P.C. din Uruguay o constituie tinereţea membrilor săi, dintre care jumătate au între 18 şi 30 ani. In încheierea interviului, Rodney Arismendi a arătat că Frente Amplio reprezintă o verigă de seamă în procesele revoluţionare care au loc în America Latină. In Chile urmează să fie expropriate alte 88 de latifundii, dintre care 54 în provincia Linares, 30 în Cautin şi restul în celelate provincii. Guvernul Unităţii Populare, a expropriat, în baza legii pentru reforma agrară, circa 1400 de latifundii. în fotografie , ţăranii chilieni merg să-şi ocupe pămîntul. Proces în Croaţia BELGRAD 13 (Agerpres). — După cum anunţă agenţia Tanjug, preşedintele Tribunalului districtual din Zagreb, Viekoslav Vidovici, a informat pe ziarişti că a început procesul intentat unor personalităţi croate care s-au făcut vinovate de propagandă duşmănoasă sistematică şi care au încercat ca, pe baza unui program contrarevoluţionar, naţionalist şi separatist, să acţioneze împotriva orînduirii de stat din Croaţia, încercînd să determine separarea prin forţă a acestei republici de federaţia R.S.F. Iugoslavia. Pentru realizarea acestor scopuri, au fost create organizaţii contrarevoluţionare, în primul rind „Matiţa Hrvatska“, care au constituit nucleul politic al activităţii lor contrarevoluţionare, prin care şi-au sincronizat acţiunile cu cele ale ustaşilor şi ale altor organizaţii antisocialiste şi ostile ce colaborează cu diverse servicii de spionaj din străinătate. Aceste persoane, menţionează agenţia, au organizat în anul 1971 greva generală a studenţilor, intenţionînd s-o transforme într-o grevă generală a tuturor oamenilor muncii din această republică. După ce a luat cunoştinţă de materialul pus la dispoziţie de comisia de anchetă, Tribunalul a dispus arestarea acestor persoane, printre care se află Marko Veseliţă, membru al Comitetului de conducere al societăţii „Matiţa Hrvatska“, Sime Drodan, secretar al acestei societăţi, Frame Tudjman, general în retragere, Vlado Gotovaţ, redactor responsabil al ziarului „Hrvatski Trednik“, şi Hrvoje Sosici, membru al societăţii susmenţionate. • PREŞEDINTELE INDIEI, Venkata Giri, l-a primit pe Otto Winzer, ministrul de externe al R. D. Germane, aflat într-o vizită la Delhi, informează agenţia A.D.N. Cu acest prilej, şeful statului indian a exprimat satisfacţia faţă de dezvoltarea continuă a relaţiilor dintre cele două ţări. • SECRETARUL GENERAL AL O.N.U., Kurt Waldheim, a adresat o circulară tuturor şefilor de departamente ai Organizaţiei Naţiunilor Unite, prin care le cere să reducă cheltuielile, spre a contribui la redresarea situaţiei financiare a O.N.U., a anunţat un purtător de cuvînt al O.N.U. • ANDREI GROMIKO, ministrul de externe al U.R.S.S., l-a primit joi pe ambasadorul Franţei la Moscova, Boreg Seydou, în cadrul consultărilor politice sovieto-franceze. Au fost examinate probleme privind relaţiile bilaterale, precum şi probleme actuale ale situaţiei internaţionale. • LA SOFIA au luat sfîrşit convorbirile dintre Nenko Cendov, adjunct al ministrului de externe al R. P. Bulgaria, şi Orhan Eralp, secretar general la Ministerul Afacerilor Externe al Turciei, aflat într-o vizită oficială la Sofia. • O DELEGAŢIE UNGARA, condusă de ministrul comerţului exterior, Josef Biro, se află în Danemarca, pentru convorbiri în problema achiziţionării de utilaj pentru industria ungară. • NIKOLAI PATOLICEV, ministrul comerţului exterior al U.R.S.S., a examinat joi, împreună cu membrii delegaţiei consorţiului francez „Gisofra“, probleme ale lărgirii cooperării economice şi comerciale dintre Uniunea Sovietică şi Franţă. • COMPANIA DE TRANSPORTURI AERIENE DIN R.D.G. „INTERFLUG“ şi compania de aviaţie scandinavă „SAS“ au încheiat un acord privind zborurile pe ruta Copenhaga—Berlin. • ROBERT MONAMARA a fost reales miercuri preşedinte al Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Noul mandat acordat cuprinde o perioadă de cinci ani şi va începe la 1 aprilie 1973. IN CADRUL COOPERĂRII ROMANO-KENYENE Inaugurarea lucrărilor miniere de la Kinangoni NAIROBI 13 (Agerpres). In Kenya s-au inaugurat, recent, lucrările miniere la zăcămîntul de plumb de la Kinangoni, care se realizează în cadrul cooperării româno-kenyene. Cu acest prilej, a avut loc o festivitate la care au participat Jomo Kenyatta, preşedintele Kenyei, O. Omamo, ministrul resurselor naturale şi alte personalităţi oficiale kenyene, membri ai corpului diplomatic. Au fost prezenţi Bujor Almăşan, ministrul minelor, petrolului şi geologiei, Ion Drinceanu, ambasadorul României în Kenya, precum şi specialiştii români care lucrează la acest obiectiv. Ministrul român a înmînat preşedintelui Republicii Kenya un mesaj de prietenie din partea preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu. Preşedintele Kenyatta a exprimat vii mulţumiri pentru mesajul transmis. In discursul ţinut la ceremonia de la Kinangoni, preşedintele J. Kenyatta a subliniat rezultatele bune ale cooperării cu România, care au dus la crearea acestui obiectiv minier în ţara sa, elogiind activitatea specialiştilor români în valorificarea bogăţiilor subsolului kenyan. In cuvîntul său, Bujor Almăşan, apreciind importanţa acestei cooperări, şi-a exprimat convingerea că dezvoltarea activităţii miniere din zona Kinangoni va contribui la progresul economiei naţionale a Kenyei şi va marca începutul unei colaborări reciproc avantajoase, tot mai strinse între România şi Kenya. Ministrul kenyan al resurselor naturale, O. Omamo, a arătat în cuvîntul său că „datorită cooperării cu România s-a descoperit zăcămîntul într-o zonă care şi anterior a fost cercetată de alte companii, însă fără rezultat“ . Festivitatea, la care au participat şi numeroşi locuitori din regiune, s-a desfăşurat într-o atmosferă de caldă prietenie şi s-a încheiat cu o mare serbare populară. Presa şi radioteleviziunea kenyană au informat pe larg despre acest eveniment. RĂSFOIND PRESA STRĂINĂ „FINANCIAL TIMES" (Londra): „Creşterea costului vieţii in tarile Pieţei comune-mai înaltă decit oricind“ Ziarul „Financial Times“ din Londra s-a ocupat în numărul său din 8 ianuarie de unele aspecte ale situaţiei economice din ţările membre ale Comunităţii Economice Europene (Piaţa comună). Prilejul i-a oferit publicarea unor date statistice la sediul C.E.E. din Bruxelles, de unde Reginald Dale, corespondentul ziarului pentru problemele Pieţei comune, a trimis un articol intitulat „Costul vieţii în ţările Pieţei comune indică o scumpire mai mare decit oricind“. Reproducem mai jos, acest articol : „Creşterea generală a costului vieţii în ţările Pieţei comune a fost, anul trecut, mai mare decit oricind de la înfiinţarea Comunităţii în 1958. Acest fapt este subliniat de către Comisia C.E.E. de la Bruxelles în ultimul ei raport lunar cu privire la situaţia economică. Cea mai mare creştere a fost înregistrată în Olanda, unde preţurile de consum au fost în noiembrie cu 8,3 la sută superioare celor notate cu un an înainte în aceeaşi perioadă. Pe locul următor se situează Franţa şi R.F. a Germaniei (5,8 la sută), Belgia şi Luxemburg (5,3 la sută) şi, in final, Italia, cu o creştere, în octombrie, de 4,5 la sută. In cursul lunilor de toamnă, preţurile au crescut masiv în toate ţările membre, subliniază Comisia C.E.E. Ca un adaos la sporul persistent al costului produselor industriale, s-a accelerat şi mişcarea, în sus, a preţurilor pentru alimente şi prestări de servicii. îmbunătăţirea balanţei comerciale a Pieţei comune cu statele nemembre care în trimestrele doi şi trei s-a datorat în principal schimbării diferenţiate a ratelor de schimb şi reducerii importurilor, a fost stopată la începutul trimestrului patru, declară Comisia C.E.E. Un motiv al acestei evoluţii ar putea fi consecinţa asupra exporturilor Pieţei comune a grevei docherilor de pe coasta de est a Statelor Unite, dar, conform raportului de la Bruxelles, se pare că şi cererea din exterior a fost mai redusă. De cîteva luni, planul exporturilor C.E.E. nu a mai crescut, dar nici importurile nu au sporit decît foarte puţin. Primele rezultate ale studiului consacrat tendinţelor din investiţii indică o diminuare a înclinaţiilor companiilor de a investi. Tendinţa este mult mai pronunţată în sectoarele metalurgiei, siderurgiei şi al metalelor neferoase, în construcţii mecanice şi electrice, în industria de automobile, în R.F. a Germaniei, unde investiţiile de capital au fost în 1971 cu doi la sută mai mari în comparaţie cu anul anterior, cercurile conducătoare economice intenţionează să efectueze o reducere cu 5 la sută în anul 1972. De asemenea, în Belgia, unde anul trecut au fost deja efectuate reduceri, în raport cu cele mai înalte cote ale investiţiilor anului 1970, conducătorii economici plănuiesc să opereze noi reduceri în anul în curs. în Franţa, investiţiile au crescut anul trecut cu 13 la sută şi în 1972 se aşteaptă un nou spor de aproximativ 5 la sută. Nu se cunosc încă detalii cu privire la situaţia din Luxemburg şi Italia. Comisia C.E.E. scoate în evidenţă faptul că cifrele privind investiţiile planificate se referă la capitaluri în termeni monetari. Datorită aşteptatelor creşteri de preţuri, dezvoltarea în termeni reali va fi chiar şi mai puţin favorabilă“. .România liberă“ In cursul acestei săptămîni, Yokohama, lingă Tokio, a fost martora unei apariţii ciudate. De fapt, o nouă expresie a tehnicei moderne — „pompierul-robot" ce urmează să facă proba posibilităţilor sale. Dirijat de la distanţă, printr-un sistem de control, el este astfel conceput incit să urce scări şi să pătrundă în camerele cuprinse de flăcări, de care oamenii nu se mai pot apropia. Prin camerele de televiziune instalate în ochii robotului, el înregistrează şi transmite în afară situaţia existentă. Două stingătoare cu apă, amplasate la cap şi un altul mai mare, la piept, sunt prevăzute să stăpînească focul pe o anumită suprafață. Descoperirea unui nou mineral Un specialist de la Institutul de geologie şi geofizică al Academiei de ştiinţe al U.R.S.S. a descoperit de curind, un nou mineral. Efectuînd cercetări in nordul văii fluviului lenisei, în Taiga, Andrei Nazkin a dat peste o piatră cenuşie, care prezenta un aspect obişnuit. Supusă mai multor analize, a fost imposibilă o identificare a acesteia cu unul din cele 3 000 de minerale cunoscute şi repertoriate. Geologii sovietici sunt de părere că este vorba de o descoperire importantă, întrucit acest nou mineral conţine bariu. Noi date despre Marte Încă dintr-o epocă foarte îndepărtată existau vulcani în plină activitate pe Marte, din ale căror conuri ieşeau gaze şi fum, şi este posibil ca magma incandescentă din interiorul lor, care se afla la o mare adîncime, să fi supus suprafaţa „planetei roşii“ la o serie de modificări geologice. Aceasta este una din principalele concluzii la care au ajuns savanţii de la „Jet Propulsion Laboratory“ (J.P.L.) din Pasadena (California) în urma studierii fotografiilor şi datelor transmise de sonda spaţială „Mariner-9“. Încă înainte de a se fi lansat „Mariner-9“ s-au putut constata, declara dr. Bruce Murray, de la Institutul de tehnologie din California, fenomene geologice pe suprafaţa lui Marte „Insă nu se putea şti, subliniază specialistul, dacă aceste fenomene erau in curs a se produce sau ar fi avut loc in urmă cu milioane de ani. Eu nu pot să-mi imaginez acum că Marte are o suprafaţă fosilă“. Dr. Murray este de părere că „informaţiile şi fotografiile culese şi transmise de „Mariner-9“ arată o gamă fantastică de fenomene noi, a căror existenţă nu am prevăzut-o niciodată“. Meci întrerupt de stadionul din Londe (Franţa) se desfăşura o intîlnire de fotbal. La un moment dat, cînd echipele se aflau într-o fază de joc mai aprinsă, s-a auzit un fluier. Jocul a fost, cum era de aşteptat, întrerupt imediat. Atît jucătorii cît şi arbitrul au rămas surprinşi. Pînă la urmă avea să se constate că cel care a oprit jocul a fost un poliţist. Motivul ? Pentru a permite unui elicopter să aterizeze pe dreptunghiul terenului de fotbal. Un răufăcător, cu mîinile legate, a luat loc în aparat. Timp de trei zile, el fusese urmărit, deoarece reuşise să evadeze dintr-un local al poliţiei, unde i se lua un interogatoriu în legătură cu furturile de maşini pe care le săvirşise. Prins, tînărul, în vîrstă de 28 de ani, a fost adus pe stadion, singurul loc din localitate unde elicopterul putea să aterizeze. Recenzarea pigmeilor în Republica Zair Republica Zair va proceda în curind, menţionează agenţia France Presse, la recenzarea pigmeilor care trăiesc în teritoriul ţării. Ştirea a fost anunţată miercuri, de către ministrul cu problemele sociale al acestui stat african. Recensămîntul a fost hotărît de către preşedintele Republicii Zair, generalul Joseph Desire-Mobutu, care intenţionează să „elibereze total“ populaţiile pigmee ce trăiesc într-o stare de sălbăticie în imensa pădure ecuatorială. Tren... pe pernă de aer La Cambridgeshire, pe un traseu de un kilometru şi jumătate, a fost experimentat primul tren britanic bazat pe principiul pernei de aer. Acest mijloc de locomoţie se deplasează pe o linie confecţionată din beton şi poate transporta pînă la 100 de pasageri, cu o viteză de 400 km pe oră. Bucureşti. Abonamentele se primesc la toate oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: Combinatul Poligrafic Casa Scinteil. 40.340