Sălăjeanul, ianuarie 2006 (Anul 3, nr. 411-435)

2006-01-03 / nr. 411

editorial Care realitate? Daniel SÁUCA damel.sauca@salajeanul.ro în semn de protest, dacă poate fi vorba de așa ceva, am trecut în noul an fără să mă uit la nici un program al televiziunilor,fie ele și numai de filme. Nu mai suport mediocritatea și programarea ipocrită a unor emisiuni stupide, nu mai vorbesc de pelicule jenante ambalate cu fundițe publicitare. Am revăzut, nu știu pentru a câta oară, filme precum „Matrix”, deoarece mă interesează simbolistica (post)modernității, o simbolistică pe care, din păcate, greu o mai putem găsi măcar ascunsă, vorba (parafrazată a) lui Eliade, sub coaja cotidianului. Și apoi care este realitatea? La întrebarea lui Morpheus, aflat împreună cu Neo într-un program, nu răspund nici măcar autorii lui „Matrix”, cu toate că ne „livrează” un răspuns facil: suntem sclavii realității în care trăim. Aceasta e realitatea? Mii de zălăuani împreună de Anul Nou Lume multă, artificii, zgomot, șampanie, cam așa ar putea fi caracterizată, foarte pe scurt, noaptea de Anul Nou petrecută de zălăuani în Piața 1 Decembrie 1989, pe platoul „de marmură” din fața Prefecturii și Consiliului Județean Sălaj. Devenit tradiție, momentul trecerii de la vechiul la noul an a fost sărbătorit și în acest an de o mare parte din locuitorii municipiului împreună. După cum ne-a obișnuit, Primăria Zalău a organizat cu această ocazie un foc de artificii. Cei prezenți în piață au ciocnit alături de prieteni, rude sau colegi un pahar de șampanie și au cântat împreună La Mulți Ani. Pe timpul desfășurării focului de artificii, circulația pe bulevardul „Mihai Viteazul“ a fost „suspendată“ în mod neoficial de către miile de zălăuani care au acaparat carosabilul. Andrei BRISCAN