România literară, octombrie-decembrie 1992 (Anul 25, nr. 31-42)

1992-10-07 / nr. 31

" Romania literara Apare săptămînal sub egida Uniunii Scriitorilor Editor: Grupul de publicații Topaz 7 -13 octombrie 1992 (Anul XXV) încă o enigmă AM fost surprins de faptul că analiştii situaţiei politice post-electorale au dat prea puţină importanţă, în comentariile lor, suspiciunilor care planează asupra corectitudinii alegerilor din 27 septembrie. Pe baza unor procentaje de care nu putem fi siguri că exprimă opţiuni reale s-au tras concluzii rapide şi cu aspect definitiv, încă după primele „estimări“, un mare ziar s-a supărat pe „naţiune“ pentru că nu a ştiut ce să aleagă, iar altul, în schimb, a crezut că poate vesti către toate zările „marea victorie a stîngii“. Se glosează, în temeiul aceloraşi procentaje discutabile, asupra mutaţiilor de orientare politică intervenite în ultimul timp, se descrie pînă în amănunte configuraţia noului parlament, felul cum va funcţiona, se discută atribuirea mandatelor, se propun variante ale alianţelor ce vor avea loc în cele două camere. Dar este normal să se procedeze astfel cînd bănuielile de fraudă electorală nu au fost încă spulberate ci, dimpotrivă, se înmulţesc? După încălcarea legalităţii prin darea pe postul naţional de televiziune, înainte de încheierea alegerilor, a faimoasei prognoze IRSO.PINFAS, după schimbarea de ultim moment a poziției BEC față de prerogativele LADO, inițial acceptate, de a verifica în paralel, cu ordinatoarele proprii, rezultatele votării, după aceste două flagrante ilegalități, așadar, apare acum acest adevărat scandal al milioanelor de voturi anulate. Reverificarea lor, ordonată de Biroul Electoral Central, nu știm ce va scoate la iveală, dar chestiunea ca atare nu e peste măsură de suspectă? Cum așa: 15% din electoratul român să nu fi priceput procedura de votare? Prin el însuși, lucrul e grav iar dacă nu este aşa, dacă se va dovedi că multe buletine anulate erau de fapt valabile, această enormă greşeală, fie şi neintenţionată, a comisiilor de numărare nu pune sub semnul întrebării întreg procesul electoral de la 27 septembrie? Ne-am aflat aşadar, pînă în prezent, în faţa unor rezultate viciate, dar întrebarea care se impune este cum vor fi ele de acum încolo? Cine asigură, şi cu ce forţe, şi cu ce credibilitate, observarea imparţială, potrivit legii, a operaţiunilor de „reparare“, redistribuirea voturilor şi toate celelalte, cînd observatorii străini au plecat iar cei autohtoni s-au risipit? Vor putea fi ei reactivaţi, readuşi în jurul urnelor, în ipoteza fericită că se şi doreşte acest lucru? Vorba dlui prim-ministru încă în funcţie, ca la noi la nimeni! Pînă ce revista noastră va ieşi de sub tipar poate că lucrurile se vor lămuri, cît de cît, măcar în această privinţă a muntelui de buletine anulate. Experienţa anilor din urmă, aproape trei, ne face însă sceptici. S-a limpezit ceva, din ce era tulbure, în această perioadă, s-a adus vreo clarificare, s-a dat vreun răspuns măcar uneia din întrebările care obsedează, pînă la disperare, acest popor? Mai degrabă sunt înclinat să cred, de aceea, că alegerile de la 27 septembrie vor spori cu încă una enigmele nedezlegate ale epocii Hiescu. Gabriel Dimisianu • Vendeta ca principiu politic • Martha Bibescu în Texas • Poezii de Doina Uricariu şi Mircea Petean • Bocanci, acordeon, lăzi goale • Centenar Ivo Andric • Marta Petreu - Norman Manea: un dialog peste ocean • Casa condamnată la moarte • Scrisoare din Italia • DIN SUMAR: SIMION MOLDOVAN: Pieta, în număr, reproduceri după sculpturi de Simion Moldovan și grafică de Paul Neagu