Scînteia Tineretului, mai 1965 (Anul 21, nr. 4964-4988)

1965-05-03 / nr. 4964

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Organ Central al Uniunii Tineretului Muncitor Anul XXI, Seria II, Nr.4964 4 PAGINI — 25 BANI luni 3 mai 1965 Masă tovărăşească Simbătă la amiază, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărăşească la Palatul Snagov. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu- Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston-Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu, membri şi membri supleanţi ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, activişti de partid, numeroşi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră. In timpul mesei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, prim-secretar al C.C. al P.M.R., a rostit un toast. Referindu-se la drumul glorios al partidului şi la succesele strălucite obţinute de poporul nostru sub conducerea partidului în opera de construire a socialismului, vorbitorul a felicitat pe cei prezenţi pentru contribuţia adusă la cauza partidului în anii ilegalităţii şi în anii de făurire a societăţii noi. în încheiere, vorbitorul a toastat pentru partid, pentru poporul român constructor al socialismului, pentru unitatea ţărilor socialiste şi a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sub steagul marxismleninismului. Masa s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărășeasca. (Agerpres) , O ENTUZIASTĂ DEMONSTRAŢIE POPULARA amenii patriei noastre au întâmpinat zorii lui 1 Mai 1965 cu sentimentul — profund legitim — al mîndriei pentru victoriile remarcabile pe care, sub gloriosul steag şi sub înţeleaptă conducere a Partidului Muncitoresc Român, le-au cucerit în munca lor creatoare şi paşnică. De ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, făuritorii de bunuri materiale şi spirituale din republica noastră şi-au alăturat umerii şi paşii într-o amplă demonstraţie populară. Mai statornic decît pe cerul cutreierat cînd şi cînd de fuioarele aburilor subţiri, soarele şi-a găsit sălaş în inimile omeneşti, încălzindu-le cu neabătută putere. Cîntecul de luptă şi de bucurie, lozincile mobilizatoare, ovaţiile la adresa conducerii încercate a partidului, — totul a dat glas gîndurilor şi simţămintelor poporului în această primăvară, premergătoare unui eveniment de însemnătate istorică în viaţa noastră — cel de al IV-lea Congres al Partidului. Aproape 250 000 de bucureşteni şi-au dat întâlnire în Piaţa Aviatorilor — tradiţionalul loc al demonstraţiilor bucureştene. Piaţa Aviatorilor este împodobită sărbătoreşte. Steagurile unduiesc în vîntul de primăvară, iar marele platou al pieţei pare o grădină de flori multicolore. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de o panglică purpurie pe care sînt înscrise cuvintele: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă iar deasupra se desfăşoară un mare steag roşu, pe fondul căruia este înscrisă data festivă „1 Mai“. Dedesubt, urarea: „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni în faţa tribunei centrale, de cealaltă parte a pieţei, se înalţă un medalion cu portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin. Sub medalion se poate citi chemarea: „Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale.“ Deasupra tribunelor se află două mari steme, a statului şi partidului nostru, însoţite de urările: „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Română „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre străjuite, de asemenea, de steaguri roşii şi tricolore, se pot citi urările: „Trăiască poporul român, constructor al socialismului“. „Să întâmpinăm cel de al IV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român cu noi snerese în opera, de construcţie a socialismului!“. Ora 9. Miile de oameni ai muncii aflaţi în piaţă, precum şi invitaţii, salută cu aplauze îndelungi şi urale anaritm la tribuna oficială a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston- Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu — conducătorii partidului şi statului nostru. în tribună iau loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Ro- mân, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Sunt prezenţi în celelalte tribune conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. In tribuna corpului diplo-matic se află şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R. P.. (Continuare în pag. a ll-a) . Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi împreună cu oamenii muncii de pretutindeni Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaţionale pentru interesele ei vitale, pentru pace şi socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. De douăzeci de ani oamenii muncii din România cinstesc în condiţii de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor cetăţenilor patriei un călduros salut şi felicitări pentru succesele obţinute in dezvoltarea economiei şi culturii, în opera de construire a socialismului şi înflorirea patriei noastre scumpe ". Salutăm din inimă pe oas- peţii de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarităţii şi frăţiei muncitorilor din toate ţările ! A devenit o minunată tradiţie a oamenilor muncii din ţara noastră să cinstească măreaţa zi de 1 Mai cu realizări însemnate în toate domeniile de activitate, însufleţiţi de un fierbinte patriotism şi de înaltă conştiinţă socialistă, pătrunşi de un optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie şi capacitate creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică şi culturală a patriei, în interesul bunăstării şi fericirii poporului. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, desfăşurînd larg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai, au îndeplinit în proporţie de 101,6 la sută planul de stat pe primul trimestru al anului 1965, ultimul an al şesenatului. Producţia industrială obţinută în primele 3 luni ale acestui an depăşeşte cu peste 14 la sută producţia din aceeaşi perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producţie s-au realizat în industria siderurgică, chimică, energetică, a construcţiilor de maşini, în industria bunurilor de larg consum. Ţărănimea cooperatistă, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producţia vegetală şi animală în interesul ridicării bunăstării lor şi a întregului popor. Oamenii de ştiinţă şi cultură aduc o contribuţie preţioasă la dezvoltarea în ritm rapid a economiei naţionale, introducerea tehnicii moderne în producţie, la îmbogăţirea vieţii spirituale şi a tezaurului cultural al poporului român, înfăţişarea nouă a patriei noastre, bilanţul bogat al tuturor llliaptUUilUl UC llllla a cum sunt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central. Măreţele succese repurtate pe drumul socialismului îşi au izvorul în politica înţeleaptă a partidului. Mergînd înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la oraşe şi sate vor obţine noi şi strălucite victorii. Tovarăşi şi prieteni, în întreaga lume uriaşe forţe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea păcii, pentru dreptul popoarelor de a-şi hotărî destinele lor, pentru democraţie şi libertate, în primele rînduri ale acestei lupte se află ţările socialiste. Existenţa sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste în construirea socialismului exercită o puternică înrîurire asupra întregii evoluţii istorice a umanităţii, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace şi progres social. în prezent, este necesară mai mult ca oricînd unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti — chezăşia principală a triumfului cauzei socialismului în întreaga lume. Profund credincios principiilor marxistleniniste ale internaţionalismului proletar, partidul nostru militează perseverent pentru întărirea continuă a prieteniei şi alianţei frăţeşti cu toate ţările socialiste, pentru unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Adresăm popoarelor prietene ale ţărilor socialiste — Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Republica Populară Democrată Coreeană, Cuba, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică şi Republica Democrată Vietnam un fierbinte salut frăţesc, sincere urări de noi succese în conotiuuva OUV1U1UI1UU1U1 y* Cumunismului! Transmitem un salut călduros de solidaritate frăţească clasei muncitoare, tuturor forţelor progresiste din ţările capitaliste care, în frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti, luptă împotriva exploatării, împotriva dominaţiei monopolurilor, pentru interesele lor vitale, pentru socialism ! Exprimăm întreaga noastră simpatie, solidaritatea şi sprijinul nostru popoarelor Asiei, Africii, Americii Latine, care luptă cu avînt pentru lichidarea definitivă a colonialismului, pentru apărarea şi consolidarea independenţei naţionale, pentru dezvoltare economică şi socială! Alături de întreaga omenire iubitoare de pace, poporul român condamnă cu fermitate agresiunea imperialismului american împotriva poporului vietnamez, văzînd în aceasta un real pericol pentru pacea lumii. Ne exprimăm solidaritatea cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru deplina eliberare și reunificare a patriei sale, cerem retragerea trupelor americane din Vietnam şi respectarea dreptului poporului vietnamez la libertate şi independenţă. Republica Populară Română promovează consecvent pe plan mondial relaţii bazate pe respectarea independenţei şi suveranităţii, egalităţii în drepturi şi avantajului reciproc, neamestecului în afacerile interne. Ţara noastră duce o politică externă de consolidare a păcii, de luptă activă împotriva acţiunilor agresive ale cercurilor imperialiste, de coexistenţă paşnică între ţări cu sisteme socialpolitice diferite. Interesele vitale ale popoarelor impun, mai mult ca oricînd, unirea tuturor forțelor care luptă pentru apărarea păcii. Se împlinesc luna aceasta două decenii de la islOnCa ViCtOiic ââUiii'â mcimâniei naziste în cel de-al doilea război mondial. Aniversarea acestei victorii dă noi imbolduri luptei tuturor forţelor păcii şi progresului penrăzboi mondial, pentru salvgardarea şi consolidarea păcii. Dragi tovarăşi şi prieteni, în viaţa partidului şi poporului nostru va avea loc în curînd un eveniment istoric — Congresul Partidului Muncitoresc Român. Comitetul Central al partidului îşi exprimă convingerea că muncitorii, ţăranii, intelectualii, toţi oamenii muncii îşi vor înmulţi eforturile pentru a obţine, în cinstea Congresului partidului, noi victorii pe calea progresului economic, social şi cultural al patriei noastre scumpe — Republica Populară Română ! Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în desăvîrşirea construcţiei socialismului! Trăiască poporul român, constructor al socialismului! Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască unitatea şi coeziunea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sub steagul marxism-leninismului! Trăiască pacea în întreaga lume ! Cuvîntarea tovarăşului Alexandru Tribuna centrală in timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitală Foto : GH. VINTILĂ Secvenţă din coloana purtătorilor cravatelor roşii Foto : ION CUCU Intr-o revărsare de bucurie şi entuziasm, întregul nostru popor şi-a afirmat, la demonstraţia del Mai, unitate în turul Comitetului Central al partidului, botanica ae intîmpina cu noi şi însemnat de-al IV-lea Congres al Partid Muncitoresc