România Viitoare, 1945. ianuarie-martie (Anul 2, nr. 13-86)

1945-01-04 / nr. 13

Anul II. - Nr. 13 Altă barbarie hitlerista Uciderea emisarilor sovietici Soarta Budapestei e pecetluită. încă de două săptămâni, trupele sovietice au încercuit capitala maghiară izolând forţele hitleriste în interior. CONDIŢIILE DE CAPITULARE Pentru a preveni distrugerea oraşului, pentru a cruţa populaţia civilă şi monumentele istorice, mareşalii Tolbukin şi Malinovski, comandanţii frontului budapestan, s-au fixat asupra următoarelor condiţii de capitulare: 1. încetarea ostilităţilor. 2- Toţi soldaţii şi ofiţerii să se predea cu întreg echipamentul şi toate muniţiile 3. In schimb se garantează nemţilor viaţa şi reîntoarcerea după război în Germania sau în oricare altă ţară vor voi, iar ungurii, după ce vor fi audiaţi, se vor înapoia imediat la locuinţele lor 4. Cei cari se predau îşi vor putea purta uniformele, gradul, iar ofiţerii superiori vor avea dreptul de a purta arme 5. Răniţii vor primi îngrijire medicală. 6. îndată după capitulare, se va pune la dispoziţia soldaţilor şi ofiţerilor cantitatea necesară de alimente-S’a hotărît de îndată trimiterea a doi ofiţeri, care să prezinte comandamentului german oferta de capitulare- PLECAREA EMISARILOR In noaptea de 28/29 şi în dimineaţa de 29 Decemvrie s’a anunţat pe tot întinsul frontului, prin radio şi megafoane foarte puternice, că vor pleca emisari sovietici pentru a parlamenta cu comandamentul german. In aceeari si, la ora 11, emisarii au plecat: unul a pornit dinspre Răsăritul Budapestei, altul dinspre Vest- Veneau în maşini obişnuite, având arborate, în semn de pace, drapele albe-Imediat după plecarea lor, Armata Roşie a suspendat activitatea de luptă în sectoarele respective- UCIDEREA PRIMULUI EMISAR Cu toate că plecarea soliei fusese anunţată timp de 24 de ore prin radio şi megafoane, cu toate că maşinile care transportau pe emisari aveau arborate drapele albe extrem de vizibile, cu toate că trupele sovietice încetaseră lupta,hitleriştii au nesocotit semnele date şi, în timp ce emisarii se aflau pe drum, au deschis focul Primul emisar, cel plecat dinspre Vest, a fost ucis mai înainte de-a ajunge pe poziţiile germane. RESPINGEREA OFERTEI DE CAPITULARE Prim-o întâmplare norocoasă, celalt emisar, care era însoţit de un interpret, a reuşit să ajungă în linia inamicului- A fost dus la comandamentul german, unde a prezentat condiţiile de capitulare- După un sumar schimb de cuvinte, oferta a fost respinsă. UCIDEREA CELUI DE AL DOILEA La înapoiere, în timp ce emisarul însoţit de interpret, se afla pe drum, hitleriştii au deschis din nou focul. După violenţa lui şi după sectorul în care era reperat, se vedea că bandiţii hitlerişti urmăresc uciderea celui de al doilea sol sovietic. Intr’adevăr, ofiţerul-emisar moare şi scapă, ca prin minune, numai interpretul GRAVITATEA FAPTULUI Prin faptul acesta, germanii hitlerişti au călcat în picioare, în cel mai brutal şi mai ruşinos mod posibil, convenţia internaţională semnată in 1907 la Haga referitoare la condiţiile în care se poartă războiul. Deasemeni au nesocotit tradiţia militară, după care persoana emisarilor este sfântă şi de neatins. HITLERIŞTII VOR RĂSPUNDE Ca urmare a faptului comis, hitleriştii vor trebui să răspundă, pentru soarta populaţiei civile, pentru toate distrugerile provocate de operaţiile militare, pentru tot ce se va întâmpla în Budapesta. Insfârşit, toată garnizoana hitleristă din Budapesta va trebui să răspundă pentru barbaria înfăptuită Cinematografe CORSO Continuaea marelui succes, în premieră: „Blestemul Mohicanilor“ cu Edwina Booth, Harry Carey. Cel mai nou jurnal C. N. C. APOLLO Comedia muzicală: „Brodwai Str. Norocului“ cu Dik Pomer și Olivia de Hawiland. Ziarul „România Viitoare" vă informează corect şi rapid cu cele mai noi ştiri din lumea întreagă. Citiţi zilnic România Viitoare Abonamente se primesc la administraţie, Sibiu, Str. Regina Maria 23. „ROMANIA VIITOARE" Mariana Sandu, locotenentă a Diviziei „Tudor Vladimirescu44 Printre pandurii Diviziei Tudor Vladimirescu care au trecut spre front, ne-am întâlnit şi cu o femeie pandură. Sublocotenenta Mariana Sandu are numai 21 de ani, o frumuşică, plină cu temperament şi vioaie ca şi femeile noastre de acasă. Insă e hotărîtă şi plină de răspundere faţă de poporul său, e o adevărată femeie patriotă, în sensul cel mai nobil al cuvântului. La întrebările noastre ne-a povestit că după ce a terminat Şcoala Normală, din dragoste de neam s-a prezentat la „Crucea Roşie“ ca infirmieră pentru a uşura suferinţele ostaşilor. A căzut prizonieră la marele cot al Donului. La reînvierea pandurilor lui „Tudor Vladimirescu“ şi ea s-a prezentat voluntară din convingere. „ Poporul român a fost întotdeauna împotriva războiului de jaf şi de cotropire împotriva Uniunii Sovietice, ceiace au şi manifestat soldaţii, gradaţii şi ofiţerii români căzuţi prizonieri în Uniunea Sovietică —■ spune. — Până am căzut în captivitate am suferit mult, fiind încercuiţi 12 zile încontinuu sub ploaie de branduri, fără hrană şi fără odihnă. — Toate acestea n’ar fi trebuit să le îndurăm dacă am fi avut un comandant uman. El nu ne-a lăsat până în ultimul moment să ne predăm şi din această cauză mulţi au murit dintre noi. Am fost slăbiţi cu toţii, mulţi bolnavi şi eu am fost rănită şi n’am putut să mă vindec, fiindcă n’am fost decât 8 surori infirmiere şi eu cu rana la picior trebuia să stau toată ziua să îngrijesc pe camarazii mei grav bolnavi şi răniţi. — Din partea U. R. S. S. tratamentul prizonierilor a fost bun, ceiace pentru noi a fost o revelaţie pentru că ne-am convins că tot ceiace ni se spusese despre felul cum se purtau ruşii cu prizonierii, s-a dovedit ca minciună. Ne-am dat seama câte suferinţe ne-a pricinuit regimul lui Antonescu şi ne am prezentat ca panduri voluntari. Iniţiativa a pornit din sânul massei soldaţilor, iar aceştia au chemat în fruntea lor pe colonelul Nicolae Cambrea, colonelul Mihail Maltopol şi colonelul Tele Iacob. Aşa s’au grupat pandurii, fiii poporului numan departe de căminurile lor în jurul tricolorului românesc, în inima lor cu o nespusă căldură şi iubire faţă de neamul lor. Am jurat . Să servim cauza poporului român. Să luptăm pentru întronarea democraţiei. Să luptăm pentru dreptate şi adevăr. — Unitatea noastră fiind renăscută pe pământul sovietic, acolo unde întâlneşti cea mai largă democraţie a poporului, era firesc ca această democraţie să aibă o influenţă binefăcătoare şi asupra pandurilor. — Ordinul de zi dat acum un an a pecetluit transformarea sclavilor in luptători liberi pentru patrie şi democraţie. Apărarea Patriotică adresează cetăţenilor patrioţi următorul APEL Primul obiectiv al clipelor de faţă este terminarea victorioasă şi cât mai rapidă a războiului antihitlerist. Toată atenţia noatră trebue îndreptată spre acest obiectiv. Primul element în această luptă este soldatul de pe front, căci el contribue direct cu sângele şi cu viaţa lui la victoria mult aşteptată. Spre acest soldat trebue să se îndrepte toată gratitudinea noastră. Vitejii soldaţi răniţi în lupta pentru câştigarea libertăţii noastre trebuesc salvaţi şi redaţi valizi societăţii. Cei mai avizaţi la ajutorul nostru sunt aceia, din care sângele dătător de viaţă s’a scurs în aşa măsură, încât moartea îi pândeşte şi îi răpeşte sub ochii medicului curant. Ei pot fi salvaţi prin transfuzia sângelui dătător de viaţă. Facem un călduros apel către toţi acei patrioţi, cari fiind în fericita situaţie de a putea dona sânge, să facă acest mărinimos gest oferind viaţă acelora, cari s’au jertfit pentru a creea o soartă mai bună poporului nostru. Cei cari se hotărăsc să contribue cu această supremă ofrandă la salvarea eroilor luptători antihitlerişti vor primi suma de 7000 lei, precum şi alimentaţia cuvenită, pentru a putea recâştiga cât mai repede sângele cu care au salvat viaţa unui luptător. Persoanele pătrunse de adevărat spirit patriotic şi doresc să contribue prin sângele lor iar terminarea victorioasă a războiului, să se anunțe la sediul Apărării Patriotice din Str. Gen. Moșoiu Nr. 2. Pagina 3 O lămurire In numărul festiv de Anul Nou al ziarului „România Nouă" a apărut un articol „Sibiul într’un ,ji" în care se scrie printre altele: „De curând a apărut „România Viitoare", condusă de prof. univ. Mihai Kernbach — oficiosul partidului comunist" . . . Autorul articolului amintit fiind Informat greşit, credem necesar să dăm această lămurire: „România Viitoare" nu este oficiosul partidului comunist. Spunem aceasta nu pentru că afirmaţia ne-ar jigni. Din contra — ne onorează. Dar lămurirea trebue s’o dăm numai de dragul adevărului, pe care-1 iubim şi în slujba cărții suntem. „România Viitoare" este o tribună a ideilor democratice şi nu tămpiază persoane providenţiale sau idoli. Este ziarul poporului iar poporul nostru este: muncitorimea ce asudă în fabrici, şantiere, uzine; plugărimea de pe ogoarele patriei noastre; mulţimea de meseriaşi, comercianţi; zecile de mii de funcţionari, învăţători, profesori, medici care-şi cunosc chemarea; este armata care azi luptă împotriva duşmanilor alături de cea mai glorioasă armată din lume. Ziarul „România Viitoare“ este al poporului care munceşte şi luptă pentru o viață nouă de dreptate şi libertate, pentru o ţară nouă, liberă, independentă şi democratică. Iuniversitatea „Reg. Ferdinand I“ Cluj-Sibiu COMUNICAT Rectoratul Universităţii Cluj-Sibiu înştiinţează din nou studenţii Universităţii Cluj-Sibiu, să nu se deplaseze la Sibiu sau Timişoara până când nu se vor preciza printr’un nou comunicat data şi condiţiile începerii cursurilor anului 1944/45. PUBLICAŢIUNE Se aduce la cunoştinţa Domnilor Pensionari de serviciu, că livretele de pensie se vor depune spre verificare în zilele de 2, 3 şi 4 Ianuarie 1945 orele 8—12 a. m. Livretele vor fi complectate de domnii pensionarii cu toate datele necesare şi cu semnăturile afară de sume, cari urmează a fi calculate şi trecute de către Biroul Pensiilor. Atât ajutorul de iarnă cât şi diferenţa de pensie majorată, se va achita în cursul lunei ianuarie 1945, de îndată , ce vom primi acreditivul necesar pentru acest scop. Domnii pensionari cari au copii minori sunt rugaţi a depune actele justificaive în vederea indemnizaţiei ce urmează a li se acorda. Totodată rugăm în mod insistent ca domnii pensionarii să respecte zilele şi orele mai sus arătate pentru depunerea livretelor de pensii şi primirea informaţiilor cunoscând că restul timpului este absolut necesar pentru ca funcţionarii respectivi să execute lucrările premergătoare stabilirii sumelor de achitat astfel ca pensiile să poată fi cât mai urgent achitate. Administrator financiar principal, IULIU DEAC, Şeful Secţiei, P. FLORESCU Publicaţie Primăria Municipiului Sibiu aduce la cunoştinţa publică că măcelăriile vor fi deschise în ziua de Vineri 5 Ianuarie 1945 în loc de 6 Ianuarie 1945 când este sărbătoare legală. Mica publicitate DE VANZARE! Un pian vienez marca „Schmidt Kunz“- Wien, cu placă de bronz şi coarde încrucişate în perfectă stare (aproape nou). Una blană lutru, clamă în perfectă stare. Adresa: Str. Bălcescu Nr. 26 (prin Str. înfrăţirii).