România Liberă, august 1977 (Anul 35, nr. 10192-10217)

1977-08-13 / nr. 10203

Pagina a 6 a-13 august 1977 Şedinţa plenară a Consiliului O.N. U. pentru Namibia Intervenţia reprezentantului român NAŢIUNILE UNITE 12 (Agerpres). — Consiliul O.N.U. pentru Namibia, din care face parte şi România, a ţinut o şedinţă plenară, cu ocazia prezenţei la New York a lui Sam Nuioma, preşedintele Organizaţiei Poporului din Africa de Sud-Vest (SWAPO). Preşedintele SWAPO a informat Consiliul asupra situaţiei critice din Namibia şi asupra stadiului luptei de eliberare pentru înlăturarea ocupaţiei ilegale a Africii de Sud. A făcut, de asemenea, o prezentare a situaţiei negocierilor avute cu cele cinci ţări occidentale membre in Consiliul de Securitate (Marea ■ Britanie, Canada, Franţa, R. F. Germania. S.U.A.) în legătură cu procesul de accesiune la independenţă a poporului namibian. Cu acest prilej a luat cuvintul şi şeful delegaţiei României in Consiliul O.N.U. pentru Namibia, ambasadorul Ion Datcu, care, salutînd cu, căldură prezenţa la ★ NAŢIUNILE UNITE - Cele cinci ţări occidentale membre al Consiliului de Securitate al O.N.U. (Marea Britanie, Canada, Franţa, R.F. Germania şi Statele Unite) şi Organizaţia Poporului din Africa de Sud-Vest (SWAPO) au constatat „că există posibilităţi pentru o reglementare negociată a problemei Namibiei ir conformitate cu rezoluţia 385 a Consiliului de Securitate"' — arată un comunicat dat publicităţii de reprezentanţii celor cinci state occidentale participanţi la convorbirile cu reprezentanţii SWAPO. Rezoluţia 385 a Consiliului de Securitate al O.N.U., din 30 ianuarie 1976, are în vedere dobindirea de către Namibia a independenţei in urma unor alegeri libere desfăşurate sub controlul Naţiunilor Unite, precum şi retragerea din acest teritoriu african a administraţiei şi forţelor armate ale Republicii Sud Africane, lucrările Consiliului, a preşedintelui Nujoma, a reafirmat poziţia de principiu a ţării noastre de solidaritate militantă cu cauza dreaptă a poporului namibian. România a fost prima ţară care a încheiat în 1973 un document internaţional cu SWAPO, ca urmare a convorbirilor dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Sam Nuioma, document care a avut o contribuţie însemnată la recunoaşterea SWAPO pe arena internaţională, creînd totodată o bază solidă pentru întărirea şi dezvoltarea pe mai departe a relaţiilor de prietenie şi cooperare dintre popoarele român şi namibian. Reprezentantul român a relevat poziţia şi activitatea României de sprijinire a luptei pentru eliberarea Namibiei în Adunarea Generală. Consiliul de Securitate, Consiliul O.N.U. pentru Namibia, poziţie care a fost definită cu toată claritatea de preşedintele Nicolae Ceauşescu. ★ Referindu-se la aceste convorbiri, observatorul SWAPO la O.N.U., Theo Ben Gurirab, a declarat intr-un interviu acordat agentiei Associated Press că organizatia sa cere retragerea totală a trupelor regimului sudafrican din Namibia, înainte de iniţierea oricărui proces politic şi nu numai înainte de tinerea alegerilor generale. El a precizat că în prezent R.S.A. are in Namibia trupe cu un efectiv de 50 000 oameni. NAIROBI — Franţa doreşte să vadă o famibie independentă, in cadrul actualelor sale graniţe, a declarat ministrul de externe francez, Louis de Guiringaud, în timpul convorbirilor avute la Nairobi cu Daniel Arap Moi, vicepreşedinte şi ministru de interne al Kenyei. Convorbiri în problema rhodesiana LONDRA — La Londra au avut loc vineri convorbiri între secretarul de stat al S.U.A., Cyrus Vance, şi ministrul de externe britanic, David Owen, cu privire la soluţionarea conflictelor rasiale din Rhodesia şi Republica Sud-Africană. Aceste convorbiri, la, care a luat parte şi ministrul de externe al Africii de Sud, R. F. Botha, au fost calificate de ministrul, de externe britanic, în cadrul unei conferinţe de presă, drept „serioase, detaliate şi sensibile". în încheierea declaraţiilor făcute presei, atît Gyrus Vance, cit şi David Owen, au arătat că guvernele lor vor acţiona pentru rezolvarea problemei rhodesiene prin crearea, unui stat Zimbabwe independent, cu frontiere sigure, şi şi-au exprimat încrederea că în final va putea fi materializată o reglementare paşnică şi negociată in problema viitorului constituțional al acestui teritoriu. Apel la soluţionarea paşnică a diferendului de frontieră dintre Ciad şi Libia LIBREVILLE 12 (Agerpres). — Comitetul de mediere al Organizaţiei Unităţii Africane, reunit la Libreville, a lansat un apel Ciadului şi Jamahiriei Arabe Libiene Socialiste Populare cerindu-le să acţioneze pentru soluţionarea paşnică a diferendului lor de frontieră. Comitetul a adoptat, în acest sens, un document care reafirmă valabilitatea unei rezoluţii a O.U.A. privind respectul frontierelor existente în momentul proclamării independenţei statelor africane, în acelaşi timp. Comitetul de mediere a anunţat constituirea unui subcomitet de experţi însărcinat să examineze problema diferendului frontalier dintre Ciad şi Jamahiria Arabă Libiana Socialistă Populară — informează agenţia France Presse. t Manifestări consacrate zilei de 23 August MOSCOVA 12 (Agerpres). Marea sărbătoare naţională a poporului român, ziua de 23 August formează tema unor conferinţe de presă organizate în diferite ţări ale lumii de ambasadele Republicii Socialiste România. ..... 1 La conferinţa de presă, care a avut loc vineri la Ambasada română din Moscova au luat parte redactori de la ziare şi publicaţii centrale, ai agenţiei de presă TASS şi ai radioteleviziunii sovietice, precum şi funcţionari superiori din M.A.E. al U.R.S.S. şi reprezentanţi ai conducerii Asociaţiei de prietenie sovieto-română. Despre semnificaţia evenimentului a vorbit Gheorghe Badrus, ambasadorul României in Uniunea Sovietică. La întilnirea cu presa cehoslovacă de la Ambasada română din Praga, la care au participat reprezentanţi ai C.C. al P.C. din Cehoslovacia, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai ziarelor, radiodifuziunii şi televiziunii, ambasadorul României la Praga. Teodor Has a vorbit despre semnificaţia zilei de 23 August şi realizările poporului român în cei 33 de ani de la eliberare. Cu acelaşi prilej, la Ambasada ţării noastre din Rabat, ambasadorul României in Maroc. Ovidiu Popescu a vorbit despre realizările obţinute de poporul român în anii socialismului, despre politica externă de pace şi colaborare a partidului şi statului nostru şi a răspuns la întrebările participanţilor. Au fost prezenţi numeroşi reprezentanţi ai presei şi radioteleviziunii marocane, ai unor ministere şi partide politice, precum şi membri ai corpului diplomatic. Presa marocană a publicat, textul integral al expunerii ambasadorului român. In cinstea centenarului Independentei de stat a României şi a sărbătorii naţionale a poporului român, ziua de 23 August, la Sulmona, oraş înfrăţit cu Constanţa, au fost inaugurate o expoziţie fotodocumentară şi o expoziţie de artizanat românesc şi a avut loc un recital susţinut de artista clujeană Lucia Stănescu, în cadrul unei adunări festiive a Consiliului municipal, primarii celor două oraşe şi ambasadorul ţării noastre la Roma au vorbit despre marile realizări ale poporului român în anii socialismului, precum şi despre dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi colaborare româno-italiene. La Rabat, la Galeria Naţională „Bab Rouah“ a avut loc vernisajul expoziţiei de pictură naivă „Pictori amatori români“, organizată sub auspiciile Ministerului Culturii şi al Ambasadei române. Au participat ministrul culturii, Hadi Mohammed Bahnini, reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe ai presei si radioteleviziunii, membri ai corpului diplomatic, un numeros public, precum si specialişti români care lucrează in Maroc. A fost prezent ambasadorul ţării noastre la Rabat. Ovidiu Popescu, în continuarea manifestărilor organizate în Senegal in cinstea centenarului Independenţei de stat a României, televiziunea senegaleză a transmis filmul „Independenţa — năzuinţă de veacuri a poporului român“, în cadrul manifestărilor culturale consacrate centenarului şi zilei de 23 August. Teatrul evreiesc de stat din Bucureşti a prezentat, la Palatul Republicii din capitala R.D.G., şase spectacole cu piesele „Firul de aur“, „Dibuk“ şi „Tevie lăptarul“, care s-au bucurat de un deosebit succes. schimbări toponimice semnificative MADRID 12 (Agerpres). — Cardanyola, oraş situat lingă Barcelona, este primul oraş spaniol care a hotărît să şteargă numele fostului dictator Franco de pe una din străzile oraşului, într-o moţiune adoptată de Consiliul municipal al oraşului se arată că hotărîrea reflectă schimbările petrecute în Spania. De altfel, numeroase străzi şi pieţe din oraşe spaniole şi-au reluat în ultimele luni numele pe care le aveau înaintea perioadei franchiste. Măsuri protecţioniste adoptate de Piaţa comună BRUXELLES 12 (Agerpres). — Comisia C.E.E. a anunţat, vineri, adoptarea unor măsuri de limitare a importurilor de produse textile provenind dintr-o serie de ţări din lumea a treia. Această măsură a fost luată in ciuda faptului că tot mai multe state se pronunţă împotriva măsurilor protecţioniste, care ridică bariere în calea circuitului internaţional de bunuri materiale, ofectînd, în special, accesul produselor provenind din ţările in curs de dezvoltare pe pieţele ţărilor occidentale industrializate. Specialişti şi tehnologie din România în ţări în curs de dezvoltare imimiiLE şi experiem peerolişeilor romăni, in sima cooperării immiimLE „Eram în Irak, împreună cu alţi colegi români şi cum tehnicieni din ţara gazdă executam lucrări de foraj. La una din sonde s-a ivit, in timpul probelor de încercare a stratelor o defecţiune la dispozitivele de testat. Am muncit 20 de ore fără răgaz. Toţi eram plini de ţiţei. Am reuşit, insă. Si atunci, ca şi mai înainte, atît noi cit şi irakienii, vorbeam de «sonda noastră». Nu mai spuneam «noi» şi «voi», ci «la sonda noastră nu s-a intimplat nimic rău».“. Omul din faţa mea, în ale cărui vorbe simţi satisfacţia datoriei împlinite, este inginerul Dumitru Preoteasa, din cadrul întreprinderii de cooperare economică cu străinătatea pentru ’ petrol şi gaze. ..Rompetrol“. A contribuit la prospectarea unor bogăţii ale subsolului ţării noastre, dar a lucrat, cîţiva ani, şi pe alte meleaguri, printrenisipurile din Irak şi Libia, la temperaturi de pînă la 1 60 de grade, pe timpul unor furtuni de nisip. A parcurs, uneori, prin deşert, sute de kilometri. Este unul din specialiştii români care lucrează în ţări in curs de dezvoltare. Cuvintele pe care le-a rostit le-am mai auzit si de la alti petrolişti din tara noastră care au ajutat sau ajută la punerea in valoare a curselor de „aur negru“ de care dispun state în curs de dezvoltare din Africa, Asia. America Latină. „Activitatea noastră — sublinia directorul general adjunct al Direcţiei generale autonome a petrolului şi gazelor. Nicolae Toader — concretizează, intr-un domeniu economic esenţial, dorinţa şi hotărîrea României de a desfăşura o largă colaborare cu toate ţările, de a contribui la înfăptuirea obiectivelor înscrise în planurile de dezvoltare ale ţărilor ce au pornit pe caleaevoluţiei de sine stătătoare. în acest cadru, tradiţia şi experienţa acumulată de România în sectorul petrolului şi gazelor , în cei 120 de ani, care includ perioada preindustrială a forajului manual şi a extragerii prin lăcărit a ţiţeiului şi etapa actuală a forajului la adîncimi pînă la 10 000 metri — sunt puse şi în slujba cooperării cu celelalte state în curs de dezvoltare, în interesul reciproc, al conlucrării internaţionale. Adăugîndu-se faima şcolii româneşti în domeniul petrolului, care a pregătit şi numeroşi specialişti din ţări în curs de dezvoltare, putem spune că România se recomandă azi ca un bun şi competent partener de cooperare, începînd cu elaborarea de studii geologice, pînă la construirea de rafinării şi combinate petrochimice“. De la această idee a început şi discuţia cu directorul întreprinderii „Industrialexport“, Petre Lupan, întreprindere care furnizează instalaţiile şi utilajele de foraj şi extracţie a petrolului şi gazelor folosite de specialiştii noştri în activitatea lor in alte ţări. Relevînd că, în prezent, din state în curs de dezvoltare se află citeva sute de instalaţii petroliere româneşti, cu performanţe deosebite, interlocutorul ne-a spus : „Ţin să remarc câ legăturile noastre cu ţările în curs de dezvoltare au cunoscut o evidentă amplificare în urma întîlnirilor şi convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şiconducători ai multor asemenea state, cînd au fost puse în evidenţă domeniile şi căile ce oferă largi perspective de conlucrare. In prezent, colaborarea noastră cu mulţi parteneri externi depăşeşte sfera livrării de utilaje. Realizăm obiective complexe culivrare «la cheie». Printre exemplele recente : o rafinărie şi un complex chimic în Siria, rafinării în Iordania şi Pakistan, alte obiective in India, Egipt, Turcia. De la an la an au crescut comenzile. Şi aceasta, în condiţiile în care partenerii noştri au posibilitatea de comparaţie şi evaluare, avînd in vedere că in unele din ţările respective activează specialişti şi din alte state cu îndelungată experienţă în petrol şi cu industrii avansate,ntr-o asemenea competiţie, instalaţiile româneşti au reuşit să depăşească recordurile de adîncime, cum a fost, de pildă, în Brazilia şi în Argentina“. Aspecte privind activitatea specialiştilor români, performanţele utilajelor produse în ţara noastră ne-au fost prezentate şi de alţi interlocutori, în discuţiile pe care le-am purtat atît in tară, cit şi, in unele cazuri, chiar la locurile unde îşi desfăşoară activitatea. Inginerul Costel Moise, director adjunct la „Rompetrol“, releva că „bunele rezultate obţinute şi aprecierile la adresa specialiştilor şi instalaţiilor româneşti au constituit şi constituie — pe fondul politicii generale a partidului şi statului nostru — baze solide pentru diversificarea formelor de cooperare. Astfel, cu Algeria am semnat, anul trecut, un contract pentru lucrări de foraj în Sahara, în volum foarte mare. O altă formă : in Siria, intr-un perimetru pus la dispoziţie de guvernul acestei ţări, executăm, cu investiţii exclusiv româneşti, lucrări de prospecţiuni şi foraj. In cazul în care vom identifica zăcăminte de ţiţei, va participa şi partenerul nostru. Exemplele pot continua, ele întîlnindu-se şi în alte ţări din Africa, Asia, America Latină, din Balcani“. In unanimitate, toţi interlocutorii au ţinut să precizeze că, in cadrul cooperării dintre România şi ţările în curs de dezvoltare, în domeniul petrolului, ca şi în celelalte, sunt depăşite laturile pur tehnice. Inginerii Mihei Ştefănescu şi Mişu Tircoveanu care in cadrul contractelor încheiate de ,,Rompetrol“, au lucrat în Siria, şi Algeria, declarau că între petroliştii români şi cei ai ţărilor gazde s-au creat adevărate relaţii prieteneşti. „Modul cum am lucrat, faptul că, prin ceea ce facem, dovedim că noi, ţara noastră, dorim, în primul rând, să ajutăm, că nu urmărim avantaje unilaterale, i-aţi făcut pe colegii noştri din alte ţări să ne considere prieteni, să ne împărtăşească bucuriile şi necazurile lor, să ne invite la diferite sărbători. Ajunge să spui că eşti român, ca să fii bine primit“. A intervenit în discuţie şi inginerul Ştefan Iliescu, şeful serviciului foraj-explorări, de la aceeaşi întreprindere, care evidenţia faptul că „personalul românesc dă dovadă de o înaltă calificare, reuşind, nu o dată, aşa cum s-a intimplatîn Irak, să dovedească netemeinicia unor păreri că în locurile respective nu s-ar afla petrol sau gaze. Este semnificativă, de exemplu, remarca unei publicaţii de specialitate care, după rezultatele bune obţinute în zona capitalei irakiene de specialiştii noştri, scria că «românii au dovedit că Bagdadul pluteşte pe ţiţei». Desigur, mărturii ale prezenţei şi aportului petroliştilor români în ţări în curs de dezvoltare sunt mult mai multe. Ceea ce se cuvine reţinut din secvenţele prezentate este concretizarea hotărîrii României socialiste — angrenată intr-o vastă operă constructivă — de a colabora, de a împărtăşi din cunoştinţele poporului nostru, de a contribui la accesul la progres al altor popoare. Condiţiile de muncă nu se dovedesc a fi uşoare. Dar, dacă specialişti dintr-o ţară ca România, care, cu numai 33 de ani în urmă era considerată „eminamente agricolă“, pot conlucra acum, cu înaltă competenţă, la punerea în valoare a bogăţiilor altor ţări, aceasta se datoreşte politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru. Şi se mai datoreşte şi abnegaţiei întregii noastre naţiuni de a face ca ţara noastră să parcurgă — pe baza eforturilor proprii, dar şi a roadelor colaborării internaţionale — noi trepte ale progresului, să devină un mesager al colaborării între toate ţările, şi popoarele. Ion Stoica Două din obiectivele construite cu sprijinul specialiştilor români : rafinăria din Caraci , Pakistan (stingă) şi Combinatul petrochimic de la Banyas-Siria (in machetă, în dreapta) Petrolişti români executind lucrări de foraj in Irak 4  REDACŢIA: Piaţa Scinteii, Tel. 17 60 10, Administraţia Int. 14 00, Interurban 289 Telex : 1179 — Bucureşti. Abonamentele se primesc la toate oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi Instituţii. Anunţurile de publicitate se primesc la Agenţia de publicitate din strada 13 Decembrie nr. 24, București, tel. 1679 15. Tiparul : Combinatul Poligrafic „Casa Scinteii“. Cititorii din străinătate se pot abona prin ILEXIM — departamentul export-import presă P.O. Box 135-137, telex 11226 București str. 13 Decembrie, nr. 3. întilnire Leonid Brejnev- Jumjaaghiin Tedenbal MOSCOVA 12 (Agerpres). — Agenţia TASS informează că vineri a avut loc în Crimeea o intilnire intre Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., şi Jumjaaghiin Tedenbal, prim-secretar al C.C. al P.P R.M., preşedintele Prezidiului Marelui Hural Popular al R.P. Mongole, aflat la odihnă in U.R.S.S. L. Brejnev şi .1. Tedenbal s-au informat reciproc despre problemele actuale ale vieţii social-politice din cele două ţări, despre activitatea desfăşurată de P.C.U.S. şi P.P.R.M. S-a procedat, totodată, la un schimb de opinii într-o serie de probleme internaţionale, fiind subliniată necesitatea continuării eforturilor pentru adincirea procesului destinderii internaţionale in toate regiunile lumii. Consultări la Nicosia in vederea alegerii noului preşedinte Continuă consultările la Nicosia între liderii principalelor formaţiuni politice in vederea alegerii unui nou şef al statului după încetarea din viaţă a preşedintelui Makarios. In cadrul acestor consultări Ezekias Papaioannou, secretar general al Partidului Progresist al Oamenilor Muncii din Cipru (AKEL) a fost primit de preşedintele ad-interim al ţării, Spyros Kyprianou, şi s-a întîlnit cu Glafkos Clerides, preşedintele Partidului Adunarea Democratică. Liderii AKEL, Adunării Democratice şi ai Partidului Socialist din Cipru se pronunţă în favoarea prezentării la alegerile prezidenţiale din 10 septembrie a unei singure candidaturi aceea a lui Spyros Kyprianou. Primul zbor liber al navetei spaţiale „Enterprise“ Ieri, a fost experimentat cu succes primul zbor liber al navetei spaţiale americane „Enterprise“, menit să verifice modul de comportare al navetei după separarea ei de avionul purtător, planarea ei liberă şi aterizarea. Operaţiunea a început cu decolarea de la baza aeriană Edwards, din California, a cuplului spaţial constind din avionul purtător, un Boeing 747, şi naveta propriu-zisă. După un zbor de circa 46 minute, la o altitudine de circa 7 000 metri, a urmat momentul cel mai dificil al experimentului,: separarea — după ruperea, prin explozie, a celor şapte buloane care au asigurat cuplarea lor — a avionului de naveta spaţială. La bordul navetei s-au aflat astronauţii Fred Haise şi Gordon Fullerton. După o planare lină, fără motor, de circa cinci minute, cinci au fost efectuate două viraje de 90 de grade, naveta a fost aliniată pentru aterizarea pe pista — construită pe fundul unui lac secat. — de la baza aeriană Edwards, în timpul primei părţi a zborului său, avionul Boeing 747 a fost supravegheat de două avioane de vinătoare. Experţii Administraţiei Naţionale pentru Aeronautică şi Spaţiul Cosmic (NASA) consideră succesul acestui prim zbor liber al navetei spaţiale ca marcînd o etapă importantă, în evoluţia zborurilor spaţiale, făcîndu-le mai suple, mai sigure şi mai puţin costisitoare. Folosirea acestui aparat de zbor, care va decola ca o rachetă şi va ateriza ca un avion, va crea mai puţine probleme în ce priveşte revenirea pe Pământ a oamenilor. Avantajul esenţial este însă considerat cel legat de posibilitatea reutilizării navetei spaţiale de peste 100de ori, în afara celor şapte persoane, un asemenea vehicul spaţial poate transporta minilaboratoare ştiinţifice şi sateliţi de pe, şi spre, Pămint. Zborul liber de vineri a fost precedat de alte opt experienţe, in timpul cărora naveta spaţială nu s-a desprins de avionul purtător, înainte de prima lansare reală, prevăzută pentru 1979, sunt programate alte şapte zboruri libere. Naveta spaţială „Enterprise“, experimentată vineri, are o lungime de 37 metri şi o amplitudine a aripilor egală cu cea a unui avion comercial de tipul „DC-9“. Orientul CAIRO 12 (Agerpres). — Intr-o declaraţie făcută la Alexandria in faţa reprezentanţilor presei, Faruk Kaddami, şeful Departamentului politic al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, a arătat că OEP consideră necesară adoptarea unei noi rezoluţii a Consiliului de Securitate care să recunoască drepturile naţionale ale palestinienilor, inclusiv dreptul de a-şi forma un stat independent. El a precizat că OEP consideră potrivit ca această chestiune să fie soluţionată nu printr-un amendament la rezoluţia 242 din 22 noiembrie 1967 a Consiliului de Securitate, care să inlocuiască prevederile acestui document relative la drepturile palestinienilor, ci printr-o altă rezoluţie care să consacre drepturile inalienabile ale poporului palestinian ca entitate naţională. După cum este cunoscut, propunerea de amendare a rezoluţiei 242 in sensul introducerii dreptului palestinienilor la crearea unui stat naţional a fost avansată de secretarul de stat al S.U.A., Cyrus Vance, în cadrul turneului de 11 zile , efectuat in Orientul Apropiat, care s-a încheiat joi. „Suntem gata să ne întilnim cu secretarul de stat Cyrus Vance — a declarat Faruk Kaddumi — şi să desfăşurăm un dialog direct cu S.U.A., dar dorim o atitudine pozitivă din partea americană. Am dori ca un asemenea dialog să se desfăşoare fără nici un fel de condiţii“. După cum s-a anunţat, F. Kaddumi a sosit la Alexandria vi- _neri, pentru consultări cu partea, egipteană,In legătură cu promorvarea intereselor, palestiniene în contextul actualelor eforturi vizând convocarea Conferinţei de pace de la Geneva privind Orientul Apropiat. S-a anuntat că în acest scop Consiliul National Palestinian — parlamentul palestinian din exil, format din 55 membri — se va întruni la 25 august, la Damasc, pentru a formula, un răspuns la propunerea americană privind drepturile OEP. Preşedintele Comitetului Executiv al OEP, Yasser Arafat, este aşteptat să sosească la Alexandria in următoarele zile, pentru consultări cu preşedintele Anwar Sadat şi ministrul de externe, Ismail Fahmi. DAMASC 12 (Agerpres). •— Preşedintele Siriei, Hafez Al- Assad, l-a primit pe Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei. Au fostabordate probleme legate de turneul efectuat în Orientul Apropiat de secretarul de stat american, Cyrus Vance. Preşedintele Siriei a primit vineri trei personalităţi politice libaneze — Camille Chamoun, lider al Partidului Naţional Liberal. Suleiman Frangieh, fost preşedinte al republicii şi Pierre Gemayel, liderul Partidului Falangele Libaneze. Anterior, cei trei oameni politici libanezi au conferit cu Abdel Halim Khaddam, vicepremier şi ministrul afacerilor externe al Siriei. Convorbirile purtate cu acest prilej la Damasc s-au concentrat asupra situaţiei din Liban în urma aplicării primelor etape ale acordului de la Chiaura, precum şi asupra altor probleme de interes comun. TEL AVIV 12 (Agerpres). — Partidul Muncii din Israel, aflat în opoziţie, a cerut joi organizarea unei sesiuni extraordinare a Knessetului (parlamentul israelian) pentru a lua in dezbatere politica externă a guvernului Begin — informează agenţia France Presse. Partidul Muncii a îndeplinit condiţiile necesare pentru organizarea unei asemenea reuniuni — 30 de semnături ale membrilor săi —, astfel Incit se apreciază că sesiunea extraordinară a parlamentului ar putea avea loc în cursul săptămînii viitoare. Aceste dezbateri — arată agenţia — au fost solicitate după convorbirile pe care secretarul de stat al S.U.A., Cyrus Vance, le-a avut cu actualele oficialităţi israeliene, în legătură cu perspectivele de soluţionare pe cale politică a situaţiei din Orientul Apropiat şi, îndeosebi cu reluarea, intr-un viitor apropiat, a conferinţei de pace de la Geneva. Apropiat im mwmwm • LA PEKIN a avut loc o întrevedere intre Li Sien-nien, vicepremier al Consiliului de Stat al R.P. Chineze si Le Thanh Nghi, vicepremier al guvernului Republicii Socialiste Vietnam. • SENATORUL DEMOCRAT AMERICAN FRANK CHURCH și-a încheiat vizita întreprinsă la Havana, in cadrul căreia a fost primit de Fidel Castro, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist din Cuba, preşedintele Consiliului de Stat şi al guvernului. Cu acest prilej, a declarat senatorul american, au fost examinate o serie de probleme bilaterale de interes comun. • IN CRETA s-a deschis vineri un colocviu internaţional pe tema „Socialismul şi cultura“, organizat la iniţiativa cunoscutului compozitor grec Mikis Theodorakis. • LA BONN a avut loc, vineri, o intilnire intre ambasadorul Michael Kohl, şeful reprezentanţei permanente a R.D.G. miwmvme în R.F.G., şi Hans-Jurgen Wischnewski, ministru de stat la cancelaria , federală a R.F.G. Au fost discutate probleme privind normalizarea in continuare a relaţiilor dintre R.D.G. şi R.F.G. • LA PHENIAN, a avut loc o întrevedere intre delegaţia guvernamentală a Republicii Populare Democrate Coreene și cea a guvernului Republicii Democratice Sao Tomé si Principe. • PRIMUL MINISTRU AL INDIEI, Morarji Desai, a procedat la o lărgire a cabinetului indian, numind 24 de miniștri de stat, intre care două femei. • INTR-UN INTERVIU acordat ziarului guvernamental „Tercuman“, primul ministru Suleyman Demirel a declarat că Turcia are nevoie, in cursul acestui an, de credite externe in valoare de 500—600 milioane dolari. • LA GENEVA a avut loc, vineri, o nouă Întrevedere intre delegaţiile sovietică şi americană participante la tratativele referitoare la limitarea armamentelor strategice ofensive. • INTR-UN INTERVAL DE 16 LUNI, în închisorile din Africa de Sud au murit 18 persoane de culoare din cauza condiţiilor de detenţie şi a metodelor inumane folosite în timpul interogatoriilor, se arată intr-un studiu al Institutului de relaţii rasiale, publicat la Johannesburg. • MINISTRUL DE EXTERNE PERUAN Jose de la Puente Radbill, a avut o întrevedere cu Terence Todman, secretar de stat adjunct pentru problemele americane, aflat într-o scurtă vizită la Lima, în cadrul unui turneu în America Latină. • LA PARIS au avut loc convorbiri intre Salvador Sanchez Teran, reprezentant al preşedintelui guvernului spaniol, Adolfo Suárez, şi Josep Tarradellas, preşedinte în exil al Generalităţii Cataloniei. Un comunicat precizează că au fost abordate „formule, concrete care vor permite o restabilire provizorie a instituţiei istorice a Generalităţii Cataloniei, în acord cu actuala legislaţie spaniolă“. • CONSILIUL MILITAR ADMINISTRATIV PROVIZORIU DIN ETIOPIA a pus in libertate joi 110 deţinuţi politici aflaţi în detenţie în provincia Gondar. • UN SCHELET DE DINOZAUR CARNIVOR, bine conservat, a fost descoperit, recent, pe şantierul de construcţie al unui lac artificial, în sud-vestul provinciei Szechwan, transmite agenţia China Nouă .Acest tip de dinozaur a trăit cu aproximativ 150 milioane de ani în urmă. • VULCANUL USU, situat pe insula japoneză Hokkaido, a erupt din nou vineri dimineaţa la 16 erupţie înregistrată începînd de duminică. Fumul şi cenuşa proiectate din crater au acoperit ca o perdea lacul Toya, lingă care se află vulcanul înalt de 725 metri. • COMPANIILE AMERICANE „Chrysler“ şi „American Motors“ au anunţat că este probabilă o sporire de 6la sută a preţului modelelor de automobile pe anul 1978. • CIOCNIREA FRONTALA a două autoturisme pe şoseaua dintre localităţile Kirbach şi Arolsen, din R.F. Germania, s-a soldat cu moartea a şapte persoane. „Románia libera“ —— Muzeu Puccini La Lucca, orașul italian In care s-a născut compozitorul Giacomo Puccini, se amenajează un muzeu memorial al cărui sediu va fi casa in care a copilărit compozitorul. Vizitatorii vor avea prilejul să cunoască partiturile originale ale unor opere aparținind lui Puccini. Printre exponate se vor afla fotografii ce au surprins momente din viaţa compozitorului, precum şi obiecte ce au aparţinut acestuia, intre care planul la care Puccini a dat viaţă unora din marile sale creaţii. 15 km adîncime Două foraje pină la adincimea de 15 kilometri sunt efectuate în scopuri ştiinţifice de specialiştii sovietici. Forajele au ajuns la profunzimea de circa 7 900 metri, urmând ca adincimea de 75 kilometri să fie atinsă spre sfirşitul anului 7980. Datele culese vor furniza noi ararmpte privind formarea zăcămintelor minerale, precum si in legătură cu proprietăţile fizice şi chimice ale rocilor supuse la presiuni foarte puternice. Anti-drog Acţiunile concomitente ale politiei columbiene, in trei locuri diferite din tară, au dus la descoperirea mai multor traficanţi de droguri, precum si la confiscarea unei importante cantităţi de stupefiante. Una din descinderi s-a efectuat la o fermă situată la circa 220 kilometri sud-est de Bogota, unde s-a descoperit un laborator de prelucrare a cocainei, fiind confiscate droguri in valoare de trei milioane dolari si arestate şase persoane. Operaţiuni asemănătoare auumit loc intr-o localitate din vecinătatea frontierei cu Venezuela şi pe aeroportul internaţional Can, unde un pioi avea asupra sa 4.5 kilograme de cocaină. Agenţia France Presse remarca faptul că cercetările politiei columbiene s-au desfăşurat in momentul cind, la Bogota, au loc discuţii intre Columbia si S.U.A., in vederea semnării unui tratat privind intensificarea luptei anti-drog. Planetariu La Stuttgart a fost inaugurat recent un planetariu, a cărui particularitate constă in dotarea sa cu un ordinator in citeva secunde, acesta este capabil să proiecteze, pe o ,,boltă cerească“ artificială 9 000 de aştri ficşi, precum şi planetele cunoscute. Sunt prezentate, de asemenea, eclipse de Lună şi de Soare, operaţii de aselenizare, precum şi traiectoriile diferiţilor sateliţi, îmbunătăţiri Compania britanică de aviatie a anuntat că, in săptămlnile viitoare, se va pro- * ceda la modificarea sistemului de suspensie al trenurilor de aterizare ale avioanelor Concorde, aflate in exploatarea sa. Măsura vizează, după cum„ s-a anunţat, unele îmbunătăţiri pentru micşorarea şocurilor la aterizare, în căzni unor piste a căror stare lasă de dorit. Un purtător de cuvânt, al companiei , subliniat că îmbunătăţirile nu in vedere, in speriat, aterizările supersonicului la New York. Au renunţat... Aflat într-un turneu, min 1i şi multe ţări vest-ofimpine, neutru, arezenta filmul care redă momente din viaţa şi cariera sa, film ce vorită titlul ..Cel mai mare“, boxerul Cassius Clan a fai solicitat de un cluhc din Gotteburg (Suedia) să apară in cadrul unei manifestări vupiliafice organizate în oraş, în stilul său caracteristic. Clan a răspuns afirmativ, cerind, în schimb, suma de 20 000 dolari. Oferta a fost imediat retrasă. Suma cerută nu numeai că nu putea, fi recuperată din încasări, dar întrecea toate fondurile clubului. Acuzare O instanţă din Philadelphia a inculpat recent 72 persoane, sub acuzaţia că au violat legislaţia asupra... importului de animale sălbatice Potrivit dovezilor aduse de organele vamale americane, grupul a introdus ilegal în ţară, în ultimii ani, peste 600 şerpi, crocodili, şopirle si alte vieţuitoare sălbatice, provenind in special din A- frica si Australia. Se apreciază că beneficiile realizate se ridică la circa 35 000 dolari, de la fiecare, din cele opt grădini zoologice care au achiziţionat „marfa". Medicament Institutul national al sănătăţii din S.U.A. a anuntat realizarea unui medicament eficace in cazul encefalitei virotice. Potrivit declaraţiei doctorului Charles Alfred, de la Universitatea din Alabama, administrarea noului medicament la un grup de pacienţi a făcut ca rata mortalităţii să scadă de la 70 la 28 la sută. Produsul devine activ cînd este injectat intravenos si poate fi eficace si in tratarea altor maladii ce se răspândesc prin virus. .. s.  40 340