România Viitoare, 1944. decembrie (Anul 1, nr. 1-12)

1944-12-15 / nr. 1

Anul I. — Nr. 1 _______ „ROMÂNIA VIITOARE** Poporul maghiar se ridică împotriva teroarei nazisto-hungariste Comandanţii unităţilor militare maghiare îndeamnă soldaţii la depunerea armelor. Muncitorimea din Győr nu luptă armată în contra cotropitorilor hitlerişti. Greve, răscoale, sabotaje se succed în Ungaria Bătălia Ungariei e în toiu. Armata Roşie eliberatoare ele sub comanda mareşalului Malinovsky, Tolbuchin şi a generalului Petrov pregăteşte atacul final. Situaţia în Ungaria devine pe zi ce trece mai critică. Elementele patriotice ale poporului maghiar, cari s’au pregătit de ani de zile pentru lichidarea bandelor hitleriste de ocupaţie au intrat în acţiune. Germanii sunt constrânşi să recurgă la cele mai drastice măsuri de terorizare a populaţiei revoltate, dar degeaba... Dezertări în massă Zilele trecute s’a judecat înaintea Curţilor Marţiale procesul a doi generali maghiari, între care a generalului Ries şi a colonelului Nagy cari au îndemnat soldaţii lor să înceteze lupta împotriva Armatei Roşii eliberatoarea tuturor popoarelor de sub jugul nazist şi să treacă de partea acesteia pentru a continua lupta alături de Armata Sovietică. Fiind prinşi de agenţii Gestapoului, au fost înaintaţi Curţii Marţiale. E interesant de amintit că toate tribunalele militare din Ungaria au fost preluate de hitlerişti. Limba oficială în Ungaria de astăzi e limba germană. Mai ales de la fuga guvernului trădător al lui Szállásy, trupele de bandiţi SS şi oamenii Gestapoului au preluat autoritatea în Ungaria. Cazul acestor generali nu este unic. In toată armata maghiară, se semnalează dezertări în massă, când unităţi întregi trec de partea sovieticilor.Astfel se semnalează cazul unei companii din Reg. 12 Inf., care în cursul unei retrageri, după ce a executat ofiţerul german de legătură, a trecut la Ruşi împreună cu comandantul Kothar Lajos. Tot în cursul săptămânii trecute, comandantul unei companii de geniu It. Paul G. şi-a trecut unitatea la Ruşi. E demn de relevat cazul Bat. 201 din Divizia 23, unde lt. col. Szentkirályi a ţinut o adunare a unităţii pentru a decide asupra soartei batalionului. După cum relatează lt. col. Szentkirályi, soldaţii au primit ştirea încetării luptei cu Armata Roşie, cu un entusiasm de nedescris, întreg batalionul condus de acest distins militar (având 16 decoraţii maghiare înalte) se găseşte acum în spatele frontului. Muncitorimea patriotică în fruntea luptei La apelul Comitetului Central al Frontului Popular Democrat, cu sediul în Budapesta, a răspuns mai întâiu muncitorimea. In acest apel se cerea forţelor patriotice din Ungaria să treacă la luptă armată împotriva germanilor şi a trădătorilor hungarişti pentru a împiedeca jefuirea desăvârşită a ţării şi distrugerea clădirilor, monumentelor şi a podurilor. Muncitorimea, întotdeauna gata la sacrificii pentru cauza democraţiei adevărate, a pornit la acţiuni de massă de mare amploare. Astfel într’o uzină de armament — după relatările oficiosului guvernamental din Budapesta — 6000 de muncitori au recurs la acte de sabotaj distrugând material de răsboiu destinat pentru nemţi. In marele centru al industriei grele maghiare, Győr, muncitorimea a dezarmat trupele hitleriste din localitate. După comunicatul Frontului Popular Democrat, oraşul este în mâna populaţiei răsculate, care a luat mulţi prizonieri. Tot aşa şi în mai multe puncte ale Ujrest-ului, suburbia industrială a Budapestei, muncitorii apără cu armele uzinele din care au gonit după lupte sângeroase toţi reprezentanţii autorităţilor fasciste. Eroismul muncitorimii maghiare conştiente a produs mare impresie în cercurile politice din ţările libere. După fuga guvernului Szállasy în localitatea Sopron, germanii au putut realiza planurile lor cele mai josnice. Un post de radio maghiar clandestin anunţă că zeci de mii de tineri băeţi şi fete din Ungaria sunt duşi în convoaie nesfârşite în Germania, pentru munca silnică de răsboiu şi pentru a lucra la fortificaţiile din Austria de Sud. Un apel al Comitetului Central al Frontului Popular Democrat Faţă de arestările în massa în rândurile patrioţilor maghiari, C. C. al Frontului Popular Democrat a dat dispoziţiuni pentru prinderea, arestarea şi deţinerea înalţilor demnitari nazişti din Ungaria, care să fie folosiţi drept ostateci în scopul de a preveni uciderea luptătorilor maghiari aflaţi în captivitate germană. Subliniind importanţa acestei acţiuni, apelul Frontului Popular Democrat precizează că toţi patrioţii să contribue la adăpostirea antifasciştilor, care sunt urmăriţi de nemţi. Foamete In Budapesta... Brutăriile şi-au întrerupt activitatea. Capitala Ungariei a rămas fără pâine... Lemnele de foc şi orice combustibil este rechiziţionat pentru nevoile armatei germane. Budapesta stă în pragul iernii ameninţată de ger şi foamete. ■ Iată câteva fragmente din ştirile care parvin din Budapesta asediată. Acţiunea hotărîtâ a patrioţilor maghiari, în frunte cu muncitorimea conştientă, coroborată cu iureşul cazacilor mareşalului Malinovsky pregătește prăbușirea teroarei nazisto-hungariiste și prevestesc atacul din Sud împotriva teritoriului german. Rezoluția Sfatului Partidului Socia -Democrat Sfatul Partidului Social-Democrat din România, ţinut în zilele de 10 şi 11 Decembrie 1944, la Bucureşti, analizând situaţia politica şi sarcinile ce se pun clasei muncitoare în împrejurările de azi, constată necesitatea efortului comun al partidelor muncitoreşti. Trupta Partidului Social-Democrat pentru realizarea unei democraţii reale nu poate fi dusă cu succes decât prin întărirea Frontului Unic Muncitoresc, care trebue să rămână puternic şi să constitue o realitate de neînvins. De aceea se cere ca cele două partide muncitoreşti (Partidul Social-Democrat şi Partidul Comunist) să creeze condiţiile unei colaborări cât mai sincere. Partidul Social-Democrat pe baza platformei Frontului Unic Muncitoresc invită în Frontul Naţional Democrat toate organizaţiile progresiste. Sfatul Partidului Social-Democrat consideră unitatea sindicală hotărîtoare pentru realizarea unităţii de acţiune a clasei muncitoare; cere Guvernului actual o activitate pozitivă în favoarea masselor populare; se va strădui să alăture proletariatului în lupta pentru democraţie şi socialism, toate elementele muncitoare de la oraşe şi sate. La sfârşitul desbaterilor au fost trimise mai multe telegrame: d-lor Stalin, Roosevelt, Churchill, general de Gaulle, Congresului Partidului Laburist şi Comitetului Central al Partidului Comunist din România. Din telegramele menţionate reproducem: TELEGRAMA TRIMISA MAREŞALULUI STALIN, DE SFATUL PARTIDULUI SOCIAL-DEMOCRAT DIN ROMANIA Sfatul Partidului Social-Democrat din România, reunit la Bucureşti în ziua de 10 Decemvrie, trimite Mareşalului Stalin, salutul muncitorimii socialiste din România încredinţându-l ca în lupta pentru sdrobirea definitivă a fascismului şi a hitlerismului, Partidul Social-Democrat Român este cu hotărîre alături de toate forţele muncitoreşti. Sfatul Partidului Social-Democrat trimite salutul său călduros popoarelor sovietice, Armatelor Roşii Eliberatoare şi marelui lor conducător, Mareşalul Stalin. SFATUL PARTIDULUI SOCIAL-DEMOCRAT DIN ROMANIA * TELEGRAMA TRIMISA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST DIN ROMANIA Sfatul Partidului Social-Democrat din România, venit în Bucureşti in ziua de 10 şi 11 Decemvrie, trimite un salut tovărăşesc de solidaritate proletară, Partidului Comunist, cu care a dus în ilegalitate lupta pentru eliberarea fârii de sub dictatura nazisto-antonesciană şi alături de care în Frontul Unic şi în Frontul Naţional Democrat, înţelege să acţioneze pe bază de loialitate desăvârşită, pentru democratizarea progresistă a ţării, pentru apărarea şi pomovarea tuturor drepturilor muncitoreşti. Trăiască unitatea de acţiune socialistăcomunistâ.  Sărbătorirea D-nei Ana Pauker Doamna Ana Pauker, cunoscuta fruntaşi a Partidului Comunist, îşi sărbătoreşte azi aniversarea naşterii. Acest eveniment e mai mult decât o simplă sărbătoare. Viata d-nei Ana Pauker e o viata de luptă în slujba clasei muncitoare şi a poporului român. Gratie spiritului său de jertfă şi de luptă, ea a devenit astăzi, nu numai o mare figură antifascistă dar şi un simbol al eroismului românesc. Poporul român, din mijlocul căruia s-a ridicat, îşi manifestă, cu ocazia acestei sărbătoriri, tot devotamentul şi încrederea sa. D. Petre Groza la Sibiu SIBIU, 14. — D. Petre Groza, vicepreşedintele Consiliului de miniştri a trecut azi prin Sibiu, oprindu-se pentru câteva ore în localitate, unde sa întreţinut cu fruntaşii locali ai Frontului Plugarilor. înainte de plecarea sa din Bucureşti, d. vicepreşedinte a avut o lungă consfătuire Cu d. Mihai Ralea, președintele partidului socialist-țărănesc, care, după cum se știe, în zilele trecute a hotărît aderarea sa la Frontul Plugarilor. Cu această ocazie cei doi oameni de stat au discutat chestiuni în legătură cu organizarea cadrelor în Frontul Plugarilor, organizare necesitată de fuziunea partidului Socialist-țărănesc cu Frontul Plugarilor. Pagina 3 13 Decemvrie 1918 (Continuare din pagina 1-a) putut fi înăbuşită. Datorită înaintării vertiginoase a Armatei Roşii, poporul român şi-a recâştigat libertatea la 23 August a. c., doborînd dictatura fascistă a lui Antonescu şi alăturându-se războiului dus împotriva hoardelor fasciste de către Najiunile Unite. Hotărîrea poporului român de a lupta împotriva fascismului, pentru democraţie, pentru prietenia cu U. R. S. S., sunt chezăşia unui traiu mai bun. Dar fascismul şi reacțiunea se împotrivesc şi azi, după 23 August, luptei poporului român. Uciderea celor doi muncitori din comuna Apărătorii Patriei și uciderea altui muncitor la Călărași, sunt dovezi că lupta nu s'a terminat. Victoria poporului român se poate înfăptui numai prin continuarea luptei. Dacă lupta poporului n'a putut fi înfrântă în trecut, sub regimurile de cea mai neagră teroare, cu atât mai puțin mai poate fi astăzi. Sarcinile ce stau înaintea noastră trebuesc îndeplinite: 1. Curăţirea ţării de fascişti. 2. Democratizarea ţării. 3. Imbunătăţirea vieţii celor ce muncesc. 4. Ţăranii să intre în posesia pământurilor moşiereşti. 5. Prietenia sinceră cu U. R. S. S. 6. înlăturarea sabotorilor din toate instituţiile, întreprinderi, moşii. 7. îndeplinirea cinstită a condiţiilor de armistiţiu deoarece de ea depinde prezentul şi viitorul poporului român. Numai îndeplinind aceste sarcini, cu hotărîre, cu vigoare şi cu elan, vom putea cinsti sacrificiul celor ucişi şi schingiuiţi la 13 Decemvrie 1918, pentru libertăţile şi drepturile poporului român. SărbSta, 16 Decemvrie 1944, Teatrul Popular al Sindicatelor Unite Muncitoreşti, îşi deschide stagiunea cu Magicomedia „Akim" de V. Eftimiu. Piesa se va juca In prezenta autorului. _ Biletele se găsesc la Librăria „Progresul". Problema naţională în URSS MOSCOVA, 14. — (Serv. nostru de inf.) Dintr’un editorial al postului de Radio Moscova cităm următoarele! La noi, în Uniunea Sovietică, prietenia popoarelor conlocuitoare e o lege fundamentală. Orice îngrădire a liberei manifestaţii a naţiunilor sovietice, orice propagandă antinaţională este pedepsită de lege. Savanții, gânditorii, scritorii și oamenii politici, care au călătorit în Uniunea Sovietici au fost unanimi în admirația lor față de prietenia de nesdruncinat a națiunilor sovietice și în fața înfloririi culturilor populare. Astfel, Sidney şi Beatrice Webb, cunoscuţii sociologi englezi, iniţiatorii vestitului „Fabian Society” afirmă, că în nici un stat din lume nu s’au atins realizări similare. Beatrice King, eminenta scriitoare engleză, spune că„ Uniunea Sovietică nu se poate mândri cu nicio operă socială mai mult decât de prietenia realizată între popoarele sale. Savantul R. Broda subliniază că viața culturală a popoarelor sovietice prezintă un stadiu de înflorire ce nu se găsește la niciun popor. P. S. S. părintele Johnson, unul din conducătorii bisericii americane, afirmă că ceea ce a realizat Uniunea Sovietică în privinţa egalităţii între popoare şi în raporturile urbane, este unic prin valoarea şi spiritul larg, înţelegător, care le animă. » Amnistie acordată de Ministerul de Finanţe BUCUREŞTI. 14. Ministerul de Finanţe, în programul său de reforme fiscale, studiază aplicarea unei amnistii generale în anumite condiţii. Se intenţionează introducerea unei plăţi forfetare a unei sume oarecare, destinată să răscumpere, odată şi pentru totdeauna, păcăţele săvârşite în dauna fiscului de unii comercianţi şi industriaşii.