Satul Socialist, aprilie 1974 (Anul 6, nr. 1521-1545)

1974-04-02 / nr. 1521

PAGINA 2 privind atribuţiile şi ale celorlalte cadre pentru înfăptuirea hotăririlor partidului şi statului privind dezvoltarea intensivă şi modernizarea continuă a agriculturii, consolidarea economică şi organizatorică a cooperativelor agricole de producţie, in vederea creşterii aportului acestora la dezvoltarea economiei naţionale şi ridicării nivelului de trai al cooperatorilor, sarcini deosebit de importante revin consiliilor de conducere, preşedinţilor, inginerilor şefi, contabililor şefi şi celorlalte cadre tehnice şi economice din aceste unităţi. Consiliile de conducere, preşedinţii, toate cadrele tehnice şi economice din cooperativele agricole, prin întreaga lor activitate îşi aduc contribuţia la realizarea sarcinilor stabilite de Partidul Comunist Român pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, la întărirea alianţei între clasa muncitoare — clasa conducătoare a societăţii — şi ţărănime, ridicarea socialculturală a satului la un nivel tot mai înalt de civilizaţie. In vederea creşterii rolului şi răspunderii faţă de partid şi de stat a consiliilor de conducere, preşedinţilor, inginerilor şefi, contabililor şefi şi celorlalte cadre tehnice şi economice din cooperativele agricole de producţie. Marea Adunare Naţională a Republicii Socialiste România adoptă prezenta lege. CAPITOLUL I Dispoziţii generale Art. 1. — Consiliile de conducere, toate cadrele tehnice şi economice din cooperativele agricole poartă întreaga răspundere faţă de partid şi stat pentru realizarea planului de producţie şi financiar — parte integrantă a planului unic de dezvoltare economică şi socială a ţării , pentru respectarea riguroasă a obligaţiilor asumate faţă de stat, în care scop asigură folosirea deplină şi eficientă a pământului, a tuturor mijloacelor materiale şi financiare, organizarea superioară a producţiei şi a muncii, introducerea şi generalizarea tehnologiilor moderne. Art. 2. — Consiliul de conducere al cooperativei agricole, precum şi preşedintele acesteia — aleşi de adunarea generală a membrilor cooperativei — se confirmă de comitetul executiv al consiliului popular judeţean şi răspund faţă de stat pentru activitatea ce o desfăşoară potrivit prevederilor prezentei legi, precum şi faţă de adunarea generală, potrivit Statutului cooperativei agricole de producţie, în înfăptuirea politicii partidului şi statului în domeniul agriculturii. Art. 3. — Consiliul de conducere, ca organ executiv al adunării generale a cooperativei agricole, răspunde faţă de stat pentru aplicarea şi respectarea în întreaga activitate a cooperativei agricole a legilor, hotăririlor de partid şi de stat, a tuturor actelor normative, precum şi a prevederilor statutului cooperativei agricole de producţie. Art. 4. — Preşedintele cooperativei agricole asigură conducerea curentă a activităţii acesteia şi răspunde de înfăptuirea hotărârilor adunării generale şi ale consiliului de conducere, cu respectarea strictă a legilor şi a celorlalte dispoziţii legale, cit şi a normelor democraţiei cooperatiste, în vederea folosirii eficiente a întregului potenţial economic al unităţii, a consolidării economico-organizatorice a cooperativei, a îmbinării armonioase a intereselor cooperatorilor cu interesele generale ale societăţii. Art. 5. — Inginerul şef este reprezentantul statului în cooperativa agricolă şi răspunde atit faţă de Direcţia generală judeţeană pentru agricultură, industrie alimentară şi ape cit şi faţă de adunarea generală şi consiliul de conducere, de organizarea şi desfăşurarea activităţii de producţie, de întreaga activitate economică, pentru folosirea eficientă a mijloacelor materiale şi financiare, pentru continua consolidare economico-organizatorică a unităţilor agricole cooperatiste. Şefii de fermă şi celelalte cadre tehnice din cooperativa agricolă răspund atit faţă de preşedintele şi inginerul şef cit şi faţă de adunarea generală şi consiliul de conducere pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de producţie din fermele şi sectoarele pe care le conduc. Art. 6. — Contabilul şef din cooperativa agricolă răspunde faţă de Direcţia generală judeţeană pentru agricultură, industrie alimentară şi ape şi faţă de adunarea generală şi consiliul de conducere, de organizarea şi desfăşurarea activităţii economico-financiare, de realizarea planului de venituri şi cheltuieli, de creşterea eficienţei economice a producţiei, de constituirea şi utilizarea raţională a fondurilor statutare. Celelalte cadre economice răspund de îndeplinirea sarcinilor pe care le au atit faţă de contabilul şef cit şi faţă de adunarea generală. CAPITOLUL II Atribuţii şi răspunderi Art. 7. — Consiliul de conducere răspunde faţă de stat şi adunarea generală a cooperatorilor, de planificarea curentă şi de perspectivă a activităţii de producţie şi financiare a cooperativei agricole, de realizarea integrală a sarcinilor de plan şi statutului cooperativei agricole cât şi a obligaţiilor asumate faţă de stat, de dezvoltarea şi apărarea averii obşteşti, în care scop asigură organizarea producţiei şi a muncii, condiţiile necesare îndeplinirii planului, creşterii producţiei vegetale şi animale, reducerii ponderii cheltuielilor materiale şi sporirii productivităţii muncii. In repartizarea producţiei şi a veniturilor, consiliul de conducere răspunde de respectarea corelaţiilor necesare astfel ca, odată cu creşterea veniturilor cooperatorilor, să se asigure fondurile proprii pentru dezvoltarea continuă a cooperativei agricole. Consiliul de conducere răspunde de respectarea strictă a ordinii și disciplinei in muncă a tuturor cooperatorilor, asigură participarea activă a acestora la buna desfăşurare a întregii activităţi a cooperativei agricole. Art. 8. — Preşedintele poartă răspunderea pentru realizarea planului de producţie şi financiar, organizarea în acest scop a întregii activităţi a cooperativei agricole, dezvoltarea şi folosirea raţională a averii obşteşti, îndeplinirea obligaţiilor asumate faţă de stat şi respectarea drepturilor cooperatorilor potrivit legii şi pentru realizarea atribuţiilor specifice inginerului şef şi ale contabilului şef. Preşedintele reprezintă cooperativa agricolă in raporturile cu organele de stat, cu organizaţiile economice socialiste, cu orice alte persoane juridice, precum şi cu persoanele fizice. Angajarea patrimonială a cooperativei agricole se face prin semnătura preşedintelui, contabilului şef şi inginerului şef. Art. 9. — Preşedintele, inginerul şef, contabilul şef şi toate cadrele tehnice şi economice, ceilalţi membri ai consiliului de conducere, exercită, potrivit legilor şi statutului cooperativei agricole de producţie, următoarele atribuţii : a) asigură toate condiţiile necesare îndeplinirii integrale a indicatorilor planului de stat şi răspund de însămînţarea suprafeţelor planificate pe fiecare cultură, realizarea efectivelor de animale pe specii şi categorii, a producţiei vegetale şi animaliere, a sarcinilor de livrări şi a celorlalte obligaţii asumate de cooperativa agricolă faţă de stat. In acest scop îşi aduc întreaga contribuţie şi răspund de valorificarea deplină a tuturor resurselor locale ale unităţii şi a mijloacelor acordate de stat, asigurînd îmbinarea armonioasă a cerinţelor economiei naţionale cu cele ale cooperativei şi membrilor săi ; b) elaborează programul de măsuri tehnico-economice şi organizatorice, necesar îndeplinirii planului de producţie şi financiar şi răspunde de aplicarea lui ; c) urmăreşte realizarea obligaţiilor asumate de cooperativa agricolă în cadrul consiliului intercooperatist, asociaţiilor intercooperatiste şi în acţiunile de cooperare şi asociere cu unităţile de stat. Art. 10. — Inginerul şef, în afară de atribuţiile generale prevăzute in art. 9, are următoarele atribuţii şi răspunderi specifice : a) răspunde, împreună cu ceilalţi specialişti agricoli, de conservarea, folosirea integrală şi gospodărirea judicioasă şi eficientă a fondului funciar al cooperativei agricole. Ca reprezentant al statului, inginerul şef are obligaţia să acţioneze şi să determine respectarea dispoziţiilor legale privind păstrarea şi gospodărirea fondului funciar, să urmărească aplicarea lor întocmai, să constate contravenţiile şi, să aplice sancţiuni potrivit legii ; b) ţine legătura permanentă cu institutele şi staţiunile de cercetări din agricultură, răspunde nemijlocit de stabilirea şi aplicarea celor mai adecvate tehnologii de cultura plantelor şi creşterea animalelor, de promovarea şi generalizarea progresului tehnic,in toate sectoarele de activitate ale cooperativei agricole ; c) asigură, împreună cu ceilalţi specialişti agricoli , amplasarea corespunzătoare a culturilor, producerea şi folosirea seminţelor din soiuri valoroase şi hibrizilor de mare productivitate ; fertilizarea terenurilor, executarea la timp şi în bune condiţiuni a lucrărilor de însăminţare, întreţinere şi recoltare a culturilor ; depozitarea şi conservarea produselor ; exploatarea integrală şi eficientă a lucrărilor de imbunătăţiri funciare ; organizarea şi desfăşurarea procesului de producţie în zootehnie, aplicarea măsurilor privind îmbunătăţirea reproducţiei, selecţiei şi ameliorării animalelor, realizarea efectivelor, sporirea cantităţilor de furaje ; extinderea mecanizării lucrărilor. Inginerul şef răspunde de aplicarea — potrivit condiţiilor locale — a măsurilor tehnice, sub aspectul perioadei şi a modului de execuţie a acestora ; d) răspunde de organizarea temeinică a producţiei şi a muncii, de generalizarea acordului global în toate sectoarele, iar, împreună cu contabilul şef, asigură aprovizionarea tehnico-materială, ritmică a fermelor şi sectoarelor de producţie ; e) răspunde de activitatea secţiei de mecanizarea agriculturii, de folosirea, la întreaga capacitate, a tuturor mijloacelor mecanice, asigură ca secţia să lucreze ca sector mecanic al cooperativei agricole ; 1) îndeplineşte funcţia de preşedinte al comisiei de recepţie, în exercitarea căreia organizează controlul calităţii şi cantităţii tuturor lucrărilor care se execută în cooperativa agricolă şi răspunde de recepţiile efectuate ; g) acţionează pentru creşterea continuă a productivităţii muncii prin extinderea mecanizării, modernizarea tehnologiilor, folosirea raţională a forţei de muncă şi mijloacelor mecanice ; conduce activitatea de normare a muncii şi propune adunării generale norme îmbunătăţite ; h) răspunde, împreună cu ceilalţi specialişti, de organizarea şi desfăşurarea învăţămintului agro-zootehnic de masă, de calificarea profesională a cooperatorilor ; i) răspunde, împreună cu contabilul şef, de : folosirea deplină a capacităţilor de producţie ; stabilirea obiectivelor de investiţii, amplasarea, execuţia şi exploatarea eficientă a acestora ; respectarea prevederilor statutare referitoare la constituirea fondului de dezvoltare, utilizarea judicioasă a mijloacelor proprii şi a creditelor acordate de stat ; acţionează pentru punerea în funcţiune a capacităţilor şi realizarea parametrilor proiectaţi la termenele prevăzute ; j) răspunde, împreună cu contabilul şef, de respectarea integrală a obligaţiilor asumate de cooperativa agricolă faţă de stat prin contractele de valorificare a produselor, de asigurarea bazei materiale a contractelor şi de livrare a întregului volum de produse la termenele şi calitatea stabilite ; k) analizează, planifică şi organizează, împreună cu celelalte cadre tehnice, activitatea zilnică de producţie, asigurînd folosirea integrală a mijloacelor de lucru şi a forţei de muncă ; l) analizează şi prezintă, împreună cu contabilul şef, organelor de conducere ale cooperativei, cel puţin o dată pe lună, rezultatele obţinute în activitatea de producţie şi economicofinanciară, măsurile necesare pentru îndeplinirea şi depăşirea planului ; m) îndrumă, controlează şi răspunde de activitatea şefilor de fermă, brigăzi şi sectoare, care îi sunt subordonaţi ; n) asigură, împreună cu contabilul şef, realizarea măsurilor stabilite cu prilejul controalelor efectuate în cooperativa agricolă de către organele de îndrumare şi control ; o) ca reprezentant al statului, are obligaţia de a-şi atiuge contribuţia la activitatea desfăşurată de consiliul popular pentru realizarea planului agricol în profil teritorial, mobilizarea tuturor resurselor locale in vederea sporirii aportului gospodăriilor populaţiei la constituirea fondului de stat de produse vegetale şi animale. Art. 11. — Contabilul şef are următoarele atribuţii şi răspunderi specifice : a) asigură împreună cu celelalte cadre economice respectarea riguroasă a disciplinei financiar-bancare şi răspunde de gospodărirea judicioasă a întregii avuţii a cooperativei ; b) asigură şi răspunde, împreună cu inginerul şef, de realizarea unor venituri maxime cu cheltuieli materiale , şi fie forţăde muncă minime, organizează şi urmăresc aplicarea unui regim strict de economii, care să contribuie la creşterea eficienţei economice a întregii activităţi ; angajarea cheltuielilor materiale şi financiare se va face obligatoriu şi cu semnătura preşedintelui şi a inginerului şef ; c) asigură şi răspunde de rambursarea de către cooperativa agricolă a creditelor şi de îndeplinirea celorlalte obligaţii financiare faţă de stat şi furnizori la termenele stabilite ; d) îndrumă, controlează şi răspunde de activitatea economiştilor de fermă, a contabililor şi gestionarilor ; e) asigura ţinerea corectă şi la zi a evidenţei economice a cooperativei agricole de producţie. Art. 12. — Preşedintele, inginerul şef, contabilul şef, toate cadrele tehnice, economice şi administrative au obligaţia de a-şi ridica permanent nivelul de cunoştinţe profesionale şi politice, de a-şi însuşi conducerea tractorului, maşinilor şi instalaţiilor folosite in cooperativa agricolă şi de a lua parte efectivă la exploatarea acestora în perioadele de virf ale procesului de producţie. Art. 13. — Inginerul agronom şef care îşi desfăşoară activitatea la consiliul intercooperatist răspunde faţă de stat pentru exercitarea atribuţiilor ce îi revin, în care scop : a) asigură realizarea acţiunilor şi obiectivelor prevăzute în programul de activitate a consiliului ; b) acordă sprijin cooperativelor agricole în organizarea acţiunilor de asociere şi cooperare în vederea consolidării economice şi organizatorice a fiecărei unităţi ; c) controlează activitatea desfăşurată de staţiunea pentru mecanizarea agriculturii, urmăreşte modul cum aceasta asigură diversificarea, creşterea gradului de mecanizare şi realizare la timp şi în bune condiţiuni a întregului volum de lucrări ; d) asigură şi răspunde de pregătirea mecanizatorilor în vederea însuşirii de către aceştia a tehnologiilor moderne in producţia vegetală şi animală. Art. 14. — Direcţiile generale judeţene pentru agricultură, industrie alimentară şi ape, ca organe locale de specialitate ale administraţiei de stat, au următoarele atribuţii şi răspunderi principale cu privire la îndrumarea şi controlul consiliilor de conducere ale cooperativelor agricole de producţie şi a specialiştilor care lucrează în unităţile agricole cooperatiste : a) defalcă sarcinile de plan pe unităţi ţinind seama de indicatorii de plan pe baza propunerilor făcute de unităţile cooperatiste agricole şi a studiilor proprii, in funcţie de condiţiile pedoclimatice şi social-economice ; controlează şi urmăresc realizarea suprafeţelor, efectivelor de animale, producţiei, sarcinilor de livrare la fondul de stat şi a celorlalţi indicatori de plan ; b) sprijină unităţile cooperatiste la întocmirea programului de măsuri tehnico-organizatorice, controlează şi îndrumă îndeplinirea acestora ; c) elaborează programe de dezvoltare a agriculturii cooperatiste pe judeţ pe baza studiilor şi analizelor făcute cu participarea specialiştilor din unităţile agricole, din staţiunile de cercetări şi prin învăţămînt, care să ducă la creşterea continuă a producţiei şi la consolidarea economico-organizatorică a fiecărei unităţi; d) îndrumă şi controlează ducerea la îndeplinire de către specialiştii din consiliile intercooperatiste a programelor şi acţiunilor adoptate ; e) îndrumă şi răspund de activitatea specialiştilor din unităţi agricole cooperatiste privind acţiunile agrofitotehnice, zootehnice şi sanitar-veterinare, care să ducă la realizarea sarcinilor de producţie ; f) stabilesc, împreună cu specialiştii din unităţi, necesarul de lucrări mecanice, iau măsuri şi controlează folosirea tractoarelor şi maşinilor agricole la întreaga capacitate şi fac propuneri de dotare a staţiunilor şi secţiilor de mecanizare a agriculturii ; g) organizează şi asigură ridicarea pregătirii profesionale a cadrelor de conducere, a specialiştilor şi a celorlalte cadre tehnice prin cursuri de specialitate, consfătuiri de lucru şi schimburi de experienţă, sprijină specialiştii din cooperative la buna desfăşurare a învăţământului agrozootehnic pentru ridicarea nivelului de cunoştinţe a întregii ţăranimi. CAPITOLUL III Măsuri privind consolidarea economico-organizatorică a unor cooperative agricole de producţie Art. 15. — In fiecare cooperativă agricolă de producţie mai puţin consolidată, direcţiile generale pentru agricultură, industrie alimentară şi ape, uniunile judeţene ale cooperativelor agricole de producţie şi sucursalele Băncii pentru Agricultură şi Industrie Alimentară vor întocmi, împreună cu conducerile cooperativelor respective, un program tehnicoeconomic complex de redresare, menit să ducă intr-o perioadă de 3—5 ani la creşterea producţiei şi la consolidarea economico-organizatorică a acestora. Programul se supune aprobării comitetului executiv al consiliului popular judeţean şi Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare și Apelor. Art. 16. — Pentru folosirea judicioasă a ajutorului multilateral acordat de stat și punerea în valoare a tuturor resurselor materiale şi umane locale în vederea realizării programului de redresare, statul poate prelua în controlul său direct aceste unităţi în scopul întăririi lor economice şi organizatorice. Realizarea programului de redresare se încredinţează unui împuternicit al statului, numit pe o perioadă limitată, de către comitetul executiv al consiliului popular judeţean din rîndul celor mai buni specialişti sau a altor cadre cu multă experienţă în conducerea, organizarea producţiei şi a muncii în agricultură, împuternicitul statului decide asupra măsurilor necesare pentru realizarea programului, după consultarea prealabilă a consiliului de conducere. CAPITOLUL IV Dispoziţii speciale şi finale Art 17. — Numirea şi încadrarea inginerilor de specialitate agricolă şi a contabililor şefi în unităţile agricole cooperatiste, precum şi a medicilor veterinari în aceste unităţi sau în circumscripţiile veterinare se face de către comitetul executiv al consiliului popular judeţean, prin direcţia generală judeţeană pentru agricultură, industrie alimentară şi ape. Transferarea inginerilor de specialitate agricolă şi medicilor veterinari dintr-un judeţ în altul sau dintr-un sector în altul al agriculturii ori într-o altă ramură decit agricultura din posturi de specialitate agricolă, se face de către comitetul executiv al consiliului popular judeţean prin direcţia generală judeţeană pentru agricultură, industrie alimentară şi ape cu acordul Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor-Schimbarea din funcţie şi aplicarea măsurilor disciplinare se fac de către comitetul executiv al consiliului popular judeţean prin direcţia generală judeţeană pentru agricultură, industrie alimentară şi ape, la propunerea consiliului de conducere al cooperativei agricole sau la solicitarea comitetului executiv al consiliului popular comunal, orăşenesc sau municipal, după caz. Art. 18. — Inginerii de specialitate agricolă, medicii veterinari şi contabilul şef remuneraţi de stat, răspund faţă de comitetul executiv al consiliului popular local de respectarea programului de activitate şi realizarea obligaţiilor de muncă. Remunerarea acestor cadre se face de către comitetul executiv al consiliului popular local,, pe baza prezenţei confirmate de preşedintele cooperativei agricole. Art. 19. — Inginerii de specialitate agricolă, medicii veterinari şi contabilul- şef sunt subordonaţi şi răspund faţă de direcţia generală judeţeană pentru agricultură, industrie alimentară şi ape, pentru modul în care îşi exercită atribuţiile de specialitate ce le sunt încredinţate in cooperativa agricolă. Art 20. — Inginerii, medicii veterinari şi celelalte persoane încadrate în muncă la cooperativele agricole, remunerate de stat sau de cooperative, se recomandă să fie primiţi membri ai cooperativei, cu drepturi şi obligaţii prevăzute de statut- Ele participă la conducerea cooperativei și la luarea hotăririlor, răspunzînd pentru activitatea lor in fata adunării generale. Art. 21. — Prin hotărîre a Consiliului de Miniștri se va stabili numărul de ingineri de specialitate agricolă și de medici veterinari pentru fiecare unitate încadrată cu asemenea specialiști, în conformitate cu normele legale în vigoare. Art. 22. — Conducătorilor de instituții și întreprinderi, care vor menține ingineri de specialitate agricolă și medici veterinari, peste numărul stabilit sau care vor încadra asemenea specialişti în alte funcţii decit cele stabilite, li se vor imputa sumele plătite acestora ca remuneraţie pentru munca prestată iar posturile respective vor fi anulate. Art. 23. — Inginerii de specialitate agricolă, medicii veterinari din unităţile agricole cooperatiste şi de la circumscripţiile veterinare, precum şi inginerii mecanici agricoli, ceilalţi specialişti cu studii superioare şi şefii de secţii din staţiunile pentru mecanizarea agriculturii sunt obligaţi să locuiască in localitatea in care îşi desfăşoară activitateaPrevederile alineatului precedent se aplică şi personalului de specialitate cu pregătire economică cit şi celui de specialitate cu pregătire medie tehnică care lucrează în unităţile agricole cooperatiste, în staţiunile pentru mecanizarea agriculturii, circumscripţiile veterinare, consiliile populare şi alte unităţi agricole. Cei care nu se conformează prevederilor de la alineatele 1 şi 2 in termen de şase luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, vor fi retrogradaţi în funcţie sau în clasă — în cadrul aceleiaşi profesii — pe durata de trei luni. Dacă nici după expirarea retrogradării nu se conformează prevederilor de la alineatele 1 și 2 li se va desface disciplinar contractul de muncă şi vor fi îndrumaţi să lucreze direct în producţie. Art. 24. — Pînă la construirea de locuinţe, proprietate personală, sau de către cooperativele agricole, comitetele executive ale consiliilor populare sunt obligate să asigure locuinţe pentru inginerii de specialitate agricolă şi medicii veterinari, precum şi celălalt personal prevăzut la art. 23. Art. 25. — Specialiştii agricoli şi contabilul şef din cooperativa agricolă, remuneraţi de stat, beneficiază de toate drepturile cuvenite celor încadraţi în unităţile de stat, în conformitate cu reglementările in vigoare. In acelaşi timp, beneficiază şi de drepturile prevăzute pentru specialişti în statutul cooperativei agricole de producţie răspunderile consiliilor de conducere, preşedinţilor, inginerilor şefi, tehnice şi economice din cooperativele agricole de producţie precum generale judeţene pentru agricultură, industrie alimentară şi ale contabililor şefi, şi ale direcţiilor LEGE SATUL SOCIALIST ■ Marţi 2 aprilie nr. 1521 privind atribuţiile şi răspunderile comitetelor oamenilor muncii, directorilor, inginerilor şefi, contabililor şefi, şefilor de ferme şi ale celorlalte cadre tehnice şi economice din unităţile agricole de stat, precum şi ale organelor de conducere colectivă şi directorilor din trusturile judeţene de întreprinderi agricole de stat Pentru înfăptuirea hotărârilor partidului şi statului privind dezvoltarea intensivă şi modernizarea continuă a agriculturii, realizarea indicatorilor de producţie şi economici la un nivel ridicat, în vederea creşterii aportului unităţilor agricole de stat la dezvoltarea economiei naţionale şi în aprovizionarea populaţiei cu cantităţi sporite de produse agrozootehnice, sarcini deosebite revin comitetelor oamenilor muncii, directorilor, inginerilor şefi, contabililor şefi, şefilor de ferme şi celorlalte cadre tehnice şi economice din aceste unităţi. In vederea creşterii rolului şi răspunderii faţă de partid şi de stat a comitetelor şi consiliilor oamenilor muncii, directorilor, inginerilor şefi, contabililor şefi, şefilor de ferme şi celorlalte cadre tehnice şi economice din unităţile agricole de stat. Marea Adunare Naţională a Republicii Socialiste România adoptă prezenta lege. CAPITOLUL I Dispoziţii generale Art. 1. — Comitetele oamenilor muncii — organe de conducere colectivă —, toate cadrele tehnice şi economice din unităţile agricole de stat poartă întreaga răspundere faţă de partid şi stat pentru realizarea producţiilor stabilite prin plan, atit sub raport cantitativ cit şi calitativ, precum şi a indicatorilor financiari planificaţi pentru respectarea disciplinei de stat, aplicarea legilor şi celorlalte acte normative. In calitate de administratori ai unei părţi din avuţia naţională răspund de punerea în valoare a întregului potenţial productiv al pămîntului şi animalelor, de folosire eficientă a tuturor mijloacelor de producţie şi financiare ale unităţii, de executarea tuturor lucrărilor agricole, cu respectarea regulilor agrotehnice, zootehnice, fitosanitare şi sanitar-veterinare. De asemenea, răspund pentru creşterea producţiei, productivităţii muncii, eficienţei economice a întregii activităţi precum şi de introducerea şi generalizarea tehnologiilor moderne. Art. 2. —Comitetul oamenilor muncii şi directorul — în calitate de preşedinte al acestuia — răspund : — faţă de stat pentru activitatea ce o desfăşoară potrivit prevederilor prezentei legi în vederea înfăptuirii politicii partidului şi statului în domeniul agriculturii ; — faţă de organul colectiv de conducere al unităţii ierarhic superioare atit pentru îndeplinirea sarcinilor de plan cit şi pentru întreaga activitate a unităţii respective ; — faţă de adunarea generală a oamenilor muncii pentru aducerea la îndeplinire a atribuţiilor pe care le are şi asigurarea aplicării şi respectării în întreaga activitate a unităţii agricole de stat a legilor, hotărârilor de partid şi de stat, precum şi a tuturor actelor normative care reglementează desfăşurarea activităţii sale. Art. 3. — Directorul unităţii agricole de stat şi colectivul de conducere operativă asigură desfăşurarea activităţii acesteia pe baza principiului muncii colective, răspunzînd de înfăptuirea hotăririlor adunării generale şi ale comitetului oamenilor muncii, cu respectarea strictă a legilor şi a celorlalte dispoziţii legale. Şefii de fermă, şefii sectoarelor de deservire şi celelalte cadre tehnice şi economice răspund faţă de director, de comitetul oamenilor muncii, cât şi faţă de adunarea generală a oamenilor muncii, pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de producţie din fermele şi sectoarele în care lucrează. CAPITOLUL II Atribuţii şi răspunderi Art. 4. — Comitetul oamenilor muncii are următoarele atribuţii şi răspunderi : a) elaborează proiectele planurilor anuale şi de perspectivă, stabileşte măsurile tehnico-organizatorice şi asigură aplicarea acestora în vederea realizării sarcinilor de plan, precum şi încheierea şi respectarea contractelor economice, aprovizionarea cu materii şi materiale necesare realizării producţiei vegetale, zootehnice şi industriale ; b) asigură realizarea producţiei, în conformitate cu termenele prevăzute in plan, ia măsuri pentru depozitarea si păstrarea acesteia in bune condiţii precum şi pentru livrarea produselor către beneficiari, în baza contractelor economice încheiate c) propune spre aprobare structura organizatorică a întreprinderii în conformitate cu actele normative in vigoare ; d) aprobă normativele de muncă locale, stabileşte măsuri pentru folosirea raţională şi integrală a forţei de muncă ; e) organizează recrutarea, încadrarea şi promovarea personalului pre-,cum şi perfecţionarea pregătirii profesionale a acestuia ; f) aprobă bilanţul unităţii şi prezintă dările de seamă în faţa adunării generale a oamenilor muncii cu privire la realizarea sarcinilor de producţie şi economice ale unităţii ; g) aprobă documentaţiile tehnicoeconomice pentru investiţiile prevăzute în plan, în limitele competenţelor stabilite şi asigură realizarea acestora ; h) împreună cu comitetul sindicatului aprobă regulamentul de ordine interioară, proiectul contractului colectiv de muncă, măsurile de protecţia muncii precum şi alte acţiuni cu caracter social. Art. 5. — Colectivul de conducere operativă, compus din directorul unităţii, inginerul şef şi contabilul şef, are următoarele atribuţii şi răspunderi : a) organizează şi urmăreşte îndeplinirea sarcinilor de plan pe unitate, ferme şi sectoare de deservire şi asigură folosirea integrală a mijloacelor de producţie, a resurselor interne, a forţei de muncă, a timpului de lucru precum şi respectarea strictă a ordinii şi disciplinei în muncă ; b) în limitele stabilite de comitetul oamenilor muncii, aprobă şi organizează executarea de lucrări de mică mecanizare precum şi investiţii în regie sau antrepriză,in cadrul fondurilor aprobate de către organul tutelar sau din credite bancare ; c) stabileşte şi aprobă planul de reparaţii capitale pentru construcţii, tractoare, maşini agricole, mijloace de transport şi pentru bunuri aparţinînd unităţii ; d) asigură condiţiile materiale pentru aplicarea măsurilor de protecţia muncii, funcţionarea corespunzătoare a cantinelor precum şi realizarea acţiunilor cu caracter social-cultural ; e) asigură respectarea legislaţiei muncii şi stabileşte măsuri pentru aplicarea corespunzătoare a sistemului de remunerare a muncii şi de premiere. Art. 6. — Directorul unităţii agricole de stat are următoarele atribuţii şi răspunderi : a) asigură conducerea curentă și aduce la îndeplinire hotărîrile comitetului oamenilor muncii, colectivului de conducere operativă, adunării generale a oamenilor muncii și sarcinile stabilite de organele ierarhice superioare cărora unitatea le este subordonată ; b) în raporturile cu organele de stat, cu organizaţiile economice socialiste, cu orice alte persoane juridice, precum şi cu persoanele fizice, directorul reprezintă unitatea agricolă de stat pe care o conduce şi o angajează legal prin semnătura sa sau a înlocuitorului său ; e) directorul unităţii asigură aplicarea principiului muncii colective în activitatea comitetului oamenilor muncii şi colectivului de conducere operativă, ia măsuri corespunzătoare pentru realizarea sarcinilor de plan, organizarea producţiei şi asigurarea condiţiilor de viaţă şi de muncă pentru întreg personalul din unitate ; d) asigură participarea tuturor oamenilor muncii din unitate la dezbaterea şi stabilirea măsurilor pentru realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan ; e) stabileşte măsuri pentru aprovizionarea la timp cu seminţe, material săditor, îngrăşăminte, produse chimice, furaje, combustibil, energie şi alte materii şi materiale necesare producţiei precum şi cele care să asigure depozitarea şi conservarea lor în bune condiţii, precum şi livrarea produselor la termen, de calitate superioară şi cu preţuri de vînzare cit mai avantajoase ; f) în vederea ridicării eficienţei întregii activităţi, ia măsuri corespunzătoare pentru reducerea consumurilor de materii şi materiale, forţă de muncă şi pentru eliminarea cheltuielilor neproductive ; g) stabileşte măsuri pentru îmbunătăţirea tehnologiilor şi aplicarea acestora în producţia vegetală, zootehnică şi industrială in vederea obţinerii unor producţii mari cu cheltuieli reduse ; h) organizează şi asigură toate condiţiile pentru aplicarea măsurilor de securitate şi protecţia muncii ; i) asigură controlul îndeplinirii sarcinilor de către personalul din subordine, încadrează, desface contractul de muncă și sancționează personalul în subordine, în cadrul competențelor legale pe care le are. ■ Art. 7. — Directorul tehnic sau inginerul-șef, după caz, are următoarele atribuții şi răspunderi : a) răspunde de conservarea, folosirea integrală, raţională şi eficientă a fondului funciar aflat în administrarea unităţii agricole de stat şi asigură respectarea dispoziţiilor legale privind păstrarea şi gospodărirea fondului funciar ; b) ţine legătura permanentă cu institutele şi staţiunile de cercetări din agricultură, răspunde nemijlocit de promovarea consecventă a progresului tehnic, stabileşte şi asigură aplicarea celor mai avansate tehnologii in cultivarea plantelor şi creşterea animalelor, avînd la bază cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne, adaptate la condiţiile concrete ale unităţii respective ; c) asigură amplasarea judicioasă a culturilor, producerea şi folosirea seminţelor din soiuri valoroase şi hibrizi de mare productivitate, fertilizarea terenurilor, executarea la timp şi de calitate a lucrărilor de însămânţare, întreţinere şi recoltare a culturilor ; d) răspunde, împreună cu şeful sectorului de hidroamelioraţii, de în(Continuare în pag. a 3-a)