România Liberă, septembrie 1979 (Anul 37, nr. 10838-10862)

1979-09-15 / nr. 10850

Pagina a 2-a —15 septembrie 1979 Vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu în judeţul Timiş se remarcă automacarale, macarale portuare, poduri rulante, transportoare şi stivuitoare reproiectate recent, în vederea reducerii consumului de metal şi de energie electrică pe fiecare agregat. Reţine în mod deosebit atenţia instalaţia de transport uzinal pe pernă de aer, denumită „aeropaleta“, care înlocuieşte cu succes podurile rulante, ea fiind realizată cu un consum de metal şi energie electrică foarte redus, în comparaţie cu alte agregate pentru astfel de operaţiuni. Directorul centrului, Vasile Antonovici, informează pe secretarul general al partidului că, în urma reproiectării întregii game de maşini de ridicat şi transportat, aflată în producţia întreprinderii timişorene, se va obţine, la nivelul întreprinderii, o economie de metal de circa 16 000 tone, în ultimii doi ani ai actualului plan cincinal, iar pentru perioada 1981—1985 încă 35 000 tone. Totodată, consumul de energie electrică al produselor va fi mai mic cu circa 57 000 megawaţi/oră. Secretarul general al partidului examinează cu atenţie numeroase utilaje, cere explicaţii cu privire la caracteristicile lor tehnice şi recomandă pentru unele produse să se revadă proiectele, în vederea diminuării şi mai mult a consumurilor de metal şi energie. Vizita de lucru a continuat la întreprinderea Industria linii Timişoara unitate reprezentativă a industriei uşoare. Această întreprindere, care in 1980 va sărbători 75 de ani de existenţă, a cunoscut, în anii socialismului, un proces continuu de înnoire şi modernizare. Ea şi-a dublat capacitatea faţă de 1970, realizînd, în prezent, o producţie de 6 milioane mp ţesături şi 3 500 tone fire pe an. Lucrătorii de aici, din care peste 85 la sută sunt femei, au întâmpinat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe tovarăşa Elena Ceauşescu, pe ceilalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat, cu cele mai alese sentimente de dragoste şi recunoştinţă. Un grup de copii de la grădiniţă, fii ai muncitoarelor din întreprindere, se apropie de tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu, urîndu-le din inimă multă sănătate, viaţă lungă şi fericită, oferindu-le buchete de flori. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu ii îmbrăţişează cu dragoste părintească, în timpul vizitării unor secttoare de producţie ar fost examinat, împreună cu ministrul industriei uşoare, tovarăşa Lina Ciobănii, cu reprezentanţi ai centralei şi conducerii unităţii, modul in care colectivul întreprinderii acţionează pentru înfăptuirea sarcinilor privind creşterea eficienţei economice şi a calităţii în lumina indicaţiilor ,date desecretarul general al partidului. S-au relevat rezultatele obţinute, pe linia înnoirii şi diversificării sortimentelor, valorificării superioare a materiilor prime şi materialelor, recuperării şi refolosirii unor materiale, reducerii consumurilor specifice, economisirii energiei şi combustibilului, diminuării cheltuielilor de producţie. Gazdele au informat, de asemenea, despre acţiunile întreprinse pentru creşterea şi modernizarea capacităţilor de producţie, pentru aplicarea de tehProf. Traian Sălăjan, directorul Institutului de sudură şi încercarea materialelor din Timişoara, informează pe secretarul general al partidului, despre aportul cercetătorilor din acest institut la asamblarea prin sudură a unor maşini de ridicat şi transport uzinal. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu insistă şi cu acest prilej pentru o mai intensă conlucrare între cercetare, proiectare şi producţie, in vederea ridicării continue a nivelului calitativ al întregii activităţi din întreprindere. La sfîrşitul vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, felicitind colectivul întreprinderii timişorene, pe toţi muncitorii, tehnicienii şi inginerii pentru rezultatele bune, le-a recomandat să facă totul pentru ridicarea continuă a gradului de tehnicitate, de organizare a muncii, pentru a produce utilaje mai multe şi, pentru ca întreprinderea să devină o unitate model, o unitate fruntaşă pe ţară. Directorul general al unităţii l-a asigurat pe secretarul general al partidului, că întregul colectiv de muncitori, tehnicieni şi ingineri nu va precupeţi nici un efort pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor, pentru înfăptuirea în cele mai bune condiţii a programului de modernizare şi dezvoltare în continuare a întreprinderii. Cologii noi, subliniind că întreprinderea a realizat, de la începutul acestui cincinal, o producţie suplimentară care le permite să lucreze, în prezent, cu un trimestru in ■ avans faţă de plan. Totodată, s-a arătat că întreprinderea utilizează în proporţie de mai mult de 85 la sută materii prime indigene, că ea foloseşte din plin posibilităţile le care dispune pentru adaptarea rapidă la cerinţele modei, fabricarea de ţesături tot mai uşoare, în desene şi culori diverse. întreprinderea realizează astfel produse apreciate atît pe piaţa internă, cit şi la export, în acelaşi timp, au fost evidenţiate căile prin care s-a redus greutatea ţesăturilor pentru costume cu 20—22 gr., pe mp, iar a ţesăturilor pentru pardesie cu aproape 100 gr. pe mp. S-a subliniat că programele de viitor prevăd măsuri pentru diminuarea în continuare a consumurilor, reducerea greutăţii ţesăturilor. în timpul vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, se opresc adesea în faţa războaielor de ţesut şi maşinilor de finisaj, examinează ţesăturile. Apreciind realizările colectivului pentru ridicarea calităţii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat să se acţioneze cu mai multă perseverenţă pentru folosirea din plin a maşinilor şi a timpului de lucru, reducerea în continuare a greutăţii produselor, diversificarea gamei sortimentale, ridicarea in permanenţă a parametrilor de Calitate. în acest sens, s-a cerut ca, în colaborare cu unităţile industriei chimice, să se găsească soluţii noi pentru obţinerea de fire şi fibre de calitate superioară, care să confere ţesăturilor un tuşeu ,mai plăcut, mai aspectuos. In încheierea vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a felicitat colectivul întreprinderii şi i-a urat noi succese in activitatea ce o desfăşoară. Mulţumind, gazdele s-au angajat in faţa secretarului general al partidului să facă totul pentru traducerea în viaţă a imperativelor actualului cincinal şi a celor izvorite din proaste vizitată în continuare întreprinderea „Electromotor“, unitate cu bogată tradiţie în producţia de motoare electrice din ţara noastră. Secretarul general al partidului a fost informat de conducerea ministerului de resort, a centralei industriale de profil şi a întreprinderii despre modul Cum se îndeplineşte planul, despre măsurile luate in scopul realizării exemplare a cincinalului şi a sarcinilor privind producţia de motoare electrice, reducerea în continuare a consumului de energie, materii prime, materiale şi îndeosebi metal, stabilite la recenta şedinţă de lucru de la C.C. al P.C.R. cu Consiliul de conducere al Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini. Directorul întreprinderii, Marin Tănase, raportează că, prin transpunerea în practică a indicaţiilor date de secretarul general al partidului cu prilejul vizitei din 1971, care au constituit linii directoare în activitatea întregului colectiv, s-au obţinut realizări de prestigiu. Astfel, gradul de ocupare a spaţiii Actele de Directive ale celui de-al XII-lea Congres al partidului lor construite a crescut de la 79 la 99,7 la sută, fapt ce asigură o producţie suplimentară anuală în valoare de 800 milioane lei şi beneficii de, 70 milioane lei, iar ponderea maşinilor şi utilajelor realizate prin autodotare a sporit de la 4 la 60 la sută. întreprinderea „Electromotor“ — Timişoara constituie un exemplu în privinţa folosirii eficiente a suprafeţelor şi a dotării, prin forţe proprii, cu tehnică modernă de înalt randament. Acestea confirmă potenţialul creator al specialiştilor noştri, capacitatea acestora de a concepe şi înfăptui agregate la parametri comparabili cu cele fabricate în străinătate. O consecinţă firească a acestor realizări, a hotărîrii comuniştilor, a tuturor muncitorilor şi specialiştilor de a-şi onora cu cinste sarcinile ce le revin, o reprezintă şi faptul că în acest an prevederile de plan au fost îndeplinite la toţi indicatorii, existînd premise ca sarcinile pe întregul cincinal la producţia marfă să fie îndeplinite cu circa . 130 zile mai devreme. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu sînt „invitaţi să viziteze o expoziţie is care sintetizează realizările celei mai recente, şi preocupările de dezvoltare in perspectivă a producţiei, de perfecţionare a acesteia, de diminuare a consumurilor şi reducerea cheltuielilor. Sunt prezentate numeroase tipuri de motoare electrice mici şi medii din cele peste 300 de tipodimensiuni, ce se fabrică în unitate. Prin îmbunătăţirea performanţeloracestor produse, unităţile în care ele sunt folosite vor obţine in cursul acestui an o economie de energie electrică de circa 60 000 megawaţi ore. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu ii sunt înfăţişate o serie de motoare noi destinate maşinilorunelte, agregatelor de ridicat, industriei textile şi altor domenii de activitate. Dintre noutăţile din expoziţie reţine atenţia în mod deosebit maşina electronică de echilibrat rotoare pentru motoare electrice, invenţie a specialiştilor de aici. Acest utilaj de înaltă tehnicitate se realizează şi pentru nevoile celorlalte întreprinderi electrotehnice din ţară. Prezentînd programul privind realizarea în perspectivă a producţiei de motoare electrice, ministrul Ion Avram a expus acţiunile preconizate de minister şi centrală în vederea sporirii acestei producţii, între care preluarea de către întreprinderile din Timişoara şi Sacele a fabricaţiei anumitor tipuri de motoare de la unitatea de specialitate din Bucureşti. Se vizitează, apoi, citeva sectoare de bază ale intreprinderii „Electromotor“. De la bun început se remarcă numărul mare de instalaţii şi agregate realizate de specialiştii unităţii. Dintre acestea se disting linii deagregat pentru prelucrarea carcaselor, liniile automate de bobinat, de roboţi. Felicitind specialiştii de aici pentru agregatele originale concepute care au condus la o însemnată creştere a producţiei şi productivităţii muncii,, tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a cerut ca, pe baza experienţei acumulate, să treacă la executarea unor roboţi mai supli, de o mai mare fineţe, cu consumuri mai mici de metal şi alte materiale, iar aceştia să fie astfel amplasaţi în unitate, incit să deservească un număr sporit de maşini. Sunt prezentate, de asemenea, succesele înregistrate in domeniul tipizării, incepind cu materiile prime şi pină la produsul finit. Pe parcursul vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu se întreţine cu muncitori care deservesc mai multe maşini. Aceştia îl informează că cei care lucrează la trei maşini obţin un câştig sporit cu circa 30 la sută. Ei arată că mai mult de 80 la sută din totalul muncitorilor de aici au o calificare superioară şi policalificare, ceea ce permite creşterea in continuare a numărului celor care vor lucra la mai multe maşini. La ieşirea din halele de producţie pe o platformă din incinta unităţii sunt expuse şi alte realizări ale specialiştilor de la „Electromotor“ între care microgeneratoare pentru valorificarea potenţialului energetic al riurilor mici, pentru recuperarea surselor energetice secundare din unele unităţi industriale — utilaje menite să contribuie la înfăptuirea măsurilor stabilite de partid pentru economisirea şi utilizarea raţională a combustibililor. La plecare, secretarul general al partidului a felicitat acest destoinic colectiv pentru succesele obţinute in sporirea producţiei, modernizarea întreprinderii, adresindu-i urări de noi realizări in activitatea ce o desfăşoară pentru înfăptuirea in cele mai bune condiţii a sarcinilor ce îi revin din actualul plan cincinal. Gazdele se angajează să cinstească cel de-al XII-lea Congres al partidului cu noi realizări, să obţină suplimentar o producţie netă de peste 5 000 de motoare electrice de diverse puteri şi dimensiuni, precum şi o depăşire cu 300 lei a productivităţii pe fiecare om al muncii. întreprinderea Industria linii din Timişoara Creşterea eficienţei economice şi a calităţii produselor întreprinderea „Electromotor“ Tehnică modernă, de înalt randament, realizată prin forţe proprii la „Electromotor“, unitate cu bogată tradiţie în producţia de motoare electrice din ţara noastră (Urmare din pag. 1) tea lor, pentru a-şi spori contribuţia la dezvoltarea patriei noasMulţimea aplaudă şi ovaţio-( trează îndelung. în aclamaţiile* celor de faţă, coloana oficială de maşini se îndreaptă, apoi spre primul obiectiv al vizitei — întreprinderea mecanică Timişoara (I.M.T.) din zona industrială de nord-est a Timişoarei, aflată în plin proces de modernizare şi continuă dezvoltare, la indicaţiile date de secretarul general al partidului cu prilejul vizitelor precedente. Miile de muncitori — români, germani, maghiari, sîrbi — îşi exprimă prin îndelungi aplauze şi ovaţii deosebita bucurie de a se reîntîlni la locurile lor de muncă cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a-l avea din nou in mijlocul lor. Se scandează : „Ceauşescu—P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“. Regăsim, ca pretutindeni,aceeaşi primire plină de căldură — expresie a sentimentelor de dragoste şi preţuire pe care oamenii muncii le nutresc pentru, secretarul general al partidului. La intrarea în întreprindere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este salutat de Ion Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, de reprezentanţi ai conducerii întreprinderii, ai oamenilor muncii. O gardă de onoare, alcătuită din membri ai gărzilor patriotice şi ai formaţiunilor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, prezintă onorul. Tinere muncitoare oferă tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu buchete de flori. Dialogul pe care secretarul general al partidului îl poartă cu conducerea ministerului de resort şi a întreprinderii, cu muncitori şi specialişti aflaţi de faţă este axat îndeosebi pe modul in care se înfăptuieşte, acţiunea de transformare, treptată, a acestei unităţi intr-un modern combinat de utilaj greu, de ridicat şi transport uzinal, pornind de la nevoile crescînde, ale economiei naţionale, fie la posibilităţile mari pe care le oferă Timişoara datorită prezenţei In acest municipiu a unor valoroase cadre de proiectanţi şi cercetători, cadre didactice din institutele de învăţămint superior. La numai un an de cînd s-a pornit această acţiune, gazdele sunt în măsură să prezinte, prin intermediul unor machete, apoi direct la locurile de muncă, planul de modernizare a fabricaţiei actuale şi de dezvoltare a.: acestui combinat ptnă.;in^l985i?:: Directorul general al • întreprinderii, Ioniţă Bagiu, Informează mai întîi că în direcţia modernizării şi diversificării producţiei actuale, aşa cum a indicat secretarul general al partidului in vizita precedentă, a fost însuşită în fabricaţie întreaga gamă de poduri rulante cu capacităţi de a ridica greutăţi cuprinse între 5 şi 400 tone. De asemenea, a fost reorganizat procesul de producţie pe fabrici specializate in construcţiile de maşini de ridicat şi de transportat, de utilaje complexe şi metalurgice şi pe sectoare calde, fapt care a sporit, cu 30 la sută productivitatea muncii în unitate. O atenţie deosebită a acordat colectivul de proiectanţi ai unităţii tipizării produselor în proporţie de 70 la sută, obţinîndu-se in urma acestei acţiuni o reducere a consumului de metal de 20 la sută, iar a puterii electrice instalate pe fiecare utilaj de 15 la sută. In ce priveşte dezvoltarea întretre socialiste, la înfăptuirea programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate in România a, prinderii şi transformarea ei în combinat pentru utilaj greu, se arată că investiţiile se înfăptuiesc cu succes, hala pentru utilaje complexe şi metalurgice fiind deja dată în exploatare cu 9 luni mai devreme. Ca urmare, capacitatea anuală de producţie a viitorului combinat va ajunge în 1980 la 120 000 tone, iar în 1985 la 150 000 tone. Se subliniază faptul că această unitate, care va fi dotată cu o puternică oţelărie şi un sector de forjă, va produce în viitor şi utilaje pentru centralele nucleare care se vor realiza în ţara noastră. Secretarul general al partidului este invitat să viziteze apoi fabrica de maşini de ridicat, unde urmăreşte cu atenţie procesul mecanizat de prelucrare şi montaj al acestor agregate, se interesează de caracteristicile tehnice ale acestora. Totodată, tovarăşul Nicolae Ceauşescu cere specialiştilor aflaţi de faţă să" persevereze în continuare în direcţia diversificării producţiei, astfel incit să se asigure integral nevoile economiei noastre naţionale în acest sector, ca şi cererile la export. Gazdele raportează că, pînă la sfîrşitul acestui plan cincinal, unitatea urmează să realizeze o producţie suplimentară de circa un miliard de lei, jumătate din aceasta fiind de pe acum realizată. Numeroşi muncitori şi maiştri vin in faţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, raport înidu-i, în cinstea apropiatului Congres al partidului, angajamentele echipelor pe care le conduc" de a depăşi sarcinile de producţie ce le revin. Este prezent şi decanul lor de virstă, Otto Melentovici, fost maistru în această întreprindere, care, adresinduse, cu emoţie, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, îşi exprimă bucuria de a-l vedea din nou in mijlocul muncitorilor, îi urează mulţi ani fericiţi pentru a conduce ţara pe culmi şi mai înalte de civilizaţie şi progres şi îl asigură că va fi gata oricînd să împărtăşească din experienţă sa tinerilor muncitori, Cpentru , ca, aceştia să îndeplinească inrele mai bune condiţii sarcinile de producţie ce revin întreprinderii. In hala pentru utilaje grele şi metalurgice sunt prezentate tovarăşului Nicolae Ceauşescu o serie de noi utilaje de ridicat pentru combinatele siderurgice şi metalurgice ,de la Galaţi, Că,lâf£işi, Hunedoara, pentru alteunităţi economice din ţara noastră. Sespbjiniază că actuala producţie de 24 000 tone de"arivaje"komplexe şi metalurgice ■ va ajunge in curînd la 40 000 tone. Este relevată eficienţa economică a unor procedee tehnologice generalizate în producţie, intre care sudura automată şi semiautomată, folosite cu bune rezultate de constructorii de maşini ai acestei întreprinderi. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu insistă asupra îmbunătăţirii continue a calităţii agregatelor, ridicării randamentului acestora. în continuare, tovarăşului Nicolae Ceauşescu i se prezintă, in cadrul unei expoziţii, o gamă foarte largă de maşini şi utilaje realizate recent şi aflate în curs de asimilare în întreprindere, rod al colaborării dintre specialiştii unităţii şi cei ai centruluitimişorean de cercetare ştiinţi- , fică şi inginerie tehnologică pentru maşini de ridicat şi transport uzinal, între acestea întreprinderea mecanică Timişoara Un viitor combinat de utilaj greu, de ridicat şi transport uzinal L Sinteză cuprinzătoare a activităţii oamenilor muncii din judeţ Vizita la expoziţia realizărilor economiei judeţului Timiş oferă o sinteză cuprinzătoare a muncii înfrăţite a oamenilor muncii români, germani, maghiari, sîrbi şi de alte naţionalităţi din această parte a ţării, pusă în slujba dezvoltării patriei socialiste. Ca urmare a politicii ştiinţifice, promovate de partidul şi statul nostru, judeţul Timiş "a cunoscut in anii construcţiei socialiste o dezvoltare fără precedent. Economia timişeană produce astăzi aproape 4 la sută din producţia globală industrială a ţării şi 4,4 la sută din cea agricolă. Aici se realizează acum întreaga producţie de memorii pentru calculatoare electronice, mai mult de 70 la sută din producţia de poduri rulante electrice, 38,6 la sută din întregul activităţii oamenilor muncii români, germani,u la întreprinderea industria linii,unitate care anul viitor va sărbători 75 de ani de existenţă V.ziua la opoziţia realizărilor economiei judeţului Timiş a oferit o sinteză cuprinzătoare a maghiari, sîrbi din această parte a ţârii (Continuare in pag. a 3-a) „România liberă"