Sălajul European, octombrie-decembrie 2009 (Anul 3, nr. 189-249)

2009-11-25 / nr. 228

Sălajul European ACTUALITATE MIERCURI - 25 noiembrie 2009 • pagina 2 a urmare din pagina 1 Bugetul pe 2010, construit Ministrul Finațelor Publice (MFP), demis și interimar, Gheorghe Pogea, pregătește bugetul pentru anul viitor pe o prognoză relativ optimistă. Potrivit unui document pus la dispoziția noastră de surse PD-L, dar care nu a fost publicat încă, Produsul Intern Brut (PIB) previzionat pentru 2010 este de 525,1 miliarde de lei, cu rata de creștere de 0,5%, în condițiile în care în 2009 a fost de 497,3 miliarde, iar rata negativă, de -7,7%. Cursul de schimb mediu se menține la aceeași cotație, de 4,25 lei/euro, în ceea ce privește creșterea medie a prețurilor de consum (IPC), evoluția la care se așteaptă Ministrul Finațelor Publice constă într-o creștere mai puțin pronunțată decât în anul curent, respectiv 3,7 procente (3,5 la finalul anului), față de 5,6% (4,5% la sfârșitul anului) în 2009. Tot un trend ascendent prognozează Pogea la capitolul câștigului salarial mediu brut, net și al salariului mediu brut - cel din urmă proiectat la valoarea de 1.836 de lei. Rata de creștere a câștigului salarial mediu brut "va fi" de 4,1%, iar al celui net de 3,9% (respectiv până la 1.403 lei). Corelat cu expectanțele privind creșterile salariale este optimismul referitor la rata șomajului, prognoza pentru 2010 fiind scăderea cu 1,4 procente, de la 7,6% la 6,2%. Dată incertă pentru legea bugetului Deputatul PD-L, Lucian Bode, a declarat ieri că în Biroul Permanent al Camerei Deputaților s-a luat decizia ca și în săptămâna în curs aleșii să desfășoare doar activitate în teritoriu. "Cred că săptămâna viitoare, dacă nu se va pune în practică etapa a doua a concediului fără plată, vom avea ședințe în plen, iar atunci sunt convins că legea bugetului va fi luată în discuție", a dat asigurări Bode. Gabriela BARBUR din optimism Zilele învățământului Sălăjean, ediția a IlI-a în perioada 2-18 decembrie, pe scena învățământului sălăjean se vor desfășura o serie de activități menite să aducă un omagiu actorilor care desăvârșesc educația la nivel județean, în cadrul celei de a III- a manifestare Zilelor învățământului Sălăjean 2009, în zilele de 2 și 4 decembrie vor avea loc cercuri pedagogice cu directorii unităților de învățământ și consilierii educativi, în perioada 7-11 decembrie, fiecare unitate de învățământ va organiza activități specifice dedicate evenimentului. în 11 decembrie, manifestările se vor muta la sediul ISJ Sălaj unde se va desfășura Gala Olimpicilor, respectiv premierea elevilor care în anul școlar 2008-2009, au obținut premii și mențiuni la etapa națională a olimpiadelor și concursurilor naționale. în aceeași zi va avea loc omagierea dascălilor care sau pensionat în anul școlar 2008- 2009. Totodată, în incinta ISJ Sălaj vor avea loc două expoziții de obiecte realizate de elevii de la Palatele și Cluburile Copiilor din județ și o expoziție de icoane realizate de către elevi ai Liceului de Artă "Ioan Sima" Zalău. Societatea comercială Tenaris Silcotub a profitat de prilej pentru a premia elevii din municipiu care au încheiat anul școlar 2008-2009 cu medii generale cuprinse între 9,95 și 10. Părinții și bunicii sunt și ei invitați să ia parte la sărbătoarea învățământului sălăjean, pentru ei fiind organizat un concert de muzică tradițională și colinde susținut de Ansamblul "Icoane" condus de Ioan Bocșa. Concertul va avea loc la Biserica "Sf. Vineri" din Zalău, de la ora 17.30, oferit de ISJ în parteneriat cu Consiliul Județean Sălaj. de Manifestările sunt organizate Inspectoratul Școlar al Județului Sălaj (ISJ) și Casa Capului Didactic. ____________Mihaela PEȘTEAN Curier Juridic Decontarea cheltuielilor de navetă pentru personalul nedidactic Personalul didactic beneficiază de decontarea cheltuielilor de navetă pentru deplasarea din localitatea de domiciliu sau reședință la locul de muncă și de la locul de muncă în localitatea de domiciliu sau reședință conform art. 104 alin. 3 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic așa cum a fost modificat prin Legea nr. 108/2007. De același drept beneficiază și personalul nedidactic din sistemul de învățământ, conform art. 53 alin. 1 din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură. Se prevede că "personalului din învățământ care își desfășoară activitatea în altă localitate decât localitatea de domiciliu i se pot deconta, de către consiliul local în a cărui rază teritorială își are sediul unitatea de învățământ, cheltuielile de navetă la și de la locul de muncă". Prin urmare, pentru personalul didactic (cadre didactice de predare și personal didactic auxiliar) decontarea cheltuielilor de navetă se face în baza prevederilor legii speciale (art. 104 din Legea nr. 128/1997), iar pentru personalul nedidactic din sistemul de învățământ decontarea se face în baza dispozițiilor contractului colectiv de muncă. Dacă dispozițiile Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură de învățământ referitoare la personalul nedidactic din sistemul de învățământ dădeau posibilitatea de a se deconta aceste cheltuieli neavând caracter obligatoriu, prevederile art. 51 din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivelul ISI 2008-2009 sunt imperative. Persoanele îndreptățite trebuie să solicite decontarea cheltuielilor de naveta printr-o cerere înaintată la conducerea unității de învățământ angajatoare, la care anexează documentul prin care se face dovada efectivă a navetei. Mihaela PEȘTEAN www.salaruleuropean.ro