Satul Socialist, mai 1972 (Anul 4, nr. 928-952)

1972-05-14 / nr. 938

SUTUL SOCIALIST ANUL IV Nr. 938 DUMINICA 14 MAI 1972 4 pagini—30 bani VINERI, ÎN SALA PALATULUI, A AVUT LOC MITINGUL PRIETENIEI DINTRE POPOARELE ROMÂNIEI SI REPUBLICII DEMOCRATE GERMANE In marea sală a Palatului Republicii a avut loc, vineri după-amiază, mitingul oamenilor muncii din Capitală consacrat prieteniei dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană, dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Germania, organizat cu prilejul vizitei oficiale de prietenie pe care o face în ţara noastră, la invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului de Miniştri, delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Democrate Germane. La sărbătoreasca manifestare, desfăşurată sub semnul prieteniei dintre popoarele celor două ţări, al relaţiilor frăţeşti dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană, dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Germania, au luat parte mii de oameni ai muncii din Capitală. In sală se aflau membri şi membri supleanţi ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., membri ai C.C. ai P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, personalităţi ale vieţii ştiinţifice şi culturale, generali, conducători de instituţii centrale şi organizaţii de masă şi obşteşti. La miting au asistat şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti. Pe fundalul sălii, încadrată de faldurile drapelelor Republicii Socialiste România şi Republicii Democrate Germane, se afla înscrisă, în limbile română şi germană, urarea „Trăiască prietenia, colaborarea şi alianţa frăţească dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană !“. In uralele şi aplauzele celor prezenţi, în prezidiu iau loc tovarăşii Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Erich Honecker, prim-secretar al C.C. al Partidului Socialist Unit din Germania, Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, Willi Stoph, membru al Biroului Politic al C.C. al P.S.U.G., preşedintele Consiliului de Miniştri al R.D. Germane. Iau, de asemenea, loc în prezidiu membrii delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Democrate Germane, dr. Kurt Fichtner, membru supleant al C.C. al P.S.U.G., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Otto Winzer, membru al C.C. al P.S.U.G., ministrul afacerilor externe, Oskar Fischer, membru al C. C. al P.S.U.G., adjunct al ministrului afacerilor externe, dr. Hans Voss, ambasadorul R. D. Germane la Bucureşti, şi Gerd König, adjunct al şefului Secţiei internaţionale a C.C. al P.S.U.G. In prezidiu se află tovarăşii Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Gheorghe Cioară, Gheorghe Stoica, Cornel Burtică, Mihai Gere, Ion Dincă, Mihai Marinescu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Teodor Marinescu, şeful Secţiei relaţii externe a C.C. al P.C.R., general-colonel Ion Gheorghe, (Continuare in pag. a 3-a) Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Dragă tovarăşe Honecker, Dragă tovarăşe Stoph, Dragi tovarăşi şi prieteni, Doresc ca în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, al guvernului şi al întregului popor să salut, încă o dată, în modul cel mai cordial pe stimaţii noştri oaspeţi, tovarăşul Honecker, tovarăşul Stoph, pe ceilalţi membri ai delegaţiei de partid şi guvernamentale sosiţi din ţara prietenă. (Aplauze puternice). Această vizită înscrie o nouă şi importantă filă în cronica relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană, dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Germania. Intîlnirile şi discuţiile pe care le-am avut în aceste zile ne-au permis o mai bună cunoaştere reciprocă şi, totodată, reliefarea unor noi posibilităţi de conlucrare pe multiple planuri între ţările şi partidele noastre. Tratatul de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală semnat astăzi este un document de mare însemnătate pentru dezvoltarea acestei prietenii şi colaborări. (Aplauze puternice). Stimaţi tovarăşi, Poporul român a salutat cu entuziasm şi bucurie proclamarea — cu mai bine de două decenii în urmă — a Republicii Democrate Germane — primul stat al muncitorilor şi ţăranilor germani — act care a deschis calea înfăptuirii celor mai scumpe năzuinţe ale forţelor progresiste ale ţării, în frunte cu comuniştii, a aspiraţiilor spre societatea socialistă la care au visat şi pentru care au militat străluciţii fii ai poporului german Marx şi Engels — întemeietorii socialismului ştiinţific — şi, mai tîrziu, neînfricatul antifascist Ernst Thălmann şi primul preşedinte al Republicii Democrate Germane, Wilhelm Pieck. (Vii aplauze). In anii construcţiei socialiste, între România şi Republica Democrată Germană s-au statornicit raporturi strînse de prietenie şi colaborare multilaterală. In comerţul exterior al ţării noastre, Republica Democrată Germană deţine astăzi o pondere importantă, situîndu-se pe unul din locurile de frunte. S-a lărgit, de asemenea, an de an, colaborarea tehnică, ştiinţifică, cultural-artistică şi în alte domenii de activitate. Aceste relaţii de colaborare vor continua să se dezvolte în mod susţinut şi în următorii ani. In perioada 1971—1875, potrivit prevederilor acordurilor încheiate, livrările reciproce de mărfuri urmează să crească cu peste 70 la sută faţă de cei cinci ani anteriori. S-au stabilit, de asemenea, înţelegeri şi acorduri privind amplificarea cooperării economice. In cadrul vizitei, în cursul (Continuare in pag. a 3-a) Prin părţile Bacăului, ploile se ţin lanţ de cîteva zile. Discutind cu ajutoarele sale, ing. Olga Moşescu, şefa fermei legumicole de la cooperativa agricolă din Orbeni — Bacău, a stabilit un calendar de lucrări care pot şi trebuie neapărat executate chiar şi în aceste condiţii. Pentru că nu se putea lucra cu sapa — terenul era îmbibat ca un burete — cîteva echipe de femei au trecut la plivitul cepei de stufat. Alte echipe au plivit varza, au recoltat ridichi și salată. Foto : C. DUMITRU Cuvîntarea Erich Honecker Stimate tovarăşe Ceauşescu, Stimate tovarăşe Maurer, Dragi tovarăşi şi prieteni români, Dragi cetăţeni ai Bucureştiului, Permiteţi-mi, mai întii, să vă transmit dumneavoastră, cit şi tuturor locuitorilor capitalei, Bucureşti, poporului român, membrilor Partidului Comunist Român cele mai calde salutări din partea Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, a guvernului Republicii Democrate Germane, a clasei muncitoare și a tuturor oamenilor muncii din republica noastră. (Vii aplauze). Ne exprimăm mulţumirea noastră cordială pentru calda ospitalitate şi numeroasele dovezi de ataşament, cu care este întîmpinată delegaţia noastră de partid şi guvernamentală în frumoasa dumneavoastră ţară şi capitala ei. Astăzi, am semnat Tratatul de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între Republica Democrată Germană şi Republica Socialistă România. Acest tratat deschide o pagină nouă şi importantă pentru prezent şi viitor în istoria relaţiilor statelor şi popoarelor noastre. Dezvoltăm continuu relaţiile noastre şi le întărim din ce în ce mai mult. Acestea constituie paşi în spiritul internaţionalismului proletar. Ele corespund pe deplin intereselor tuturor ţărilor socialismului, aliate cu Uniunea Sovietică frăţească, contribuind, în acelaşi timp, la forţa crescîndă a întregii noastre comunităţi a statelor socialiste. (Aplauze puternice). Dragi prieteni şi tovarăşi, Poporul român şi poporul Republicii Democrate Germane păşesc cu succes şi neabătut pe calea socialismului şi a păcii. Această cale a fost deschisă de către glorioasa armată sovietică prin victoria ei asupra fascismului hitlerist şi niciodată nu vom uita cîţi fii şi cite fiice ale ţării sovietice şi-au dat sîngele şi viaţa lor pentru aceasta. In construirea lumii noi, socialiste, partidele şi popoarele noastre transpun în practica socială învăţătura genială a lui Karl Marx, Friedrich Engels şi Vladimir Ilici Lenin. Ele rezolvă probleme complexe ale dezvoltării interne şi, în acelaşi timp, acţionează în vederea realizării marilor perspective comune consemnate în Programul complex al Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, semnat aici, la Bucureşti. Tovarăşul Ceauşescu a relevat în cuvîntarea sa cuceririle socialiste pe care le-au obţinut oamenii muncii din România sub conducerea partidului lor comunist. în acest bilanţ impresionant se reflectă realizările remarcabile, eforturile neobosite ale clasei muncitoare şi ale întregului popor al Republicii Socialiste România. In numele delegaţiei noastre de (Continuare in pag. a 3-a) PLECAREA DELEGAŢIEI DE PARTID ŞI GUVERNAMENTALE A REPUBLICII DEMOCRATE GERMANE Vineri seara a părăsit Capitala delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Democrate Germane, condusă de tovarăşii Erich Honecker, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., şi Willi Stoph, membru al Biroului Politic al C.C. al P.S.U.G., preşedintele Consiliului de Miniştri al R. D. Germane, care, la invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, a făcut o vizită oficială de prietenie în ţara noastră. Din delegaţie au făcut parte tovarăşii dr. Kurt Fichtner, membru supleant al C.C. al P.S.U.G., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, preşedintele părţii germane în Comisia interguvernamentală de colaborare economică româno-germană, Otto Winzer, membru al C.C. al P.S.U.G., ministrul afacerilor externe, Oskar Fischer, membru al C.C. al P.S.U.G., adjunct al ministrului afacerilor externe, dr. Hans Voss, ambasadorul R. D. Germane la Bucureşti, Gerd König, adjunct al şefului Secţiei internaţionale a C.C. al P.S.U.G. De la reşedinţa rezervată oaspeţilor pină la aeroportul Otopeni, conducătorii de partid şi de stat ai R. D. Germane au venit împreună cu tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Ion Gheorghe Maurer. De-a lungul traseului erau arborate drapelele de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Democrate Germane. Aeroportul Otopeni, unde a avut loc ceremonia plecării delegaţiei, era împodobit cu drapelele de stat ale celor două ţări. Pe frontispiciul pavilionului central al aerogării se aflau portretele tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Erich Honecker. Ion Gheorghe Maurer şi Willi Stoph. Pe mari pancarte era înscrisă în limbile română şi germană urarea „Trăiască prietenia, colaborarea şi alianţa frăţească dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană“ La aeroport au venit să-i salute pe oaspeţi tovarăşii Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Gheorghe Cioară, Dumitru Popescu, Cornel Burtică, Ion Ioniţă, Ştefan Andrei, Mihai Marinescu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, preşedintele părţii române în Comisia interguvernamentală de colaborare economică româno-germană, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Teodor Marinescu, şeful Secţiei relaţii externe a C.C. al P.C.R., Vasile Vlad, ambasadorul României în Republica Democrată Germană. Erau, de asemenea, prezenţi membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, reprezentanţi ai Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate germană, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. Erau prezenţi şefii de misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti, membrii Ambasadei Republicii Democrate Germane, alţi membri ai corpului diplomatic. Comandantul gărzii de onoare prezintă raportul. Se intoneazăimnurile de stat ale celor două ţări. In semn de salut, se trag 21 salve de artilerie. Tovarăşii Erich Honecker şi Nicolae Ceauşescu, Willi Stoph şi Ion Gheorghe Maurer trec în revistă garda de onoare. Conducătorii de partid şi de stat ai Republicii Democrate Germane îşi iau rămas bun de la şefii misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti, de la persoanele oficiale române prezente pe aeroport. Pionieri oferă buchete de flori. Oaspeţii răspund aclamaţiilor prieteneşti ale miilor de bucureşteni prezenţi pe aeroport, îşi iau rămas bun de la conducătorii partidului şi statului nostru. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Erich Honecker, Ion Gheorghe Maurer, şi Willi Stoph îşi string călduros mîinile, se îmbrăţişează. In aclamaţiile celor prezenţi, aeronava oficială decolează. Avioane cu reacţie ale Forţelor noastre Armate au escortat-o pînă la ieșirea de pe teritoriul Republicii Socialiste România. (Agerpres) Semnarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană şi a Comunicatului cu privire la vizita oficială de prietenie în după-amiaza zilei de 12 mai, la Consiliul de Stat a avut loc solemnitatea semnării Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană şi a Comunicatului cu privire la vizita oficială de prietenie a delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Democrate Germane în Republica Socialistă România. Tratatul şi comunicatul au fost semnate din partea română de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, şi Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, iar din partea Republicii Democrate Germane de tovarăşii Erich Honecker, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, şi Willi Stoph, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. D. Germane. La solemnitate au participat tovarăşii Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Gheorghe Cioară, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Ion Ioniţă, Ion Stănescu, Ştefan Andrei, Ion Dincă, Mihai Marinescu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Teodor Marinescu, şeful Secţiei relaţii externe a C.C. al P.C.R., Vasile Vlad, ambasadorul României în R. D. Germană, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, alte persoane oficiale române. Au luat parte tovarăşii dr. Kurt Fichtner, Otto Winzer, Oskar Fischer, dr. Hans Voss, Gerd König, precum şi, persoanele oficiale care însoţesc delegaţia de,partită şi gu■ vernamentală a R. D. Germane. In aplauzele celor prezenţi, după semnarea tratatului şi a comunicatului, conducătorii de partid şi de stat ai celor două ţări s-au felicitat călduros, s-au îmbrăţişat prieteneşte. . . . Tovarăşii Ion Gheorghe Maurer şi Willi Stoph au rostit cuvîntări. CAMPANIA AGRICOLĂ care sunt urgentele In grădini şi In câmp? începute mai timpuriu şi efectuate intr-un ritm cu mult accelerat şi la un nivel tehnic substanţial îmbunătăţit faţă de anii precedenţi, lucrările agricole au scăzut, însă, în intensitate în cursul lunii mai, datorită precipitaţiilor abundente. Ca urmare, după cum rezultă din datele centralizate, la 12 mai, la Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor, există unci zone în care semănatul nu s-a încheiat, iar întreţinerea culturilor — lucrare deosebit de urgentă şi necesară, în noile condiţii, care au favorizat înmulţirea şi creşterea rapidă a buruienilor — este mult rămasă în urmă. Iată, pe scurt, care este stadiul lucrărilor agricole la data amintită : • Semănatul porumbului a fost încheiat în întreprinderile agricole de stat ; în cooperativele agricole s-a realizat, insă, doar pe 95 la sută din suprafeţe. Restanţe mai mari există îndeosebi în judeţele : Suceava — 13 300 ha, Neamţ — 11 700 ha, Botoşani — 11 300 ha, Bacău — 7 000 ha, Cluj — 3 600 ha, Iaşi — 5 300 ha, Vaslui — 3 900 ha, Mehedinţi — 2 500 ha etc. • La floarea-soarelui mai sunt de semănat 13 473 ha (4 000 ha în Ing. OCTAVIAN BERBECEL Dr. ing. CONSTANTIN PINTILIE Dr. ing. ZENOVIA STANESCU Ing. VICTOR OROS judeţul Olt, aproape 3 000 ha în Timiş, 2 200 ha în Dolj, cite 1 500 ha în Botoşani şi Iaşi, 1150 ha în Buzău etc), iar la sfecla de zahăr mai sunt de insăminţat 11154 ha. • Plantarea cartofilor s-a realizat pe 95 la sută din suprafeţele prevăzute, restanţe mai mari existînd în Suceava , 375 ha în I.A.S. şi 3 800 ha în cooperativele agricole, precum şi în judeţele Vrancea, Botoşani, Sălaj, Sibiu, Harghita, Bistriţa. • Semănatul şi plantarea legumelor în cîmp sint mult rămase in urmă , în întreprinderile agricole de stat s-au realizat doar 81 la sută din cele 17 900 de hectare prevăzute, iar în cooperativele agricole 72 la sută din cele 125 000 de hectare. Mari suprafeţe sunt neplantate în judeţele Dolj — 2 000 ha. , Olt — 13,50 ha, Teleorman — 2 800 ha, Ilfov — 3 500 ha, Ialomiţa — 1200 ha, Constanţa — aproape 2 000 ha, Timiş — 2 500 ha etc. • Semănatul fasolei în ogor propriu, soiei, orezului, ricinului, precum şi plantarea tutunului — culturi care au o însemnătate deosebită pentru economia noastră — sínt de asemenea, întîrziate. în cooperativele agricole, mai sínt de semănat cu soia aproape 11 000 ha, cu orez 10 900 ha, cu fasole aproape 13 000 ha, cu ricin aproape 3 000 ha, iar cu tutun s-au plantat doar 13 408 ha din cele 40 800 prevăzute. • întreţinerea culturilor este, aşa cum am mai amintit, in mare întîrziere, în cooperativele agricole, floarea-soarelui a fost prăşită pe 79 la sută din suprafaţă, iar sfecla de zahăr s-a prăşit mecanic în procent de 37 la sută şi manuale de 90 la sută. Porumbul a fost prăşit mecanic, în întreprinderile agricole de stat şi cooperativele agricole, pe 22 şi, respectiv, 20 la sută din suprafeţe şi manual doar pe 16 la sută din terenuri. Mult Ing. MARIA BOGDAN (Continuare in pag. a 4-a) RĂSPUND: Tîrgu- în pagina a 2-a TRATATUL DE PRIETENIE, COLABORARE Şl ASISTENŢĂ MUTUALĂ ÎNTRE REPUBLICA SOCIALISTA ROMÂNIA Şl REPUBLICA DEMOCRATĂ GERMANĂ COMUNICAT cu privire la vizita oficială de prietenie a delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Democrate Germane în Republica Socialistă România