România Liberă, ianuarie 1977 (Anul 35, nr. 10012-10036)

1977-01-03 / nr. 10012

ANUL XXXV Nr. 10012 6 pagini 30 bani B. C. U. I. I. ^r/UJTT. Proletari din toate ţările, uniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAȚIONAL AL FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE MESAJUL DE ANUL NOU ADRESAT ÎNTREGULUI NOSTRU POPOR LA POSTURILE DE RADIO ŞI TELEVIZIUNE DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetaţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem primul an al cincinalului 1976-1980 cu remarcabile succese in realizarea hotăririlor Congresului al Xl-lea, a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a ţării spre comunism. Producţia industrială a continuat să se dezvolte intr-un ritm inait, crescind cu 11,5 la sută fată de anul anterior, iar in agricultură am realizat cea mai mare recoltă de cereale din istoria tării. Avem, de asemenea, înfăptuiri de seamă in domeniul construcţiilor, al transporturilor, al circulaţiei mărfurilor, precum şi in celelalte ramuri ale economiei naţionale. Totodată, au cunoscut o puternică dezvoltare ştiinţa, invăţămintul, cultura, întreaga viaţă spirituală a poporului. S-a asigurat înfăptuirea consecventă a prevederilor programului partidului de ridicare continuă a nivelului de trai al poporului. Toate aceste succese sunt rodul muncii entuziaste a clasei noastre muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Ele demonstrează cu putere realismul şi justeţea hotăririlor Congresului al Xl-lea, creşterea rolului partidului ca forţă politică conducătoare in societatea noastră. Pentru măreţele victorii dobindite în edificarea socialismului, adresez cele mai calde felicitări tuturor cetăţenilor Republicii Socialiste România, eroicului şi talentatului nostru popor. începem anul 1977 cu hotărirea fermă de a înfăptui neabătut planul dezvoltării economico-sociale a tării, de a asigura, in continuare, progresul in ritm rapid al industriei şi agriculturii, al întregii economii naţionale. In centrul intregii activităţi va trebui pusă ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al producţiei, creşterea puternică a eficienţei economice. in acest scop este necesar ca toate organele şi organizaţiile de partid, toţi oamenii muncii să acţioneze cu inaltă răspundere şi spirit de abnegaţie pentru înfăptuirea hotărită a măsurilor de reducere a consumurilor de materiale şi materii prime, ieftinirea investiţiilor şi reducerea cheltuielilor de producţie, pentru creşterea susţinută a productivităţii muncii şi organizarea pe baze ştiinţifice a producţiei şi a muncii. Aplicarea in viaţă a acestor măsuri are un rol hotâritor pentru realizarea cu succes a întregului cincinal, pentru înfăptuirea plenară a revoluţiei tehnico-ştiinţifice in ţara noastră, pentru perfecţionarea tuturor domeniilor de activitate. In conformitate cu hotărîrile Congresului al Xl-lea, in 1977 vom trece la înfăptuirea reducerii treptate a sâptâminii de lucru, vom incepe realizarea măsurilor de majorare a retribuţiei oamenilor muncii prevăzute pentru acest cincinal. In anul în care intrăm vom sărbători centenarul independenţei - eveniment istoric de însemnătate hotăritoare pentru progresul economico-social al ţârii, pentru afirmarea liberă şi independentă a naţiunii noastre va avea loc primul festival al muncii şi creaţiei poporului nostru. „Ciitarea României", se vor desfăşura lucrările Congresului cooperativelor agricole de producţie, Congresului consiliilor oamenilor muncii şi ale Conferinţei Naţionale a Partidului. Să intimpinăm aceste evenimente şi reuniuni cu noi succese in toate domeniile de activitate, in realizarea hotăririlor Congresului al Xl-lea. In anul 1976 au continuat să se accentueze profundele schimbări revoluţionare, naţionale şi sociale ale lumii de azi, s-a afirmat cu tot mai multă putere voinţa popoarelor de a trăi libere şi independente, s-au obţinut noi succese in lupta lor pentru o politică nouă, de egalitate şi respect intre naţiuni, de destindere, colaborare şi pace. In spiritul orientărilor stabilite de Congresul al XI-lea, ţara noastră şi-a lărgit şi intensificat relaţiile de colaborare şi solidaritate cu toate ţările socialiste, aducindu-şi contribuţia la întărirea unităţii şi forţei socialismului. De asemenea, România şi-a întărit legăturile, pe multiple planuri, cu statele care păşesc pe calea dezvoltării libere, de-sine-stătatoare - o expresie elocventă constituind-o, în acest sens, intrarea sa in grupul ţârilor in curs de dezvoltare şi participarea, in calitate de invitată, la activitatea ţărilor nealiniate. Acţionind in spiritul coexistenţei paşnice, România şi-a amplificat, totodată, raporturile cu ţările capitalista dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială, aducindu-şi contribuţia activă la afirmarea puternică in viaţa internaţională a principiilor deplinei egalităţi in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne, renunţării la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei, la respectarea dreptului fiecărui popor de a fi stăpîn pe destinele sale. Datorită politicii sale consecvente de pace şi colaborare, România şi-a ciştigat noi prieteni in lume, se bucură de o largă şi binemeritată apreciere pe toate meridianele globului. România este hotărită să acţioneze şi in anul 1977 cu toată fermitatea pentru întărirea unităţii şi solidarităţii tuturor ţărilor socialiste, a forţelor progresiste, antiimperialiste de pretutindeni, împotriva politicii imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste, pentru progres social şi pace. Fie ca anul 1977 în care va avea loc reuniunea de la Belgrad pentru securitate in Europa să marcheze o etapă nouă pe calea înfăptuirii documentelor Conferinţei general-europene de la Helsinki prin adoptarea de măsuri concrete care să ducă la extinderea neîngrădită a colaborării economice şi tehnico-ştiinţifice, la promovarea unei largi colaborări in domeniul culturii, artei şi al altor probleme umanitare, la dezangajarea militară a continentului, la destindere şi securitate in Europa şi in întreaga lume. Menţionînd cu satisfacţie faptul că In anul 1976 a avut loc reuniunea de la Atena consacrată cooperării economice in Balcani, apreciem necesar să se depună noi eforturi pentru lărgirea continuă a colaborării multilaterale dintre toate statele aparţinind acestei regiuni geografice, in spiritul înţelegerii şi bunei vecinătăţi. Ţinînd seama de gravitatea deosebită a situaţiei din Orientul Mijlociu, este necesar ca în anul 1977 să se intensifice eforturile pentru realizarea unei păci trainice şi juste in această zonă. Este necesar să facem totul ca anul 1977 să marcheze o etapă importantă pe calea lichidării subdezvoltării, a făuririi noii ordini economice internaţionale, care să asigure condiţii pentru progresul economicosocial mai rapid al ţărilor slab dezvoltate, pentru accesul lor neîngrădit la tehnologia înaintată, la cuceririle civilizaţiei moderne, condiţie esenţială pentru întărirea stabilităţii economice mondiale, pentru progresul naţional şi social al tuturor naţiunilor. Interesele supreme ■ ate popoarelor cer, de asemenea, in mod imperios, intensificarea eforturilor generale pentru înfăptuirea dezarmării şi, in primul rind, a dezarmării nucleare. Realizarea tuturor acestor deziderate arzătoare ale tuturor popoarelor necesită creşterea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al altor organisme internaţionale in viaţa politică mondială, participarea tot mai activă, in acest cadru, a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orinduire socială, in condiţii de deplină egalitate, la soluţionarea echitabilă a problemelor complexe ale lumii de azi. Avem convingerea că popoarele, forţele sociale înaintate, acţionind unite, pot obţine, in anul in care intrăm, noi succese pe calea progresului şi păcii, a făuririi unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. Dragi tovarăşi şi cetăţeni, să toastăm pentru măreţia şi strălucirea scumpei noastre patrii — Republica Socialistă România, pentru Partidul Comunist Român, forţa politică conducătoare a societăţii noastre pe calea făuririi vieţii noi, libere şi fericite; pentru întărirea unităţii şi solidarităţii tuturor ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor progresiste, antiimperialiste; pentru colaborare intre toate naţiunile, pentru pace in întreaga lume. Vă urez tuturor, dragi concetăţeni, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, satisfacţii şi bucurii tot mai mari în muncă şi viaţă, multă sănătate şi fericire. La mulţi ani, dragi tovarăşi şi prieteni ! Dragi tovarăşi şi prieteni, ul _________ începem anul 1977 cu hotarirea ferma de a asigura in continuare progresul Gîndurile noastre, ale tuturor, le-am regăsit limpede şi vibrant exprimate în Mesajul de Anul Nou, adresat întregului nostru popor, de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Ascultînd cuvin tele secretarului general al partidului, preşedintele României socialiste, am avut cu toţii sentimente de mîndrie legitimă pentru bilanţul cu care am încheiat anul 1976 şi convingerea de NICOLAE MARCULESCU, maistru principal, Combinatul siderurgic Hunedoara, Erou al Muncii Socialiste . Din cuvintele rostite in noaptea de Amil Nou de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu am reţinut, printre altele, că pentru noi jurnaliştii, la fel ca pentru toţi oamenii muncii, obiectivul central in cel de al doilea an al actualului cincinal il reprezintă ridicarea nivelului tehnic al producţiei, îmbunătăţirea calităţii şi creşterea eficienţei economice. Importanţa unor asemenea probleme, in contextul atingerii nivelelor de dezvoltare pe care ni le-am propus, nu poate scăpa nimănui. Experimentăm acum o tehnologie de lucru menită să reducă sensibil consumul de cocs. Şi am certa convingere că oamenii cu care lucrez vor şti, graţie priceperii şi devotamentului lor, să răspundă în mod exemplar chemării secretarului general al partidului.Ing. ION CATANA, Institutul de cercetări metalurgice: Există două criterii, aparent distincte, prin care se măsoară bogăţia unei ţări, mărimea absolută a resurselor şi modul în care sunt valorificate. Dintre acestea două mă opresc la cea din urmă. Cred că in întrecerea tehnologică în care este angajată lumea cîştigă nu neapărat cel mai bogat în resurse, ci mai ales cel care ştie să le valorifice rmai bine, cel care ştie să realizeze din acelaşi kilogram de metal, din acelaşi litru sau kilogram de combustibil, mai multă valoare, mai multă energie In Mesajul de Anul Nou rostit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, acest criteriu de măsură a fost pus în relaţie directă cu succesul cincinalului în care ne aflăm şi cu revoluţia tehnico-ştiinţifică în general. Cred că metalurgii pot să aducă o contribuţie substanţială la punerea în valoare a acestui criteriu de măsurare a muncii omeneşti. „ VALENTINA~ LAZAR, _ Centrala industrială de articole casnice . Fără îndoială că un an în care vom sărbători centenarul independenţei, , în care va avea loc primul festival „Cîntarea României“ in care vom asista la desfăşurarea lucrărilor Conferinţei Naţionale a Partidului şi a altor reuniuni şi evenimente politice a căror importanţă a fost subliniată de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu în Mesajul adresat întregului nostru popor, cu prilejul Anului Nou, se va înscrie cu litere de aur în cronica construcţiei societăţii socialiste pe pămîntul românesc. A te situa, prin propria plină că anul în care am intrat va lizaţie şi progres. Declaraţiile pe care constitui o nouă treaptă în ascensiu le reproducem în continuare exprimă, nea necontenită a patriei noastre de fapt, ceea ce simte şi gîndeşte spre culmile cele mai înalte de civi- ! Întreaga noastră naţiune. la activitate, privită prin prisma sarcinilor ce decurg din hotărîrile Congresului al XI-lea pentru întreaga noastră naţiune, la înălţimea exigenţelor unui an cu o asemenea încărcătură istorică, politică şi educativă, a contribui cu toată abnegaţia şi priceperea la înregistrarea unor noi succese pe frontul muncii creatoare, în întîmpinarea evenimentelor de care am amintit, devine cred, dincolo de o obligaţie morală, un act de înalt patriotism. SIMION SCHORSTEN, directorul întreprinderii judeţene de gospodărie comunală şi locativă, Sibiu . Ascultînd Mesajul rostit cu prilejul Anului Nou de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, am fost cuprins de un puternic sentiment de mindrie pentru tot ceea ce a înfăptuit poporul nostru pină acum, pentru ceea ce ne-am propus să construim , cea mai dreaptă, mai umană şi mai echitabilă societate. Sigur, în asemenea momente de emoţie profundă, la cumpăna dintre ani, te gindeşti fără să vrei la trecut şi viitor şi eu, ca toţi oamenii de bine nu pot decit să mă bucur gindindu-mă, cu legitimă satisfacţie, că noi, cei de aici, români, germani şi maghiari, care trăim şi muncim înfrăţiţi pe meleagurile Sibiului am fost şi suntem martori activi ai acestei istorii vii pe care o scriem azi pe schelele şi şantierele socialismului. „La , mulţi ani şi să fie intr-un ceas bun“ ceasurile din 1977, cind vom pune, cu aceeaşi hotărîre, umărul pentru a ne înălţa şi mai mult ţara. Prof. dr. PETRE BÂRBULESCU : Intr-o lume marcată de profunde schimbări revoluţionare, naţionale şi sociale, glasul poporului român, prin Mesajul de Anul Nou adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, răsună cu optimism şi încredere în forţele progresului. Preşedintele României, abordînd problemele vieţii internaţionale, a subliniat faptul fundamental al afirmării cu putere a voinţei popoarelor de a trăi libere şi independente, voinţă confirmată de noile succese obţinute în anul 1976 în lupta pentru egalitate şi respect între naţiuni, pentru destindere, colaborare şi pace. In acelaşi timp, dă expresie convingerii României socialiste că, în anul in care am intrat, popoarele, forţele sociale înaintate, acţionind unite, pot obţine noi succese pe calea făuririi unei lumi mai bune şi mai drepte. PREŞEDINTELE REPUBLICII IM Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, vineri dimineaţă, în vizită de rămas bun, pe Bokingi Embeyolo, ambasadorul Republicii Zair, în legătură cu încheierea misiunii sale in ţara noastră. Cu acest prilej, a avut loc o convorbire care s-a desfăşurat intr-o atmosferă cordială. • Anul care s-a incheiat • Anul care a început • 1977. Primele fapte ale muncii • La cumpăna anilor • O tradiţie continuată • Trei din miile de tineri (In paginile 2 şi 3)