România Liberă, iunie 1980 (Anul 38, nr. 11071-11094)

1980-06-19 / nr. 11086

„Románia libera“ in Editura Politică a apărut: NICOLAE CEAUŞESCU. Cuvîntare la Şedinţa plenară lărgită a Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii — 13 iunie 1980 — Sesiunea Academiei Republicii Socialiste România Tovarăşul Ştefan Voitec a fost ales membru titular al celui mai înalt for ştiinţific şi cultural al ţării Miercuri după-amiază a avut loc sesiunea Adunării generale a Academiei Republicii Socialiste România, in cadrul căreia tovarăşul Ştefan Voitec, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a fost ales membru titular al Academiei. Luind cuvintul In deschiderea sesiunii, acad. Gheorghe Mihoc, preşedintele Academiei Republicii Socialiste România, a propus, în numele Prezidiului Academiei, alegerea ca membru titular al Academiei a tovarăşului Ştefan Voitec, militant activ al mişcării socialiste şi comuniste din ţara noastră pentru dezvoltarea României pe calea progresului şi civilizaţiei. Alegerea sa ca membru al Academiei Republicii Socialiste România la secţia de ştiinţe economice şi sociologice, a spus vorbitorul, este expresia elocventă a recunoaşterii calităţilor sale remarcabile în domeniul ştiinţelor şi culturii, a celor peste 60 de ani de activitate neobosită pentru triumful socialismului şi comunismului pe pămîntul României. Angajat încă din tinereţe în înfăptuirea aspiraţiilor clasei muncitoare, tovarăşul Ştefan Voitec este un colaborator apropiat al celui mai iubit fiu al poporului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, personalitate proeminentă a lumii contemporane, militant de frunte al mişcării muncitoreşti şi comuniste internaţionale. Slujind patria şi partidul cu devotament şi căldură, tovarăşul Ştefan Voitec face dovada înaltelor calităţi revoluţionare, a curajului şi demnităţii, a respectului pentru om şiproblemele sale. A luat apoi cuvîntul acad. Ion Ursu, prim vicepreşedinte al Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie. „îmi revine onoarea deosebită, a spus vorbitorul, de a exprima forului nostru academic, Adunării generale a Academiei, din partea tovarăşei academician Elena Ceauşescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, preşedintele Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, un sprijin deosebit de călduros faţă de propunerea Prezidiului Academiei Republicii Socialiste România de alegere a tovarăşului Ştefan Voitec ca membru titular al Academiei". Prin această alegere, a arătat vorbitorul, Academia cinsteşte o viaţă pusă în slujba înaltelor idealuri de libertate şi demnitate ale ţării şi poporului şi se onorează, numărînd intre membrii ei un om de mare distincţie intelectuală şi un militant politic de mare merit. Au mai luat cuvîntul prof. Mihnea Gheorghiu, membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România, preşedintele Academiei de Ştiinţe Sociale şi Politice, academicienii Ioan Anton şi Cristofor Simionescu, vicepreşedinţi ai Academiei Republicii Socialiste România, acad. Ştefan Pascu, prof. Tudor Ionescu, membru corespondent al Academiei, academicienii Nicolae Teodorescu şi Radu Voinea, prof. Roman Moldovan, membru corespondent al Academiei, şi acad. Radu Codreanu. Vorbitorii au subliniat că tovarăşul Ştefan Voitec face parte din rindul acelor prestigioase personalităţi ale culturii româneşti care şi-au consacrat viaţa cauzei maselor populare, independenţei şi suveranităţii patriei noastre. In alocuţiunile rostite a fost relevată activitatea desfăşurată de tovarăşul Ştefan Voitec în mişcarea socialistă, impuntndu-se prin fermitatea cu care a militat pentru înfăptuirea idealurilor de dreptate socială ale clasei muncitoare, ale maselor populare in general, pentru apărarea drepturilor şi libertăţilor democratice, împotriva fascismului intern şi hitlerismului. S-a arătat că tovarăşul Ştefan Voitec a avut un rol primordial în făurirea, in aprilie 1944, a Frontului Unic Muncitoresc, care a constituit un factor hotărîtor in asigurarea succesului revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă din august 1944. S-a subliniat că, după 23 August 1944, tovarăşul Ştefan Voitec, îndeplinind funcţia de secretar general al Partidului Social-Democrat, a militat cu consecvenţă pentru unificarea organizatorică şi politică a clasei muncitoare, act ce şi-a găsit împlinirea în februarie 1948. S-a relevat că tovarăşului Ştefan Voitec, membru al C.C. al P.C.R. de la unificare, i s-au încredinţat munci de înaltă răspundere în conducerea partidului şi statului, aducîndu-şi o importantă contribuţie la edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate pepămîntul României. în acelaşi timp, cei care au luat cuvîntul au reliefat aportul tovarăşului Ştefan Voitec, în calitatea de ministru al educaţiei naţionale, în primii ani ai revoluţiei populare, la aşezarea şcolii româneşti pe temelii noi, la elaborarea unor reforme cu caracter decisiv pentru democratizarea învătămintului, pentru transformarea scolii intr-un bun al întregului nostru popor. Referindu-se la activitatea publicistică a tovarăşului Stefan Voitec, vorbitorii au arătat că numeroasele sale articole și studii publicate de-a lungul anilor au fost consacrate unor momente importante din istoria clasei muncitoare, ele remarcindu-se prin analiza profundă a realităţilor social-politice interne şi internaţionale, prin larga viziune materialist-dialectică asupra dinamicii vieţii sociale, fiind expresia gîndirii şi acţiunii unui revoluţionar şi patriot luminat. S-a relevat că tovarăşul Ştefan Voitec, cărturar de înaltă ţinută ştiinţifică, revoluţionar şi patriot, constituie un exemplu de îmbinare a activităţii ştiinţifice cu cea social-politică. Vizita delegaţiei Partidului Socialist Portughez Aflată în ţara noastră la invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Român, delegaţia Partidului Socialist Portughez, condusă de tovarăşul Mario Soares, secretar general al partidului, a efectuat, împreună cu soţia, în cursul zilei de miercuri, o vizită în nordul Moldovei. Pe aeroportul Salcea, oaspetele a fost întîmpinat de Traian Gîrlea, prim secretar al Comitetul judeţean Suceava al P.C.R., de alte persoane oficiale. Au fost vizitate obiective economice, turistice, monumente istorice şi de artă feudală românească. Primul secretar al Comitetului judeţean de partid a oferit un dineu în onoarea secretarului general al Partidului Socialist Portughez. (Agerpres) Societatea de Cruce Roşie din Republica Socialistă România şi Comitetul Naţional pentru U.N.I.C.E.F. au trimis Crucii Roşii din Nicaragua un ajutor compus din truse de prim ajutor, lapte praf, îmbrăcăminte pentru copii şi rechizite şcolare. Ajutorul este destinat să sprijine acţiunea de alfabetizare şi de educaţie sanitară a populaţiei iniţiată de guvernul de reconstrucţie naţională al Republicii Nicaragua, în cadrul eforturilor pentru emanciparea economică şi social-culturală a ţării. ★ In cadrul Festivalului naţional „Cintarea României“, la Casa de cultură a sindicatelor din Oradea s-a deschis, miercuri, prima ediţie a „Săptămînii legumelor şi florilor protejate“. La Inaugurarea manifestării a participat prof. dr. ing Ion Ceauşescu, adjunct al ministrului agriculturi şi industriei alimentare. Cu acest prilej a fost deschisă o expoziţie cuprinzind peste 150 de specii de legume şi flori cultivate în ţara noastră in spaţii protejate. Au fost acordate 60 de Diplome şi premii, unităţilor care au obţinut producţii sporite de legume şi flori. Comitetul Naţional pentru Apărarea Păcii face cunoscut că adunarea publică în cadrul căreia va avea loc tragerea la sorţi a premiilor oferite participanţilor la concursul pe bază de buletine „Fondul Păcii“ cu tema: „Dezvoltarea intensivă şi multilaterală a României — contribuţie de mare însemnătate la cauza păcii, socialismului şi progresului în lume“, organizat de C.N.A.P., va avea loc duminică 29 iunie, ora 9,00, la Casa de cultură a sectorului II, str. M. Eminescu nr. 89, Bucureşti. De la Centrul de fizica pămîntului şi seismologie Centrul de fizica pămîntului şi seismologie anunţă că în ziua de 18 iunie 1980, la ora 10,47 minute şi 54 secunde, s-a produs în regiunea Vrancea, la adîncimea de circa 79 kilometri, un cutremur cu magnitudinea 4,1 (scara Richter). Intensitatea cutremurului în zona epicentrală a fost de III grade (scara Mercalli). Cutremurul a fost simţit la Bucureşti cu intensitatea de II grade. Nu s-au produs nici un fel de pagube materiale. Pagina a S-a 19 iunie 1980 Sesiunea Consiliului de Ajutor Economic Reciproc Cuvîntarea tovarăşului Ilie Verdeţ Actuala sesiune a Consiliului de Ajutor Economic Reciproc are o importanţă deosebită, ţinând seama că ea se desfăşoară in momentul cînd ţările noastre încheie realizarea planului cincinal 1976—1980 și se află in perioada unor intense pregătiri pentru trecerea la noul cincinal. Problemele pe care le examinăm, hotărîrile pe care le vom adopta privind accelerarea lucrărilor de coordonare a planurilor economice, intensificarea colaborării pentru satisfacerea într-o măsură tot mai mare a necesarului ţărilor noastre de combustibili, energie, materii prime, maşini şi utilaje, adincirea specializării şi cooperării în producţie, amplificarea schimburilor reciproce de mărfuri, trebuie să contribuie in mod concret şi substanţial la realizarea obiectivelor pe care fiecare dintre ţările noastre şi le propune pentru următoarea perioadă de dezvoltare. După ce a dat o apreciere pozitivă activităţii desfăşurate de organele consiliului în perioada care a trecut de la precedenta şedinţă, eforturilor depuse de Comitetul Executiv, de organele reprezentative şi de Secretariatul C.A.E.R., vorbitorul a prezentat citeva din preocupările esenţiale ale poporului român in opera de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, subliniind că realizările dobîndite în actualul cincinal confirmă Încă o dată justeţea politicii Partidului Comunist Român, care aplică neabătut legităţile generale ale construcţiei socialiste la condiţiile concrete ale ţării. Bazîndu-ne pe aceste succese, — a precizat vorbitorul — avem convingerea că, sub conducerea Încercată a partidului. In frunte "cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, eforturile clasei muncitoare, ţărănimii, Intelectualităţii, întregului nostru popor vor asigura realizarea neabătută a hotărîrilor şi directivelor Congresului al XII-lea, ridicarea României socialiste pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Revind interesul pe care 11 manifestă România faţă de extinderea şi adincirea colaborării intre statele membre ale C.A.E.R., vorbitorul s-a referit, in continuare, la unele aspecte majore ale relaţiilor dintre ţările membre ale consiliului, pornind de la realitatea că actuala sesiune are loc in condiţii deosebit de complexe ale evoluţiei economiei mondiale, care impun promovarea unor noi acţiuni pentru creşterea capacităţii fiecărei ţări de a rezolva mai bine problemele construcţiei socialiste şi comuniste, de a atenua influenţele negative ale fenomenelor de criză care afectează viaţa internaţională, pentru extinderea cât mai largă a colaborării pe termen lung şi sporirea substanţială a schimburilor comerciale, corespunzător cerinţelor dezvoltării eficiente a fiecărei ţări. Ne aflăm la sfîrşitul unui cincinal şi începutul altuia nou, într-o perioadă în care se desfăşoară intens lucrările de coordonare a planurilor — a precizat vorbitorul, în legătură cu această activitate, care deţine un loc important în ansamblul activităţii ţărilor membre şi organelor consiliului, se poate aprecia că, în urma eforturilor depuse, s-au obţinut o serie de rezultate pe linia identificării unor posibilităţi de cooperare şi de schimburi reciproce de mărfuri în cincinalul viitor. în ce ne priveşte, am realizat şi realizăm un amplu program de contacte la diferite nivele cu toate ţările membre ale C.A.E.R. şi acţionăm împreună pentru finalizarea lor într-un termen cit mai scurt. Relevînd rezultatele obţinute pînă acum, delegaţia română consideră necesar să sublinieze că nu poate fi satisfăcută de stadiul în care se află lucrările de coordonare a planurilor, de faptul că, aşa cum in mod întemeiat se arată în documentele prezentate sesiunii, o serie de probleme de care depinde progresul social-economic al ţărilor noastre, au rămas deschise, nesoluţionate. Avem în vedere, înainte de toate, sarcina decurgînd din scopurile de bază ale statutului C.A.E.R., prevederile Programului complex precum şi din programul special de colaborare pe termen lung privind asigurarea necesarului fundamentat economic al ţărilor membre ale C.A.E.R. in principalele tipuri de energie, combustibili și materii prime pe perioada pînă în anul 1990, de a asigura pe o perioadă de perspectivă îndelungată acoperirea nevoilor crescinde ale economiilor țărilor membre ale C.A.E.R. la cele mai importante tipuri de energie, combustibili, metale feroase şi neferoase, materii prime chimice şi alte tipuri de materii prime industriale. ★ PRAGA 18 (Agerpres). — Miercuri, după amiază, tovarăşul Gustav Husak, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia, preşedintele Republicii Socialiste Cehoslovace, a primit pe şefii delegaţiilor şi pe reprezentanţii permanenţi la C.A.E.R., care participă la cea de-a XXXIV-a şedinţă a sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc. Cu acest prilej, tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., primul ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, a transmis din partea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist După părerea noastră, una din problemele majore pe care nu am rezolvat-o incă satisfăcător şi care trebuie să-şi găsească soluţionarea neintîrziată o constituie asigurarea necesarului de materii prime, combustibili şi energie al ţărilor noastre. Este cunoscut că această problemă confruntă numeroase ţări ale lumii, inclusiv ţările membre ale C.A.E.R. în acest sens, primul ministru al guvernului român a arătat că România şi-a manifestat permanent dorinţa de a colabora in cadrul C.A.E.R. pentru asigurarea necesarului de combustibil. Nesoluţionînd insă in acest cadru problema importului de ţiţei, a spus vorbitorul, România este obligată în mod inevitabil să caute surse de aprovizionare în alte ţări şi de aceea relaţiile noastre economice în acest domeniu se realizează aproape exclusiv cu ţări din afara consiliului. După părerea noastră, urmărirea obiectivului de a asigura, prin colaborare în cadrul C.A.E.R., acoperirea necesarului fundamentat de ţiţei al tuturor ţărilor membre, cere să se pornească de la criterii riguroase care să ţină seama de resursele proprii de combustibil şi energie ale fiecărei ţări, de necesitatea realizării, pe baza acestei colaborări, a unui grad de aprovizionare cu combustibili şi energie care să asigure un consum apropiat pe locuitor al ţărilor membre. Totodată, soluţionarea echitabilă a problemei cere participarea tuturor ţărilor interesate — cu mijloace materiale, inclusiv cu forţa de rauncă — la construirea cu eforturi comune a capacităţilor de producţie corespunzătoare pentru punerea In valoare a resurselor de combustibili si energie existente in ţările membre ale C.A.E.R. Considerind că această problemă poate şi trebuie să-şi găsească rezolvarea, România este gata să participe la eforturile comune pentru realizarea capacităţilor de producţie corespunzătoare. în acelaşi spirit, România subliniază necesitatea de a se soluţiona în mai mare măsură problemele aprovizionării cu cărbune cocsificabil şi este gata să contribuie, împreună cu alte ţări interesate membre ale C.A.E.R., la realizarea acţiunilor de cooperare in acest domeniu. Cu prilejul acestei sesiuni, semnăm o convenţie generală de colaborare a ţărilor membre ale C.A.E.R. In scopul creşterii gradului de prelucrare a ţiţeiului. Sperăm că unirea eforturilor în acest domeniu atit de important va da rezultate. Totodată, dorim să relevăm necesitatea stringentă de a acţiona prin colaborarea in cadrul Consiliului pentru a satisface reciproc în mai mare măsură necesarul de produse petrochimice şi pentru folosirea integrală a capacităţilor de prelucrare a ţiţeiului existente în aceste ţări, inclusiv a celor ce se vor construi in viitor de comun acord. In acest scop, propunem să se traseze sarcina Comitetului Executiv să organizeze elaborarea şi să adopta în trimestrul I al anului 1981 un program de colaborare pe termen lung în acest domeniu. Preocupaţi in mod deosebit de reducerea substanţială a consumurilor energetice, suntem interesaţi să colaborăm activ cu celelalte ţări socialiste pentru a identifica modalităţi mai eficiente de economisire a energiei şi a elabora tehnologii noi, mici consumatoare de combustibil şi materiale. Totodată, avînd in vedere importanţa energiei nucleare şi a unor surse noi de energie — solară, eoliană, geotermică — ne pronunţăm pentru intensificarea colaborării in domeniul cercetării, proiectării şi folosirii acestor surse de energie. In soluţionarea problemei combustibililor şi energiei, România, care dezvoltă ample raporturi de conlucrare cu ţările in curs de dezvoltare, este gata să coopereze cu alte ţări membre ale C.A.E.R. în realizarea unor acţiuni comune în ţările menţionate. O importanţă deosebită are acţiunea de refolosire a materialelor recuperabile — metal, cauciuc, mase plastice, sticlă şi altele. Ne gîndim că ar fi extrem de util dacă am promova o colaborare mai activă în cadrul C.A.E.R. în domeniul metodelor şi tehnologiilor de revalorificare a acestor materiale recuperabile pentru a rezolvă prin eforturi comune aceste probleme. De aceea, propunem să se traseze sarcină Comitetului C.A.E.R. pentru colaborare în domeniul aprovizionării tehnico-materiale, să elaboreze și să adopte în trimestrul I al anului 1981 un program de colaborare pe termen lung în acest domeniu. Ţinind seama că in ţările noastre se dezvoltă în mod susţinut industria electronică, energetica nucleară, producţia de echipamente speciale şi alte ramuri de vîrf ale tehni ce Român, preşedintele Republicii Socialiste România, un salut cordial şi cele mai bune urări de sănătate tovarăşului Gustav Husak, iar poporului Republicii Socialiste Cehoslovace — urări de succese in construcţia socialismului. Mulţumind, tovarăşul Gustav Husak l-a rugat pe primul ministru român să transmită tovarăşului Nicolae Ceauşescu un salut călduros şi cele mai bune urări de sănătate, precum şi de prosperitate poporului român prieten. PRAGA 18 (Agerpres). — Miercuri după amiază, tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., primul ministru cii, a sporit considerabil necesarul de metale rare, materiale şi produse chimice de înaltă şi foarte înaltă puritate, oţeluri şi aliaje speciale, produse pe care suntem nevoiţi să le importăm din terţe ţări. De aceea, considerăm că trebuie să se dea sarcină Comitetului Executiv al C.A.E.R. să prezinte — in trimestrul IV al anului 1980 — propuneri concrete privind extinderea colaborării ţărilor membre ale C.A.E.R. in cercetarea, elaborarea şi fabricarea unor asemenea materiale, inclusiv prin încheierea de convenţii pe termen lung, astfel incit să se poată asigura satisfacerea necesarului crescind al ţărilor membre ale C.A.E.R. in acest domeniu. O importanţă deosebită are, de asemenea, intensificarea colaborării noastre, pentru ca ţările membre ale C.A.E.R. să-şi satisfacă mai deplin nevoile crescînde de utilaje tehnologice şi instalaţii complexe şi să reducă astfel importurile costisitoare din alte ţări. Avem în vedere, mai ales, utilajul minier, energetic, metalurgic, chimic — domenii in care se intîmpină o serie de dificultăţi, nu rareori cu implicaţii serioase asupra realizării obiectivelor de investiţii. In vederea asigurării dotării cu maşini-unelte complexe şi de Înaltă tehnicitate, credem că poate fi mult extinsă cooperarea şi amplificate livrările reciproce de diferite tipuri deficitare de maşini-unelte, în primul rind maşini-unelte grele, agregate multifuncţionale, maşini-unelte pentru prelucrarea metalelor prin metode neconvenţionale. După părerea părţii române, se impune® lărgirea colaborării in cercetare şi proiectare, precum şi dezvoltarea in ţările noastre, prin eforturi comune, de capacităţi de producţie in domeniul utilajelor tehnologice şi instalaţiilor complexe, maşinilor-unelte care să asigure necesarul ţărilor participante. In subramurile ale căror produse se fabrică in mai multe ţări, se pot perfecta pe termen lung Înţelegeri privind coordonarea pe sortimente a producţiei, livrărilor reciproce, precum şi corelarea investiţiilor suplimentare pentru cincinalul următor. In ce ne priveşte, suntem gata să analizăm împreună cu ţările interesate posibilităţile concrete de fabricaţie şi de livrare nu şi din România a acestor produse, atit pe baza licenţelor şi documentaţiilor pe care le deţinem, cit şi a celor furnizate de ţările partenere. Considerăm, de asemenea, necesar să extindem livrările reciproce la o serie de produse, ca excavatoare, autocamioane şi autobasculante — inclusiv de mare capacitate — tractoare de diferite tipuri şi puteri, autoturisme, autobuze şi microbuze, locomo- ■ tive Diesel-electrice şi electrice de puteri diferite, vagoane de cale ferată, nave ş.a. In domeniul producţiei electronice, ţările noastre au făcut in ultimii ani progrese însemnate, au construit obiective moderne, au asimilat produse de înaltă tehnicitate. Trebuie menţionat insă că necesarul economiilor noastre naţionale la o serie de produse electronice nu poate fi acoperit încă în întregime din producţie proprie, fiind nevoiţi să recurgem la importuri mari, nejustificate, din ţările occidentale. Stă în puterea noastră să valorificăm potenţialul existent, extinzînd cooperarea în producţia mijloacelor de automatizare, echipamentelor de electronică industrială, sistemelor de comandă, componentelor electronice. Dorim să relevăm în mod deosebit interesul României pentru extinderea cooperării in domeniul tehnicii de calcul. La actuala sesiune vom semna o convenţie privind colaborarea in acest domeniu, ale cărei prevederi sunt de natură să impulsioneze conlucrarea noastră. Noi am considerat şi susţinem în continuare necesitatea specializării ţării noastre la un număr mai mare de produse. Susţinem, de asemenea, luarea unor măsuri energice pentru creşterea volumului livrărilor reciproce. Bineînţeles că România nu va organiza fabricarea acelor produse la care ţara noastră nu este specializată, în condiţiile satisfacerii integrale de către partenerii de colaborare a necesarului nostru la aceste produse. La acele tipuri de produse la care însă am solicitat şi nu am obţinut specializarea, vom continua şi dezvolta producţia în vederea satisfacerii cit mai complete a necesarului economiei noastre naţionale. Satisfacerea tot mai bună a necesităţilor de consum în volumul şi structura solicitată de populaţia fiecărei ţări impune cerinţe sporite colaborării in domeniile producţiei bunurilor industriale de larg consum, industriei alimentare şi agriculturii. în continuare, au fost înfăţişate modalităţile concrete de ★ al Guvernului Republicii Socialiste România, a avut o întrevedere cu tovarăşul Edward Babiuch, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.U.P., preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Polone, în cadrul întilnirii, care s-a desfăşurat intr-o atmosferă caldă, prietenească, ambele părţi au exprimat dorinţa de a dezvolta relaţiile, economice bilaterale, de a admnei colaborarea şi cooperarea in producţie, pe baze reciproc avantajoase, în spiritul înţelegerilor dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Edward Gierek. La întrevedere au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, acţiune pentru lărgirea şi adincirea colaborării şi cooperării in aceste domenii. Referindu-se la mandatul dat de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., vorbitorul a precizat că problemele de coordonare a planurilor şi dezvoltare a colaborării ar trebui să fie discutate la cel mai inart nivel de delegaţii de partid şi de stat conduse de primii secretari, respectiv secretarii generali ai partidelor noastre, aşa cum a propus tovarăşul Nicolae Ceauşescu. O asemenea întilnire ar putea să se ţină în cursul acestui an său in prima parte a anului viitor. Necesitatea dezbaterii periodice a acestor probleme la acest nivel, cel puţin o dată la cinci ani, a precizat vorbitorul, izvorăşte şi din faptul că, in ultimă analiză, problemele economiei au rolul hotărîtor in opera de construcţie a noii orînduiri in ţările noastre, in ridicarea nivelului de trai material şi cultural al celor ce muncesc, în dezvoltarea economico-socială şi întărirea ţărilor noastre, în afirmarea superiorităţii şi vitalităţii socialismului. Suntem Încredinţaţi că prin intensificarea conlucrării reciproce, prin adincirea colaborării, cooperării şi specializării, asigurînd rezolvarea prin eforturi comune a problemelor fundamentale la care m-am referit — satisfacerea într-un grad cit mai mare a nevoilor fundamentate economic de combustibil, energie, materii prime, mașini şi utilaje de inalt nivel tehnic și alte materiale speciale — vom contribui la contracararea influenţelor negative pe care le exercită criza economică din lumea capitalistă, la diminuarea importurilor din ţările occidentale. Aceasta va constitui totodată, după opinia noastră, un exemplu de felul în care ţările socialiste, prin relaţiile de tip nou dintre ele, pot rezolva problemele majore care se pun astăzi in faţa popoarelor, contribuind astfel la sporirea forţei şi influenţei socialismului in lume. In continuare, vorbitorul s-a referit la faptul că în ultimul timp a sporit preocuparea pentru dezvoltarea specializării şi cooperării multilaterale in producţie. Pe această cale s-au asigurat acoperirea mai bună a nevoilor ţărilor la o serie de produse, cu deosebire ale industriei construcţiilor de maşini, precum şi creşterea schimburilor comerciale reciproce. Partea română atribuie specializării şi cooperării în producţie un loc esenţial în ansamblul colaborării dintre ţările noastre şi acţionează consecvent pentru intensificarea acestei activităţi. Documentele prezentate sesiunii relevă însă că sunt folosite incomplet posibilităţile de dezvoltare a colaborării în acest domeniu, că nivelul tehnic al unei însemnate părţi din produsele specializate se află sub cel al produselor similare de pe piaţa mondială,că introducerea în fabricaţie a unor noi tipuri de maşini şi utilaje este lentă. Multe din prevederile cuprinse în proiectul de hotărîre, aplicate efectiv în practică, pot determina dezvoltarea in continuare a cooperării şi specializării în producţie. Apreciem că preocupările noastre, ale tuturor, în domeniul specializării, trebuie îndreptate cu prioritate in direcţiile care stimulează asimilarea de noi tehnologii, creşterea seriilor de fabricaţie, folosirea deplină a capacităţilor de producţie existente şi crearea, cu eforturi comune, de noi capacităţi amplasate în mai multe ţări. Noi ne pronunţăm pentru promovarea specializării, atit pe produse finite, cit şi pe subansamble şi piese, pentru o cooperare care să asigure fiecărei ţări asamblarea şi livrarea de produse industriale finite de complexitate şi nivel tehnic ridicat, în acest scop, un prim obiectiv spre realizarea căruia trebuie să concentrăm eforturile noastre, ale organelor consiliului, il constituie promovarea specializării internaţionale in ramurile cele mai avansate ale producţiei contemporane, în care, in prezent, nu reuşim să acoperim necesarul economiilor noastre. Un al doilea obiectiv ce trebuie urmărit stăruitorul reprezintă ridicarea substanţială a calităţii şi nivelului tehnic al producţiei specializate, astfel incit aceasta să contribuie efectiv la accelerarea progresului în ţările noastre şi la creşterea participării la schimburile economice internaţionale. Realizarea cu succes a acestor obiective impune abordarea complexă a activităţii de specializare ★ secretar al C.C. al P.C.R., şi tovarăşul Nicolae Constantin, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, iar din partea poloneză — Ryszard Karski, ministrul comerţului exterior şi economiei maritime, alte persoane oficiale. ★ PRAGA 18 (Agerpres). — Tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim ministru al guvernului, a avut o întrevedere cu tovarăşul Marcelino Dos Santos, membru al Comitetului Politic Permanent, secretar al C.C. şi cooperare, unirea eforturilor noastre de la cercetare şi proiectare pînă la producţie şi export, inclusiv asigurarea pieselor de schimb şi a service-ului pentru produsele livrate. Aşa cum se subliniază in Programul complex, ţârilor mai puţin dezvoltate industrial trebuie să li se dea posibilitatea efectivă de a aborda, in cadrul specializării, ramuri noi, avansate ale tehnicii şi tehnologiei, să li se acorde asistenţa necesară pentru a fabrica şi livra produse de înalt nivel tehnic, grăbindu-se procesul de egalizare a nivelurilor de dezvoltare economică a ţărilor socialiste membre ale C.A.E.R. în ce ne priveşte, deşi participăm la cea mai mare parte a convenţiilor multilaterale încheiate, totuşi volumul, structura şi eficienţa acestei participări reflectă insuficient stadiul actual de dezvoltare industrială a economiei româneşti — îndeosebi a construcţiilor de maşini, industriei electrotehnice şi electronice şi industriei chimice — posibilităţile reale de angajare in specializarea şi cooperarea internaţională in producţie fiind considerabil mai mari. De aceea suntem interesaţi ca, in cursul finalizării lucrărilor de coordonare a planurilor, să se ajungă la majorarea substanţială a volumului şi diversificarea sortimentului livrărilor reciproce de produse specializate de înaltă tehnicitate, care valorifică superior resursele materiale şi de muncă. în etapa actuală, cind progresul tehnico-ştiinţific condiţionează in mod hotărîtor dezvoltarea economiilor noastre naţionale, trebuie să sporească tot mai mult aportul colaborării tehnico-ştiinţifice la creşterea potenţialului productiv şi sporirea eficienţei acestuia. Apreciem că eforturile principale se cer îndreptate spre corelarea mai strinsă a colaborării în acest domeniu cu nevoile concrete ale economiilor noastre şi orientate spre obiective prioritare, cum sunt : lărgirea bazei de combustibili, energie şi materii prime ; folosirea de noi surse de energie ; reducerea consumului de combustibil, energie şi materiale ; crearea de noi maşini, utilaje şi agregate cu performanţe tehnice superioare. După părerea noastră, colaborarea tehnico-ştiinţifică trebuie să se finalizeze într-o mai mare măsură in acţiuni de specializare şi cooperare in producţie, în legătură cu volumul schimburilor de mărfuri pentru cincinalul următor convenit pînă în prezent de România cu ţările membre ale Consiliului cu care s-au purtat discuţii, doresc să arăt că, în stadiul actual acesta se află sub posibilităţile existente. De aceea sîntem gata să examinăm noi măsuri în vederea majorării in continuare a volumului livrărilor reciproce. Ţara noastră a făcut o seamă de propuneri concrete in acest sens şi este în măsură să avanseze, în discuţiile cu celelalte ţări socialiste prietene, noi propuneri. Ţinind seama de stadiul actual al lucrărilor delegaţia română este de acord cu prevederile din proiectul de hotărîre a sesiunii referitoare la adoptarea de măsuri suplimentare pentru finalizarea lucrărilor și urgentarea semnării protocoalelor privind rezultatele coordonării planurilor, precum și a acordurilor comerciale pe perioada 1981—1985. De asemenea, considerăm că ar trebui clarificată pină în septembrie a.c. problema protocoalelor pe anul 1981 și să se treacă la semnarea contractelor pentru livrările care s-au convenit pină în prezent, fără să se aștepte încheierea acordurilor de lungă durată pe cincinalul următor. Prin aceasta s-ar asigura condiţiile necesare pentru creşterea substanţială a volumului livrărilor reciproce de mărfuri. Dezvoltarea stabilă, ascendentă a comerţului reciproc impune, după părerea noastră, extinderea practicii încheierii de acorduri şi contracte pe termen lung nu numai pentru instalaţii complexe, maşini şi utilaje cu ciclu lung de fabricaţie, ci şi pentru o serie de materii prime, materiale, combustibili şi alte produse de bază. De asemenea, este necesar să se asigure un echilibru mai bun al schimburilor de mărfuri, efectuarea livrărilor la termenele prevăzute în contracte, lichidarea restanţelor în livrări, în schimburile comerciale dintre ţările noastre, ne pronunţăm pentru aplicarea unitară a principiilor şi metodologiei de formare a preţurilor , adoptate la sesiunea a IX-a a C.A.E.R., inclusiv a recomandărilor ulterioare convenite in organele consiliului , la toate mărfurile şi grupele de mărfuri care formează obiectul schimburilor reciproce, inclusiv la produsele rezultate din acţiunile de specializare şi cooperare in producţie. Vorbitorul şi-a exprimat convingerea că, în adoptarea unor ★ al Partidului „FRELIMO“ din Mozambic. Cu acest prilej au fost discutate, într-o atmosferă prietenească unele probleme ale dezvoltării relaţiilor economice dintre cele două ţări, ale adîncirii colaborării cooperării românomozambicane, precum şi unele aspecte ale situaţiei internaţionale. S-a exprimat dorinţa reciprocă de amplificare a relaţiilor economice bilaterale, în spiritul înţelegerilor şi convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, măsuri de natura celor propuse, sesiunea actuală îşi va aduce contribuţia la înfăptuirea prevederilor Programului complex şi a programelor speciale de colaborare pe termen lung, la promovarea de noi acţiuni şi forme de colaborare, la întărirea conlucrării dintre ţările membre ale C.A.E.R. Apreciind pozitiv activitatea desfăşurată în direcţia perfecţionării în continuare a organizării colaborării multilaterale a ţărilor membre ale C.A.E.R. şi a activităţii consiliului, vorbitorul a subliniat că rămâne pe mai departe actuală sarcina concentrării întregii activităţi a organelor C.A.E.R. şi organizaţiilor internaţionale create de ţările membre spre soluţionarea problemelor majore ale colaborării economice şi tehnico-ştiinţifice. Se impun, în acelaşi timp, noi măsuri pentru simplificarea activităţii organelor C.A.E.R. şi creşterea operativităţii acestora, pentru reduceri bugetare. Referindu-se la unele probleme ale vieţii internaţionale, vorbitorul a subliniat : acţionînd consecvent in direcţia extinderii colaborării cu ţările membre ale C.A.E.R., România militează, totodată, pentru dezvoltarea largă a relaţiilor cu toate statele socialiste, pe baza principiilor solidarităţii internaţionale, independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului in treburile interne, avantajului reciproc şi întrajutorării tovărăşeşti. Totodată, România acţionează pentru întărirea şi diversificarea colaborării cu ţările în curs de dezvoltare şi nealiniate,promovează, in spiritul coexistenţei paşnice, raporturi econorftice şi tehnico-ştiinţifice cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii. înfăptuirea marilor proiecte ale construcţiei socialiste si comuniste in ţările noastre presupune asigurarea unui climat de securitate şi pace, de colaborare şi destindere pe continentul european si in întreaga lume. Pornind de la acest deziderat vital, Partidul Comunist Român consideră că în împrejurările actuale este necesar ca ţările socialiste, toate statele şi fortele iubitoare de pace să acţioneze ferm pentru împiedicarea agravării situaţiei internaţionale, împotriva politicii imperialiste de forţă, dominaţie şi dictat, pentru însănătoşirea climatului politic mondial, pentnu reluarea şi continuarea cursului spre destindere, încetarea cursei înarmărilor şi trecerea la înfăptuirea dezarmării, în primul rind nucleare, pentru rezolvarea pe cale paşnică a problemelor complexe ce confruntă omenirea, corespunzător intereselor independenţei şi securităţii popoarelor, cauzei păcii în întreaga lume. Dind o apreciere pozitivă declaraţiilor adoptate recent de statele participante la Tratatul de la Varşovia, vorbitorul a subliniat că România este hotărîtă să acţioneze, împreună cu celelalte ţări socialiste, cu alte state, cu toate forţele democratice, pentru impulsionarea eforturilor spre întărirea securităţii şi dezvoltarea colaborării pe continentul european, spre dezangajare militară şi dezarmare, în interesul înţelegerii şi convieţuirii paşnice între popoare. în încheiere, vorbitorul a adresat conducerii de partid şi de stat cehoslovace, tovarăşului Lubomir Strougal, mulţumiri pentru ambianţa creată in vederea desfăşurării în cele mai bune condiţii a lucrărilor sesiunii şi a urat oamenilor muncii din R.S. Cehoslovacă noi si noi succese in edificarea societăţii socialiste dezvoltate. ■k PRAGA 18 (Agerpres). — Lucrările celei de-a XXXIV-a şedinţe a Sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc au continuat, miercuri, la Praga cu examinarea problemelor privind stadiul coordonării planurilor economice ale ţărilor membre ale C.A.E.R. pe perioada 1981— 1985, realizarea programelor speciale de colaborare pe termen lung şi sarcinile viitoare referitoare la lărgirea şi adincirea specializării şi cooperării internaţionale în producţie, în cadrul lucrărilor a luat cuvîntul conducătorul delegaţiei Republicii Socialiste România, tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-ministru al guvernului român. Au luat, de asemenea, cuvîntul conducătorii celorlalte delegaţii. Lucrările sesiunii continuă, cr şi tovarăşul Samora Machel, preşedintele Partidului „FRELIMO“, preşedintele Republicii Populare Mozambic. ★ Primul ministru al guvernului român s-a întîlnit, de asemenea, cu S.A. Keshtmand, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Democratic al Poporului, viceprim-ministru al guvernului şi ministrul planificării din Afganistan. Cu acest prilej s-a făcut un schimb de păreri cu privire la dezvoltarea relaţiilor de cooperare economică, precum şi la unele aspecte ale situaţiei internaţionale.