Romanulu, iunie 1874 (Anul 18)

1874-06-10

I derü fiindu ca actuala adunare nu mai este de multa timpü în relațiune cu țara, trebuie se se consulte națiunea prin plebiscitu asupra soluțiunii enunciată de d. Casimir Perier: Republică sau imperiu? Combătută în câteva cuvinte de d. Casimir Perier, care a calificata plebiscitulü ca măsură revoluționară și a declarată că d-sea este republicană prin înțelepciune și rațiune, desbaterea s’a închisă după orecari protestări din partea d-lui Raoul Duval în privința calificării propunerii sale, declarândă că d-sea este pasionată pentru respectul legii și, ca dovadă, se va supune, la ori ce decisiune a Adunării, luata fiă chiară c’uă majoritate de ună votă.— Resultatul propunerii centrului stângă ș’ală propunerii ducelui La Rochefoucauld sunt cunoscute. Credemü énse a adauge că între cei cari au votată urgința și trimiterea propunerii centrului stângă la comisiunea legiloru constituționale au fostă și d-nii Thiers și Gambetta; era d-nii Audiffret-Pasquier, Buffet, Louis Blanc, Edgart Quinet Peyrat și ministrul Decazes n’au luată parte la votă. ROMANULU 11 IUNIU 1874 50 LEGE pentru modificarea legii timbrului și înregistrării promulgată lui Martiri 1874. CAPITOLULU VI. , Despre modula perceperii taxei de timbru ș i ’nregistrare. Fine(l). Art. 33. Taxele de timbru, precum și acele de ’nregistrare, se plătescu de către părțile interesate. Tote actele pentru cari legea cere aplicarea timbrului vomii purta acestă timbru încă de la formarea lejii, supt pedepsa prevăzută la art. 58. Art. 34. Autoritățile publice nu vomi da nici unu felu de cursă acteloru ce nu vom fi fi timbrate, sau cari vomii purta linii timbru mai scăzuti decâtă cela stabilită prin presinta lege. Acesta lipsă nu atrage nulitatea acteloru cari n’au foștii învestite cu timbru, ci supune pe părți la penalitatea fiscale prevezută în acesta lege. Actele vor fi putea fi reproduse înaintea autorităților și ținute în semnă după achitarea impositului și amendei. Art. 35. Pentru actele supuse timbrului fixă seu proporționale, părțile se voră servi, seu de hârtiă cu timbru incrustată, seu de orî-ce altă hârtiă pe care se va aplica timbrulă mobile, în casulă cându valorea impositului nu va trece peste suma de douezeci și cinci bani. Pentru actele făcute afară din țară se va aplica visa pentru timbru, sau, în casă cândă impositulă nu trece peste 25 bani, se va aplica uă marcă mobile, fără prejudiciuli de escepțiunea făcută la art. 23 în favorea efectelor de comerciu formate în străinătate. Art. 36. Pentru actele formate de autoritățile judiciare sau administrative și cari sunt supuse la tasa timbrului, părțile interesate vor fi dotóre a procura timbrală necesaria. Art. 37. Valorea timbrului întrebuințată de fie-care parte în cursulă vre-unui procesă se va coprinde în chiăltuielele de instanță, și va pute figura în lista de chiăltuieli, conformă art. 146 și 147 din procedura civile. Partea care s’a condamnată va fi obligată a plăti tote aceste chiăltuieli, conformă și cu cele stabilite prin art. 21 și 22 din presinta lege. Art. 38. Registrele comercianților, și, în generale, tóte registrele supuse de presinta lege la tasă, nu se voră putea visa nici parafa de către tribunale, déca nu voră purta visa pentru timbrală stabilita de lege. Art. 39. Tasele de înregistrare se plătescu totă-de una la casieriele generali în momentul formării actelor. Art. 40. Clasificațiunea actelor, în ceea ce privesc clasele de înregistrare la cari trebuie se fie supuse, se face de casianii generali, sau de președintele tribunalului cându actele se presinta la tribunală pentru legalizarea sau îndeplinirea unei alte formalități. 1 (1) A vede doue numere precedinte. Tribunalele nu voră pute libera părțîloră actele ce li s’aă presintată spre legalisarea séu pentru îndeplinirea unei alte forme, nici certificate că aceste lucrări s’aă operată pene ce mai ântâiă părțile nu voră produce recepisele casiarului generale, probătore de plata efectuată a taxei de înregistrare. Recepisele casiarului relative la plata taxei de înregistrare se vor opri totădeuna la tribunale pentru a putea servi ca acte justificative pentru plata taxei. Art. 41. Cândă după plata taxei de înregistrare, actulă nu se va legalisa din causă că părțile au renunțată a ’lu mai face, sau că tribunalele a refusatu legalisarea, atunci tribunalele va ordona restituirea taxei percepută. Art. 42. Taxele de înregistrare se vor calcula în modulă următoră: a) . Pentru vânzările silite sau voluntare, făcute prin licitație, de orice felu de bunuri sau drepturi, după prețulă eșitu la ultima licitație. b) . Pentru vânzerile de bună-voiă, constatate prin actă, de orice felă de bunuri sau drepturi, după predusă cuprinsă în actul de vânzare. c) . Pentru donațiunile între vinî de bunuri mobilare sau imobilare, după valorea sau estimațiunea ce părțile sunt dotóre a declara prin actă. In casă de contestațiune din partea casiarului sau a părților, după decisiunea justiției. d) . Pentru transmiterea de ușufractă, după evaluația ce se va face venitului multiplicată cu Zece. e) . Pentru schimbul bunurilor imobiliare, după valorea cea mai mare a unuia din ele. f) . Pentru imobilele vândute de stată, județe, comune și orice stabilimente publice, după predusă venzorii. g) . Pentru contractele de societăți civile sau comerciale, după declarațiunea capitalelor făcută în contractă. La casă ca acestă capitală se se adauge, atunci se va plăti excedentulă la casieria generale. h) . Pentru transmisiunea succesiunilor, după valorea declarată de moștenitori, sau după estimațiunea făcută de tribunale în casă de contestație din partea administrațiunii. Art. 43. Plă care moștenitoru séu legatariu va plăti taxa înregistrării numai în raportă cu partea sea de moștenire séu de legată, după ce se vor deduce tóte datoriele succesiunii. Art. 44. Moștenitorele séu legatariulu voru pute plăti taxa lora, sau după deschiderea testamentului, sau la punera loru în posesiunea succesiunii de către tribunale, conformă art. 653 din codulă civile. In totă casulă énsé, punerea în posesiune nu se va putea efectua decâtă după plata taxei cuvenite. Art. 45. Plata taxei, efectuată de succesori sau legatari, se va contata prin mențiunea făcută de tribunale în actulü prin care se declară punerea în posesiune. Art. 46. Mostenitorulu sau legatarulu este datorit, mai ’nainte chiară d’a fi pusa în posesiunea bunuriloră, se se presinte, sa termină de șase luni, calculată de la ’ncetarea din vieță a defunctului, sau din epoca în care a cunoscută că succesiunea s’a deschisă, déca acesta a murită în România, și de optu luni déca a murită în străinătate, înaintea tribunalului respectivă, și se declare averea remasă, valorea iei și partea ce i-se cuvine, după care, indicându-se tasa ce are a se plăti, se-șî efectueze plata. Art. 47. Nici astă declarațiune, nici plata tasei de înregistrare înainte de punerea reale în posesiune, nu prejudecă dreptul moștenitorilorü séu legatarilor, d’a accepta Séu renuncia la succesiune, în condițiunile și termenile prescrise de codul civile. In casă de renunțare, fiscula va înapoia rasa cea primită. Art. 48. Cândăună moștenitoru scu legatană au va face declarațiunea prescrisă de art. 46 și va poseda moștenirea séu legatură cuvenită lui fără a fi plătită tasa legale, într’unul asemenea casă, ministeriulu financeloru, séu agenții seî , aflandă faptulă, va urmări, prin casierulă respectivă, plata tasei cuvenite și amendei prevezute de art. 64, remânendu case părții nemulțumite dreptul d’a face contestațiune la tribunale, după ce ea sé va achita plata rasei cerută. Art. 49. Cândă într’ună actă de transmiterea de proprietate sau de venituri se va afla trecute mobile sau imobile, atunci rasa se va percepe pentru fiecare din ele în raportă cu natura loră și după tarifele stabilite în acestă lege. Art. 50. Constatarea contravențiuniloru la acestă lege din partea particularilor, câtă și a funcționarilor, administrativi seu judecătorescî, se face prin închiriare de procesă-verbale de către casiari sau inspectori financiari, care, după aprobarea ministeriului financelor, se va esecnta îndată, atâtă pentru împlinirea taselor , câtă ș’a amendelor, prin aplicarea legii de urmărire. Art. 51. Ori cine s’ar crede asuprită prin perceperea a ori ce felă de tasă, fiă de timbru, fiă de înregistrare, fiă de amendă, împlinită prin călcarea vezi uneia din disposițiunile acestei legi, va avea dreptul d’a reclama la tribunale în termină de 7^ce Zd ® de la comunicarea procesului-verbale, daca va fi efectuată plata. Tribunalele va judeca de urgință, și cu dreptă de apelă, în termină de 15 zile Reclamațiunile provenite de la judecătorii de tribunale , de 11 cari s’a împlinită amenda, se voră adresa la curțile de apelă, și cele provenite de la judecătorii curților de apelă se voră adresa la curtea de casațiune, observându-se în ambele cazuri terminulă indicată mai susă. Art. 52. Plata tasei pretinsă de către agentură fiscale sau însemnată de către tribunale, precum și plata amendei, în nici ună casă nu se va suspenda, ci se va plăti îndată, remânendă ca fiscula se restituie ceaa ce va fi percepută mai multă, sau fără drept, când judecata decide astăferă. Art. 53. Procedura în acesta materia va fi gratuită. Art. 54. Taxa de timbru și înregistrare, legale percepută, nu se va putea restitui din cauză de evenimente sau preschimbări ce ară surveni în urmă. Art. 55. Pentru perceperea taxei timbrului fixă sau proporționale, taxe de înregistrare și amendeloră, se va aplica legea de urmărire contra acelora cari vor datora fiscului aceste taxe, reservându-li-se dreptul de reclamațiune, conformă art. 51. Art. 56. Orice pretențiune din partea fiscului, saua vreunei părți interesante pentru plată, adausă séu restituire de taxe plătite, va fi prescrisă după trecerea de unui anu din Ziua de cândă Statula avea dreptul ă se percepa acea taxă, séu din Ziua de când a perceput’o, în casă cându s’ară cere restituirea sei. De pe tote actele cari se voră visa pentru timbru, și de pe acele supuse la taxele î de înregistrare, se va lăsa de părți copii integrale, în casieriă, spre a servi la controlul administrațiunii, adeverite pentru conformitate de casieră, sau de împuternicitulu sau pe răspunderea sea. Aceste copii sunt scutite de ori ce taxe. CAPITOLULU VIL Despre sancțiuni și penalități. Art. 57. Ori ce funcționară publică, de ori-ce categoriă, care va da cursă unui actă netimbrată, sau cu timbru insuficientă, sau pentru care s’ară fi plătită un taxă de înregistrare mai mică de câtu cea legiuită, sau care va adeveri, va stranscrie sau înscrie un asemenea actă, ori va face asupra lui orice felă de lucrare, se va pedepsi, pentru prima oră, daca valorea taxei de timbru și înregistrare nu trece peste două sute lei, cu amendă două sută lei, și în casă de recidivă, cu amenda îndouită; era deca valorea taxei ce ar fi trebuită să se plătască fiscului va fi mai mare de doue sute lei, atunci amenda va fi, în tote cazurile, câtă cifra îndouită a acestei valori. Casianii ce vor percepe taxa de timbru și înregistrare mai mica sau mai mare decâtă cele specificate de lege, vor fi pedepsiți, în tote cazurile, cu amenda două sută lei. Art. 58. Orice persona care, în transacțiunile indicate în presinta lege, fiă civile, fiă comerciale, sau pentru confecționarea acteloră cuprinse într’ensa, nu se va servi cu hârtiă purtândă timbra legale încă de la formarea actului, sau se va servi cu unu timbru inferior, cu acelă stabilit de lege, în caz de descoperire, se va pedepsi cu uă amenda compusă din cifra înzecită a valorii timbrului legale, sau a diferinței ce ară esista între timbrulă întrebuințată și valorea timbrului legală. Art. 59. Se va pedepsi cu amendă de la 5 sute pene la două mii lei, sau cu închisore de la 3 luni pene la mnăană, acela care se va servi cu ună timbru sau cu uă hârtie timbrată care a mai fost ană dată întrebuințată. Art. 60. Ori -ce personă sau ori-ce stabilimentă comerciale va face , va încasa, va scumpta, va negocia sau va pune în circulațiune orice efecte de comerciu, zapise, creanțe, polițe, bilete la ordine, acțiuni, obligațiuni, cupóne, și orice efecte cari nu vor purta timbrală legale, va fi supusă la uă amendă de 10 la sută din valorea acestoră acte. Art. 61. Acei cari voră vinde mărcile timbrului mobile sau hârtiă cu timbra incrustată, fără aj poseda vre’uă autorisații speciale, și acei cari s’ară descoperi că vânda timbre pe ună preță mai mare decâtă valorea lor nominale, chiară cândă acele persone voră fi arendă autorizațiă d’a vinde timbre, voră fi supuși, pentru prima oră, la plata unei amende de una sută lei și confiscarea timbrelor și hârtiei timbrate pusă în vendere, și, în casă de recidivă, lasă amendă de cinci sute lei și confiscarea timbreloră. Art. 62. Acei cari voră contraface sau voră falsifica timbrele statului, precum și acei cari voră participa la contrafacere, ori voră introduce în țară timbre falsificate, ori le voră pune în circulațiune, se voră pedepsi cu închisore corecționale de la dour până la cinci ani. Art. 63. Articulele 114 și 116 din codulă penale se vor aplica și în casă de falsificarea timbrului. Art. 64. Cei cari nu vor plăti tasele dreptului de înregistrare în modulă și în terminii prescriși prin presinta lege voră plăti ca amendă tasa îndouită. Art. 65. Cândă, pentru actele supuse timbrului proporționale sau tase de înregistrare, voră esista contra-înscrisurî carî voră coprinde ună preță mai mare decâtă celă coprinsă în actulă timbrată sau înregistrată, sau s’ar descoperi fraudă prin alta chipă autorii contra-încriselor, se voră supune la plata unei amende două valore întreită a tasei ce ară trebui se plătescă pentru suma cuprinsă în contra-înscrisură dată, și cu închisore simplă de la cinci-sprezece Zile până la trei luni. Art. 66. Orice plată de amendă nu dispensă pe partea interesată de plata taselor de timbru sau înregistrare stabilite prin legea de faciă. Art. 67. In tote cazurile de cotravențiuni la legea timbrului, nu se va percepe de câtă un singură amendă, ori care ară fi numerată contravenienților. Acastă amendă casé se va putea urmări într’ună modă solidară de la fiecare contraveniență, rămânendU celui urmărită dreptul de recursă in contra codeficvențiloră, să. Art. 68. Ori-ce agentă fiscale, ori-ce funcționară publică are datoria [d’a denunda ministeriului financeloră, séu casiarului generale, pe acei cari se servescă cu acte netimbrate sau lipsite de visa înregistrării. Art. 69. Inspectorii financiari au facultatea de a face inspecțiuni și a constata contravențiunile. Aceste inspecțiuni, când se vor face la tribunale și curți, se vor face cu încunoșciințarea prealabile făcută președintelui. Constatarea contravențiunilor se va face prin închisiară de procesă-verbale, care are puterea deotărîre executorie îndată ce s’a confirmată de ministerial de finance. CAPITOLULU VIII. Disposițiuni generale. Art. 70. Petițiunile adresate de verigă personă din țară străină către autoritățile publice din România vor fi primite de autoritate, și le va da cursă de și nu vor fi scrise pe o hârtie, timbrată, remânândă ca taxa timbrului să fie plătită mai târziu. Art. 71. Orice actă,făcută în țară străină, care după acestă lege ar fi supusă taxei de timbru sau înregistrare, nu va fi presintată înaintea autorităților din Romănia, nicî se va pute întrebuința în țară, în orice modă, mai ’nainte de a fi investită cu timbra legale sau cu visa probătore despre plata taxei de înregistrare. Art. 72. Ună regulamentă speciale se va face pentru punerea în aplicațiune a acestei legi. CAPITOLULU IX. Disposițiunl transitoril. Art. 73. Acésta lege se va aplica de la 1 Iuliu, anulă una mia optă sute șaptezeci și patru (1874). Din momentul aplicațiunii acestei legi, tote legile și regulamentele contrarii disposițiunilor sele , precum și [tate taxele judecătoresc!, exclusivă de taxele portăreiloră, suntă și română abrogate. . Art. 74. Pene la confecționarea și punerea în circulațiune a timbrelor, proporționale de uă valore mai mare de 25 bani și a hârtiei de 25 lei cola, se va plăti timbru pentru actele preventate la aliniatură 2, art. 23 prin visa pentru timbru conformi legii actuale, eră actele ce urmeză a se face pe o hârtie de 25 lei cola, se vor face pe obârtie de 10 lei, pe lîngă care se va alătura una colă de 10 lei și alta de 5 lei ce se vor anula. Art. 75. [Legea presintă nu are putere retroactivă. Taxele prevăzute în ea se vor percepe numai de la actele ce voră lua naștere din Ziua aplicării sale. CAPITOLULUI. Disposițiunl finale. Art. 76. Statul, personalele pentru servițiulii timbrului și înregistrării va fi celți următorii: In totale pe ană lei 34,800 Se face cunoscută că d. doctoră DUMITRESCU SEVEREIN are î ncepută cursură de operațiuni la spitalulu Colțea, și nu va continua Joaia și Dumineca, de la 9—10 ore dimineța. 1. Șefă de secțiune, însărcinată în speciale și cu comptabilitatea generale....................................460 2. Șefi de biurou, din care unulă pentru comptabilitate . . . 370 2. Ajutore (verificatori). . . . 250 1. Ținetori de registre .... 200 1. Arhivară..........................................220 1. Ajutoră ală acestuia . . . 150 3. Copiști................................................120 1. Odăiașă......................................... 80 A doua ascensiune a balonului Michail Bravula s’a făcută Duminică, la 4 ore 25 minute după amiezÍ. Personele ce au însoțită, de astă-dată pe d. Vilmont, au fostă în numără de trei și anume: d-nii G. Florescu, I. C. Ghica și M. Călinescu. Scoborîrea s’a făcută la Budescî, cale 2 poștii aprópe de Bucurescî, pe drumulă Oltenițiî, fără nicî ună accidentă. înălțimea la care s’a urcată balonulü a fostă multă mai mică decâtă în rândula trecută. Asceptămă amănunte : Litografiând statui lui Mihhaiu Vitézula, rădicată pe bulevardul universității, credă că consiliele comunale și consiliele judeciane din țară, pe lîngă alte cărți folositóre, ce dau ca premis școlariloră din clasele începetóre ară pute se le ofere și câte ună exemplare din acesta litografiă. Doritorii să potă adresa la suptscrisură mai din vreme. Prețul unui exemplar este de două lei nouă, în cari intră și espedițiunea. Maiorii D. Papazoglu. Calea Văcărescu, No. 151. A eșită de supt țipară și se află de venture la tóte librăriele micuță tratată Despre friguri, potrivită pe înțelegerea poporului, de Dr. Obedenaru, cărticică de mare folosă pentru cei cu familia numerosă, cărticică necesară la toți câți se ducă la moșiă, la viă, la băi scă la alte locuri, unde nu sunt medici; ea conține și uă notiță asupra apelor de la Tăcărescu. In lipsă de medică, se póte cineva curajisi singură, de friguri, veniri, tuse, palpitați, diareă etc. Prețură 80 bani. In districte la principalele spițerii, 90 banî. Doctoralul Dimitrie Drăghiescu are onore d’a anuncia pe clienții sei ca s’a mutată în casele sale din strada Pensionatulu, No. 31. Domnule advocata Bosie s’a mutata de la sfintul Grheorghe în strada Romană. 42. D. A. Lupescu avocată s’a mutată strada Scaunele No. 40 (Batișe). D. advocată Vasile Mailül s’a mutată în strada Pensionatului, No. 14.