Sălăjeanul, octombrie 2006 (Anul 3, nr. 641-666)

2006-10-02 / nr. 641

editorial Pentru copiii noștri Daniel SAUCA___________________ daniel.sauca@salajeanul.ro ■ A murit poetul și publicistul Virgil Ierunca. Poet și publicist, Virgil Ierunca a încetat din viață, joi la Paris. El s-a născut la 16 august 1920 și este unul dintre întemeietorii revistei „Albatros ”, suprimată de regimul antonescian. Împreună cu Ion Caraion, a editat revista Agora suprimată și ea de cenzura comunistă, în 1947. în decembrie 1946 părăsește România, obținând o bursă din partea guvernului Franței, țară în care se stabilește definitiv. între anii 1952 și 1975 a fost redactor al emisiunilor pentru străinătate ale Radiodifuziunii Franceze, în 1975 a devenit colaborator al postului de radio „Europa Liberă ”. Virgil Ierunca a publicat mai multe cărți în limba română. Una dintre cele mai cunoscute este „Fenomenul Pitești“ în care descrie activitățile de ștergere a personalității, așa numitele reeducări la care erau supuși mai ales studenții în penitenciarul comunist de la Pitești (BBC). B„Ca«gropari ai comunismului», ei au fost monumentalizați prin precocitatea istoriei. Când în 1984 m-am despărțit de ei la Paris, fără să știu dacă o să-i mai văd vreodată, leam spus, râzând, că îi aștept la București la colțul dintre bulevardul Monica Lovinescu și bulevardul Virgil Ierunca. Din punct de vedere«postistoric», exact acolo ne-am și revăzut, șase ani mai târziu, chiar dacă aceste bulevarde nu există încă sau chiar dacă nu vor exista vreodată”. Gabriel Liiceanu (text preluat din „Declarații de iubire ”). ■ „Sunt tirani care nu pot vedea ucigându-se o muscă, călăi extrem de sensibili. Hitler nu suporta vederea sângelui, iar unii comandanți de lagăr naziști, după ce îi trimiteau pe deținuți la gazare sau îi îngropau de vii, se întorceau în baraca lor și cântau Mozart. Cea mai mare parte dintre călăi și tirani sunt soți exemplari și părinți iubitori. Alături de ei, deci, alături de comandanții, anchetatorii, schingiuitorii Arhipelagului Gulag descriși de Soljenițan, trebuie pus, pe aceeași listă a abjecției și demoniei, și Țurcanu. Fără a uita însă o clipă că n-a fost decât un executată, și că, de fapt, o dată cu condamnarea lui, procesul «fenomenului Pitești» nu s-a încheiat. De fapt, adevăratul proces al reeducării de la Pitești n-a avut încă loc și nu va avea atâta vreme cât nu va putea fi implicată răspunderea partidului comunist român, cât nu va fi chemat la baza acuzării adevăratul vinovat: regimul comunist din România”(Virgil Ierunca, „Fenomenul Pitești”, Editura Humanitas, București, 1990, pp. 75- 76). Nu vă este de ajuns, d-le Băsescu, „Fenomenul Pitești”pentru a condamna regimul comunist din România?... Dacă se va adopta noul Cod al construcțiilor: Faci pușcărie dacă dărâmi pereții! Aflat în faza de proiect, Codul Construcțiilor prevede sancțiuni care pot ajunge de la amenzi până la condamnări cu privare de libertate în cazul modificărilor structurii de rezistență a clădirilor. Noua lege va fi supusă, înainte de a intra pe agenda Parlamentului, dezbaterii publice. Codul Construcțiilor va corela standardele românești cu cele europene. ■ Muncă în folosul comunității, amenzi ce pot atinge miliarde sau chiar pușcărie. Asta se pregătește Guvernul celor care modifică structura de rezistență a blocurilor. Prevederile vor fi cuprinse în Codul construcțiilor, care va fi postat pentru dezbatere publică pe site-ul Ministerul Transportului, Construcțiilor și Turismului. ■ Dan Ardelean, inspector șef din cadrul Inspecției Județene în Construcții, ne-a declarat că „este nevoie să se adune toate prevederile în domeniu într-un singur cadru, mai ales că sunt o puzderie și unele sunt și contradictorii”. în opinia lui Ardelean, acest cadru legal ar fi necesar mai ales pentru că în acest moment în legislația există „o mulțime de portițe”. „Noi amendăm și se ajunge în instanță unde transformă amenda în avertizare”, a mai spus Ardelean. Fenomenul de demolare a pereților din apartamente nu poate fi stopat și din cauza faptului că inspectorii în construcții au nevoie de acordul proprietarilor pentru a verifica sesizările pe care le primesc. Uneori se apelează la ajutorul Poliției. Dan Ardelean ne-a mai informat că pentru a se putea face modificări în apartamente este nevoie de analizarea structurii de către un expert tehnic, care este singurul în măsură să spună dacă dărâmarea unui perete aduce prejudiciu structurii blocului, în Sălaj se aplică două sau trei amenzi trimestrial persoanelor care fac modificări neautorizate în apartament, în medie o amendă pe lună, conform sursei citate. Silvia PRODAN De scurt Acuze în „agricultură” Ședința organizată vineri de Direcția pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală Sălaj cu crescători de animale din județ a început cu un scandal. Directorul executiv al DADA, Ioan Bujilă, i-a acuzat pe angajați ai Agenției de Plăți și Intervenție în Agricultură Sălaj că nu preiau cereri de acordare a subvențiilor vinerea cu toate că sunt mulți producători care în această zi vin din diferite zone ale județului pentru a-și depune cererile în vederea obținerii de sprijin financiar de la stat. Bujilă le-a mai reproșat celor de la agenție că nu se ocupă îndeajuns de producătorii agricoli și că la „salariile pe care le aveți ar trebui să munciți și noaptea”. Discuțiile s-au încins pe holurile direcției în momentul în care Bujilă a văzut pe una din ușile agenției orarul programului de preluare al cererilor de acordare a subvențiilor. Conform orarului afișat cererile pot fi depuse numai de luni până joi între orele 8 și 14, nu și vineri așa cum ar fi fost normal pentru că este tot o zi lucrătoare. Nemulțumit, Bujilă a chemat conducerea agenției să ofere explicații crescătorilor de animale chiar în ședința organizată, mai ales că au fost și doi producători care s-au plâns că cererile nu le-au fost preluate vineri. Ioan Tărău, șef serviciu în cadrul APIA Sălaj, explicat că sunt multe cereri care trebuie a analizate și centralizate vinerea. Tărău a adăugat că cereri se preiau și vinerea și că în această zi, la agenție, se lucrează normal. Angajatul agenției nu a părăsit sala de ședințe înainte de a-și cere scuze de la producătorii agricoli, afirmând că astfel de incidente „izolate” nu vor mai avea loc. Problema privind programul de lucru al agenției a fost adusă și la cunoștința celor doi reprezentanți ai Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale care au participat la ședință. (A.L.)