Sălăjeanul, aprilie 2006 (Anul 3, nr. 487-509)

2006-04-01 / nr. 487

opinii Strângeri de mână, poezie și vin Cristian CONTRAȘ Totul a început acum mai bine de 10 ani, la Casa maghiară Emke din Zalău. Am participat atunci la un recital de poezie. Poeți români din Zalău traduși în limba maghiară. Au fost prezenți, alături de un public select: Valentin Meseșan, Daniel Hoblea, Daniel Săuca, Marcel Lucaciu, Cristian Contraș și, din partea gazdelor, Kerekes Edith, Szabó Vilmos, bineînțeles Szabó K. István, traducătorul poeziilor noastre, în prezent regizor la Odorheiid Secuiesc. După recital, prăjitmi de casă, un vin foarte bun de Șamșud, relaxare, voie bună, inconfiundabilele glume ale Contelui V. Meteșanu și bancurile lui ot Mărie și Ianoș, ai Ion și Marika. în următorii ani, Centrul Culturii Tradiționale Sălaj și Editura Caiete Silvania Zalău au editat volumul colectiv bilingv de poezie, în limbile română și maghiară, ALB NEGRU/FEHER FEKETE, prezentat la Institutul Cultural Român din Budapesta în noiembrie 2003 și volumul de poezie trilingv, POEME VERSER GEDICHTE, lansat la Institutul Cultural Român din Vrnia în iulie 2004, la Primăria Orașului Győr în septembrie 2004 etc. Cu ocazia diferitelor ediții ale Festivalului Primăvara Poeziei, organizat în fiecare an de instituția noastră la Zalău, am întâlnit artiști și oameni de cultură care au îmbogățit spațiul cultural sălăjean și neau ajutat ca poeziile și vocile noastre să fie auzite și în Ungaria. Ne bucurăm că i-am cunosct pe poeții: Devecseri Zoltán din Kapuvar, Gugai Martha din Szentendre, Hathazi Aaron din Győr, Újházi Ferencz din Gyula; pe artiștii plastici Borbély Karoly din Győr și Krisboi Tibor din Szentendre; pe Popper Ferencz, președintele Asociației Recitatorilor de poezie din Ungaria, pe Nagy István, vicepreședinte au aceleiași asociații și sufletul întâlnirilor culturale românomaghiare și, last bid not least, Kiss László, director în Ministerul Crdturii și Patrimoniulul din Ungaria. Ideea înfiripării volumului de față a fost lansată cu prilej idoriei de a V-a ediții a Festivalului de poezie în limba maghiară Primăvara Poeziei, Zalău, aprilie 2005. La Galeriile de artă Ioan Sima" din Zalău a avud loc vernisapoi unei expoziții de pictură, prezentare în diapozitive a orașului dunărean Szentendre și un recital poetic. Nu au fost mulți poeți atunci, cam câte degete la două mâini... De aceea voh mici de fața cuprinde zece poeți: cinci poeți români din Sălaj și cinci poeți maghiari (doi din Sălaj, trei din Ungaria). Zece poeți-zece degete de la două mâini. Cinci poeți români și cinci poeți maghiari, o simbolică strângere de mână. (Din prefața la volumul „Zece Poeți - Tizbolto” lansat ieri la Zalău în cadrul Festivalului „Primăvara Poeziei") Fotbal pe pâine Partida de fotbal Rapid - Steaua s-a încheiat la egalitate, scor 1-1 (0-1 la pauză), joi seara, în prima manșă a sferturilor de finală ale Cupei UEFA. Steaua a deschis scorul în minutul 4, prin Bănel Nicoliță, iar Rapid a egalat după pauză, prin Viorel Moldovan, în minutul 49, la o gafă a portarului Carlos. Rezultatul pare unul echitabil: după desfășurarea meciului în care Steaua a dominat prima repriză, iar Rapid a fost mai bună în a doua, relatează Rompres. Spectacolul sportiv a fost la înălțimea așteptărilor, iar Steaua poate considera că are prima șansă de calificare, grație golului important marcat în deplasare; în statistica realizată pe site-ul UEFA, posesia a fost împărțită egal (50 la sută - 50 la sută), giuleștenii au fost superiori la numărul de șuturi, 11-8 (6-2 pe poartă). La cornere „scorul” a fost egal, 3-3, iar la faulturi, gazdele au comis 16, iar Steaua 18. La meciul Rapid - Steaua au asistat, pe lângă alte personalități din lumea fotbalului și din viața publică, președintele Traian Băsescu, premierul Călin Popescu-Tăriceanu și primarul Capitalei, Adriean Videanu. Securitatea a fost asigurată de un efectiv record de forțe de ordine - 2.000 de jandarmi, singurul incident, notat de arbitrul și observatorul meciului, fiind o petardă aruncată din sectorul suporterilor giuleșteni în minutul 10; înaintea meciului, cele două echipe au prezentat în fața spectatorilor un banner pe care se putea citi „Lasă rasismul în ofsaid", slogan al unei campanii împotriva rasismului. Partida retur este programată pe 6 aprilie, de la ora 20:30, pe Stadionul Național din Capitală. Echipa care se va califica dintre Rapid și Steaua va juca în semifinalele competiției cu învingătoarea dintre FC Basel (Elveția) și Middlesbrough (Anglia). COMPLEX COMERCIAL „AMBIENT” Vinde în condiții și la prețuri avantajoase toată gama de materiale de construcții, amenanajări și finisaje ■ materiale pentru fundații • materiale pentru zidărie și sisteme de acoperi; • materiale pentru amenajări interioare, exterioare ; finisaje • instalații sanitare - apă, accesorii • ceramică fină - gresie, faianță • adezivi, ipsos glet • uși din lemn masiv, MCI • sistemul gips-carton, profile ; accesorii • lacuri și vopsele . • materiale pentru pardoseli: parchet clasic, parchet laminat • materiale hidro-fono termoizolante • produse metalurgice: oțel beton, PC striat, bare • abrazive — pentru pe*lr. 22 Oeoem.v-i;'339 iCtâftft-e 2? w mut m.>' V; * uit' 02 Qe scurt Petru Stan, nemulțumit Senatorul PRM de Sălaj, Petru Stan, a declarat în cadrul conferinței de presă de ieri că este nemulțumit de o serie de acte normative adoptate în ultima perioadă, în special în domeniul agriculturii. El a dat, în acest sens, câteva exemple, cum ar fi ordonanța de urgență privind acordarea de sprijin financiar direct producătorilor agricoli pe anul 2006, proiect în care sunt incluse o serie de culturi care nu prea se regăsesc, cel puțin în Sălaj; în opinia sa, este vorba de un artificiu prin care statul, din cauza faptului că nu are bani, vrea să asigure „subvenții cât mai puține”. Totodată, Stan a adus în discuție și alte proiecte de acte normative care au fost votate, cum ar fi, spre exemplu, un proiect de ordonanță privind aprobarea importului unei cantități de carne de pasăre, dar și altele. Asupra acestor subiecte vom reveni mai pe larg în ediția de luni. (C.D.) Amenzi Inspectorii Direcției Sanitar - Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor în echipă mixtă cu reprezentanții Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului și ai Direcției de Sănătate Publică a județului Sălaj au efectuat noi controale inopinate la mai multe unități de alimentație publică din localitatea Crasna. Vasile Chindriș, medic veterinar în cadrul CSV Sălaj, a declarat că în urma controlului efectuat la SC Rovi SRL s-a constatat că manipularea alimentelor se făcea în condiții necorespunzătoare, deficiența fiind sancționată cu o amendă de 1.000 de lei noi. De asemenea, la barul AF Ligarto din piața agroalimentară s-a constatat nerespectarea normelor în ceea ce privește depozitarea produselor alimentare în spațiul frigorific, iar în spațiul de ■congelare au fost găsite produse tratate termic. Pentru deficiențele constatate, inspectorii au dat doar un avertisment. (C.P.) TRANSILVANIA ZALĂU 94,6 FM