România Liberă, decembrie 1973 (Anul 31, nr. 9053-9078)

1973-12-01 / nr. 9053

i e 1 (Urmare din part. 1) alsl Român şi Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a României aprobă in unanimitate prevederile proiectelor Planului şi Bugetului şi stabilesc să fie supuse Marii Adunări Naţionale spre legiferare. Plenara consideră că măsurile pentru dezvoltarea energeticii şi folosirea mai judicioasă a combustibilului şi a energiei, orientarea în acest sens a întregii activităţi de creştere a rezervelor şi de utilizare a resurselor vor asigura, pe o perioadă de perspectivă, condiţii pentru dezvoltarea în ritmuri înalte a forţelor de producţie ale ţării. In scopul realizării integrale a sarcinilor prevăzute in planul naţional de dezvoltare economico-socială pe anul 1971, Plenara Comitetului Central al P.C.R. şi Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale obligă organele şi organizaţiile de partid, comitetele şi consiliile oamenilor muncii, consiliile de conducere ale ministerelor să desfăşoare o activitate susţinută pentru asigurarea tuturor condiţiilor în vederea valorificării superioare a întregului potenţial material şi uman de care dispunem. I.in domeniul producției industriale 1. Ministerele, centralele industriale si întreprinderile vor lua măsuri dotărite pentru respectarea disciplinei de plan, îndeplinirea producției fizice în sortimentele prevăzute și livrarea ritmică a acestora potrivit contractelor incheiate. In acest Scop se va acţiona pentru folosirea intensivă a tuturor capacităţilor de producţie şi ridicarea productivităţii schimburilor II şi III la nivelul schimbului I, asiguritdu-se conducerea şi asistenta tehnică corespunzătoare In toate schimburile, îmbunătăţirea fluxurilor tehnologice şi eliminarea locurilor înguste. Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Orele, Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Unelte şi Electrotehnicii şi celelalte ministere producătoare de utilaje, vor asigura fabricaţia şi livrarea utilajelor tehnologice, maşinilor unelte, aparatajelor electrice şi de automatizare instrictă concordantă cu contractele încheiate, încărrind la maximum şi în mod echilibrat capacităţile de producţie ale întreprinderilor. Se va acorda prioritate livrării maşinilor şi utilajelor necesare echipării suprafeţelor construite şi neutilate din întreprinderile existente. 2. Comitetele şi consiliile oamenilor muncii vor lua măsuri pentru funcţionarea in condiţii de siguranţă a instalaţiilor, maşinilor şi utilajelor, prin respectarea cu stricteţe a normelor tehnologice de exploatare, a graficelor de revizii şi reparaţii, aprovizionarea din timp cu materiale şi piese de schimb, astfel incit opririle pentru reparaţii să se limiteze la strictul necesar. Ministerele constructoare de maşini, precum și celelalte ministere producătoare de piese de schimb, vor elabora programe de fabricaţie concrete pe fiecare întreprindere, corelate cu planurile de reparaţii ale uzinelor beneficiare. 3. Toate ministerele vor lua măsuri pentru îmbunătăţirea cooperării, elaborarea şi aplicarea studiilor privind concentrarea şi specializarea producţiei, pentru stabilirea profilului tuturor întreprinderilor. Consiliul de coordonare a profilării, specializării şi cooperării în ramurile construcţii de maşini şi metalurgie. Împreună cu ministerele, va inventaria capacităţile cu profil de construcţii de maşini, indiferent de mărimea şi subordonarea organizatorică a acestora şi va elabora un program pentru comasarea şi regruparea lor în unităţi puternice, dotate cu tehnică modernă, capabile să execute lucrări de înaltă tehnicitate. 4. Gospodărirea judicioasă a resurselor materiale alocate pentru îndeplinirea planului constituie o sarcină economică generală a tuturor organelor de partid și de stat. Irt vederea reducerii mai accentuate a consumurilor materiale se va acționa cu hotărîre pentru a asigura concepţia şi execuţia corespunzătoare a produselor, normarea consumurilor la toate materiile prime şi materialele. întreprinderile constructoare de maşini vor stabili programe pentru reducerea consumului de metal prin îmbunătăţirea Structurii sortimentale a producţiei, reproiectarea produselor, folosirea în mai mare măsură a Înlocuitorilor, perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie. Pentru incadrarea în cota normală de exploatare a pădurilor şi economisirea materialului lemnos, Ministerul Economiei Forestiere şi Materialelor de Construcţii să stabilească soluţii şi modalităţi concrete pentru recuperarea integrală a lemnului existent in parchete, creşterea coeficientului de valorificare a masei lemnoase, extinderea fabricaţiei si folosirii plăcilor aglomerate şi fibrolemnoase, limitarea folosirii cherestelei de răşinoase şi foioase. Ministerele, centralele şi întreprinderile vor intensifica colectarea tuturor deşeurilor — metal, lemn, textile, hirtie — şi vor asigura prelucrarea industrială a acestora. În vederea aprovizionării ritmice cu materii prime şi materiale,-- ministerele, centralele şi întreprinderile vor lua măsuri severe pentru respectarea disciplinei contractuale. încadrarea în repartiţiile asigurate prin plan : se vor urmări operativ stocurile supranormative şi fără mişcare şi Se vă acţiona feu toata fermitatea pentru repunerea rapidă in circuitul economic a acestora. 5. — Plenara aprobi măsurile pentru dezvoltarea energeticii şi raţională folosire a combustibilului şi energiei, In vederea obţinerii unor creşteri substanţiale a producţiei industriale şi a venitului naţional in condiţiile folosirii judicioase a resurselor energetice, Plenara obligă organele şi organizaţiile de partid, ministerele, centralele şi întreprinderile să treacă de îndată la aplicarea măsurilor stabilite in acest scop. Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei va intensifica cercetările şi prospecţiunile geologice pentru identificarea şi punerea în exploatare a unor noi rezerve de cărbune, petrol, gaz metan, ape termale şi va lua măsuri pentru creşterea gradului de exploatare a acestora prin introducerea tehnologiilor moderne de extracţie, pregătirea noilor fronturi de lucru, extinderea mecanizării lucrărilor în exploatările carbonifere. Ministerul Energiei Electrice şi celelalte ministere economice vor acţiona hotarii pentru reducerea substanţială a utilizării hidrocarburilor in centrale electrice şi alte procese de ardere, extinderea folosirii lignitului şi a şisturilor bituminoase, precum şi reducerea consumurilor proprii tehnologice in centralele electrice şi termice, cit şi a pierderilor in reţelele de transport şi distribuţie. Se va intensifica activitatea pentru realizarea programului de construcţii hidroenergetice şi trecerea la utilizarea energiei niclearoelectrice. In toate unităţile — îndeosebi din chimie, metalurgie, materiale de construcţii şi construcţii de maşini — se vor lua măsuri imediate pentru elaborarea bilanţurilor energetice, reducerea consumurilor specifice energetice, înlocuirea agregatelor cu randamente scăzute, îmbunătăţirea proceselor de ardere, perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie, întărirea controlului şi eliminarea risipei de rCJ surse energetice, Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Grele va accelera asimilarea, fabricarea şi livrarea cazanelor şi instalaţiilor de ardere cu randamente ridicate şi scoaterea din fabricaţie a agregatelor cu consumuri exagerate de combustibili Ministerul Transporturilor şi Telecomunicaţiilor şi celelalte ministere, care au in dotare mijloace de transport, vor acţiona pentru scoaterea din exploatare sau înlocuirea mijloacelor de transport cu uzură avansată şi cu consumuri excesive de carburanţi, pentru eliminareatransporturilor în gol şi pe trasee neraţionale şi optimizarea întregii activităţi de transporturi. In domeniul edilitar şi casnic se va acţiona pentru raţionalizarea consumului de combustibili şi energie, fără a afecta desfăşurarea normală a vieţii şi activităţii sociale, prin normarea temperaturii de încălzire şi a iluminatului, stabilirea de forare corespunzătoare pentru funcţionarea instalaţiilor de producere şi consum a energiei şi combustibililor, a magazinelor, a instituţiilor administrative şi de gospodărire comunală. 6. Plenara C.C. al P.C.R. şi Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale cere tuturor întreprinderilor, centralelor şi ministerelor să acţioneze cu mai multă exigenţă indirecţia îmbunătăţirii radicale a calităţii şi fiabilităţii produselor prin reproiectarea acestora, îmbunătăţirea parametrilor lor tehnicoeconomici, perfecţionarea proceselor tehnologice, întărirea răspunderii în omologarea produselor, precum şi prin ridicarea permanentă a calificării profesionale a muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor şi creşterea exigenţei controlului de calitate. Este necesar să se accelereze dotarea întreprinderilor cu aparatură de măsură şi control precum şi cu standuri de încercări. Unităţile beneficiare vor organiza la fabricile furnizoare din ţară şi din străinătate recepţia maşinilor, utilajelor şi materialelor respective. In vederea realizării de produse care asigură un grad ridicat de valorificare a resurselor de materii prime şi materiale, Ministerul Industriei Metalurgice va trebui să acţioneze cu toată fermitatea pentru lărgirea’ gamei de oţeluri aliate — mai ales a celor slab aliate şi a oţelurilor carbon de calitate , la rîndul lor, ministerele constructoare de maşini vor acţiona pentru dezvoltarea mai accentuată a producţiei în domeniile : electronică, electrotehnică, maşini unelte, mecanică fină şi optică, construcţii navale şi utilaje de mare capacitate pentru carierele de lignit şi altele, Ministerul Industriei Chimice va asigura creşterea ponderii sortimentelor de sinteză fină şi a produselor chimice auxiliare de mie tonaj . Ministerul Industriei Uşoare va asigura mărirea gradului de fineţe a ţesăturilor şi tricotajelor, modernizarea confecţiilor. In vederea accelerării introducerii progresului tehnic, ministerele, centralele industriale şi Întreprinderile vor pune In centrul preocupărilor îndeplinirea integrală a programelor de însuşire a noilor produse şi de modernizare a celor din fabricaţia curentă. Consiliul Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie şi ministerele vor urmări lunar stadiul asimilării produselor noi şi vor adopta operativ măsurile necesare pentru prevenirea oricăror întîrzieri. Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Grele şi Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Unelte şi Electrotehnicii, vor acţiona pentru diversificarea producţiei de maşini şi utilaje şi vor asigura in termene cit mai scurte posibil, recuperarea Intîrzierilor în atingerea gradului da integrare la produsele fabricate pe bază de licenţă. Totodată, se impune orientarea fermă spre tipizarea produselor şi materialelor 7. Consiliul Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, ministerele şi institutele de cercetări vor concentra cu precădere forţele de cercetare pentru : — elaborarea tehnologiilor pentru valorificarea resurselor minerale cu conţinuturi mai reduse şi cu condiţii mai dificile de exploatare — lărgirea bazei de energie primară, accentuarea orientărilor spre utilizarea cărbunilor în producţia de energie şi in alte procese de ardere ; elaborarea soluţiilor privind accelerarea utilizării energiei nucleare şi altor noi surse de energie ; — crearea de noi echipamente energetice şi perfecţionarea tehnologiilor şi instalaţiilor de ardere în scopul creşterii substanţiale a randamentelor ; — elaborarea de noi materiale şi tehnologii care sa conducă la micşorarea consumului de metal, lemn şi altor materiale deficitare, valorificarea rapidă a rezultatelor cercetării ştiinţifice. Concomitent cu asigurarea condiţiilor pentru realizarea integrală a Sarcinilor de plan pe anul 1974, Consiliul Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, Comitetul de Stat al Planificării şi ministerele vor lua măsuri pentru pregătirea din timp a programului de cercetare şi a planului tehnic pe anul 1975, astfel incit, principalele sarcini şi direcţii de promovare a progresului tehnic să preceadă elaborarea planurilor de dezvoltare economică şi socială. II. In domeniul agriculturii 1. — Organele şi organizaţiile de partid, organele şi unităţile agricole, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene, vor lua măsuri hotărite pentru gospodărirea judicioasă a fondului funciar şi conservarea pămîntului — avuţie naţională de importanţă hotăritoare — limitarea la minimum a scoaterilor din circuitul agricol a terenurilor scoase provizoriu din producţie. Sumele încasate pe baza tarifelor de deviz pentru, folosirea terenurilor agricole în alte scopuri vor constitui un fond special care va fi utilizat pentru refacerea şi redarea in circuitul agricol a altor terenuri, dezvoltarea şi Îmbunătăţi- rea fondului funciar agricol. 2. Structura culturilor va fi simţitor Îmbunătăţită, mărindu-se ponderea plantelor tehnice, în special a inului pentru fuior, sfeclei de zahăr şi bumbacului. Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor, organele de partid şi organele agricole judeţene vor acţiona din timp ca In fiecare unitate agricolă să fie asigurat întregul necesar de seminţe şi vor acorda cea mai mare atenţie desfăşurării la timp şi în bune condiţiuni a tuturor lucrărilor agricole. Se va acţiona energic pentru darea în funcţiune la timp şi exploatarea terenurilor amenajate pentru irigaţii, astfel, incit să se realizeze producţiile prevăzute în studiile tehnico-economice. 3. O atenţie deosebită se va acorda folosirii raţionale a parcului de tractoare şi maşini agricole, întreţinerii şi exploatării acestora. Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor şi Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Grele au sarcina să treacă la fabricarea şi dotarea unităţilor agricole cu combine de tip îmbunătăţit pentru recoltat porumb ştiuleţi. Să asigure maşinile necesare mecanizării lucrărilor din legumicultură, pomicultură, viticultură, de recoltare a nutreţurilor de volum şi de mecanizare a lucrărilor în zootehnie, de administrare a îngrăşămintelor şi insectofungicidelor. 4. — In zootehnie este necesar să se acorde o atenţie mai mare complexelor de creştere şi ingrăşare a animalelor, să se urmărească îmbunătăţirea selecţiei si reproducţiei animalelor, popularea unităţilor cu material biologic corosnunncitor, precum si reducerea pierderilor din mortalităţi. In acest scop, se va asigura importul de animale de rasă pentru îmbunătăţirea radicală în 3—4 ani a şeptelunii. Organele agricole trebuie să realizeze o îmbunătăţire substanţială a bazei furajere, folosirea raţională a furajelor şi crearea de rezerve pentru îmbunătăţirea furajării animalelor. Organele şi organizaţiile de partid vor mobiliza oamenii muncii din agricultură pentru intensificarea Întreţinerii şi fertilizării suprafeţelor de păşuni şi fineţe naturale. Sporirea producţiei furajelor de volum, bogate in proteină. Totodată, trebuie să se pună în funcţiune la termenele prevăzute toate capacităţile de producere a furajelor proteice. Organele comunale trebuie să acţioneze cu stăruinţă pentru valorificarea mai bună a posibilităţilor existente în gospodăriile populaţiei de sporire a efectivelor şi creştere a producţiei animaliere; se va acorda cea mai mare atenţie contractărilor şi achiziţiilor de animale. III. In domeniul investiţiilor 1. — Ţinînd seama de faptul că, în anul viitor, mai mult de o treime din sporul producţiei industriale urmează să se realizeze pe baza capacităţilor noi planificate să intre în funcţiune, sunt necesare eforturi deosebite din partea tuturor ministerelor, pentru organizarea corespunzătoare a problemelor tehnologice, a recepţiei, darea in funcţiune la termenele planificate a noilor obiective şi atingerea cit mai grabnică a parametrilor proiectati. , Ministerele vor trebui să ia neîntiliziat măsuri pentru elaborarea şi aprobarea studiilor tehnico-economice şi proiectelor de execuţie aferente lucrărilor prevăzute să înceapă în 1974, precum şi proiectelor tehnice pentru fabricarea utilajelor. Se va acţiona pentru încheierea de urgenţă a contractării utilajelor şi instalaţiilor tehnologice din ţară şi din import, întreprinderile furnizoare trebuie să asigure în mod riguros fabricaţia şi livrarea utilajelor pentru investiţii, corelat cu termenele de montaj şi de punere în funcţiune. Furnizorii și beneficiarii de utilaje și instalații vor organiza verificarea calitativă exigentă a utilajelor pe standurile de probă la furnizor sau pe șantiere, sub supravegherea furnizorului. 2. Ministerul Construcțiilor Industriale, celelalte ministere care au în subordine organizaţii de construcţii şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene vor executa lucrări numai la obiectivele de investiţii repartizate prin plan şi vor concentra mijloacele de producţie pe acele şantiere unde sunt asigurate Utilajele şi instalaţiile tehnologice necesare, in vederea scurtării duratei de execuţie a lucrărilor, micşorării si lichidării imobilizărilor de fonduri materiale şi utilaje. Trebuie să se asigure o ordine raţională de atacare a fiecărui obiectiv şi co- t relarea realizării lucrărilor de construc - ţii cu livrările de utilaje. Băncile nu vor mai deschide finanţa-----rea unor obiective industriale decit după contractarea de către titulari sau beneficiari a utilajelor din ţară şi din import. V' —r,....» Pe baza balanţelor teritoriale ale"'for-« - t«i dă muncă, toate întreprinderile şi consiliile populare vor organiza recrutarea din timp şi calificarea forţei de muncă necesară pe şantiere. În acelaşi timp, se va acţiona pentru creşterea gradului de mecanizare a lucrărilor grele şi cu volum mare. pentru repartizarea judicioasă şi folosirea intensivă a utilajelor pe şantiere. Ministerele, centralele şi întreprinderile, vor lua măsuri pentru efectuarea în bune condiţii a probelor şi recepţiei instalaţiilor, respectînd cu stricteţe durata şi condiţiile stabilite în proieete, pentru pregătirea cadrelor de muncitori, ingineri şi tehnicieni în uzine similare aflate in funcţiune, asigurarea materiilor prime şi a materialelor necesare funcţionării normale a noilor capacităţi şi pentru pregătirea producţiei. 3. — In vederea creşterii eficienţei economice a investiţiilor ministerele, centralele şi întreprinderile vor intensifică acţiunea de reproiectare pentru reducerea volumului de construcţii prin eliminarea lucrărilor care viu corespund necesităţilor strict funcţionale sau tehnologice ale producţiei, fondurile astfel disponibilizate vor fi orientate pentru procurarea de maşini şi utilaje care să fie montate în spaţiile existente. Pentru evitarea construirii de spaţii, care rămîn neutilate pînă la etapa finală, este necesar ca la proiectare şi execuţie, Să se stabilească ordinea normală de construire a fiecărui tronson de hală, corelat cu programul de livrare a utilajelor. In toate întreprinderile, sub îndrumarea comitetelor judeţene de partid, vor fi identificate spaţiile construite şi neutilate, precum şi cele insuficient dotate şi se vor întocmi programe pentru creşterea densităţii utilajelor şi folosirea eficientă a tuturor spaţiilor disponibile, începerea unor noi construcţii se va admite numai după utilarea şi folosirea integrală în scopuri productive a spaţiilor construite. Ministerele, organizaţile de proiectare şi şefii de proiecte răspund de soluţiile tehnologice şi constructive adoptate, de dimensionarea spaţiilor şi capacităţilor de producţie, de calitatea şi competitivitatea producţiei, de calculele privind eficienţa economică şi valutară a investiţiei. Organizaţiile de construcţii sunt obligate să analizeze temeinic soluţiile constructive prevăzute in proiecte, ele răspund, împreună cu proiectanţii şi beneficiarii pentru executarea de construcţii supradimensionate sau adoptarea de soluţii constructive costisitoare. 4. In vederea asigurării condiţiilor pentru desfăşurarea livrării şi a montării utilajelor în strictă concordanţă cu punerea în funcţiune, reducerea stocurilor de utilaje existente, Comitetul de Stat al Planificării, Direcţia Centrală de Statistică, Ministerul Finanţelor şi băncile, vor analiza introducerea unor indicatori cu ajutorul cărora să se planifice şi să se urmărească lunar volumul utilajelor montate. IV. In domeniul relaţiilor economice externe ţările In scopul creşterii schimburilor comerciale externe, dezvoltării în continuare a cooperării economice cu alte şi înfăptuirii Hotârîrii Conferinţei ţionale a PCR. cu privire la echilibrarea balanţei de plăţi externe, comitetele judeţene de partid, cadrele de conducere din întreprinderi, centrale şi ministere vor trebui să acorde o mai mare atenţie comerţului exterior, să acţioneze ca toată energia pentru asigurarea producerii fondului de marfă destinat exportului, creşterea calităţilor competitive ale produselor valorificarea avantajoasă a acestora pe piaţa externă. Ministerul Comiterţului Exterior, ministerele, centralele, întreprinderile vor trebui să specifice integral, în cel mai scurt timp, volumele de export şi să ia măsuri hotărite pentru contractarea completă a planului de export. Ministerul Comerţului Exterior, Ministerul Finanțelor şi Comitetul de Stat al Planificării, ministerele economice, centralele, întreprinderile şi agenţiile economice din străinătate vor trebui să acţioneze cu perseverenţă pentru creşterea eficienţei exportului prin valorificarea mai bună a materiilor prime din ţară şi din import, reducerea costurilor interne şi obţinerea unor preţuri externe îmbunătăţite. Este necesar totodată să fie sporită exigenţa in gospodărirea fondurilor valutare destinate importurilor, să fie identificate noi resurse interne care să permită reducerea importurilor la Strictul necesar. In vederea evitării dispersării fondurilor valutare şi îmbunătăţirii achiziţionării din import a maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor, precum şi a materialelor este necesar să se elimine împărţirea artificială a importurilor în centralizate şi departamentale, să se stabilească, pină la sfîrşitul lunii decembrie 1993, răspunzători unici pentru importul fiecărei categorii de produse, indiferent de subordonarea departamentală a beneficiarului. Pentru principalele materii prime și materiale să se extindă încheierea de contracte şi acorduri pe termen lung. Ministerul Comerţului Exterior şi celelalte ministere vor lua măsuri pentru îmbunătăţirea radicală a cooperării României cu alte state, tratarea şi încheierea de acţiuni noi de cooperare internaţională, care să permită extinderea, bazei de aprovizonare cu noi surse de materii prime. Stimularea exportului de produse româneşti, îndeosebi de maşini şi utilaje, intensificarea introducerii progresului termic in producţie. V. In domeniul ridicării eficienţei economice Plenara obligă ministerele, centralele şi întreprinderile, organele şi organizaţiile de partid să acţioneze cu mai multă fermitate pentru creşterea eficienţei economice — cale sigură pentru creşterea venitului naţional şi ridicarea nivelului de trai al poporului. 1. In toate unităţile economice se vor lua măsuri pentru sporirea producţiei şi a venitului net la 1 000 lei fonduri fixe, reducerea cheltuielilor de producţie, valorificarea superioară a materiilor prime şi materialelor. Realizarea sarcinilor prevăzute in pUn cu privire la creşterea productivităţii muncii impune acţiuni hotărite pentru intensificarea mecanizării şi automatizării producţiei, organizarea ştiinţifică a muncii, repartizarea raţională a forţei de muncă. Ministerul Muncii, împreună cu ministerele şi centralele, va lua măsuri pentru fundamentarea corespunzătoare a normelor de muncă şi îmbunătăţirea lor sistematică, continuarea cu fermitate a acţiunii de extindere a acordului global în industrie din agricultură, în construcţii, ca şi în celelalte ramuri ale producţiei materiale. Organele şi organizaţiile de partid vor elabora programe concrete de măsuri, pe întreprinderi şi judeţe, pentru recrutarea şi pregătirea muncitorilor calificaţi, îndeosebi pentru obiectivele noi de investiţii ce se vor pune in funcţiune, precum şi pentru unităţile economice, în special in sectoarele deficitare — construcţii de maşini, minerit, siderurgie, construcţii. O atenţie deosebită trebuie acordată atragerii femeilor în activitatea economică şi socială. Concomitent, vor fi luate măsuri pentru desfăşurarea în condiţii mai bune a cursurilor de perfecţionare a pregătirii inginerilor, tehnicienilor, cercetătorilor, proiectanţilor şi a altor categorii de specialişti. Organizaţiile de partid, de sindicat şi de tineret trebuie să acţioneze împreună cu conducerile întreprinderilor pentru întărirea ordinii şi a disciplinei, respectarea programului normal de lucru, reducerea orelor suplimentare nejustificate in raport cu gradul de folosire a capacităţilor şi a timpului de lucru , trebuie să se evite munca in zilele de duminică şi de repaus legal in sectoarele care nu au proces de producţie continuu. Sporirea eficientei economice in toate ramurile economiei impune intensificarea miturilor pentru reducerea substanţială a costurilor prin revizuirea normelor de Consum şi Înfăptuirea integrală a programelor de reducere a acestora, reproiectarea produselor şi a tehnologiilor de fabricaţie cu consumuri ridicate de materii prime, materiale şi combustibili. Ministerul Finanţelor, împreună cu ministerele economice şi băncile, va lua măsuri pentru reducerea şi înlăturarea pierderilor din activitatea unor întreprinderi, asigurind rentabilizarea activităţii tuturor unităţilor economice. Ministerul Finanţelor va acţiona ca exigenţă pentru reducerea la strictul necesar a fondurilor destinate pentru activitatea administraţiei de stat centrale şi locale, precum şi a celor destinate celorlalte unităţi bugetare. 2. Ministerul Finanţelor. Împreună cu Comitetul de Stat al Planificării va lua măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii de elaborare a planului econometico-financiar şi a bugetului de stat. Organele financiare vor controla fundamentarea indicatorilor financiari, pe toate treptele organizatorice, urmărind ca bugetul să dea posibilitatea efectuării unor analize aprofundate asupra mersului vieţii economice. In vederea perfecţionării indicatorilor de planificare şi analiză economică, cunoaşterii valorii nou create in activitatea productivă şi stimulării reducerii cheltuielilor materiale, se vor lua măsuri pentru introducerea din anul viitor a indicatorului „producţia netă“. Ministerele economice şi Ministerul Finanţelor vor asigura urmărirea sistematică a modu lui in care se indeplinesc indicatorii financiari, vor interveni operativ, stabilind măsuri de prevenire a unor fenomene economice negative. 3. Consiliile de control muncitoresc — la nivel central, județean și la întreprinderi — vor intensifica controlul asupra transpunerii în viață a prevederilor prezentei hotărîri, orientind activitatea de control pe toate treptele organizatorice intr-un spirit de înaltă exigenţă, spre asigurarea creşterii eficienţei economice, a îndeplinirii exemplare a sarcinilor stabilite prin planul de dezvoltare economică şi socială pe anul 1974. VI. in domeniul ridicării nivelului de trai "Ploioara Comitetului Central al P.C.Il. şi ,Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale apreciază că prevederile plojiului şi bugetului de stat pe anul 1974 asigură creşterea in continuare a nivelului de**tr.ai. devansarea programului prevăzut prin planul cincinal. C.C. al P.C.R. şi Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a României aprobă măsurile privind majorarea generală in anul 1974 a salariilor, corelarea mai judicioasă, în cadrul ramurilor, a salariilor muncitorilor calificaţi, majorarea salariilor tarifare de bază din categoriile inferioare, încadrarea industriei textile într-o categorie superioară de salarizare. Plenara cheamă organele şi organizaţiile de partid, toţi oamenii muncii să desfăşoare o activitate tot mai intensă pentru creşterea productivităţii muncii, realizarea de economii, gospodărirea mai bună a mijloacelor materiale şi financiare, pentru realizarea planului cincinal înainte de termen si la un nivel superior, în condiţiile unei înalte eficiente a întregii activităţi economico-sociale. Sporirea accentuată a venitului naţional creeaza condiţii ca, in anul viitor, veniturile reale totale ale populaţiei să crească cu circa 9,6 la sută, salariul mediu nominal să ajungă la circa 1 700 lei, iar veniturile ţărănimii, provenite din munca in cooperativele agricole de producţie şi gospodăria personală, pentru o persoană activă la 150 lei lunar. Vor spori cu 8,9 la sută fondurile alocate de la buget pentru acţiuni social-culturale. Desfăşurarea In bune condiţiuni a aprovizionării populaţiei impune ca ministerele, centralele şi Întreprinderile producătoare de bunuri de consum. Să asigure lărgirea şi diversificarea în continuare a sortimentelor de mărfuri, ridicarea caliăţii produselor, iar Ministerul Comerţului Interior şi consiliile populare judeţene să ia măsuri pentru a asigura buna gospodărire a fondului de mărfuri şi desfacerea lui în condiţii corespunzătoare de deservire. Fonduri importante sunt alocate pentru dezvoltarea şi perfecţionarea în continuare a învăţământului, aplicarea măsurilor de dezvoltare a ocrotirii sănătăţii; va continua programul suplimentar de construire de grădiniţe şi creşe de copii. Pentru îmbunătăţirea condiţiilor de locuit se vor construi 114 000 apartamente fizice din care peste 60 000 din fondurile statului. Comitetele judeţene de partid şi Consiliile populare judeţene Vor trebui să asigure urmărirea permanentă a modului în care se realizează obiectivele cu caracter social şi construcţiile de locuinţe, îndeplinirea prevederilor planului pe 1974, realizarea obiectivelor dezvoltării economice a ţării necesită perfecţionarea întregii activităţi de conducere, a stilului şi metodelor de muncă a tuturor cadrelor din economie, a organizaţiilor de partid, folosirea judicioasă a activului de partid, atragerea maselor la asigurarea conducerii concrete a activităţii economice şi exercitarea unui control riguros, la soluţionarea problemelor ce condiţionează atingerea indicatorilor cantitativi şi calitativi planificaţi. Plenara apreciază că, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, colectivele de muncă din fabrici şi uzine, de pe ogoare, din mine şi de pe şantiere dispun de capacitatea de a obţine succese şi mai însemnate în anul care vine, pe toate planurile activităţii economico-sociale. Plenara adresează comuniştilor, tuturor celor ce muncesc, chemarea de a nu precupeţi nici un efort în lupta pentru accelerarea progresului economico-social al patriei, pentru înfăptuirea exemplară a politicii elaborate de Congresul al X-lea — politică ce corespunde pe deplin intereselor vitale ale întregii naţiuni. HOTARIREA Plenarei comune a C. C. al P. C. R. şi Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale cu privire la măsurile pentru îndeplinirea şi depăşirea prevederilor planului naţional unic de dezvoltare economică şi socială a României pe anul 1974, problemele dezvoltării energetice şi măsurile de economisire a combustibilului şi energiei 9 Pagina a 2-a —■ 1 decembrie 1973 „România liberă"