România Liberă, ianuarie 1978 (Anul 36, nr. 10323-10347)

1978-01-03 / nr. 10323

I AMUL XXXVI Nr. 10323 6 pagini 30 bani COTIDIANUL CONSILIULUI NAȚIONAL AL FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem un an deosebit de bogat în realizări economice şi sociale, precum şi în evenimente politice interne de profundă semnificaţie pentru prezentul şi viitorul ţării. Prevederile planului pe 1977 au fost îndeplinite şi depăşite , producţia industrială a crescut intr-un ritm de peste 11,5 la sută, iar cea agricolă, deşi condiţiile naturale nu au fost din cele mai favorabile, poate fi considerată satisfăcătoare. Ca urmare a dezvoltării impetuoase a producţiei de bunuri materiale, a sporirii avuţiei naţionale a fost posibilă creşterea suplimentară a veniturilor oamenilor muncii, in special ale celor provenite din retribuţie, ridicarea peste prevederile iniţiale a nivelului de trai al poporului. Toate acestea evidenţiază, incă odată, forţa economiei noastre, superioritatea orinduirii noi pe care o clădim, capacitatea poporului nostru de a asigura progresul şi prosperitatea patriei. În acest an au fost adoptate noi măsuri de perfecţionare a planificării şi conducerii unitare a economiei, a întregii societăţi. Am amplificat cadrul organizatoric de participare a maselor la conducerea vieţii economice şi sociale, a statului, am întărit şi mai puternic, democraţia socialistă. Sărbătorirea, în acest an, a Centenarului Independenţei de stat şi a trei decenii de la instaurarea Republicii a prilejuit omagierea înaltelor virtuţi ale poporului român, a luptei sale eroice pentru libertate, neatîrnare şi dreptate socială, a marilor victorii obţinute in transformarea revoluţionară a societăţii româneşti şi, totodată, reafirmarea hotărîrii noastre ferme de a nu precupeţi nimic pentru măreţia patriei, pentru apărarea şi întărirea independenţei şi suveranităţii ei. Evenimentul politic cel mai important al anului a fost Conferinţa Naţională a partidului care a stabilit un vast ansamblu de măsuri pentru intensificarea dezvoltării economiei naţionale şi accentuarea creşterii nivelului de trai al poporului, pentru perfecţionarea activităţii în toate compartimentele societăţii in vederea înfăptuirii cu succes a istoricului Program al partidului. Pentru marile succese dobîndite in toate domeniile de activitate, doresc să adresez, in aceste momente solemne, in numele conducerii de partid şi de stat, precum şi al meu personal, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului nostru popor - făuritor conștient al destinului său liber și fericit. Intrăm in noul an cu o perspectivă clară, cu un program precis a cărui realizare este menită să asigure înflorirea continuă, multi’pteferăm a României. Anul 1978 — cel de-al treilea an al cincinalului - este hotărîtor pentru îndeplinirea cu succes a istoricelor hotărîri ale Congresului al Xl-lea al partidului, a planului de dezvoltare economico-socială pînă în 1980. lată de ce este necesar — aşa cum am subliniat şi la Conferinţa Naţională - să asigurăm un salt revoluţionar de la acumularea cantitativă la o calitate nouă, superioară în întreaga activitate de construcţie socialistă. Aceasta impune perfecţionarea in continuare a planificării, organizării şi conducerii producţiei materiale, valorificarea cu maximum de eficienţă a potenţialului economic şi uman. La baza întregii activităţi trebuie să punem cele mai înaintate cuceriri ale revoluţiei tehnicoştiinţifice contemporane, asigurînd ridicarea nivelului tehnic şi a calităţii tuturor produselor, aplicarea unor tehnologii noi care să permită reducerea consumului de materii prime, materiale şi energie, scăderea cheltuielilor de fabricaţie. Să concentrăm energia, forţa creatoare, inteligenţa şi priceperea întregii naţiuni pentru sporirea mai rapidă a productivităţii muncii - factorul hotărîtor de care depinde creşterea venitului naţional, ridicarea nivelului de trai al celor de muncesc, mersul tot mai ferm inainte al României pe calea progresului socialist. Sunt pe deplin încredinţat că şi in anul ce vine, întregul nostru popor va acţiona cu toată hotârirea şi abnegaţia, sub conducerea partidului, pentru realizarea acestor ţeluri măreţe, că prin perseverenţa şi elanul lor revoluţionar, toţi oamenii muncii se vor dovedi la înălţimea marilor răspunderi pe care istoria le pune in faţa generaţiilor de astăzi ale României socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, Anul pe care il încheiem s-a caracterizat prin accentuarea profundelor schimbări naţionale şi sociale in viaţa internaţională, in raportul mondial de forţe, prin afirmarea tot mai puternică a voinţei popoarelor de a pune capăt cu desăvirşire politicii imperialiste, de dominaţie şi dictat, de a deveni stupine pe bogăţiile naţionale, pe destinele proprii. In 1977 s-a manifestat tot mai pregnant marea înfruntare, la scara planetei, dintre tendinţa spre o nouă  reîmpărţire a lumii, a zonelor de influenţă, spre ciştigarea de noi poziţii dominante de către diferite state sau grupări de state, şi tendinţa popoarelor de a trăi libere, de a-şi asigura dezvoltarea economico-socială independentă fără nici un amestec din afară. Apare de aceea mai stringentă ca oricind necesitatea ca forţele progresiste, antiimperialiste de pretutindeni, să-şi unească eforturile şi să acţioneze ferm pentru înlăturarea gravelor pericole ce ameninţă pacea şi liniştea planetei, pentru accentuarea cursului spre destindere şi securitate, spre înţelegere şi conlucrare egală intre naţiuni. Acţionînd in acest spirit, România şi-a adus şi işi va aduce in continuare contribuţia activă la soluţionarea problemelor complexe, majore care, preocupă omenirea. Am întărit şi vom intari relaţiile de prietenie, solidaritate şi colaborare cu toate ţările socialiste, legăturile multilaterale cu ţările în curs de dezvoltare, cu ţările nealiniate, cu popoarele care au păşit pe calea propăşirii economicosociale de sine stătătoare ; extindem raporturile de colaborare şi cooperare cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Considerăm că o cerinţă imperioasă a cauzei păcii şi colaborării o constituie promovarea fermă şi generalizarea în viaţa internaţională a principiilor deplinei egalităţi în drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, a dreptului fiecărei naţiuni de a-şi hotărî singură soarta, aşa cum doreşte ea. În acest context, se impun intensificate eforturile pentru promovarea largă a metodei tratativelor, ca unică modalitate raţională de soluţionare a diferendelor şi litigiilor dintre state, pentru stingerea focarelor de conflicte şi încordare care mai există in lume. Interesele păcii generale reclamă să se facă totul pentru ca anul 1973 să deschidă calea rezolvării conflictului din Orientul Mijlociu, să marcheze un moment hotărîtor în instaurarea unei păci durabile şi juste în această zonă, prin retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, soluţionarea problemei palestiniene inclusiv constituirea unui stat palestinian independent, respectarea suveranităţii şi integrităţii tuturor ţărilor din regiune, întărirea destinderii internaţionale depinde în mare măsură — aşa cum demonstrează realitatea — de înfăptuirea securităţii .în Europa, lată de ce este necesar să facem totul pentru ca reuniunea de la Belgrad să se încheie cu succes, dînd un nou şi puternic impuls înfăptuirii documentelor de la Helsinki, extinderii colaborării neîngrădite între state şi, îndeosebi, trecerii la măsuri concrete de dezangajare militară, fără de care nu poate fi concepută pacea şi liniştea continentului, a întregii omeniri. Este necesar, de asemenea, să intensificăm eforturile pentru reducerea cursei înarmărilor şi trecerea la măsuri de dezarmare, în primul rind de dezarmare nucleară, pentru eliberarea omenirii de povara apăsătoare a cheltuielilor militare, de spectrul unui nou război nimicitor. Asigurind buna pregătire a sesiunii Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru dezarmare, din anul 1978, să facem ca ea să constituie un important pas inainte în înfăptuirea acestui deziderat vital al zilelor noastre. Se impun, totodată, acţiuni ferme pentru lichidarea subdezvoltării, a împărţirii lumii in ţări bogate şi ţări sărace, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaţionale care să asigure propăşirea economică şi socială mai rapidă in special a statelor râmase in urmă. Rezolvarea constructivă a marilor probleme internaţionale cere, mai mult ca oricind, întărirea solidarităţii şi colaborării tuturor popoarelor, a căror conştiinţă creşte neîncetat, a forţelor înaintate ce reprezintă uriaşa majoritate a lumii şi care pot schimba cursul dezvoltării mondiale, pot asigura făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. Cu încredere deplină in forţele clasei muncitoare, ale eroicului şi harnicului nostru popor, să păşim in noul an hotăriţi să dobindim noi şi tot mai mari succese în edificarea, sub conducerea partidului, a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului pe pămîntul României ! Fie ca anul ce vine să aducă victorii tot mai însemnate în lupta popoarelor, a forţelor progresiste, antiimperialiste de pretutindeni, pentru o politică nouă, de egalitate şi respect între naţiuni, pentru prosperitate in întreaga lume, pentru triumful păcii, destinderii şi colaborării internaţionale ! In aceste clipe sărbătoreşti, vă doresc dragi tovarăşi şi prieteni, bucurii şi satisfacţii cît mai mari in muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! Vă adresez, tuturor, din adîncul inimii, tradiţionala urare „La mulţi ani !". Proletari din toate ţările, uniți-vă!  / 1 ÎN NOAPTEA ANULUI NOU, CLIPE EMOŢIONANTE, SIMBOLICE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ÎN MIJLOCUL PUTERNICULUI DETAŞAMENT MUNCITORESC AL ÎNTREPRINDERII „23 AUGUST“ ŞI AL TINERILOR CARE AU SĂRBĂTORIT REVELIONUL LA PAVILIONUL CENTRAL EXPOZIŢIONAL DIN PIAŢA SCÎNTEII Manifestîndu-şi bucuria de a întîmpina Anul nou împreună cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, constructorii de maşini au exprimat unitatea deplină a poporului în jurul partidului, al secretarului său general. „PRIMA URARE FIERBINTE PENTRU-AL ŢĂRII PREŞEDINTE“ Entuziasmul tinerilor a rostit prin mii de glasuri recunoştinţa fierbinte a tinerei generaţii „aceluia ce cîrma ţării dreaptă o ţine brav prin crez şi faptă, cu dragoste supremă pentru ţară, viaţă, conştiinţă exemplară“. „LA MULJI ANI CU TINEREŢE !“ (In pagina a 3-a) la revelionul tineretului din CUVÎNTUL TOVARĂŞULUI . • la revelionul Dragi tovarăşi şi prieteni, Suntem deosebit de bucuroşi că în încheierea anului 1977, la începutul noului an, ne aflăm în mijlocul minunatului colectiv de oameni ai muncii de la întreprinderea „23 August“, împreună cu familiile lor pentru a sărbători acest nou an. Intr-adevăr aţi realizat lucruri bune în anul pe care il încheiem şi aş dori ca să vă adresez şi cu acest prilej cele mai calde felicitări pentru tot ceea ce aţi realizat şi urarea de noi succese în viitor (Aplauze puternice, urale). De aici, de la „23 August“, acest centru important al industriei noastre socialiste cu un minunat colectiv de oameni ai muncii, doresc să adresez, incă o dată, eroicei noastre clase muncitoare, tuturor oamenilor muncii, cele mai calde felicitări pentru rezultatele obţinute în 1977 şi de la întreprinderea urarea de noi şi noi succese ! (Aplauze puternice, urale. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Am deplina încredere că dumneavoastră, la fel ca întreaga clasă muncitoare, ca întregul nostru popor, veţi îndeplini cu cinste şi in anul viitor sarcinile ce vă revin din Programul elaborat de Congresul al XI-lea, din hotărîrile Conferinţei Naţionale a partidului şi veţi aduce o contribuţie tot mai însemnată la dezvoltarea industriei, la înaintarea ţării noastre pe calea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pe calea bunăstării şi fericirii. (Se scandează indelung „Ceauşescu — P.C.R. !“. Aplauze puternice). Doresc să închin primul pahar la acest revelion pentru minunata noastră clasă muncitoare, pentru ţărănime, pentru intelectualitate, pentru toţi oamenii muncii, „23 August, fără deosebire de naţionalitate, pentru gloriosul popor român care înfăptuieşte neabătut politica partidului nostru comunist, politică ce corespunde intereselor vitale de bunăstare şi fericire ale naţiunii noastre. (Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“. Aplauze puternice, îndelungate). Vă urăm, dragi tovarăşi şi prieteni, tuturor oamenilor muncii din acest minunat colectiv, familiilor dumneavoastră, multă sănătate, multă fericire ! „La mulţi ani !“.Se scandează, cu putere, indelung, „Ceauşescu — la mulţi ani !“. Se cîntă cu însufleţire „Mulţi ani trăiască !“).■• Vă doresc o petrecere cît mai frumoasă în această noapte, succese mari şi tot ceea ce vă doriţi dumneavoastră ! (Aplauze puternice. Se scandează îndelung „Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu — la mulţi ani !“). Dragi tovarăşi şi prieteni tineri, Suntem deosebit de mulţumiţi şi bucuroşi că în această seară, la încheierea anului 1977, ne aflăm împreună cu reprezentanţii tineretului din Capitală. Dorim să subliniem prin aceasta preţuirea şi înalta apreciere pe care o dăm contribuţiei tineretului la tot ceea ce se înfăptuieşte în patria noastră, elanului cu care el munceşte şi învaţă, servindu-şi patria, partidul şi poporul. (Aplauze puternice, urale. Se scandează îndelung „Ceauşescu — P.C.R. !“ „Ceauşescu şi poporul !“). Aş dori să subliniez contribuţia uriaşă pe care tineretul muncitoresc, ţărănesc, intelectual. Întregul tineret al patriei noastre o aduce, în toate domeniile de activitate, la înflorirea României socialiste. Avem in faţă un program minunat. Aţi contribuit prin munca Voastră, dragi prieteni tineri, dragi tineri comunişti, la înfăptuirea succeselor pe primii doi ani ai cincinalului. Sunt ferm convins că şi in anul viitor veţi fi în primele rinduri pentru înfăptuirea cu succes a Programului elaborat de Congresul al Xl-lea de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, de ridicare a bunăstării şi fericirii întregii noastre naţiuni. (Aplauze îndelungate. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Doresc cu acest prilej al noului an să ridic acest de-al doilea pahar — pentru că pe primul l-am ridicat la întreprinderea Capitală „23 August“ — in cinstea minunatului tineret al patriei noastre, să-i urez succese tot mai mari in întreaga sa activitate şi in viaţă, să fie in stare de a continua ceea ce au realizat înaintaşii, pentru ca tinerii noştri să devină demni făuritori şi conducători ai patriei socialiste. (Urale, aplauze puternice, se scandează ,,Ceauşescu — P.C.R. !“). Vă urez multă sănătate şi multă fericire ! (Se scandează „Ceauşescu — P.C.R !“, „Ceauşescu — tinerii !“, aplauze puternice, urale). Şi acum, dragi tovarăşi, vă urăm petrecere bună, „La mulţi ani !“. (Aplauze îndelungate, urale puternice, se scandează îndelung „Ceaușescu — P.C.R. !“). CUVÎNTUL TOVARĂȘULUI rn% ■■' ā W.