România Liberă, decembrie 1973 (Anul 31, nr. 9053-9078)

1973-12-01 / nr. 9053

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNARI NATIONALE Vineri dimineaţa au început lucrările sesiunii a XI-a a celei de-a VI-a legislaturi a Marii Adunări Naţionale. înaltul for legislativ al ţării se reuneşte după desfăşurarea lucrărilor Plenarei comune a Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a Romaniei, precum şi a Plenarei Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, care au dezbătut pe larg obiectivele dezvoltării economico-sociale a ţării noastre pe anul viitor şi au aprobat in unanimitate prevederile planului şi bugetului, pe 1974, au luat hotărîri, in spiritul cuvântărilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, in probleme de o deosebită importanţă privind mersul mereu ascendent al societăţii noastre, pe coordonatele stabilite de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului Sesiunea s-a deschis la ora 10 dimineaţa. In Sala Palatului Marii Adunări Naţionale, alături de deputaţi, sunt prezenţi, ca invitati, membri ai C.C. al P.C.R., miniştri, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, reprezentanţi ai oamenilor muncii, personalităţi ale vieţii economice, ştiinţifice şi culturale, ziarişti români şi străini. Sunt de faţă şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti. Este, de asemenea, prezent, Pio Carlo Terenzio, secretarul general al Uniunii Interparlamentare. La intrarea in sala de şedinţe, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat sunt intimpinaţi cu puternice şi îndelungi aplauze de participanţii la lucrările sesiunii Marii Adunări Naţionale. In lojile oficiale au luat loc tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Profin, Ilie Vertier, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Emil Drăgănescu, János Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vilcu. In loja din stingă se află membrii Consiliului de Stat. Lucrările sesiunii au fost deschise de tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale. Cei prezenţi au păstrat un moment de reculegere in memoria deputaţilor Mihail Roşianu şi Grigore Marteş, care s-au stins din viaţă în perioada de timp care a trecut de la ultima sesiune. In unanimitate deputaţii au aprobat ordinea de zi : 1. Proiectul de lege pentru adoptarea Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România pe anul 1974 ; 2. Proiectul de lege pentru adoptarea Bugetuluide Stat pe anul 1974 ; 3. Proiectele de legi pentru aprobarea decretelor cu putere de lege emise de Consiliul de Stat ; 4. Proiectul de lege privind rechizitiile ; 5. Proiectul de lege privind controlul financiar preventiv. La primul punct de pe ordinea de zi, tovarăşul Manea Mănescu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, a prezentat expunerea la Proiectul de lege pentru adoptarea Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România, pe anul 1974 In numele Biroului Marii Adunări Naţionale, tovarăşul Ştefan Voitec propune ca, avind in vedere legătura strînsă dintre Planul national unic de dezvoltare economico-socială şi Bugetul de Stat, expunerile la proiecte să se facă in continuare, iar dezbaterile generale să fie comune, urmind ca discuţia pe articole şi votarea să se facă separat. Marea Adunare Naţională a aprobat această propunere. în continuarea lucrărilor, tovarăşul Florea Dumitrescu, ministrul finanțelor, a prezentat expunerea la Proiectul de lege pentru adoptarea bugetului de Stat pentru anul 1974. Coraportul Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a României, la proiectele de legi supuse dezbaterii, a fost prezentat de tovarășul Gheorghe Oprea, vicepreşedinte al acestui Consiliu. Deputatul Aurel Vijoli, preşedintele Comisiei economico-financiare, a prezentat raportul acestei comisii şi al celorlalte comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale, care au examinat proiectele de legi în discuţie. A început, apoi, discuţia generală asupra proiectelor de legi privind Planul naţional unic de dezvoltare economică şi socială a Republicii Socialiste România şi Bugetul de Stat pe anul 1974. Au luat curintul tovarăşii : Vasile Vilcu, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, prim-secretar al Comitetului judeţean Constanţa al P.C.R. ; Traian Dudaş, ministru secretar de stat la Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Grele ; Vasile Beliznă, director general al Centralei industriale de tire şi fibre chimice Săvineşti, judeţul Neamţ ; Dorina Ceguş, inginer la Uzinele textile ,,Moldova“ Botoşani ; Marin Vasile, prim-secretar al Comitetului judeţean Ialomiţa al P.C.R. ; Alexandru Heinrich, adjunct al ministrului aprovizionării tehnico-materiale şi controlului gospodăririi fondurilor fixe ; Ştefan Tripşa, prim-maistru oţelar la Combinatul siderurgic Hunedoara. Erou al Muncii Socialiste : Angelo Miculescu, ministrul agriculturii, industriei alimentare şi apelor ; Mihai Dalea, preşedintele Consiliului Central al U.G.S.R. ; Elisabeta Moszorjak, maistru hstuitor la întreprinderea de piele şi încălţăminte „Crişul“ Oradea; Ioan Ursu, preşedintele Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie ; Constanţa Neculai, inginer la cooperativa agricolă de producţie Ruşeţu, judeţul Buzău ; Ion Stănescu, prim-secretar al Comitetului judeţean Dîmboviţa a P.C.R. ; Ioan Viorel Cerghizan, directorul termocentralei Luduş- Iernut, judeţul Mureş ; Nicolae Doggendonf, directorul S.M.A. Orţişoara, judeţul Timiş. Lucrările sesiunii Marii Adunări Naţionale se reiau simbătă dimineaţa. (Agerpres) în paginile 3 şi 4 . EXPUNEREA LA PROIECTUL DE LEGE PENTRU ADOPTAREA PLANULUI NAȚIONAL UNIC DE DEZVOLTARE ECONOMICO-SOCIALĂ A REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA PE ANUL 1974. EXPUNEREA LA PROIECTUL DE LEGE PENTRU ADOPTAREA BUGETULUI DE STAT  ---------------------------------it— NICOLAE CEAUŞESCU revistei „Business Week“ din S.U.A. După cum s-a anunţat, la 19 noiembrie, preşedintele Consiliului de stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit pe ziaristul John Pearson, redactor şef adjunct al revistei „Business Week“ din S.U.A., căruia i-a acordat următorul interviu ! ÎNTREBARE : Domnule preşedinte, timp de peste două decenii, economia României s-a dezvoltat intr-un ritm de, peste 9 la sută pe an, inregistrind astfel cea mai înaltă creştere din lume. Cărui factor atribuiţi dumneavoastră această realizare, in comparaţie cu ritmurile mai lente de dezvoltare înregistrate în alte ţări, atit socialiste cit şi capitaliste ? RĂSPUNS : Intr-adevăr, în ultimii 20 de ani, economia românească şi îndeosebi industria au cunoscut un ritm înalt de dezvoltare. Această se datoreşte, în primul rînd, faptului că România se afla la un nivel de dezvoltare economică destul de înapoiat și, ca atare, au trebuit făcute eforturi serioase pentru a asigura o ridicare generală a țării din punct de vedere economic și îndeosebi din punct de vedere industrial. Factorul hotărîtor consider însă că a fost existenţa orinduirii socialiste, care permite concentrarea mijloacelor materiale, financiare şi, în primul rînd, a celor umane, în direcţia unei dezvoltări rapide economico-sociale. Este cunoscut că, în epoca actuală a revoluţiei tehnico-ştiinţifice, sunt necesare uriaşe mijloace materiale şi financiare şi totodată o ridicare serioasă a nivelului de cunoştinţe al celor ce muncesc, începînd cu muncitorii calificaţi şi pînă la cadrele tehnice superioare, pentru a asigura dezvoltarea într-un ritm intens. Tocmai în această direcţie şi-a concentrat preocuparea România. Dezvoltarea învăţămîntului, ştiinţei, culturii a jucat un rol important în dezvoltarea economică şi constituie totodată unul din marile succese ale României socialiste. Aceasta a reprezentat un factor de bază al avintului economic. Ar trebui să menţionez că România face eforturi serioase, alocind din venitul naţional 30-33 la sută in scopul dezvoltării. Şi, in fine, un factor — nu ,printre cei mai puţin importanţi — este şi cel al dezvoltării relaţiilor internaţionale, al colaborării largi atit cu ţările socialiste, cit şi cu alte state aceasta constituind un element deosebit de important în condiţiile lumii de astăzi.  ÎNTREBARE : In cele mai multe ţări," s-a dovedit că menţinerea unui ritm înalt de creştere economică devine din ce in ce mai dificilă pe măsură ce economia își dezvoltă tot mai mult capacitatea, dimensiunile si comple(Continuare In pag. a 5-a) Tovarăşul Nicolae Ceauşescu 9 - a primit pe ziaristul american Nicholas Ludington Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit, vineri 30 noiembrie, pe Nicholas Ludington, corespondentul permanent la Bucureşti al Agenţiei „Associated Press". La Întrevedere a participat tovarăşul Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Cu acest prilej, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a acordat un Interviu ziaristului american. HOTARIREA Plenarei comune a C.C. al P.C.R. şi Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale cu privire la măsurile pentru îndeplinirea şi depăşirea prevederilor planului naţional unic de dezvoltare economică şi socială a României pe anul 1974, problemele dezvoltării energetice şi măsurile de economisire a combustibilului şi energiei Plenara comună a Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a dezbătut, în zilele de 27—28 noiembrie 1973, proiectul planului naţional unic de dezvoltare economică şi socială a României, proiectul bugetului de stat pe anul 1974 şi principalele probleme ale dezvoltării energetice şi măsurile de economisire a combustibilului şi energiei — documente de o importanţă deosebită pentru accelerarea progresului general al ţării şi ridicarea nivelului de trai al întregului popor. C.C. al P.C.R. şi Consiliul Suprem a! Dezvoltării Economice şi Sociale a României dau o înaltă apreciere expunerii tovarăşului Nicolae Ceauşescu, îşi însuşesc in întregime aprecierile, orientările şi sarcinile cuprinse în cuvintarea secretarului general al partidului şi adresează, organelor şi organizaţiilor de partid, conducerilor întreprinderilor, centralelor, ministerelor, tuturor oamenilor muncii chemarea de a acţiona cu întreaga pricepere şi toată hotărirea pentru realizarea exemplară a prevederilor planului pe anul 1974 şi îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor planului cincinal. Plenara a constatat cu satisfacţie că sarcinile de plan pe primii trei ani ai cincinalului şi angajamentele asumate au fost îndeplinite cu succes, un număr de 20 judeţe încheind realizarea prevederilor cincinalului pe această perioadă la producţia industrială. Bilanţul realizărilor reliefează creşterea puternică a potenţialului economic al ţării prin dezvoltarea accelerată a ramurilor moderne ale industriei, hotăritoare pentru progresul general al ţării. A sporit eficienţa economică generală pe baza valorificării mai bune a resurselor materiale şi umane, utilizării mai intense a capacităţilor de producţie, a promovării progresului tehnic in întreaga economie. România participă din ce in ce mai larg la diviziunea internaţională a muncii, la circuitul economic mondial. Anul 1973 se remarcă prin ritmuri mari de creştere în toate domeniile de activitate. Producţia industrială va înregistra o creştere de aproape 15 la sută faţă de anul 1972 ; în agricultură s-a obţinut anul acesta o recoltă de cereale apropiată de media anilor 1970—1972 , au fost puse in funcţiune numeroase capacităţi de producţie, dotate cu tehnică modernă , a crescut în ritm susţinut productivitatea muncii, au fost reduse cheltuielile de producţie. Pe baza dezvoltării producţiei materiale, a ridicării eficienţei economice şi creşterii rapide a venitului naţional au fost create condiţii pentru îmbunătăţirea nivelului de trai al populaţiei. Numărul locurilor de muncă a crescut în primii 3 ani ai cincinalului cu 700 mii ; veniturile reale pe locuitor vor fi în acest an cu circa 25 la sută mai mari decât în 1970 ; au fost construite circa 325 000 apartamente, iar în mediul rural circa 127 000 de locuinţe. Plenara a subliniat că rezultatele însemnate obţinute în dezvoltarea economicosocială a ţării în primii trei ani ai cincinatului dovedesc că organizaţiile de partid desfăşoară o muncă susţinută pentru unirea eforturilor oamenilor muncii în vederea îndeplinirii sarcinilor trasate de Congresul al X-lea şi ridicării României pe noi trepte de progres şi prosperitate. Dezbaterile din Plenară au relevat, deopotrivă, faptul că rezultatele obţinute puteau fi şi mai bune dacă nu ar fi continuat să se manifeste o serie de lipsuri şi deficienţe, dacă s-ar fi desfăşurat o muncă organizatorică perseverentă şi concretă pentru utilizarea completă a capacităţilor de producţie, aprovizionarea ritmică cu materii prime şi materiale şi organizarea cooperării între întreprinderi, ridicarea calităţii produselor, reducerea cheltuielilor materiale de producţie, realizarea integrală a punerilor în funcţiune a obiectivelor de investiţii şi ridicarea eficienţei economice. Plenara a constatat că prevederile planului naţional unic de dezvoltare economică şi socială şi ale bugetului de stat al Republicii Socialiste România pe 1974, elaborate cu participarea largă a maselor de oameni ai muncii corespund orientărilor fundamentale stabilite de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională, sunt realiste, au asigurate baza materială şi răspund în bune condiţii posibilităţilor economiei noastre, cerinţelor edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Comitetul Central al Partidului Comu 1 1. Plenara Comitetului Central aprobă în unanimitate activitatea internaţională a partidului şi statului prezentată în cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi îşi însuşeşte intru totul analiza şi aprecierile cu privire la principalele fenomene şi tendinţe pe arena mondială. Plenara constată că evoluţia evenimentelor din această perioadă, procesele petrecute pe plan mondial, modificările produse în raportul de forţe au confirmat şi confirmă pe deplin justeţea principiilor şi orientărilor fundamentale formulate de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului în domeniul politicii externe. Plenara relevă cu satisfacţie că bilanţul activităţii bogate şi multilaterale desfăşurate de România socialistă în strictă conformitate cu aceste principii şi orientări, acţiunile întreprinse de România în slujba cauzei socialismului, păcii şi colaborării internaţionale, aportul constructiv la soluţionarea problemelor majore ale contemporaneităţii au contribuit la consolidarea tendinţelor pozitive în viaţa internaţională, au făcut să crească prestigiul patriei noastre în lume, au adus Republicii Socialiste România noi şi noi prieteni pe toate meridianele globului. 2. Plenara aprobă pe deplin activitatea desfăşurată pe plan internaţional de conducerea partidului, de Comitetul Executiv şi de Prezidiul Permanent ale C.C. al P.C.R., de Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri ale Republicii Socialiste România. In mod deosebit plenara subliniază contribuţia hotăritoare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea liniilor directoare şi la înfăptuirea practică a politicii externe a României socialiste, profunzimea analizelor şi realismul aprecierilor făcute de secretarul general al partidului, preşedintele Consiliului de Stat, inalta sa responsabilitate şi principialitate in îmbinarea Îndatoririlor interne şi internaţionale ale partidului şi statului. Iniţiativele, contactele internaţionale, vizitele întreprinse de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în diferite ţări ale lumii au determinat rezultate rodnice in adîncirea relaţiilor de prietenie cu celelalte ţări socialiste, cu partidele comuniste, cu alte partide şi organizaţii muncitoreşti, democratice, progresiste, au dus la intensificarea legăturilor cu statele angajate pe calea dezvoltării independente din Africa, Asia, America Latină, cu mişcările de eliberare naţională, cu forţele revoluţionare, antiimperialiste ; totodată, aceste vizite au marcat contribuţii de seamă la statornicirea unor noi raporturi între state, bazate pe principiile dreptului internaţional, la promovarea procesului de destindere, la cauza păcii, cooperării şi inţelegerii intre popoare. 3. Plenara reliefează cu satisfacţie adîncirea în continuare a prieteniei şi alianţei frăţeşti dintre România şi celelalte ţări socialiste, amplificarea legăturilor de colaborare in cele mai diverse domenii de activitate. O contribuţie de seamă au adus in această direcţie numeroasele contacte şi convorbiri, intîlniri şi schimburi de vederi cu conducători de partid şi de stat din aceste ţări. Plenara dă o inaltă apreciere activităţii desfăşurate de secretarul general al partidului la intilnirea prietenească a conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din unele ţări socialiste care a avut loc in Crimeea in vara acestui an. In acelaşi timp, intîlnirile şi convorbirile cu conducători de partid şi de stat ai altor ţări socialiste, din Europa, Asia şi America Latină, au contribuit la întărirea relaţiilor reciproce de prietenie şi colaborare tovărăşească. In interesul popoarelor noastre, al cauzei generale a socialismului şi păcii, Comitetul Central apreciază pozitiv participarea României la activitatea C.A.E.R., contribuţia la perfecţionarea şi adîncirea cooperării economice, în producţie şi tehnico ştiinţifice dintre ţările membre, la aplicarea în viaţă a prevederilor „Programului Complex“, în scopul înfloririi fiecărei economii naţionale, al egalizării nivelurilor de dezvoltare economică a ţărilor membre. In acelaşi timp, plenara relevă extinderea colaborării economice şi tehnico-ştiinţifice între România şi celelalte ţări socialiste, în interesul accelerării progresului fiecărei naţiuni socialiste, al întării forţelor sistemului mondial socialist in ansamblu. Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România vor acţiona şi pe viitor, cu consecvenţă, pentru dezvoltarea continuă a relaţiilor de strinsă prietenie cu toate ţările socialiste, pe baza principiilor marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar, ale respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, deplinei egalităţi in drepturi, neamestecului in treburile interne, avantajului reciproc şi întrajutorării frăţeşti. Partidul şi statul nostru vor depune în continuare toate eforturile pentru întărirea unităţii ţărilor socialiste, ca factor de uriaşă însemnătate al coeziunii întregului front antiimperialist mondial. 4. Plenara salută progresele marcante înregistrate în extinderea şi adîncirea relaţiilor de prietenie şi de colaborare multilaterală între România şi ţările care au păşit pe calea dezvoltării independente. O strălucită manifestare a activităţii ţării noastre în această direcţie a constituit-o vizita întreprinsă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu într-un şir de state ale Americii Latine, urmind vizitelor întreprinse anterior in Asia şi Africa. Insuşindu-şi intrutotul aprecierea Comitetului Executiv, Plenara Comitetului Central subli(Continuare In pag. a 3-a) (Continuare In pag. a 7-a) . HOTARIREA Plenarei C.C. al P.C.R. din 27-28 noiembrie 1973 cu privire la activitatea internaţională a partidului şi statului Simbată 1 decembrie 1973 Harta fenomenelor meteorologice probabile. Amănunte In pag. a 5-a