România Liberă, ianuarie 1974 (Anul 32, nr. 9079-9103)

1974-01-03 / nr. 9079

ANUL XXXII Nr. 9079 * 6 pagini 30 bani 3. CO. T.h Proletari din toate ţările, uniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE CUVINTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU * rostita la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Cetăţeni ai României socialiste. Peste citeva momente încheiem anul 1973 şi începem noul an animaţi de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obţinute în politica internă şi externă a partidului şi statului, in înfăptuirea măreţului program elaborat de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională şi, totodată, însufleţiţi de hotărîrea neabătută de a da viaţă obiectivelor făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza in cele mai bune condiţiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obţinut noi şi însemnate progrese în dezvoltarea şi modernizarea industriei şi agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creşterea avuţiei naţionale, în perfecţionarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învăţămîntului, ştiinţei, artei şi culturii, a creşterii nivelului de trai, material şi spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcţie socialistă. Toate acestea demonstrează o dată in plus, justeţea politicii marxist-leniniste a partidului, creşterea rolului său de forţă politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor care îşi făureşte liber, in mod conştient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obţinute în acest an, pentru munca plină de abnegaţie consacrată edificării socialismului şi comunismului in România, conducerea partidului şi statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, cele mai calde felicitări ! întregul nostru popor păşeşte in noul an hotărit să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întimpinind a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist şi Congresul al XI-Iea al partidului cu noi şi remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieţii economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea şi organizarea tuturor forţelor societăţii într-o direcţie unică, îmbunătăţirea continuă a activităţii economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potenţial material şi uman al ţării, întărirea ordinii şi disciplinei socialiste, dezvoltarea Iniţiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăţi. Realizările dobîndite în aceşti 3 ani, sporurile însemnate obţinute în dezvoltarea economiei naţionale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condiţiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcind astfel un mare pas înainte pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Dragi tovarăşi, Desfăşurarea vieţii internaţionale in cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justeţea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării şi prieteniei cu ţările socialiste, cu statele care au păşit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieţii internaţionale printr-o serie de succese importante în lupta forţelor progresului, democraţiei şi păcii; s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferinţa ţărilor din Europa pentru securitate şi colaborare, s-au făcut o serie de paşi înainte pe calea destinderii internaţionale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării şi înţelegerii între naţiuni. Totodată, unele evenimente, şi cu deosebire reizbucnirea ostilităţilor militare in Orientul Mijlociu, au demonstrat că in lume mai există focare de încordare, forţe reacţionare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea şi pacea generală. Se poate spune că evoluţia omenirii pe calea destinderii se află abia în faza de început. De aceea, este necesar ca popoarele să acţioneze in continuare in mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Desfăşurînd o vastă şi intensă activitate internaţională, România şi-a amplificat relaţiile cu celelalte popoare, a acţionat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi şi respect al independenţei şi suveranităţii fiecărei naţiuni, pentru crearea unui climat în care toate ţările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluţionarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite, în apărarea principiilor dreptului internaţional, în dezvoltarea conlucrării paşnice dintre naţiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa şi de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor ţări cu orînduiri sociale diferite, declaraţiile solemne şi acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi şi multilaterale, între poporul nostru şi popoarele respective şi, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relaţii intre state, la cauza destinderii, înţelegerii şi colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească şi mai mult prestigiul internaţional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi şi mari succese în lupta popoarelor, a forţelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orinduire socială, pentru promovarea unor relaţii noi, democratice în viaţa internaţională pentru dezvoltarea cursului destinderii şi păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinţei general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominaţiei coloniale şi a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei naţiuni de a fi stăpînă pe bogăţiile sale, pe propriul său destin, de a-şi făuri o viaţă liberă şi prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societăţii contemporane, al făuririi unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — nu vor precupeţi nimic pentru traducerea in viaţă a politicii partidului şi statului — expresie fidelă a intereselor şi aspiraţiilor fundamentale ale naţiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez tuturor cetăţenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare şi fericire, satisfacţii depline in muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani, dragi compatrioți ! Dragi tovarăși și prieteni, Al patrulea an al cincinalului ZIUA DOUA 1974 a debutat la Galaţi sub semnul unor şarje de bună calitate La instalaţiile cu foc continuu încă din primele ore din 1974, in întreprinderile cu „foc continuu“ activitatea s-a desfăşurat la parametrii ridicaţi ai celui de-al patrulea an al cincinalului. Nenumăratele veşti primite în scurtul tur de orizont întreprins ieri, vin să confirme începutul de bun augur făcut în noul an. O TIRGOVIŞTE — la cea mai tînără vatră metalurgică a ţării . Mers normal la cele două oţelării electrice • GALAŢI — la nava amiral a siderurgiei româneşti . Comanda nr. 1 pentru noile obiective din 1974 — 500 tone fontă la oţelărie — 300 tone oţel de convertizor. In acest timp, la laminorul de tablă groasă s-a trecut din primele ore la executarea comenzii nr. 1 a anului — tabla pentru utilajul tehnologic al noilor obiective din 1974, comandă cu înalt grad de dificultate şi de mare urgenţă. Legătura cu Galaţiul, cu nava amiral a siderurgiei românești. De serviciu, pe marele combinat, directorul Corneliu Velincov : — Două zile din noiul an, două zile încărcate de rezultate bune. La fabricile de aglomerare a minereului — 2 500 tone peste prevederile planului, la furnale • SLATINA — în cetatea metalului alb . Primele cantităţi de aluminiu peste prevederile planului planului. La cea mai nouă electroliză a întreprinderii — cea de-a şaptea — pe măsură ce sunt puse în funcţiune alte instalaţii — această primă depăşire de plan pe 1974 va deveni mai substanţială Şi la Slatina activitatea din jurul „focurilor nestinse“ nu a cunoscut in aceste zile contenite. — Secţiile de electroliză lucrează din plin — ne informează de la început Ilie Guină, dispecerul întreprinderii de aluminiu. In primele două zile s-au şi înregistrat 23 tone aluminiu primar peste prevederile Primul loc l-am rezervat celui mai tînăr centru metalurgic al ţării — întreprinderea de oţeluri aliate din Tirgovişte — care şi-a făcut debutul în producţie in ultima lună a anului trecut. La telefon, dispecerul de serviciu Grigore Grigore, care ne comunică lapidar ! — La ambele oţelării electrice mers normal. Toată lumea la posturi. La OE-1, prima şarjă născută in noul an la 40 de minute după miezul nopţii Au primit-o oţelării din schimbul maistrului Ignat Miron. Acum, în timp ce vă vorbesc — 2 ianuarie, orele 12,30 — se face cea de-a cincea încărcare a cuptorului. La toate şarjele avizul laboratorului a fost favorabil : oţel bun pentru scule. Destinatar : forja de bare şi blocuri a întreprinderii, înainte să sune telefonul dv. Oţelăria electrică nr. 2 — maistrul Constantin Mareş — m-a anunţat că a trecut la încărcarea celei de-a cincea șarje a anului la cuptorul de 50 de tone. Tudor Gheorghiu Concret, ce vă propuneţi pentru anul 1374 ? Produsele noi şi modernizatedouă treimi din totalul producţiei ing. Ioan Avram ministrul industriei construcţiilor de maşini grele îmi este destul de greu să acord prioritate uneia sau alteia dintre problemele cu care suntem confruntaţi în acest an. Pentru că în 1974 va trebui să înregistrăm în continuare un înalt ritm de creştere, de aproape 20 la sută, în condiţiile realizării integrale a sarcinilor sortimentale de producţie fizică. In acelaşi timp vor trebui înfăptuite o serie întreagă de mutaţii de ordin calitativ. Mă refer la îmbunătăţirea structurii producţiei, la creşterea eficienţei economice. După cum, 1974 solicită o participare sporită a indusiei constructoare de maşini la activitatea de export. Fiecare din aceste probleme va trebui, desigur, să se bucure de o atenţie deosebită din partea noastră. Cred, însă, că rezolvarea în bune condiţii a sarcinilor amintite este determinată în mare măsură de modul în care vom reuşi să ducem la îndeplinire cerinţa creşterii ponderii produselor noi şi modernizate. Dacă în anul recent încheiat, volumul acestora a reprezentat circa 51 la sută din totalul pro (Continuare in pag. a 2-a) nul producţiilor record în agricultură Ion Stanciu adjunct al ministrului agriculturii, industriei alimentare şi apelor Desigur, cel mai important lucru pentru noi şi spre care vor fi îndreptate toate eforturile este realizarea in întregime a indicatorilor de plan. Şi trebuie să vă spun că aceşti indicatori sunt cei mai mari prevăzuţi vreodată pentru sectorul agricol. In sprijinul acestei afirmaţii mi-aş permite să fac citeva comparaţii între producţiile prevăzute pentru cel de al patrulea an al cincinalului şi cele realizate în anii precedenţi, cu cele mai bune rezultate. Dacă (Continuare in pag. a 2-a) Harta fenomenelor meteorologice probabile. Amănunte în pag. a 4-a Premiere energetice ale noului an • Primul grup românesc de 330 MW la C.E.T. Rovinari • Lotrul va atinge profilul final @ Dezvoltarea Centralei termoelectrice Brăila ©Vor începe producţia centralele de pe Someş şi Olt • Se va întregi colierul de centrale de pe Argeş DISPECERATUL ENERGETIC NAŢIONAL. Ziua a doua a anului s-a anunţat calmă. Inginerul Onofrei Apostol, primul şef de tură al acestei zile ne anunţa : — In Centralele electrice, activitatea decurge normal. Caracteristica zilei : pregătirile pentru pornirea grupurilor care au fost oprite în rezervă, avind în vedere consumul mic de energie electrică în aceste zile de sărbătoare, dar care mîine (azi — n.n.) vor trebui să lucreze cu întreaga capacitate pentru a asigura energia necesară primei zile pline de lucru a anului. — Cum a fost revelionul ’74 la Dispeceratul energetic naţional ? — Mai puţin liniştit ca de obicei. Colegul meu, ing. Ion Oprea, a notat cu citeva minute înaintea Anului Nou oprirea unui grup de 50 MW la Centrala Govora. Personalul de exploatare a intervenit cu promptitudine, ceea ce a făcut ca grupul să fie repus in funcţiune in mai puţin de 24 de ore. Prin măsurile luate în centrală şi aici, la dispecerat, alimentarea cu energie electrică a uriaşei platforme chimice de lingă Rimnicu Vîlcea n-a fost afectată. Pentru ing. Ion Oprea, Anul Nou ’74 a însemnat, în termenii meseriei sale , supravegherea mai atentă a circulaţiei de puteri şi a nivelului de tensiune pe magistralele de înaltă şi foarte înaltă tensiune adiacente nodului Govora. Altfel spus, a însemnat o stare de veghe pentru asigurarea unei alte stări de veghe, cea a chimiştilor. Dar pentru inginerul Ion Oprea nu acesta este primul revelion de lucru. Anul Nou l-a mai găsit în tură, la dispecerat, chiar dacă în locul acestor vaste panouri pe care poate acum „citi“ aproape tot ce se întîmplă în sistemul energetic naţional, nu erau decit nişte telefoane. — Pe vremea aceea, adică înainte de ’68, funcţionam ca dispeceri „orbi“, primind toate informaţiile la telefon. Fireşte, era mai greu, nu puteam avea o imagine de ansamblu simultană, luarea unei decizii fiind dificilă şi mai riscantă. Cind stăteam de vorbă cu Ion Oprea, la Brazi se apropia de sfîrşit proba complexă de 72 de ore a grupului 6 de 125 MW, ultima încercare înainte de intrarea definitivă în exploatare. Asistasem la asemenea probe la Rogojelu, la Brăila, la Lotru. La Lotru, de pildă, maistrul Florea Oprea îmi spunea că atunci cind au probat grupul 1 de 170 MW, a stat jos, lingă turbină, urmărind cum apa lovea paletele ei şi o invîrtea cu 375 rotaţii pe secundă, incit „nu mai vedeam decit un cerc argintiu din care ţişneau jeturi de apă , un specta-Mihai Creangă (Continuare In pag. a 3-a) LA DISPECERATUL ENERGETIC NAŢIONAL, ÎN PRIMA ZI DE LUCRU Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba Prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba HAVANA ‘ Sărbătorirea celei de-a X XV-a aniversări a Zilei Eliberării ne oferă plăcuta ocazie de a vă adresa, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri ale Republicii Sociatiste România, al poporului român şi al nostru personal, dumnevoastră, poporului cubanez, Partidului Comunist şi Guvernului Revoluţionar al Cubei, felicitările cele mai cordiale şi un călduros salut frăţesc, încununare a luptei eroice îndelungate, dusă de poporul cubanez pentru eliberare naţională şi socială, victoria revoluţiei cubaneze reprezintă un eveniment de mare însemnătate istorică care a deschis calea pentru înfăptuirea unoradinei transformări revoluţionare in viaţa politică şi economico-socială a ţării, pentru trecerea la făurirea societăţii socialiste. Poporul român, care a salutat cu entuziasm triumful revoluţiei cubaneze şi apariţia primului stat socialist pe continentul american, se bucură din toată inima de realizările remarcabile, obţinute de poporul frate cubanez, sub conducerea partidului său comunist, in construirea socialismului, în dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii, în apărarea cuceririlor revoluţionare, a independenţei si libertăţii patriei. Dînd o înaltă apreciere relaţiilor de prietenie frăţească, de întrajutorare tovărăşească şi colaborare multilaterală, statornicite între partidele, popoarele şi ţările noastre, ne exprimăm convingerea că ele se vor dezvolta tot mai mult, în spiritul convorbirilor rodnice bilaterale avute cu prilejul vizitelor reciproce ale delegaţiilor de partid şi guvernamentale, in interesul popoarelor român şi cubanez, al cauzei generale a socialismului, progresului şi păcii în lume. De ziua marii sărbători, vă urăm, dragi tovarăşi, dumneavoastră şi întregului popor cubanez, noi şi mari succese in construcţia socialistă, prosperitate şi fericire. Cu sentimente de înaltă stimă şi prietenie. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunnist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România