România Liberă, iunie 1973 (Anul 31, nr. 8897-8922)

1973-06-01 / nr. 8897

Pagina a 2-a — 1 iunie 1973 VIZITA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU de maşini grele, de numeroşi muncitori din uzinele şi fabricile din această zonă a oraşului. Specialişti din domeniul construcţiilor şi materialelor de construcţii prezintă tovarăşului Nicolae Ceauşescu un complex de pavilioane destinat muncitorilor nefamilişti. Sunt discutate, cu acest prilej, planurile mai multor variante a unor astfel de pavilioane realizate din beton celular autoclavizat, material nou, ale cărui proprietăţi permit realizarea intr-un timp scurt a lucrărilor de construcţie şi cu cheltuieli mult reduse. Analizînd cu deosebită atenţie împreună cu specialiştii atit planurile, cit şi diferite faze de construcţie a pavilioanelor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă să se aducă unele modificări în ceea ce priveşte compartimentarea spaţiilor în vederea obţinerii unui confort îmbunătăţit. Apreciind timpul scurt de realizare a construcţiilor din beton celular autoclavizat, costul redus al acestora, precum şi simplitatea execuţiei, secretarul general indică specialiştilor, primarului general al Capitalei, miniştrilor prezenţi să se folosească pe larg noul material la construcţia unor hale funcţionale pentru industria uşoară şi alte sectoare, a fermelor agrozootehnice, unităţilor comerciale, căminelor şi locuinţelor cu 1-2 etaje, creşelor, grădiniţelor, la amenajarea pereţilor interiori din apartamente, în mod deosebit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu atrage atenţia proiectanţilor de a renunţa la sistemul halelor industriale monobloc. Trebuie să realizăm construcţii în care să pătrundă în voie lumina zilei , altfel vor lucra şi muncitorii în aceste condiţii, iar preţul de cost va fi mult mai mic. In cadrul dialogului de lucru cu factorii de răspundere sunt analizate apoi posibilităţile de sporire a numărului de locuri în căminele muncitoreşti in concordanţă cu afluxul de tineri care vin să lucreze în întreprinderile industriale, pe şantierele de construcţii şi în alte sectoare productive ale economiei naţionale. Secretarul general al partidului este informat că pe baza unui studiu întreprins recent, (Urmare din pag. 1) voie să te îmbrăţişez ca o mamă pentru tot ce ai făcut şi ce faci pentru ţară, pentru noi“. Intîmpinat astfel, pretutindeni, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a vizitat, timp de mai bine de două ore, cinci vaduri comerciale — unde aproximativ un sfert din populaţia oraşului cumpără cele necesare — din diferite cartiere ale municipiului, ceea ce a permis cuprinderea şi analizarea principalelor probleme ale aprovizionării bucureştenilor. favorabil pentru agricultură, tot .rele două săptămini pieţele săvarăşul Nicolae Ceauşescu a primească din belşug ceea ce subliniat, totodată, că sunt toate este necesar pentru a satisface condiţiile pentru ca în următoari cerinţele cumpărătorilor, lui şi statului nostru problemelor Îndeplinirii planului cincinal înainte de termen, creşterii, în acest scop a eficienţei tuturor sectoarelor economice. Cadrul acestei analize l-a constituit însăşi munca unor harnice colective din unităţi economice bucureştene. După cum se ştie, comuniştii, oamenii muncii din Capitală sunt iniţiatorii înflăcăratei chemări patriotice, adresată naţiunii întregi, de a se îndeplini cincinalul în patru ani şi jumătate. De atunci, au trecut peste zece luni, perioadă în care angajamentul oamenilor muncii bucureşteni prinde zi de zi viaţă pe temelia faptelor, a realizărilor, a abnegaţiei şi capacităţii lor creatoare. La faţa locului — Uzina mecanică de utilaj chimic din Berceni, Întreprinderea de prefabricate „Progresul“ şi Fabrica de beton celular autoclavizat — au fost discutate aspecte de mare interes pentru întreaga economie privind folosirea mai raţională a spaţiilor şi utilajelor existente, organizarea ştiinţifică a fluxurilor tehnologice în vederea valorificării intense a potenţialului actual, îmbunătăţirea parametrilor tehnici şi modernizarea producţiei, reducerea consumurilor specifice şi cheltuielilor materiale, creşterea calităţii, folosirea raţională a cadrelor de muncitori şi ingineri. Pretutindeni, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a fost întimpinat cu dragoste de cetăţeni EXISTĂ CONDIŢII PENTRU DIVERSIFICAREA SORTIMENTELOR ŞI O APROVIZIONARE RITMICĂ In centrul dialogului de lucru cu gospodarii oraşului s-a aflat constatarea că pe pieţele capitalei atît comerţul de stat, cit şi cel cooperatist precum şi producătorii individuali,asigură o bună aprovizionare cu produse agro-alimentare, cu legume şi fructe de sezon. Ca intr-o vastă vitrină a primăverii, la standuri şitonete sunt etalate mărfuri proaspete, de bună calitate, care întrunesc aprecierile cumpărătorilor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu discută cu numeroşi bucureşteni. „Sunteţi mulţumiţi de aprovizionare, găsiţi întotdeauna ce căutaţi? Ce produse lipsesc?“ — sunt întrebări pe care secretarul general al partidului le adresează in fiecare piaţă, în repetate rînduri, grupurilor de gospodine, de cetăţeni. „Da, magazinul este bine aprovizionat“, răspunde Ana Ionescu, salariată la întreprinderea „Producţia“, aflată in acele momente în Hala „Traian“. „Găsim de toate, tovarăşe secretar general , subliniază gospodina Rozalia Marinache în timpul vizitei in magazinele din piaţa „7 Noiembrie“. Aceleași aprecieri le fac şi alţi bucureşteni care precizează, totodată, că uneori lipsesc cartofii timpurii, unele legume de sezon, că unii vînzători nu respectă programul de funcţionare al magazinelor, că există un decalaj în aprovizionare între ceasurile dimineţii şi cele ale dupaamiezii. Rafturile unităţilor de desfacere, ale centrelor fie carne, lapte, prune, tonetele fermelor gospodăriilor de stat şi cooperativelor agricole de producţie, ale producătorilor individuali sunt pline de mărfuri. Astfel, numai la Piaţa „Rahova“ s-au adus, ca de altfel în fiecare zi, 4 600 kg carne, 1 600 kg brînză, 200 000 de ouă, 13000 kg de legume şi multe alte produse de sezon, mari cantităţi de făină, mălai, zahăr, ulei, conserve precum şi semipreparate , mărfuri suficiente pentru aprovizionarea cotidiană a populaţiei din cartierele din jur, a muncitorilor de la „Vulcan“, „Electromagnetica", fabricile fie confecţii şi alte unităţi industriale din această zonă. Iar aprecierile cumpărătorilor vin să completeze impresia de abundenţă pe care ţi-o lasă întreaga piaţă. „Simt o adevărată plăcere să vin la piaţă — arată Mihalache Mircea, maistrul la Uzinele „Electronica”, locuitor dinn acest cartier. Piaţa „Rahova" este acum curată, bine aprovizionată. Se găsesc de toate şi în cantităţi îndestulătoare. Nu suferă comparaţie cu ceea ce a fost. După vizita dumneavoastră, gospodarii oraşului auluat măsuri pentru a realiza indicaţiile pe care le-aţi dat. Vă mulţumim din inimă, tovarăşe secretar general". Ioana Petculescu, de la fabrica „Aurora", a ţinut la rîndul ei, să sublinieze : „Dacă vechea piaţă nu reuşea să aprovizioneze suficient populaţia, în prezent ea satisface nevoile şi exigenţele. Am tîrguit în multe locuri dar cred că aceasta este cea mai bună piaţă“. Constantin Teodorescu relevă, şi el buna aprovizionare. Cuvinte de apreciere au avut, de asemenea, gospodina Niţă Tudorina, din strada Grigoreanu Petre, şi pensionarul Ciobanu Gheorghe, din strada Dobra Nouă. Constatări asemănătoare şi în alte pieţe ale oraşului. Halele Obor sunt pline de cumpărători care găsesc tot ce au nevoie. în cartierul Pantelimon, supermagazinul de aici, amenajat după vizita anterioară, oferă peste 300 de sortimente de produse alimentare preambalate, mezeluri, conserve, legume şi fructe congelate. „Magazinul este totdeauna ireproşabil aprovizionat“ , declară muncitoarea Elisabeta Pavel. Sectoarele de desfacere a peştelui şi cărnii oferă, de asemenea, diferite produse. La unităţile de desfacere a legumelor şi fructelor au sosit în cursul nopţii 12 tone de varză, ceapă, cartofi, conopidă, salată, roşii. Interesîndu-se de calitatea şi varietatea produselor, de preţurile lor, secretarul general al partidului arată în discuţia cu conducerea Ministerului Comerţului Interior, cu primarul general al Capitalei că se impune prezenţa unui sortiment mai bogat, repartizat pe tot timpul zilei, îndeosebi la semipreparate din carne şi peşte. Se recomandă, totodată, diversificarea sortimentelor unor produse cu mare valoare nutritivă, cum ar fi pastele făinoase, fulgii de porumb, în general o mai inspirată preambalare, utilizarea mai bună, în acest sens, a capacităţilor de producţie existente. Reţine atenţia gama largă de legume deshidrate, care, o dată preparate au acelaşi conţinut de vitamine ca şi celelalte, aceleaşi calităţi nutritive. Sînt tot atitea argumente în favoarea extinderii standurilor cu astfel de produse, însoţite de reţete de preparare vizibil afişate. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu se opreşte în repetate rînduri în faţa standurilor de vînzare a produselor agro-alimentare, degustă unele produse, cercetează îndeaproape calitatea legumelor şi fructelor,, cere opiniile cumpărătorilor, ale vînzătorilor. Se vădeşte o atentă preocupare pentru expunerea şi desfacerea mărfurilor, aspectul civilizat, atrăgător, al pieţelor, total schimbate în comparaţie cu cel avut la precedenta vizită a secretarului general al partidului. Apreciind că, intr-adevăr, au existat unele greutăţi obiective în ce priveşte aprovizionarea cu unele soiuri de legume timpurii, cu fructe, dat fiind timpul ne- METODE MODERNE DE COMERŢ ÎN VEDEREA ECONOMISIRII TIMPULUI CETĂŢEANULUI Discuţia cu edilii oraşului abordează, de asemenea, problema modernizării în continuare a magazinelor şi pieţelor, înfăptuind sarcinile trasate de secretarul general cu prilejul altor vizite, consiliile populare ale municipiului şi sectoarelor oraşului au modernizat pieţele „Rahova“, „Pantelimon“, halele „Traian“ şi alte centre comerciale. Aici au fost create supermagazine înzestrate cu utilaje frigorifice şi alte instalaţii comerciale unde se practică autoservirea — formă de comerţ mult apreciată de cumpărători. Reţinînd aceste realizări, tovarăşul Ceauşescu recomandă o amenajare mai corespunzătoare a halelor Obor, înfiinţarea de noi pieţe mai ales în cartierele ridicate in ultimii ani, precum şi pe locul unor vaduri comerciale cu tradiţie. Se indică, totodată, ca să fie aplicate la scară mai largă metodele moderne de comerţ, să se înfiinţeze mici unităţi speciale pentru preparate de peşte şi semipreparate de bucătărie, în general necesitatea de a se pune mai bine în valoare suprafeţele comerciale ale oraşului, precum şi o prezenţă mai substanţială a unităţilor cooperaţiei meşteşugăreşti, în special cu produse de artizanat. De asemenea, secretarul general atrage atenţia asupra necesităţii aprovizionării ritmice, a organizării orarului de funcţionare a magazinelor, pe schimburi, pentru a se economisi timpul cetăţenilor. Marcînd, o dată în plus, interdependenţa dintre ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii şi rezultatele obţinute de ei în producţie, în dezvoltarea în ritm susţinut a industriei, bază trainică pentru progresul ţării, cea de-a doua parte a vizitei, consacrată activităţii unor importante întreprinderi a relevat atenţia permanentă acordată de conducerea partidu- INDICAŢII PREŢIOASE PENTRU DEZVOLTAREA ZONEI INDUSTRIALE DE SUD A CAPITALEI Vizita de lucru la unele obiective economice bucureştene a tovarăşului Nicolae Ceauşescu începe în zona industrială de sud a Capitalei. Aici, secretarul general al partidului este întimpinat de János Fazekas, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, de Vasile Patilineţ, ministrul economiei forestiere şi materialelor de construcţii, Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor „Románia libera“ prin folosirea mai bună a spaţiului existent, se poate ajunge la o creştere de circa 35 000 locuri in căminele construite pentru tinerii muncitori. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomanda să fie analizată posibilitatea realizării unui număr sporit de spaţii de cazare şi pentru muncitorii navetiști, asigurînd astfel o mai mare stabilitate a forței de muncă, folosirea integrală a timpului de lucru. REZERVE ÎNCĂ NEFOLOSITE INTEGRAL LA UZINELE MECANICE DE UTILAJ CHIMIC In continuare se vizitează cea mai nouă unitate a industriei constructoare de mașini a Capitalei — Uzinele mecanice de utilaj chimic. In numele tînărului colectiv care lucrează aici, inginerul Paul Florescu, directorul întreprinderii, mulţumeşte secretarului general al partidului pentru cinstea deosebită pe care le-o face de a fi din nou oaspetele lor. Gazdele informează pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că în centrul atenţiei comuniştilor, a întregului colectiv de muncă au stat şi stau transpunerea în fapte a hotărârilor partidului, a recomandărilor făcute cu prilejul vizitei din primăvara anului trecut, referitoare la specializarea producţiei, scurtarea termenului de intrare în funcţiune la parametrii proiectaţi a întregii uzine. Ca rezultat al mobilizării eforturilor comuniştilor, tuturor muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor, a aplicării unor soluţii constructive şi procedee tehnologice moderne în sectoarele de prelucrări mecanice, cazangerie şi montaj, a ridicării gradului de calificare şi specializare a tinerilor din uzină, precum şi a participării directe în producţie a unor ingineri, specialişti şi muncitori cu experienţă bogată, în urma aplicării hotărîrilor conducerii partidului şi statului, în prezent aici se execută o gamă variată de utilaje şi instalaţii complexe, în marea lor majoritate unicate, pentru industria noastră chimică şi petrochimică aflată în plină dezvoltare. Introducerea unor noi fluxuri tehnologice la cazangerie şi in alte sectoare de producţie ale întreprinderii concepute de specialiştii uzinei, împreună cu cei ai Institutului de cercetări pentru construcţii de maşini, vor asigura o creştere a productivităţii muncii în acest an de circa 60 la sută faţă de 1971. In vederea livrării la termen a utilajelor, potrivit contractelor încheiate cu marile uzine chimice de la Craiova, Tulcea, Rm. Vîlcea, Piteşti şi din alte zone ale ţării, conducerea uzinei împreună cu comitetul de partid au întocmit planuri de măsuri tehnice şi organizatorice astfel incit utilajele destinate obiectivelor cu termen de punere în funcţiune în trimestrul III să fie trimise beneficiarilor pînă la finele lunii iunie. Muncitorii de aici, a căror virstă medie nu depăşeşte 22 de ani, sunt ferm hotărîţi să-şi onoreze cu cinste angajamentul asumat de a îndeplini prevederile cincinalului în patru ani şi jumătate, de a îmbunătăţi continuu performanţele tehnice şi gama sortimentelor de utilaje şi instalaţii, de a livra înainte de termen comenzile pe care le au încheiate cu uzinele chimice. In continuare sunt vizitate principalele sectoare de producţie ale uzinei. In întîmpinarea secretarului general vin numeroşi muncitori care îi oferă garoafe roşii însoţite de cuvinte de bun venit în întreprinderea lor, de urări de sănătate şi putere de muncă în nobila activitate pe care o desfăşoară pentru binele clasei muncitoare, a întregului popor. Gazdele prezintă tovarăşului Nicolae Ceauşescu unele din produsele realizate aici intre care baterii de încălzire, reactoare, cazane de căldură, filtre decantoare şi alte utilaje şi instalaţii destinate echipării diferitelor obiective aflate în construcţie ale industriei chimice. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu apreciază eforturile colectivului, ale specialiştilor pentru aplicarea hotăririlor partidului, indicaţiilor date, adresează felicitări pentru realizările obţinute pînă în prezent. Totodată, secretarul general al partidului cere conducerii întreprinderii, centralei ministerului de resort să întreprindă acţiuni în vederea utilizării mai bune a halelor, întrucit la ora actuală între maşini şi utilaje există mari spaţii nevalorificate productiv. In acest context se recomandă integrarea în circuitul productiv a actualei săli de cantină, urmînd ca pentru această destinaţie să fie realizată din prefabricate de beton celular autoclavizat o construcţie adecvată ; aceeaşi soluţie este avansată pentru viitorul pavilion administrativ. In acest scop se indică primarului general, al Capitalei să ia măsuri în vederea întocmirii de proiecte-tip de astfel de construcţii uşoare pentru cantine şi săli de şedinţă. In acelaşi timp, observaţiile sale vizează unele îmbunătăţiri constructive, în condiţii economice, care să asigure o mai bună iluminare a halelor. De asemenea, solicită conducerii ministerului de resort şi uzinei să întreprindă cele mai eficiente măsuri, astfel ca pînă la sfîrşitul anului să fie complet terminată dotarea întreprinderii cu utilaje pentru ca în 1974 să fie realizată o producţie de 25 000 tone utilaje şi instalaţii. In spaţiul pe care îl aveţi — subliniază tovarăşul Nicolae Ceauşescu — trebuie să ajungeţi chiar la o producţie de 30—40 000 de tone de utilaje. De asemenea, inginerii uzinei să treacă să lucreze direct in halele de producţie, să rezolve acolo, la locul de muncă, problemele organizării mai bune a fluxului tehnologic, a fabricaţiei. Conducerea ministerului, a întreprinderii îl asigură pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că, în lumina indicaţiilor sale, vor acţiona cu hotărîre pentru realizarea sarcinilor trasate. LA ÎNTREPRINDEREA DE PREFABRICATE „PROGRESUL" Vizita de lucru a conducătorului partidului și statului continuă la întreprinderea de prefabricate „Progresul“, unitate care în acest an sărbătorește 20 de ani de existență. Adresînd calde urări secretarului general al partidului, gazdele îl informează, în același timp, cu mindrie, că in întreaga (Continuare in pag. a 3-a) In fața machetei, la întreprinderea de prefabricate „Progresul Tovarășul Nicolae Ceaușescu vizitează complexul alimentar din Hala Traian.