Scânteia Tineretului, mai 1953 (Anul 8, nr. 1253-1277)

1953-05-03 / nr. 1253

Anul IX Seria II-a Nr. 1253 Proletari din toate țările, uniți-vă! 4 PAGINI — 20 BANI Duminică 3 Mai 1953 O puternică manifestare a solidarităţii popoarelor in lupta pentru pace şi progres An de an, pe tot cuprinsul pământului, ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei muncitorilor din hate ţările, prilejuieşte o demonstraţie grandioasă a puterii de neînvins a ideilor lui Marx, Engels, Lenin, Statin, a forţei internaţionalismului proletar — ideologia solidarităţii oamenilor muncii in lupta pentru pace, democraţie şi socialism. Anul acesta, măreaţa zi de 1 Mai a fost sărbătorită în întreaga lume sub semnul luptei pentru apărarea păcii şi prieteniei intre popoare Masse largi de oameni ai muncii din toate ţările lumii, — muncitori, ţărani, intelectuali, tineri şi tinere — au manifestat cu prilejul acestui 1 Mai solidaritatea lor in lupta pentru cucerirea celui mai de preţ bun al omenirii: pacea. 1 Mai a constituit pentru oamenii muncii din ţările lagărului socialist un prilej de manifestare a solidarităţii cu lupta fraţilor lor aflaţi în lanţurile robiei capitaliste precum şi un prilej de trecere in revistă a succeselor obţinute de frontul construcţiei paşnice. Parada militară şi demonstraţia de I Mai a oamenilor muncii care a avut foc la Moscova, in Piaţa Roşie, a fost o grandioasă manifestaţie a poporului sovietic care îşi închină toate eforturile construcţiei paşnice, cauzei comunismului In această puternică demonstraţie s’a văzut odată mai mult forţa şi unitatea de nezdruncinat a oamenilor sovietici care simbolizează forţa lagărului păcii şi democraţiei. „A fost o manifestaţie a unui popor care luptă sincer pentru prietenie cu toate popoarele, inclusiv cu poporul englez“ — a declarat corespondentului Agenţiei TASS James Mortimer, conducătorul delegaţiei muncitorilor englezi care vizitează U.R.S.S „A fost o manifestare a dragostei oamenilor sovietici faţă de muncă, a credinţei lor în viitorul fericit şi a dorinţei lor nestrămutate de pace" — a spus colonelul Salvador Correa, membru al delegaţiei partizanilor păcii di In Brazilia, care a sosit in U.R.S.S. la invitaţia Comitetului sovietic pentru apărarea păcii. In rânduri strânse, hotărîţi să-şi înzecească eforturile in munca lor constructivă, a reconstrucţiei naţionale şi înfăptuirii cu succes a primului plan cincinal de dezvoltare a economiei naţionale au manifestat oamenii muncii din China populară. Tot mai mult, datorită luptei şi muncii pline de abnegaţie a poporului chinez a marelui sprijin frăţesc dat de U.R.S.S., R.P. Chineză se afirmă ca o mare putere mondială, ca un factor de nădejde al cauzei întăririi păcii şi prieteniei intre popoare. Sub razele soarelui de primăvară, plini de voioşie şi însufleţiţi de succesele obţinute pe frontul construirii socialismului au demonstrat oamenii muncii din Polonia, Cehoslovacia, Bulgaria, Ungaria, România, Albania precum şi R.D. Germană. In ţările capitaliste, în condiţii grele ale teroarei poliţieneşti, oamenii iubitori de pace au cinstit măreaţa zi de 1 Mai organizând mari manifestaţii, meetinguri, greve, etc. In Japonia, la Tokio, acolo unde anul trecut poliţia a reprimat sângeros manifestaţia de 1 Alai, anul acesta, împotriva măsurilor luate, aproape o jumătate de milion de oameni s-au adunat de 1 Mai în cadrul unui meeting şi au manifestat cu tărie împotriva reînarmării Japoniei şi pentru încetarea războiului din Coreea. Acest însufleţit meeting a fost urmat apoi de o puternică demonstraţie. Asemenea meetinguri au avut loc şi la Osaka, Sapporo şi multe alte localităţi din Japonia. In Capitala Finlandei, Helsinki, mii de oameni ai muncii au luat parte la demonstraţia de 1 Mai. Demonstranţii purtau lozinci şi pancarte care chemau la luptă pentru pace şi democraţie, pentru întărirea legăturilor de colaborare între Finlanda şi U.R.S.S., pentru ridicarea nivelului de trai a oamenilor muncii. La Copenhaga, capitala Danemarcei, au participat la demonstraţia de 1 Mai peste 50.000 de persoane. Manifestaţia s-a desfăşurat sub lozinca : „Pentru pace, democraţie şi socialism !“ Zeci de mii de muncitori, funcţionari, penisionari, meseriaşi, studenţi şi elevi au demonstrat de 1 Mai la Viena. Manifestanţii purtau portrete ale neuitatului învăţător al omenirii muncitoare I. V. Stalin, steaguri albastre ale păcii şi lozinci : „Stalin va trăi veşnic în inimile noastre", „Trăiască prietenia cu marea Uniune Sovietică !“, „Pentru pace în întreaga lume !” Marile demonstraţii de 1 Mai desfăşurate pretutindeni pe glob, caracterul lor larg de massă, constitue o dovadă a faptului că pe zi ce trece tot mai multcreşte şi se întăreşte mişcarea pentru pace din întreaga lume. Cele peste 600 milioane de semnături strânse pe Apelul Păcii sunt un legământ sfânt al popoarelor de a bara drumul războiului. Exprimăndu-şi năzuinţele cele mai fierbinţi, popoarele cer cu hotărire: Să înceteze vărsarea de sânge în Coreea ! Să fie încheiat un Pact al Păcii între cele 5 mari puteri ! Bastionul de neclintit al păcii şi prieteniei între popoare este Uniunea Sovietică. De curând, oamenii cinstiţi din toate continentele, au salutat cu bucurie un document ce constitue o nouă manifestare a dorinţei sincere a Statului Sovietic de a se pune capăt încordării internaţionale: articolul redacţional din ziarul „Pravda“ „In legătura cu discursul preşedintelui Eisenhower" Acest articol indica pentru fiecare problemă internaţională soluţii realiste pentru a se ajunge la tratative, la dezvoltarea colaborării internaţionale şi la întărirea păcii. Răspunsul afirmativ al guvernului sovietic la scrisoarea Comisiei Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii care s’a adresat guvernelor U.R.S.S., S.U.A., R. P Chineză, Marii Britanii şi Franţei, cu propunerea de a începe tratative în scopul inei,vierii unui Pact al Păcii — iată un nou fapt care arată că politica Statului Sovietic este o politică a păcii între popoare, lată de ce spre Uniunea Sovietică se îndreaptă astăzi pline de nădejde privirile sutelor de milioane de oameni iubitori de pace. Poporul nostru iubeşte fierbinte pacea Marea manifestaţie (de 1 Mai a oamenilor muncii dinn Capitală, precum şi manifestaţiile din întreaga ţară au exprimat voinţa dârză a oamenilor muncii de a-şi închina toate forţele lor cauzei păcii şi construirii socialismului. Mărturie a patriotismului înflăcărat şi puternicului spirit internaţionalist al poporului nostru muncitor, demonstraţia de 1 Mai a oglindit solidaritatea oamenilor iubitori de pace din patria noastră cu lupta popoarelor din lumea întreagă pentru pace, libertate şi o viaţă mai bună, recunoştinţa şi dragostea fierbinte pe care poporul nostru le poartă Uniunii Sovietice, bastionul păcii, democraţiei şi socialismului. Plină de îndreptăţită mândrie patriotică a trecut în revistă clasa muncitoare şi poporul nostru marile victorii obţinute sub conducerea Partidului în lupta pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani, pentru construirea cu un ceas mai devreme a socialismului în ţara noastră. In cinstea lui 1 Mai muncitorii patriei noastre au obţinut realizări strălucite. Iată numai un exemplu: fabricarea la uzinele „23 August“ a primelor autocamioane grele şi fabricarea primelor motociclete şi biciclete româneşti. Tinerii muncitori, ţărani muncitori, elevi şi studenţi educaţi de partid în spiritul internaţionalismului proletar au manifestat de 1 Mai hotărîrea lor de a lupta cu avânt pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani, de a da un nou avânt pregătirilor pentru Festival — grandioasă manifestaţie a prieteniei şi unităţii tineretului mondial pentru pace şi progres. Ziua de 1 Mai a constituit pe tot globul pământesc o puternică demonstraţie a voinţei de pace a omenirii. Cuvintele marelui Stalin sunt vii în inimile sutelor de milioane de oameni cinstiţi şi-i însufleţesc in lupta lor: „Pacea va fi menţinută şi consolidată, dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menţinerii păcii şi o vor apăra până la capăt“. ‘ Măreaţa demonstraţie din ziua de 1 Mai a constituit o expresie a hotărîrii ferme a oamenilor muncii din patria noastră de a-şi dărui toate eforturile cauzei nobile a apărării păcii, de a întări legăturile de prietenie şi colaborare internaţională cu popoarele iubitoare de pace din întreaga lume, de a intensifica munca și lupta pentru construirea socialismului în scumpa noastră patrie. Grandioasa manifestaţie de 1 Mai pentru pace şi socialism I Mai 1953 Sunt mai bine de şase decenii de când muncitorii de pe toate meleagurile pământului sărbătoresc în acest început de primăvară ziua solidarităţii lor internaţionale. Ei au ales anume această zi, pentru că nimic mai bine decât primăvara nu poate exprima dorinţa lor de a trăi o viaţă liberă, paşnica şi fericită, de a munci creator, convingerea lor nestrămutată în biruinţa cauzei clasei muncitoare, făuritoarea primăverii omenirii. Anul acesta sărbătorirea zilei de 1 Mai a cunoscut o deosebită amploare. Cu acest prilej, poporul nostru a exprimat puternic recunoştinţa sa fierbinte faţă de marele popor sovietic , cel mai apropiat frate şi prieten al sau, cel care i-a ajutat să dobândească o patrie liberă şi înfloritoare. Tineretul patriei noastre, alături de întregul popor, a exprimat in, această zi partidului iubit în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu- Dej, gândurile sale de bucurie şi recunoştinţă pentru viaţa liberă şi fericită pe care o trăieşte, hotărirea de a munci din toate puterile pentru a apara această viaţă, pentru a o face tot mai îmbelşugată. ■ Nicăeri altundeva mai bine nu prind glas astăzi de 1 Mai aceste sentimente ca în Piaţa Stalin din Capitala patriei, locul tradiţional al marilor noastre sărbători. Vasta piaţă s’a îmbrăcat din nou în straiele de sărbătoare. La intrarea în piaţă străjueşte un minunat obelisc, în vârful căruia unduiesc în vântul dimineţii faldurile unui mare drapel roşu, simbolul frăţiei oamenilor muncii din întreaga lume. Pe un fond roşu sunt înscrise cuvintele: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă". Piaţa este dominată de marele panou aşezat deasupra tribunei centrale Pe ce se văd chipurile marilor dascăli ai proletariatului, — Marx, Engels, Lenin, Stalin — cei care au luminat omenirii muncitoare de pretutindeni drumul făuririi unei vieţi libere şi însorite. De o parte şi de alta a marelui panou sunt aşezate mari portrete ale tovarăşilor G. M. Malencov, L. P Beria, V. M. Molotov, portretul tovarăşului Mao-Tze-dun, al tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, portrete ale conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din numeroase ţări. De cealaltă parte a pieţii se află panouri cu portretele membrilor Biroului Politic al C.C al P.M.R. Se apropie ora 9. In piaţă e linişte. Deodată, o salvă puternică de urale şi aplauze salută sosirea la tribună a conducătorilor partidului şi guvernului, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej şi a oaspeţilor străini Minute întregi răsună urale în cinstea marelui arhitect al vieţii noastre, partidul, in cinstea guvernului R.P.R., în cinstea conducătorului iubit al oamenilor muncii din ţara noastră, tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, mărturie a unităţii de nesdruncinat dintre partid, guvern şi popor. In tribuna centrală au luat loc tovarăşii: Gh. Gheorghiu-Dej, I. Chişinevschi, Al. Moghioroş, Gh. Apostol, dr. Petru Groza, M. Mitriţ, Chivu Stoica, general de armată E. Bodnăraş, C. Pârvulescu, acad. prof. dr. C. I. Partion, acad. M. Sadoveanu şi membri ai C.C. al P.M.R. şi ai Guvernului. Au asistat deasemeni membri ai corpului diplomatic. * La sărbătorirea zilei de 1 Mai în ţara noastră au participat numeroşi, oaspeţi de peste hotare. La invitaţia Consiliului Central al Sindicatelor au sosit delegaţia Federaţiei Sindicale Mondiale, in frunte cu Kadi Eskandary, delegaţia sindicatelor sovietice alcătuită din I. A Belschi, conducătorul deie(Continuare in pag. 3-a) Tovarăşi şi tovarăşe, Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi a Guvernului Republicii Populare Române, vă aduc un fierbinte salut tovărăşesc şi vă felicit cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei municitorilor din toate ţările. De la un capăt la altul al lumii, grandioasele manifestaţii de 1 Mai ale masselor largi populare se desfăşoară sub semnul luptei pentru pace. Exprimându-şi dorinţele cele mai fierbinţi, nădejdiile cele mai scumpe, popoarele cer cu hotărîre: Să înceteze vărsarea de sânge din Coreea! Să se pună capăt încordării internaţionale! Popoarele vor pace. Goana înarmărilor stârneşte indignarea masselor celor mai largi din lumea întreagă de sume colosale, ce imense resurse materiale, câtă energie şi Forţa de muncă omenească se irosesc pentru acumularea de mijloace de distrugere a vieţii şi a civilizaţiei! Lipsuri şi suferinţe de nedescris pentru oamenii muncii, scumpete în necontenită creştere, şomaj, scăderea puterii de cumpărare a masselor, haos şi faliment economic — iată rezultatele pe care le culeg ţările ce au pornit pe calea militarizării economiei. Ce uriaş progres ar realiza omenirea, dacă în toate ţările eforturile înghiţite astăzi de înarmări ar fi îndreptate pe făgaşul construcţiei paşnice. Câtor milioane de oameni li s’ar putea procura hrană, îmbrăcăminte, locuinţă, căldură, câtor milioane de copii şi tineri li s’ar putea asigura învăţătura ! Asupra câtor râuri şi fluvii, asupra câtor pustiuri şi pământuri părăginite şi-ar putea întinde omul puterea lui creatoare, spre a face viaţa masselor muncitoare mai uşoară şi mai îndestulată ! Popoarele urăsc războiul şi cer din partea guvernelor acte concrete pentru lichidarea Încordării internaţionale, pentru stabilirea unor relaţii de colaborare prietenească între popoare, pentru încheierea unu Pact al Păcii! Toate popoarele au salutat cu căldură propunerile chino-coreene pentru încheierea armistiţiului din Coreea. In lumea întreagă, prietenii sinceri ai păcii au întâmpinat şi şi-au însuşit cu entuziasm importantele acţiuni întreprinse de Guvernul Sovietic pentru realizarea unor destinderi internaţionale. Politica externă a Uniunii Sovietice, întrupează năzuinţele de pace ale imensei majorităţi a omenirii — ea se identifică cu interesele tuturor popoarelor iubitoarele pace. Poporul român îşi consacră forţele uriaşei opere de construcţie paşnică a vieţii noi. El este hotărit să contribue activ şi de acum înainte la întărirea păcii şi securităţii internaţionale. Forţele păcii sunt imens mai puternice decât forţele războiului. Voinţa de pace a popoarelor va învinge. Pacea va triumfa ! Poporul sovietic, strâns unit în jurul go- ' rosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice şi al Guvernului Sovietic, obţine minunate succese pe calea construirii comunismului, dovedind întregii lumi că numai orânduirea socialistă asigură satisfacerea maximală a nevoilor materiale şi culturale a întregii societăţi Cu ajutorul frăţesc a! Uniunii Sovietice, marea RP Chineză,urile de democraţie populară. Republica Democrată Germană (Continuare in pag. 2-a) Cuvântarea tov. Chivu Stoica Lin aspect al tribunei centrale din piaţa I. V. Stalin in timpul demonstraţiei oamenilor muncii. Copiii din patria noastră iubesc din adâncul sufletului partidul, pe Conducătorul său. Aceste simţăminte exprimă florile oferite de o pionieră, tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej.