România Liberă, martie 1972 (Anul 30, nr. 8507-8533)

1972-03-18 / nr. 8522

Pagina a 8-a—-18 martie 7972 Preşedintele Cubei l-a primit pe ministrul român al educaţiei şi învăţămîntului HAVANA 17. — Coresponden- Iul Agerpres, Victor Stamate, transmite : Preşedintele Republicii Cuba, Osvaldo Dorticos Torrado, a primit joi, la Palatul Revoluţiei din Havana, pe tovarăşul Mircea Maliţa, ministrul educaţiei şi învăţămîntului. Cu acest prilej a avut loc o convorbire in probleme de interes comun privind organizarea invăţămîntului de toate gradele şi îmbinarea studiului cu practica de producţie. în timpul convorbirii au fost subliniate posibilităţile mereu crescinde de dezvoltare a legăturilor de colaborare între România şi Cuba în domeniul educaţiei şi invăţămintului. Tovarăşul Mircea Maliţa a transmis preşedintelui Osvaldo Dorticos un salut din partea preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. La rindul său, preşedintele Dorticos a transmis un salut preşedintelui Nicolae Ceauşescu. La primire, care a decurs intr-o atmosferă cordială, tovărăşească, au fost prezenţi Belormino Castilia, ministrul educaţiei al Cubei, Enrique Borbonet, adjunct al ministrului educaţiei, şi Petre Ionescu, ambasadorul României în Cuba. în cursul aceleiaşi zile, ministrul Mircea Maliţa a prezentat în faţa cadrelor de conducere ale Ministerului Educaţiei din Cuba o amplă expunere asupra organizării şi dezvoltării învăţămîntului de toate gradele în România. FRANŢA: Schimb de scrisori între Partidul Comunist şi Partidul Socialist PARIS 17 — Corespondentul Agerpres, Paul Diaconescu, transmite : Ziarul „L’Humanite“ publică schimbul de scrisori dintre Partidul Socialist din Franţa şi Partidul Comunist Francez cu privire la stabilirea în comun a unui program de guvernămînt. In scrisori de afirmă hotărîrea celor două partide a angaja cit mai curînd discuţii in vederea ajungerii la un program comun de guvernămînt alstîngii. „L’Humanite“ informează, de asemenea, că delegaţia P.C.F. la viitoarele convorbiri va fi condusă de Georges Marchais, secretar general adjunct al partidului, iar delegația Partidului socialist de Francois Mitterrand, secretar general al acestui partid. Premierul britanic despre unele aspecte ale situaţiei internaţionale LONDRA 17 (Agerpres). — In cadrul unei conferinţe de presă, organizată la Asociaţia presei străine din Londra, primul ministru britanic, Edward Heath, a expus punctul de vedere al guvernului său in legătură cu unele aspecte ale vieţii politice internaţionale. După ce s-a referit la relaţiile dintre ţările vest-europene, precum şi la problema privind Piaţa comună in forma sa lărgită, premierul britanic a adăugat : „Europă înseamnă, însă, mai mult decit Europa, occidentală, iar Marea Britanie are toate motivele să urmărească relaţii mai bune cu toate statele Tratatului de la Varşovia. Dorim în mod sincer îmbunătăţirea acestor relaţii şi suntem hotărâţi să acţionăm în acest sens“. Totodată, premierul britanic a afirmat că participarea R.P. Chineze la rezolvarea marilor probleme ale contemporaneităţii este esenţială, exprimînd satisfacţia guvernului său in legătură cu faptul că această convingere este împărtăşită in prezent de tot maimulte state ale lumii. Şedinţa de ieri în problema PARIS 17 (Agerpres). După o întrerupere de aproape o lună, conferinţa cvadripartită de la Paris în problemele Vietnamului şi-a reluat, la 16 martie, lucrările în cadrul celei de-a 146-a şedinţe. In cuvîntul său, reprezentantul delegaţiei R.D. Vietnam, Nguyen Minh Vi, a arătat că aviaţia americană şi-a intensific a Conferinţei vietnameză cât şi mai mult bombardamentele asupra oraşelor şi satelor paşnice din R.D. Vietnam. Scopul pe care îl urmăreşte guvernul S.U.A., a subliniat Nguyen Minh Vi, este de a obţine o victorie militară pe calea „vietnamizării“ conflictului şi de a menţine administraţia-marionetă, de la Saigon ca instrument al neocolonialismului in Vietnamul de sud. Reprezentantul delegaţiei Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, Nguyen Van Thien, a declarat, la rîndul său, că, în ultimul timp, Statele Unite şi-au intensificat simţitor acţiunile militare in Indochina, îndeosebi atacurile aeriene asupra teritoriului R.D. Vietnam şi Vietnamului de sud. / Gală de filme româneşti in oraşul egiptean Alexandria CAIROT — Corespondentul Agerpres, Nicolae N. Lupu, transmite ? La unul dintre cele mai mari licee din oraşul egiptean Alexandria, a avut loc o gală de filme documentare româneşti. Gala a fost organizată de consulul român la Alexandria, Nicolae Fîciu. Au fost prezentate, cu această ocazie, filmele „Delta Dunării“, „Pe poteci de munte“, „In paradisul păsărilor“, „Fata de pe Someş“, „Anotimpul mireselor“. Au asistat peste 700 de persoane — oameni de artă şi cultură, cadre didactice, elevi. Delegaţia bulgară de partid şi guvernamentală şi-a încheiat vizita in Cehoslovacia PRAGA 17 (Agerpres). — La 17 martie, la Praga s-au încheiat convorbirile dintre delegaţia de partid şi guvernamentală cehoslovacă şi delegaţia de partid şi guvernamentală bulgară, care a făcut o vizită oficială in Cehoslovacia. La încheierea convorbirilor, a fost semnat un comunicat. In aceeaşi zi, delegaţia bulgară, condusă de Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria, a părăsit Praga, plecînd spre patrie. La plecare, oaspeţii au fost conduşi de Gustav Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, preşedintele R.S. Cehoslovace, Ludvik Svoboda, şeful guvernului cehoslovac, Lubomir Strougal, şi de alte persoane oficiale.  ACTUALITATEA INTERNATIONALA U.IIII.: Pregătiri in vederea unei noi conferinţe asupra dreptului mării NAŢIUNILE UNITE 17 (Agerpres). — La New York continuă lucrările Comitetului O.N.U. pentru pregătirea unei noi Conferinţe asupra dreptului mării, prevăzută pentru anul 1973. Printre temele prioritare dezbătute de Comitet figurează stabilirea, printr-un tratat, a regimului juridic al zonei şi resurselor teritoriilor submarine situate în afara limitelor jurisdicţiei nationale. Luînd cuvîntul in cadrul dezbaterilor, reprezentantul român, Ion Voicu, a arătat că elaborarea unui tratat care să guverneze activităţile statelor în zona situată dincolo de limitele jurisdicţiei naţionale prezintă o importanţă de prim ordin pentru cooperarea internaţională intr-un domeniu vital pentru omenire. De aceea, bazele viitorului regim trebuie să-şi găsească în tratat expresia juridică cea mai clară, astfel incit sistemul normativ ce va fi instituit să corespundă pe deplin exigenţelor formulate, de membrii comunităţii internaţionale. , Referindu-se la locul esenţial pe care il ocupă principiile fundamentale ale dreptului internaţional in statornicirea unui regim juridic specific, printr-un tratat multilateral general, reprezentantul român a subliniat că ele trebuie să fie reflectate în mod adecvat în instrumentul convenţional în curs de elaborare. Este necesar ca preambulul viitorului tratat să cuprindă o enunţare a acestor principii, care îşi găsesc deplina aplicabilitate in dreptul maritim. Cooperarea din domeniul folosirii paşnice a resurselor teritoriilor submarine poate fi concepută numai cu respectarea strictă a principiilor suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului in treburile interne, nerecurgerii la forţă sau la ameninţarea cu forţa şi avantajului reciproc. Delegatul român a reafirmat necesitatea scoaterii definitive a teritoriilor submarine din sfera activităţilor militare şi adoptării unor măsuri menite să asigure aplicarea efectivă a principiului afectării acestei zone unor scopuri exclusiv paşnice. în încheiere, vorbitorul a arătat că se impune ca viitorul tratat să aibă un caracter universal. Scopul şi obiectul tratatului interesează comunitatea internaţională în ansamblul său şi, de aceea, el trebuie să fie deschis tuturor statelor. Reacţii după proiectul anunţat de regele Iordaniei AMMAN (Agerpres). — Agenţia M.E.N. transmite că regele Hussein şi Iordaniei a anunţat un proiect privind constituirea unui nou regat federal, în componenţa căruia ar urma să intre partea occidentală a Iordanului şi alte teritorii palestinene ai căror locuitori doresc să i se alăture, şi Iordania. Suveranul haşemit a declarat, in cadrul unei conferinţe de presă, că elementele de bază ale formulei propuse prevăd că Regatul Iordaniei va deveni „Regatul Arab Unit“. Ammanul va fi cava fi capitala Palestinei. Regele Iordaniei , ar urma să rămînă şeful , noului stat şi să-şi asume puterea executivă în colaborare cu un Consiliu ministerial central. Agenţia M.E.N. precizează, de asemenea, că regele Hussein a delegat,mai multe oficialităţi iordaniene cu funcţii de răspundere pentru a se deplasa în următoarele zile în capitalele ţărilor arabe şi a înmîna mesaje din partea sa. . BEIRUT (Agerpres). — Agenţia France Press transmite . ..Proiectul anunţat de regele Hussein al Iordaniei cu privire la viitorulproblemei palestinene face obiectul unui studiu continuu din partea Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei (O.L.P.), şi, în ansamblu, a liderilor rezistenţei palestinene“ , a declarat Kamal Nasser, purtătorul de cuviint al O.L.P. „Conştienţi de gravitatea situaţiei şi animaţi de un profund sentiment de responsabilitate, liderii palestineni au stabilit largi contacte pe plan naţional şi internaţional, înainte de a se opri asupra unei poziţii, globale faţă de problemele unităţii forţelor palestinene“, a subliniat Kamal Nasser, adăugind că „poziţia rezistenţei se va inspira din dorinţa ce va fi exprimată de masele palestinene, singurele în măsură să decidă, în ultimă instanţă, asupra viitorului lor“. TEL AVIV (Agerpres). Primul ministru israelian, Golda Meir, a respins propunerile regelui Hussein al Iordaniei privind crearea unui stat federal sub numele de „Regatul Arab Unit“, luînd cuvîntul în faţa Knesset-ului. Aceste , propuneri — a spus ea — nu vor putea servi drept bază pentru im acord de pace cu Israelul“ — arată agenţiile France Presse şi A.N.S.A. Golda Meir a reafirmat, în continuare, poziţia Israelului față de situația din Orientul Apropiat. I MOSCOVA: întrevedere Gheorghe Badrus — V. E. Dîmşiţ MOSCOVA 17 — Corespondentul Agerpres, Laurenţiu Duţă, transmite : Ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România in Uniunea Sovietică, Gheorghe Badrus, a fost primit, la 17 martie la cererea sa, de V. E. Dîmşiţ, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, preşedintele Comitetului de Stat al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. pentru aprovizionarea tehnico-materială, cu care a avut o convorbire prietenească. • LA PANMUNJON a avut loc a 6-a intilnire de lucru din cadrul convorbirilor preliminare intre reprezentanţii organizaţiilor de Cruce Roşie din R.P.D. Coreeană si Coreea de sud. In cadrul dezbaterilor, participanţii la întâlnire au continuat schimbul de opinii in vederea elaborării Ordinii de zi a convorbirilor propriu-zise. Părţile au convenit ca următoarea intilnire de lucru să aibă loc la 24 martie a.c. • LA HANOI a fost semnat un acord privind colaborarea in domeniul telecomunicaţiilor între R.D. Vietnam şi U.R.S.S., precum şi un protocol încheiat între Direcţia generală a poştei şi telecomunicaţiilor a R.D., Vietnam şi Ministerul Telecomunicaţiilor al U.R.S.S. • LA PHENIAN a fost semnat un acord în baza căruia R.P.D. Coreeană va acorda ajutor militar Guvernului Regal de Uniune Naţională al Cambodgiei. • LA TRIPOLI au fost semnate două acorduri între Libia şi Algeria privind cooperarea in transporturile pe uscat si pe mare. • MAREA BRITANIE va adopta începind de duminică, 19 martie, ora de vară. La ora 2 Gut, toate ceasurile din ţară vor fi avansate cu 60 de minute, ora britanică aliniindu-se, in acest fel, cel si din vestul continentului nostru. • C.C. al P.C.U.S. şi Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. au adoptat o hotărire referitoare la măsurile de prevenire a poluării bazinelor fluviilor Volga şi Ural cu ape reziduale. • IN ALEGERILE pentru Adunările legislative ,din 16 state şi două teritorii ale Uniunii indiene partidul de guvernămînt, Congresul Naţional Indian (C.N.L), a obţinut 1 925 din totalul de 2 727 de mandate parlamentare. • DEPUTATUL PARAGUAYAN Domingo Laino a prezentat Congresului un proiect de lege privind naţionalizarea firmei „Ripsa“, filială a concernului nord-american „Boc International S. A.“ acuzată de comiterea unor grave neregularităţi. • UN ACORD referitor la livrările de instalaţii cehoslovace pentru centralele electrice din Brazilia a fost semnat la Praga. • PRIMUL MINISTRU al Republicii Arabe Yemen, Mohsen Al-Aini, care întreprinnde o călătorie prin mai multe capitale arabe, şi-a încheiat vizita sa la Tunis. • PREŞEDINTELE NIXON a adresat Congresului S.U.A. un mesaj special prin care recomandă adoptarea unor măsuri privind stimularea cercetărilor ştiinţifice aplicative şi dezvoltarea tehnologiei. • PLATOUL CONTINENTAL al Marii Britanii va furniza, în jurul anului 1980, circa 75 milioane tone de petrol anual, a anunţat in Camera Comunelor, John Eden, adjunctul ministrului britanic al industriei şi comerţului. • IN ULTIMUL TRIMESTRU AL ANULUI TRECUT, balanţa de plăţi a Statelor Unite a înregistrat o tendinţă de ameliorare a deficitului cronic, aceasta cifrindu-se la suma de 1,5 miliarde dolari. Totalul deficitului pe întregul an 1971 se ridică insă la 9,3 miliarde dolari. • O DELEGAŢIE ECONOMICA CHINEZA, condusă de Sun Kei-dian, director general adjunct al Corporaţiei chineze de import-export, a sosit la Belgrad, Intr-o vizită de o lună de zile. Intr-o declaraţie făcută la sosire, şeful delegaţie a spus că scopul principal al vizitei este întărirea prieteniei dintre cele două popoare şi examinarea posibilităţilor de dezvoltare continuă a comerţului dintre cele două ţări. El a arătat că delegaţia va încheia în Iugoslavia aranjamente concrete. • LA 23 MARTIE va sosi la Belgrad Paul Frank, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe al R.F. a Germaniei. • PRIMUL MINISTRU AL INDIEI, Indira Gandhi, care a sosit vineri la Dacca, a avut întrevederi cu şeful guvernului Republicii Bangladesh, Mujibur Rahman. • INCA UN AVION de tipul „Starfighter“, construit după o licenţă a firmei nordamericane „Lockheed“, s-a prăbușit în sudul R.F.G. Însemnări de călătorie din Republica Populară Congo Jacobul văzut de sus şi de jos De sus, de la 1800—2000 de metri, JACOB-ul, dominat de luxurianta vegetaţie specifică locurilor, nu se poate zări. Sub pîntecele avionului, plutind cu viteză redusă, parcă anume pentru a-ţi da prilejul să le admiri, se întind carourile simetric desenate ale plantaţiilor de trestie de zahăr. O vastă plantaţie pe care linia dreaptă a drumurilor o transformă într-o adevărată tablă de şah. Stewardesa anunţase aterizarea. Căutam nerăbdător cu privirea aeroportul şi nu bănuiam în nici un chip că peste citeva clipe măiestria pilotului ne va depune chiar într-unul din acele pătrăţele — la rulaj aripile avionului atingînd aproape lanul de trestie. Pînă la „SIACONGO“ mai aveam de străbătut, evident prin aceleași lanuri de zahăr verde, doar cițiva kilometri. Societatea agro-industrială Congo — întreprinderea care înscrie Iacobul în rîrndul importantelor centre economice situate în lungul liniei ferate ce leagă capitala Brazzaville de portul Pointe Noire — este unadin primele unități ale industriei de stat ale Republicii Populare Congo. „Siacongo“ reuneşte intr-un mare complex trei mari unităţi productive, două profilate pe producţia şi prelucrarea trestiei de zahăr, iar a treia , specializată în prelucrarea arahidelor. Suprafaţa plantaţiilor care asigură materia primă şi care intră în alcătuirea aceluiaşi complex depăşeşte 20.000 de hectare. „Siacongo“ mai cuprinde de asemenea o mare unitate de morărit. Numărul total al muncitorilor permanenţi este de şapte mii, cărora, in perioada campaniilor de recoltare, li se mai adaugă încă alţi 4-5 000 dintre locuitorii Iacobului şi din împrejurimi. Construită cu mai mulţi ani în urmă, adevărata biografie a întreprinderii începe la „25 octombrie 1970, ora 0“ cum precizează inscripţia aflatâ intr-una din principalele hale de producţie, acolo unde într-o însufleţită adunare, muncitorii şi, Împreună cu ei, locuitorii Iacobului au salutat cu satisfacţie lesne de înţeles decretul prin care întreg patrimoniul, întreprinderii a fost trecut în proprietatea statului, a poporului congolez. SIACONGO s-a născut atunci, la 24 octombrie ora,0 şi acest act avea sa însemneze doar o primă filă în cronica eforturilor ce aveau să urmeze, după proclamarea naţionalizării mijloacelor de producţie, în vederea făuririi unei industrii de stat, a unei economii proprii care să asigure dezvoltarea independentă, înaintarea ţării pe calea progresului. . Am străbătut de la un capăt la altul secţiile de producţie ale unităţii de bază, ale rafinăriei de zahăr, precum şi moderna unitate de morărit şi, pretutindeni, în discuţiile purtate cu muncitori, aplecaţi deasupra pupitrelor de comandă sau revizuind instalaţii, cu Cadrele de conducere am putut reţine sentimentul de mîndrie, de satisfacţie, pe care li-1 inspiră faptul că lucrează intr-o unitate care aparţine statului, lor înşile. Mindria aceasta se exprimă Insă în modul cel mai exact In felul de a munci al oamenilor, în pasiunea pe care o pune fiecare tn Îndeplinirea sarcinilor de producţie. Prin această prismă detaliile pe care mi le oferă directorul general, Issoibeka Pacifique, depăşesc cadrul unor simpli parametri tehnico-productivi. Voi reţine cu precădere ca un amănunt mai mult decit semnificativ replica pe care „Siacongo“ a dat-o proorocirilor vechilor rinduieli despre Incapacitatea congolezilor de a-şi conduce singuri economia, proorociri în care unii continuă zadarnic să mai persevereze. Prima campanie de producţie, primul an de activitate după naţionalizare s-a soldat cu un bilanţ remarcabil. In ciuda greutăţilor, provocate între altele de faptul că la plecare exploatatorii străini au lăsat maşinile şi utilajele în condiţii improprii de lucru, producţia de zahăr nu numai că nu a scăzut, ba dimpotrivă, a fost superioară celei obţinute în toţi anii precedenţi. Desfacerea zahărului — o problemă la fel de importantă ca şi producerea lui — a fost rezolvată şi ea în bună parte cu acelaşi succes. Refuzul vechilor achizitori de a primi zahăr cu marca „Siacongo“, n-a însemnat, cum sperau aceştia, sucombarea Întreprinderii. „Siacongo“ a găsit parteneri, în primul rînd pe continentul african, dar şi pe alte continente. N-aş putea încheia aceste însemnări fără a menţiona efectele multiple pe plan social-cultural pe care „Siacongo“ le are în viaţa întregii localităţi. De la 8 000 de locuitori cu ciţiva ani în urmă, Iacobul a devenit astăzi un oraş cu aproape 20.000 de locuitori. Primarul Nzemira Narcel, proaspăt Instalat în această funcţie, mi-a vorbit despre existenţa a numeroase proiecte vizînd dezvoltarea , urbanistică, a reţelei de învăţămînt şi sanitare, a spaţiilor comerciale, de cultură şi recreative. Aceste proiecte, însoţind preocupările de dezvoltare a complexului agroindustrial, de perfecţionare a organizării producţiei, de înfiinţare a noi secţii şi sectoare, şi prin urmare de crearea a noi locuri de muncă, prind de la o zi la alta conturul realităţii. Dacă de sus, de la 1 800—2 000 de metri, Iacobul nu se zăreşte, jos, în inima lui ai satisfacţia de a descoperi un oraş care trăieşte mari şi substanţiale prefaceri. N. Arsenie Convorbirile sovieto-pakistaneze MOSCOVA 17 (Agerpres). — Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., l-a primit vineri pe preşedintele Pakistanului, Zulfikar Ani Bhutto, cu care a avut un schimb de păreri privind relaţiile sovietopakistaneze, situaţia din Peninsula Industan şi căile posibile de reglementare politică a problemelor din această regiune a lumii. Au fost examinate, de asemenea, o serie de probleme internaţionale, menţionează agenţia TASS. La 17 martie, s-au încheiat convorbirile dintre premierul sovietic, Alexei Kosîghin, şi preşedintele Pakistanului, Zulfikar An Bhutto. După cum relatează agenţia T.A.S.S., au fost abordate probleme ale situaţiei actuale şi dezvoltării în continuare a relaţiilor sovieto-pakistaneze şi normalizării situaţiei din Asia de sud, precum şi alte probleme internaționale de interes mutual. Corespondenţă din Varşovia de la Iosif Dumitraşcu Votul de la important Duminică vor avea loc în întreaga Polonie alegeri de deputaţi pentru Seimul celei de-a şasea legislaturi. Secţiile de votare de la oraşe şi sate au fost împodobite cu drapele alb-roşii, aşteptîndu-şi oaspeţii. Evenimentul alegerilor, de o importanţă majoră pentru viaţa întregului popor şi pentru dezvoltarea politică, economică şi socială a Poloniei populare, este aşteptat cu încredere şi optimism. Se contează pe o frecvenţă foarte ridicată la centrele de votare din cele 80 de circumscripţii electorale teritoriale. Pentru cele 460 de mandate de deputaţi în Seim candidează, pe lista comună a Frontului Unităţii Poporului, alcătuită prin înţelegere de Partidul Muncitoresc Unit Polonez, Partidul Ţărănesc Unit şi Partidul Democrat, 625 de persoane. Primul secretar al C.C. al P.M.U.P., Edward Gierek, candidează în centrul minier şi siderurgic Sosnowiec din Silezia, iar Piotr Jaroszewicz, preşedintele Consiliului de Miniştri, la Varşovia, în raionul Praga, de pe malul drept al Vistulei. Cetăţenii ţării care urmează să se prezinte la urne, reprezentînd 68 la sută din totalul populaţiei ţării, constituie, potrivit aprecierilor oficiale, cel mai înalt procentaj în comparaţie cu alegerile precedente. La oraşe vor vota 70,6 la sută din locuitori, în timp ce în mediul rural 64,3 la sută, In volvodatele unde ponderea industriei este mare, cum ar fi, de exemplu, Katowice, Szczecin sau Gdansk predomină alegătorii de la oraşe. Jumătate din cei ce vor vota duminică nu au împlinit încă 40 de ani, iar cetăţenii a căror vîrstă este între 18 şi 24 de ani reprezintă 20 la sută din totalul alegătorilor. Vor vota pentru prima oară aproape 2 milioane de tineri. 19 martie - act politic In perioada celor cinci săptămîni premergătoare alegerilor au fost organizate un mare număr de intîlniri ale candidaţilor cu alegătorii. Luînd forma unui dialog direct, aceste întîlniri au prilejuit un util schimb de păreri şi opinii pe tema modului şi direcţiilor de activitate ale viitorului Seim şi a principalelor probleme asupra cărora să-şi concentreze atenţia şi eforturile deputaţii. Noul Seim va avea ca sarcină adoptarea planului de dezvoltare a economiei naţionale pînă în 1975, operarea unor modificări in Constituţie şi găsirea celor mai bune căi şi metode in vederea exercitării controlului asupra întregii activităţi a guvernului. Programul Congresului al 6-lea al P.M.U.P. de dezvoltare socialistă continuă a Poloniei a fost adoptat drept platformă electorală de către Frontul Unităţii Poporului. Actului de la 19 martie i se atribuie o semnificaţie profund politică, votul acordat viitorilor deputaţi în Seim reprezentînd, totodată, o expresie a sprijinului şi ataşamentului faţă de linia politicii generale a P.M.U.P. de consolidare şi îmbogăţire cu valenţe noi, superioare, a cuceririlor orînduirii populare. Acţiunea lansată în urmă cu două luni în vederea realizării unei producţii suplimentare în valoare de 20 de miliarde de zloţi pînă la finele acestui an a stîrnit un puternic ecou in rîndurile colectivelor de oameni ai muncii. Campania electorală a stimulat iniţiativa creatoare, în prezent existînd premise reale de a afirma că cifra menţionată va fi depăşită. Aceasta constituie încă un exemplu pentru modul în care au înţeles să se prezinte la alegeri oamenii muncii, întregul popor polonez, 17 martie 1972. ,România libera" Şase zile fără apă şi alimente Giorgio Gagliardo şi Daniele Pizziga, doi italieni, in vîrstă de 28 şi, respectiv, 20 de ani, membrii ai echipajului navei petroliere „San Nicolas“, care s-a scufundat la 5 martie, în Atlantic, au reuşit să supravieţuiască pe o plută de salvare, fără apă şi alimente, timp de şase zile. Tancul petrolier la bordul căruia se aflau 30 de marinari, s-a scufundat foarte repede. Din cei cinci oameni care au reuşit să se salveze pe o plută, unul era aproape mort, al doilea a încetat din viaţă în zilele următoare, iar al treilea, fiind intr-un delir continuu, s-a aruncat în valuri. In timp ce se aflau pe plută, au declarat supravieţuitorii naufragiului, ei au observat mai multe vapoare, dar nici unul din ele nu i-a reperat. Martin Bormann semnalat în Columbia Săptămânalul „Cromos Siete Dias“, care apare la Bogota, a înserat în paginile sale, zilele trecute, ştirea că Martin Bormann, fostul adjunct al lui Hitler, s-ar afla in Columbia, ţară in care a venit in urmă cu un sfert de veac. Printr-o întîmplare, doi redactori ai publicaţiei amintite au întilnit, în urmă cu două săptămîni, într-o regiune forestieră din sudul ţării, la graniţa cu Ecuadorul, un individ cu numele de Hermann, ale cărui trăsături se aseamănă cu cele ale fostului criminal de război nazist, Bormann. Ziariştii l-au găsit pe Hermann in faţa casei sale,. Observindu-i acesta, a intrat în locuinţă. Gindindu-se că cel căutat s-a dus după o armă, ei au părăsit imediat locul. Revenind în ziua următoare, însoţiţi fiind de un agent de poliţie din localitatea Orito, Hermann nu a mai putut evita o discuţie. El le-a declarat că este de origine germană, că se află in Columbia din anul... 1926 şi că este în vîrstă de 72 de ani. Ziariştii au reuşit să-l fotografieze. Fotografiile comparative ale lui Hermann şi Bormann, publicate de săptămînal, ar proba că este vorba de una şi aceeaşi persoană. Hermann prezintă o cicatrice plecind de la ochiul sting, este de talie mijlocie şi are umeri inguşti, aşa cum arăta Bormann, relevi revista. In prezent, patrule ale poliţiei columbiene întreprind o anchetă in regiunea Orito. Juan Hermann, suspectat de a fi în realitate Martin Bormann, urmează a fi adus la Bogota, la sfirşitul săptăminii în curs, s-a anunţat în cercurile ziaristice din capitala Columbiei. El va fi interogat, pentru a se stabili adevărata sa identitate. Cazul Feltrinelli La picioarele unui pilon al unei linii electrice de înaltă tensiune, situat la periferia oraşului Milano a fost găsit corpul unui om de 46 de ani mutilat de explozia unei încărcături de dinamită. Persoana a fost identificată ca fiind editorul Gian Giacomo Feltrinelli, personalitate marcantă a vieţii culturale italiene. Printre actele pe care victima le avea asupra sa au fost găsite fotografii ale soţiei şi fiului editorului. Editura Feltrinelli a afirmat că ar fi vorba de un „monstruos asasinat“. După alte versiuni Pelrinelli ar fi decedat in urma unei explozii accidentale, provocată de el însuşi. Observaţii meteorologice cu ajutorul sondelor spaţiale Sub egida Organizaţiei mondiale de meteorologie, experţi din trei ţări, americani, japonezi şi francezi, au început, la Wallops Island (S.U.A.), să efectueze observaţii meteorologice. Ei vor studia datele transmise din spaţiu de 30 de sonde ce vor atinge o altitudine maximă de 70 kilometri. In timp ce sondele se vor îndrepta spre Terra, aparatele instalate la bordul lor vor transmite date despre direcţia de înaintare a viaturilor, despre temperatura si presiunea atmosferică. Aceste experienţe urmeau fi repetate in al doilea semestru al anului viitor. REDACŢIA „ Piaţa Scinteii, Telefon 17.60.10, Administraţia Int. 1.400, Interurban 30, Telex179 — Bucureşti. Abonamentele se primesc la toate oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii tiparul : Combinatul Poligrafic Casa Seroteii. Cititorii din străinătate care doresc să se aboneze la darul „România liberi* se pot adresa Întreprinderii „ROMPRESFILATELIA" — Serviciul Import—Export Presă — Bucureşti — Calea Griviţei nr. 64—66, P.O.B. — Box 2001, 40.340